Inloggen Account 'mijn OHRA' onmogelijk met buitenlands telefoonnummer.

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
duracell konijn

Inloggen Account 'mijn OHRA' onmogelijk met buitenlands telefoonnummer.

Ongelezen bericht door duracell konijn »

Ik woon in Nederland en heb voorheen in Spanje gewoond, reis af en toe nog naar Spanje. Daarom heb een ik een reisverzekering afgesloten bij OHRA.

Begin december 2024 werd ik ziek in Spanje (vakantie), ik wilde inloggen in mijn OHRA account. Om aan te melden gebruikte ik mijn 0034 nummer. Vervolgens ontvang ik een sms-code. De sms-code wil ik invoeren op de website om een account aan te maken. Vervolgens blokkeert de website van OHRA de toegang. Dit is zo ingesteld door de ICT afdeling van OHRA.

Via de APP op mijn telefoon en inloggen via de computer, na een poging om in 'mijn ORHA' te komen lees ik het volgende: Inloggen met SMS-code.
Om in te loggen op Mijn OHRA heeft u een code nodig. Klik op de button om de code per-SMS bericht te ontvangen.
Vervolgens staat er: Tweede login methode is niet beschikbaar. Neem alsjeblieft contact op met de Service Desk

Ik kan dus niet inloggen, het gaat mis wanneer ik de code invoer op de website.

Ik bel een paar keer met OHRA en zegt men 'technisch niet mogelijk' een buitenlands nummer (dit is echt flauwekul want het is technisch gezien altijd mogelijk). De ene na de andere onzin verhaal krijg ik te horen waarom een buitenlands nummer niet mogelijk zou zijn.

Men zegt, u woont in Nederland, u moet een 06 nummer hebben. Gezien wij in Europa leven, moet ik mijn Spaanse nummer kunnen blijven gebruiken. Mijn 0034 nummer gebruik ik bij de ING bank (Nederland), DIGI-D en bij meer bedrijven om in te loggen. Ik begrijp niet waarom het bij OHRA een probleem moet zijn.

Voor mij is het zakelijk en privé gezien belangrijk dat ik mijn Spaanse nummer blijf behouden, iedereen heeft mijn nummer. Om een Nederlandse prepaid kaart te nemen die na een half jaar vervalt en met twee nummers rond te lopen zie ik niet zitten. Dit noem ik overbodige administratieve rompslomp, welkom in Nederland.

Zowel via de app als online met de computer kan ik niet inloggen zonder telefoonnummer. Met andere woorden, ik heb geen inzage in mijn gegevens. Zijn er organisaties waar ik een klacht tegen OHRA kan indienen? Deze flauwekul moet stoppen.

Ik denk dat OHRA niet voldoet aan de Europese regelgeving....

Moneyman

Re: Inloggen Account 'mijn OHRA' onmogelijk met buitenlands telefoonnummer.

Ongelezen bericht door Moneyman »

duracell konijn schreef:
23 dec 2024 17:14
Ik denk dat OHRA niet voldoet aan de Europese regelgeving....
Welke regelgeving zou volgens jou Ohra dan concreet verplichten om hun systemen zo in te richten dat er met een Spaans nummer ingelogd kan worden? Dat er andere organisaties zijn waar dat wél kan, is daarbij geen argument natuurlijk.

En kan je niet ook gewoon met DigID inloggen als je dat aan OHRA vraagt?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Ik vraag me allereerst af hoe je wel een verzekering kunt afsluiten zonder eerst een account aan te hoeven maken.
Moneyman schreef:
24 dec 2024 09:52
Welke regelgeving zou volgens jou Ohra dan concreet verplichten om hun systemen zo in te richten dat er met een Spaans nummer ingelogd kan worden?
Die vraag draai ik liever om: Op grond waarvan kan Ohra het gebruik van Europese nummers buiten NL blokkeren?

Op grond van open markt voor diensten en goederen kan de Nederlander immers gewoon een Spaans telefoon abonnement afsluiten.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
24 dec 2024 10:50
Moneyman schreef:
Welke regelgeving zou volgens jou Ohra dan concreet verplichten om hun systemen zo in te richten dat er met een Spaans nummer ingelogd kan worden?
Die vraag draai ik liever om: Op grond waarvan kan Ohra het gebruik van Europese nummers buiten NL blokkeren?

Op grond van open markt voor diensten en goederen kan de Nederlander immers gewoon een Spaans telefoon abonnement afsluiten.
Nee, niet omdraaien. Gewoon de vraag beantworden, want dan heb je je antwoord al. Is er wetgeving die Ohra verplicht een buitenlands nummer te accepteren? Indien nee, dan mogen ze het dus doen.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Misschien iets met veiligheid. Mijn Duits pensioen fonds kan ik ook niet bereiken met mijn Nederlandse telefoon. En een Duits telefoonabonnement kan ik in Nederland niet afsluiten. Daar is een Duits woonadres voor nodig. Spaans weet ik niet. Nooit geprobeerd.
Banken doen ook moeilijk over zoiets, maar heb ik ook nooit nodig gehad

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Natuurlijk is het technisch mogelijk om buitenlandse nummers te accepteren. Maar een verzekeraar heeft ook te maken met beveiliging. En voor een nationale verzekeraar is blokkeren van buitenlandse nummers het laaghangend fruit om de beveiliging te vergroten.

Maar waarom heb je geen Nederlands nummer als je in Nederland woont? Je weet dat de "roam like at home" zaken niet bedoeld zijn om permanent gebruik te maken van goedkope buitenlandse abonnementen maar slechts voor een paar maanden per jaar geldt (zeg maar normaal roaming verkeer, vakanties, werkreizen etc).

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Voor een paar euro p.m. heb je al een sim only abonnementje als je geen prepaid wilt. In de meeste smartphones kun je gewoon 2 simkaarten plaatsen.

Moneyman

16again schreef:
24 dec 2024 10:50
Moneyman schreef:

Wie stelt, bewijst. In dit geval mag TS vertellen waarom zijn standpunt juist zou zijn.

En jouw onderbouwing is totaal geen onderbouwing. Dat een Nederlander een Spaans telefoonabonnement mag afsluiten, wil op geen enkele manier zeggen dat OHRA zijn systemen zo in moet richten dat TS met dat nummer moet kunnen inloggen.

16again

Moneyman schreef:
24 dec 2024 12:13
Wie stelt, bewijst. In dit geval mag TS vertellen waarom zijn standpunt juist zou zijn.
Onderbouwt Ohra dan ook het "technisch niet mogelijk" standpunt?
Moneyman schreef:
En jouw onderbouwing is totaal geen onderbouwing. Dat een Nederlander een Spaans telefoonabonnement mag afsluiten, wil op geen enkele manier zeggen dat OHRA zijn systemen zo in moet richten dat TS met dat nummer moet kunnen inloggen.
Ohra bemoeilijkt daarmee de vrijheid van diensten voor de EU burger

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Punt is natuurlijk wel dat je als pensionado in Spanje een probleem hebt als je van daar uit in wil loggen in Ohra. Net als Thijs zijn Duitse pensioenfonds met zijn Nederlandse telefoon niet kan bereiken.

Er mag dan vrij verkeer van personen en goederen zijn, maar als je er gebruik van maakt loop je kennelijk toch wel tegen flink wat hindernissen op. Kan me niet indenken dat je noodzakelijkerwijze steeds naar Nederland terug moet om wat zaakjes te regelen.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hoe groot is de kans dat een Nederlandse ingezetene, wonend in Nederland en gebruik makend van een Nederlandse verzekeraar een buitenlands telefoonnummer heeft? Wat dat betreft is het niet zo vreemd dat buitenlandse nummers geblokkeerd worden.
Dat het bij ING wel lukt kan er mee te maken hebben dat dat telefoonnummer ook daadwerkelijk geregistreerd staat als uw telefoonnummer. Daarvoor hebt u toentertijd meerdere stappen voor moeten doorlopen.

Moneyman

16again schreef:
24 dec 2024 12:32
Moneyman schreef:
Waarom zouden ze dat moeten? Je bent sowieso wel echt een kei in irrelevante omdraaiingen, meestal om een antwoord te ontwijken :lol:
16again schreef:
Moneyman schreef:
Je ontwijkt ook hier de vraag.

16again

Moneyman schreef:
24 dec 2024 13:31
16again schreef:
Moneyman schreef:
Waarom zouden ze dat moeten?
Feit is dat ze dat standpunt niet kunnen onderbouwen, het is nonsens.

Moneyman schreef:
16again schreef:
Dat lijkt mij niet. In een Europa zonder grenzen is het aan Ohra om duidelijk te maken waarom ze wel grenzen mogen opwerpen.

En dan begin ik er nog niet eens over dat authenticatie via SMS security-technisch achterhaald is.

Moneyman

16again schreef:
24 dec 2024 14:33
Moneyman schreef:
16again schreef:

Onzin. Uit de OP blijkt dat het standpunt wel degelijk wordt onderbouwd, op verschillende manieren zelfs.
16again schreef:
Moneyman schreef:
16again schreef:
Dat lijkt mij niet. In een Europa zonder grenzen is het aan Ohra om duidelijk te maken waarom ze wel grenzen mogen opwerpen.

En dan begin ik er nog niet eens over dat authenticatie via SMS security-technisch achterhaald is.
Je blijft draaien. En je beantwoord de vraag niet. Dan is het wel duidelijk: dat kan je niet.

duracell konijn

Ongelezen bericht door duracell konijn »

Jammer dat lezers AFWIJKEN van de vraag die ik stel 'waarom ik niet kan inloggen met een buitenlands (spaans) telefoonnummer' terwijl we in Europa leven en het juist MAKKELIJKER moet zijn om je zaken in diverse landen te regelen. Wat mij betreft is dit weer een voorbeeld om het de consument moeilijker te maken of dwars te liggen.

En het is te betreuren dat veel mensen vragen stellen 'waarom geen Nederlands nummer'. Zakelijk en privé heb ik inmiddels 20 jaar hetzelfde telefoonnummer. Ik ben geen wuppie die met meerdere nummer gaat rondlopen. Ik ben geregeld in het buitenland voor mijn werk dus een noodzaak om alles online te regelen. Dan heb ik niet alleen met Nederlandse bedrijven te maken, maar ook bedrijven in andere landen, dus ik moet met 6 telefoonnummers van 6 verschillenden landen rondlopen?

Hou alsjeblieft op om te schrijven waarom geen Nederlands telefoonnummer. Het gaat erom waarom bedrijven nummers uit Europa blokkeren. Dit laat zien dat hetgeen 'makkelijk je zaken regelen' ver te zoeken is in Europa. En voor lezers die denken slim te zijn "schaf even een prepaid kaartje aan", het telefoonnummer vervalt automatisch na een half jaar in Nederland als je er geen gebruik van maakt. Dus weer administratieve last erbij omdat je niet in je account kan komen omdat je nummer vervallen is. Nog meer administratie.

Ik ben van mening dat we te maken hebben in Europa met tegenstrijdigheden als het gaat om de vrijheid van diensten voor de EU burger.

Vandaag wederom met OHRA gebeld, ik heb mijn verzekeringen opgezegd en krijg voor de resterende periode mijn geld terug. Het laat weer zien dat de klant een nummer is en geen koning. Service ver te zoeken. Het is vreemd dat men niet moeilijk deed over mijn Belgische bankrekening. Tenslotte ook buitenlands.

Een klant moet zich kunnen identificeren op de manier waar hij of zij zich het prettigst bij voelt. Daar valt ook onder waar mijn bankrekening en een contract met een telefoonbedrijf. Dit het geen geldige reden om een klant de toegang tot 'mijnohra' te weigeren.

Vervolgens ging een medewerkster van OHRA met mij gisteren in discussie waarom ik een Spaans telefoonnummer heb. Heb mevrouw verteld dat het haar niets aan gaat wat mijn privé leven betreft. Mevrouw zal mij moeten kunnen uitleggen waarom OHRA technisch gezien een blokkade veroorzaakt. Dan weet men niets te vertellen en hangt op.
Laatst gewijzigd door duracell konijn op 24 dec 2024 15:34, 12 keer totaal gewijzigd.

taxikemperman

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Dien een klacht in bij het Kifid

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

NeoDutchio schreef:
24 dec 2024 12:56
Hoe groot is de kans dat een Nederlandse ingezetene, wonend in Nederland en gebruik makend van een Nederlandse verzekeraar een buitenlands telefoonnummer heeft? Wat dat betreft is het niet zo vreemd dat buitenlandse nummers geblokkeerd worden.
Dat noem ik jurocratisch denken. De klant / consument / burger is bij voorbaat verdacht als hij iets wil dat geen onderdeel is van de standaard processen. En nou moet de vraagsteller bewijzen dat zijn dienstverlener iets tegen de wet doet, terwijl hij een volstrekt normale verwachting heeft. Namelijk: als burger in de EU heb ik overal vrij toegang tot mijn diensten.

Een jurocraat draait de bewijslast om en zegt: bewijs jij maar eens dat wij jou van dienst moeten zijn. :?

Moneyman

duracell konijn schreef:
24 dec 2024 14:54
Ik ben van mening dat een klant zich moet kunnen identificeren op de manier waar hij of zij zich het prettigst bij voelt. Daar valt ook onder waar je op dat moment je bankrekening hebt of een contract met een telefoonbedrijf. Vind dit geen reden om een klant de toegang tot zijn gegevens te weigeren in 'mijnohra'.
En OHRA is van mening dat zijn jun diensten en systemen afstemmen op de redelijke behoefte van de gemiddelde klant, en dat op een wijze die ook veilig is.

Echte klanten met buitenlandse telefoonnummers zijn een uitzondering, kwaadwillenden met een buitenlands telefoonnummer zijn daarentegen alles behalve een zeldzaamheid.

Wat jij vindt, is in die zin niet zo boeiend. Het gaat erom wat OHRA aanbiedt. Als dat niet (meer) past bij jouw behoeften, dan staat het je vrij een andere aanbieder te zoeken die wel bij jou past. Beide partijen blij.

Je hebt overigens nog geen antwoord gegeven op de vraag of er geen andere inlogmogelijkheden zijn.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 24 dec 2024 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

@duracell konijn, technisch zou het zeker mogelijk moeten zijn. Maar juridisch hebben ze daar geen plicht toe.

16again

Moneyman schreef:
24 dec 2024 14:51
16again schreef:
Moneyman schreef:

Onzin. Uit de OP blijkt dat het standpunt wel degelijk wordt onderbouwd, op verschillende manieren zelfs.
'technisch niet mogelijk' en 'andere onzin verhalen' is niet mijn idee van onderbouwing.
Doet me eerder denken aan een kluitje in het riet.

Plaats reactie