Buitenlandse busjes kunnen niet worden beboet
Buitenlandse busjes kunnen niet worden beboet
Als buitenlandse busjes in een milieuzone rijden kunnen ze niet worden beboet omdat de kentekens niet in het systeem van de RDW zitten. Veel buitenlandse busjes (en personenauto's) rijden in Nederland illegaal rond omdat de eigenaren gewoon (al geruime tijd of zelfs heel lang) in Nederland wonen. Zij moeten dan na een bepaalde periode hun voertuigen in Nederland invoeren en van een Nederlandse kenteken laten voorzien.
Re: Buitenlandse busjes kunnen niet worden beboet
En wat is uw vraag?
Re: Buitenlandse busjes kunnen niet worden beboet
Een en ander staat in dit Radar-artikel: https://radar.avrotros.nl/artikel/buite ... lijk-61169
-
- Berichten: 32465
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Buitenlandse busjes kunnen niet worden beboet
Dat is al decennialang zo. Heb er zo eentje gekend: woonde op papier in Oostenrijk, en logeerde 365 dagen per jaar bij zijn eega. De auto werd altijd ergens achter het pand verstopt zodat niemand wist dat hij op visite was.
Wat je er aan kan doen? Geen idee.
Re: Buitenlandse busjes kunnen niet worden beboet
Belastingdienst controleert dat met opvallend onopvallend busjes langs de snelweg en via de anpr-camera's.
Re: Buitenlandse busjes kunnen niet worden beboet
Ik heb in Noorwegen en Zweden gratis geparkeerd in parkeergarages in de centra van meerdere steden omdat de parkeergarages Nederlandse kentekens niet herkennen (en veel parkeergarages hebben geen slagbomen omdat alles op basis van kenteken gaat). Zo heeft ieder land wel iets. Wel jammer dat er elders ook wel iets is natuurlijk want wat is er nu leuker dan schijten op je eigen land.
Re: Buitenlandse busjes kunnen niet worden beboet
Milieuzone is tot daar aan toe. Maar kunnen buitenlandse kentekens dan ook niet beboet worden bij rijden door rood licht, snelheidsovertreding etc?
Re: Buitenlandse busjes kunnen niet worden beboet
Dat zijn bekeuringen door de politie(camera). CJIB vraagt dan bij de buitenlandse collega's het adres op en daar gaat de boete naar toe.
Re: Buitenlandse busjes kunnen niet worden beboet
Maar dan kan toch simpelweg het zelfde pad bewandeld worden? (adres opvragen, daar de rekening heensturen)
Dorfje
vindt dit leuk
Re: Buitenlandse busjes kunnen niet worden beboet
Dus dan moet de juridische grondslag voor een milieu overtreding veranderd worden. Zodat er wel opgetreden kan worden. Andere landen kunnen wel Nederlanders een boete sturen bij milieu overtredingen. Bijvoorbeeld uit Italië, de ZLT (zona traffico limitato) boetes voor de milieuzones worden in NL wel door het CJIB geïncasseerd. Zelf ervaren!
16again
vindt dit leuk
Re: Buitenlandse busjes kunnen niet worden beboet
Handhaving van de ZTL in Italië is niet te vergelijken met de milieu zone bij ons.
Voor een ZTL geld nl niemand mag erin behalve vergunninghouders. Bij de milieuzone geld dat iedereen erin mag mits je voertuig aan bepaalde specificaties voldoet.
ZTL kan je dus checken door de gescande nummerplaat te vergelijken met de lijst van toegestane platen. Staat die daar niet dan is er vast gesteld dat er een strafbaar feit is gepleegd en kan op die basis het CJIB ingeschakeld worden.
Bij een milieuzone wordt er per gescande nummerplaat gecontroleerd in de database van de RDW of deze wel of niet is toegestaan. Alleen het feit dat een buitenlands kenteken bij ons niet bekend is is onvoldoende grond om in het buitenland gegevens op te vragen.
Je moet dan eerst aan de hand van de foto vaststellen dat er sprake is van een strafbaar feit.
En daar verbaas ik me dan over dat daar niet over na gedacht is . In Duitsland moet je bv een milieu stikker op je auto hebben en kan je op basis hiervan bekeurd worden. Waarom hebben wij niet zoiets voor niet Nederlandse kentekens?
Voor een ZTL geld nl niemand mag erin behalve vergunninghouders. Bij de milieuzone geld dat iedereen erin mag mits je voertuig aan bepaalde specificaties voldoet.
ZTL kan je dus checken door de gescande nummerplaat te vergelijken met de lijst van toegestane platen. Staat die daar niet dan is er vast gesteld dat er een strafbaar feit is gepleegd en kan op die basis het CJIB ingeschakeld worden.
Bij een milieuzone wordt er per gescande nummerplaat gecontroleerd in de database van de RDW of deze wel of niet is toegestaan. Alleen het feit dat een buitenlands kenteken bij ons niet bekend is is onvoldoende grond om in het buitenland gegevens op te vragen.
Je moet dan eerst aan de hand van de foto vaststellen dat er sprake is van een strafbaar feit.
En daar verbaas ik me dan over dat daar niet over na gedacht is . In Duitsland moet je bv een milieu stikker op je auto hebben en kan je op basis hiervan bekeurd worden. Waarom hebben wij niet zoiets voor niet Nederlandse kentekens?
Re: Buitenlandse busjes kunnen niet worden beboet
Wij hadden een apk sticker op de nummerplaten.
Dat hebben we al dertig jaar geleden afgeschaft omdat we de controle per computer wilden gaan doen en niet op zichtbare controles. Je wordt dan bekeurd vanwege het ontbreken van een geldige apk, niet voor een ontbrekende sticker. Daarom had het kenteken deel III tegen de voorruit ook geen lang leven beschoren.
Dat hebben we al dertig jaar geleden afgeschaft omdat we de controle per computer wilden gaan doen en niet op zichtbare controles. Je wordt dan bekeurd vanwege het ontbreken van een geldige apk, niet voor een ontbrekende sticker. Daarom had het kenteken deel III tegen de voorruit ook geen lang leven beschoren.
Re: Buitenlandse busjes kunnen niet worden beboet
Misschien moeten we in Nederland én Europa eens ophouden met dit soort maatregelen die niets helpen, zolang in bijvoorbeeld China en India de uitstoot alleen maar stijgt.
Re: Buitenlandse busjes kunnen niet worden beboet
De milieuzone in de binnenstad is natuurlijk ook echt ingesteld om het wereldwijde gebruik.van kolen te verminderen en wordt volledig teniet gedaan door wat men in China doet.
Misschien moet onze regering eens stoppen met bezig zijn met non issues en echte grote problemen aanpakken.
Misschien moet onze regering eens stoppen met bezig zijn met non issues en echte grote problemen aanpakken.
Re: Buitenlandse busjes kunnen niet worden beboet
Milieuzone is vooral ten behoeve van de luchtkwaliteit in de stad, link met China ontbreekt.
China is overigens juist voorloper in groene energie, anders dan men hier wil doen vermoeden.
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... est-van-de
Erthanax
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12822
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Buitenlandse busjes kunnen niet worden beboet
Ook voor Nederlandse vervuilende dieselbussen is de milieuzone makkelijk te ontwijken. Er word enkel gekeken op kenteken en dat vergeleken met een database. Ik ken bedrijven die tijdelijk in milieuzones moeten werken en waarbij het geen optie is om het wagenpark elektrisch te maken. Simpelweg omdat er voor dat type voertuigen geen elektrische variant is. Deze bedrijven hebben een extra setje kentekenplaten (van een elektrische bus) in hun bus liggen. Vlak voordat ze een milieuzone in gaan verwisselen ze de platen en rijden ze zogenaamd elektrisch.
Zo lang er geen fysieke controle is werkt het. Het mag niet, maar je zal wel iets moeten.
Zo lang er geen fysieke controle is werkt het. Het mag niet, maar je zal wel iets moeten.
Re: Buitenlandse busjes kunnen niet worden beboet
Probleem is dat die "groene energie" afhankelijk is van de weersomstandigheden. En zelfs dan is ze niet zo groen als er geroepen wordt vanwege het gebruik van olie in de windmolens en de recyclebaarheid van de materialen bij de windmolens en zonnepanelen.16again schreef: ↑18 dec 2024 18:41China is overigens juist voorloper in groene energie, anders dan men hier wil doen vermoeden.
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... est-van-de
Re: Buitenlandse busjes kunnen niet worden beboet
Volgens een deskundige die ik zeer kortgeleden sprak, kun je al een ontheffing aanvragen als je een kleine ondernemer bent en geen nieuwe bus kunt betalen. Dat is misschien wat al te puntig geformuleerd, maar veel scheelt het niet, volgens deze informatie van de RDW.
NeoDutchio
vindt dit leuk