Consumenneke schreef: ↑14 dec 2024 14:21
PGros schreef: ↑14 dec 2024 09:57
Radar herhaalt in de nieuwsbrief gewoon wat consument101 in het forum schrijft. Radar heeft geen mening.
De keuze van onderwerpen in het programma en in de nieuwsbrief is ook het resultaat van een mening. De redactie van Radar presenteert onderwerpen die hij interessant en relevant vindt voor de doelgroep. De redactie heeft zelfs de slijttijd van filters aangepast van twee jaar naar één jaar.
Over de noodzaak om zo'n stofzuiger te bezitten en over alternatieve oplossingen lopen de meningen op dit forum uiteen (dank voor zulke diverse meningen) maar het blijft een
kwalijke zaak dat een grote leverancier als Dyson al bijna twee jaar geen reserve-onderdelen en vervangingselementen aanbiedt, terwijl het eigen garantiebeding zich verzet tegen onderdelen van derden.
Wat zou er gebeuren wanneer een printerfabrikant twee jaar lang geen cartridges beschikbaar stelt om de gebruikte te vervangen? Ook in de autowereld zou een fabrikant op zo'n ernstig verzuim afgerekend worden.
Ik vind het dus volstrekt logisch dat Radar daar aandacht voor vraagt.
Er is vast wel een advocaat die hier een aanknopingspunt in ziet om Dyson aan te klagen voor wanprestatie.
Oh jee, daar gaan we weer.
Een Hepa filter van een Dyson is iets anders dan inkt cartridge van een HP printer die het zonder originele HP inkt cartridge het in het geheel niet meer doet. En in de autowereld is het heel normaal om vervangende onderdelen van derden te gebruiken. Olie, bougies, banden, remblokjes, ruitenwissers, schokdempers, velgen, hydraulische vloeistof, uitlaat, noem maar op. Allemaal geleverd door derde partijen. Daar is helemaal niets mis mee, is compleet ingeburgerd.
Topic starter heeft overigens wel degelijk een vervangend Hepa filter bij Dyson kunnen komen, TS bezit dus twee originele filters.
De eerste vraag is, waarom heeft TS een derde filter nodig? Doet zijn steelstofzuiger het anders niet? Uit eigen ervaring weet ik dat de Dyson steelstofzuiger het prima doet, ook als het Hepa filter niet meer in staat is de kleinste deeltjes te filteren. Dus waarom is dat bij TS anders?
De tweede vraag, waarom gaat het filter bij de één vele jaren mee en bij TS met moeite een jaartje? Zijn de twee filters van TS echt stuk? Heeft hij ze opgestuurd naar Dyson met het verzoek ze te repareren of te vervangen?
Een advocaat kan je altijd inhuren, ook voor de meest stompzinnige zaak. Maar hou er wel rekening mee dat een advocaat geld kost en dat je die kosten niet geheel vergoed krijgt als je de procedure wint. En als je verliest, dan lopen de kosten aardig op.
Tot slot, nu een zaak beginnen betekend met de kerst periode in het vooruitzicht dat het pas januari op zijn vroegst gaat worden. De steelstofzuiger van TS is dan al uit garantie dus kan hij gewoon een goedkoper filter van een derde partij aanschaffen zonder dat dat invloed heeft op de verlopen garantie.