Post NL Inklaring

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
beerzoeper

Re: Post NL Inklaring

Ongelezen bericht door beerzoeper »

Dat de track and trace informatie in aliexpress/cainiao global opeens opdroogt nadat het bij Post NL terecht komt, is ook veelzeggend denk ik. Ja, ongetwijfeld zullen enkelen hier dit weer direct toeschrijven aan ‘de Chinezen’, maar ik verwacht toch zomaar eerder dat de fout in de koppeling bij onze vrienden in IMEC Den Haag ligt.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik praat zeker PostNL niet goed. De manier om je in te lichten klopt geen donder van. De respons tijden zijn veel te kort. Mijn laatste betaalde invoerrechten liggen alweer enkele jaren terug. Toen had je geloof ik twee of drie weken tijd om te reageren. Bezorgen kwamen ze toen ook nog een tweede keer bij niet thuis.
Die fouten liggen zeker in Nederland bij PostNL en niet bij de Chinezen.
Maar dat ze het niet terugsturen naar China, daar heb ik wel begrip voor als het niet ingevoerd is naar Nederland.
Voor jou is dit behoorlijk vervelend. Jij moet het nu uitvechten met Ali. Het hoogste is jouw totaal betaald bedrag retour. Geen smartengeld.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

beerzoeper schreef:
06 jan 2025 20:15
Ehm, hoe zou je het dan logisch vinden dat er voor dit soort processen geen enkele backup bestaat? Als Post NL z’n zaakjes niet op orde heeft en geen berichten uitstuurt bij inklaringskosten, maar ook geen proces inricht voor eventuele melders bijv binnen 7 dagen na verlopen betaallink?
Ik raak het spoor een beetje kwijt. eerder poste u dat u een betalingsherinnering ontving. Dat is toch het backup proces?
beerzoeper schreef:
04 jan 2025 20:54
Update, ik vind net een betalingsherinnering in de brievenbus. Kennelijk vertraagde post. De initiële betalingsuitnodiging dus nooit ontvangen.
beerzoeper schreef:
Wat heeft dat te maken met duurzaamheid en ‘net zero’, waar zo’n bedrijf de mond van vol heeft?
Ontmoediging van importeren van allerlei pakketjes en zelden goed passende kleding direct uit China waarvan het meeste al snel in de prullenbak belanden, klinkt mij vrij duurzaam in de oren.

Kijkt u alle dropshipper topics hier op Radar er maar eens op na.
beerzoeper schreef:
Aan de verliezen te zien inderdaad begrijpelijk dat dit bedrijf bezuinigt op elke vorm van normale omgang met ontvangers, maar toch. Iedereen in dit topic die Post NL goed praat, moet zich toch eens afvragen of het nou wel normaal is dat er zo met goederen en (beoogd) eigenaren ervan wordt omgegaan. Dat verklaren uit ongunstige financiële voorwaarden voor het koeriersbedrijf zónder te kijken naar de materiële werkelijkheid die daardoor ontstaat, is erg eenzijdig en daarmee kortzichtig.
Aan de verliezen te zien kan het bedrijf niet anders dan te bezuinigen op zwaar verliesgevende activiteiten. Activiteiten die men eigenlijk helemaal niet wil hebben, maar mee opgescheept zit door de politieke werkelijkheid dat de grootste economie ter wereld zich door slim 'wheelen en dealen' met kleine, arme landjes, zich nog altijd een 'ontwikkelingsland' mag noemen van de VN. Waardoor PostNL aan het stokoude, internationale postverdrag moet voldoen en dus voor praktisch niets een stortvloed aan pakketjes uit China moet uitleveren in Nederland.

Dat individuen die zelf graag goedkoop spullen willen (blijven) importeren daar niet om malen, het zij zo.

beerzoeper

Thijs124 schreef:
06 jan 2025 21:09
Maar dat ze het niet terugsturen naar China, daar heb ik wel begrip voor als het niet ingevoerd is naar Nederland.
Voor jou is dit behoorlijk *****. Jij moet het nu uitvechten met Ali. Het hoogste is jouw totaal betaald bedrag retour. Geen smartengeld.
Nee klopt, ik snap ook dat ze het niet terugsturen (is overigens keuze van verzender, die ik ook begrijp gezien kosten, als het haalbaar was zouden ze dat wel doen natuurlijk).

Alleen wat ik moeilijker vind te verkroppen is dat ze het dan geen tweede keer bij me aan kunnen bieden, eventueel tegen hogere afhandelingstarieven plus dezelfde inklaringskosten. Dat zou zoveel ellende schelen.

En verder heb je ook gelijk ja, ik hoop dat Ali coulant is en begrijpt dat dit zo weinig aan mij te wijten valt, dat ik terugbetaling krijgt. Ik zal het wel delen hier als ik daar uitsluitsel over heb.

beerzoeper

Speedy123 schreef:
06 jan 2025 21:43
Ontmoediging van importeren van allerlei pakketjes en zelden goed passende kleding direct uit China waarvan het meeste al snel in de prullenbak belanden, klinkt mij vrij duurzaam in de oren.

Kijkt u alle dropshipper topics hier op Radar er maar eens op na.
Haha dat vind ik wel een creatieve andere kijk erop. Prima inderdaad als dit soort import meer zou worden ontmoedigd, maar dat geldt dan eerder voor de kleine rommeltjes die je kan kopen denk ik? Of dropshipping wellicht. Maar wat ik gedaan heb is bewust een machine kopen (MHW-3bomber Sonic S7) die niet in de EU te koop wordt aangeboden. Dat heeft niets met zulke argumenten te maken, dit is een product wat gemaakt is van hoogwaardige materialen en waarschijnlijk, buiten enkele pakkingen en afdichtringen, een mensenleven mee zou gaan. Dat vernietigen is op geen enkele manier duurzaam, het is diep triest en onwerkelijk.

Thijs124

Dit heeft ook helemaal niks met dropshipping van prullaria te maken. Het is intriest dat PostNL zijn zaakjes niet op orde heeft.

Speedy123

Thijs124 schreef:
06 jan 2025 22:14
Dit heeft ook helemaal niks met dropshipping van prullaria te maken. Het is intriest dat PostNL zijn zaakjes niet op orde heeft.
Het heeft er alles mee te maken, het is namelijk precies hetzelfde.

Of een particulier nu zelf direct bij een Chinese shop besteld of dat indirect doet via een dropshipping site, het principe is hetzelfde.

De Chinese fabrikant verstuurt het product spotgoedkoop naar de koper in Nederland via de Chinese Post. Dat kan zo extreem goedkoop omdat de VN nog altijd China, de grootste economie van de wereld, aanmerkt als ontwikkelingsland. Chinese Post dumpt al die pakketjes in zee containers en stuurt die containers dagelijks naar PostNL toe.

Elke dag komen er zeecontainers vol prullaria en spotgoedkope kleding, en nu blijkt heel af en toe ook een mooi apparaat, aan bij PostNL op het haventerrein. Al dat spul moet uitgezocht worden, de pakketjes waarop al BTW betaald is en geen invoerheffing nodig hebben, kunnen door naar de geadresseerden. De rest moet achtergehouden worden totdat de BTW en eventuele invoerheffing betaald zijn. Daarvoor moet de geadresseerden ingelicht worden.

Zodra de BTW en eventuele invoerheffing betaald zijn, kunnen die pakketjes alsnog door richting afzender.

PostNL moet dat allemaal afhandelen, op grond van het oude post verdrag. Terwijl ze er nauwelijks voor betaald worden. Dus doet PostNL dat met minimale service en inspanning om de verliezen nog enigszins beperkt te houden.

Socrates1953

Ongelezen bericht door Socrates1953 »

beerzoeper schreef:
02 jan 2025 20:43
Heb een handmatige espressomachine uit China besteld, van MHW-3Bomber, exc btw €545.- Ik heb regelmatig alle track and trace info bijhouden, en mijn spamfolder. 13 december was de laatste update: "bij de douane". Omdat ik het erg lang vond duren was ik vandaag verder gaan kijken. Bleek dat het bij Post NL was, en dat net enkele uren daarvoor de betaallink was verlopen. Het pakket gaat retour en ze doen niks. Maar ik heb nooit van hen informatie gehad! Ik gebruik de Post NL app dagelijks en zij hebben al mijn gegevens. Ik vind het schandalig dat ze mij niet via email (nee, ook niet spamfolder) of post op de hoogte hebben gebracht van de zending. Ik zou direct hebben betaald. Wat kan ik hieraan doen?
Gewoon geen AliExpress/Temu (oplichters eerste klas) oftewel "Sambal Bij" rotzooi aanschaffen, koop dat ding gewoon hier bij de bekende webshops of ga gewoon winkelen in een fysieke winkel, stop met dat bestellen van Chinese rotzooi, na amper 3 maanden gaat die zooi stuk/defect en daar sta je dan met die plastic troep.
Heeft u enig idee waar het personeel onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken daar???
Daarom niks meer bestellen bij die Chinezen!!!

Thijs124

AliExpress en Temu leveren nooit met zeecontainers. Vrijwel alles gaat per vliegtuig. Onlangs heb ik iets gehad van Temu via het spoor, over de zgn nieuwe zijderoute. Dan krijg je ca 10 % korting. Duurt dan ongeveer 4 weken. Langste stilstand periodes onderweg waren ca 2X een week met overladen op andere treinen (andere spoorbreedte) plus de douane afhandeling in Rusland en uit Belarus.

beerzoeper

Socrates1953 schreef:
07 jan 2025 12:59

Gewoon geen AliExpress/Temu (oplichters eerste klas) oftewel "Sambal Bij" rotzooi aanschaffen, koop dat ding gewoon hier bij de bekende webshops of ga gewoon winkelen in een fysieke winkel, stop met dat bestellen van Chinese rotzooi, na amper 3 maanden gaat die zooi stuk/defect en daar sta je dan met die plastic troep.
Heeft u enig idee waar het personeel onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken daar???
Daarom niks meer bestellen bij die Chinezen!!!
Ga weg met je racistische non-argumenten. In casu was er niets mis met de kwaliteit van het product, je hebt geen idee waar je het over hebt. Aliexpress (platform) of verzender (3bomber) valt amper iets te verwijten in deze gang van zaken.

Speedy123

Thijs124 schreef:
07 jan 2025 13:47
AliExpress en Temu leveren nooit met zeecontainers. Vrijwel alles gaat per vliegtuig. Onlangs heb ik iets gehad van Temu via het spoor, over de zgn nieuwe zijderoute. Dan krijg je ca 10 % korting. Duurt dan ongeveer 4 weken. Langste stilstand periodes onderweg waren ca 2X een week met overladen op andere treinen (andere spoorbreedte) plus de douane afhandeling in Rusland en uit Belarus.
Ok vliegtuig containers vol met prularia, spotgoedkope kleding en af en toe een heel mooi apparaat. Spoorvervoer gaat overigens wel vaak met zeecontainers.

Linksom of rechtsom, er komt heel veel direct uit China ons land binnen, alles gaat naar PostNL die het dan spotgoedkoop moet afhandelen om haar verlies te beperken.

Speedy123

beerzoeper schreef:
07 jan 2025 14:29
Aliexpress (platform) of verzender (3bomber) valt amper iets te verwijten in deze gang van zaken.
Natuurlijk valt hun wat te verwijten namelijk dat ze kiezen voor spotgoedkoop verzenden via Chinese Post.

Zouden ze voor duurdere verzending kiezen waarbij de lokale bezorgdienst ter plaatse ook fatsoenlijk betaald krijgt, dan kan de bezorgdienst hier ter plaatse meer service verlenen en was u niet zwaar teleurgesteld.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

U gaat er wel aan voorbij dat er bij het volgen van de bestelling een Post.nl T&T vermeld stond en als u dat T&T nummer naar de Post.nl omgeving had gekopieerd had u het pakket verder kunnen volgen.
Dat heeft u echter niet gedaan want u verwachte dat Post.nl u verder op de hoogte zou houden, toen dat niet gebeurde bent u aan de hand van het T&T nummer toch maar gaan kijken waar het pakket bleef en toen bleek dat het pakket retour afzender ging.

Achteraf blijkt ook dat de Post.nl pakketdienst per post een kaart heeft verstuurd maar die is vanwege de drukte bij de postdienst blijven hangen en veel te laat bezorgd.

U geeft zelf ook toe dit allemaal niet hoefde te gebeuren als u het T&T nummer in de Post.nl omgeving had gekopieerd en maakt dat enige naïviteit u wel te verwijten valt want u wist dat het drukke periode was en Post.nl er een zooitje van maakt.

Als toevoeging, niet alle producten uit China zijn bagger maar dan gaat het meer producten die in Nederland niet meer leverbaar zijn of om Chinese producten die ook in de winkel verkrijgbaar zijn.

beerzoeper

Speedy, jij maakt er een soort metaverhaal van terwijl ik het eigenlijk alleen over dit specifieke geval wil hebben. Post NL is onbereikbaar voor enig handelen, terwijl het pakket daar gewoon bij IMEC lag. Bij Post NL werken ook mensen, en niemand van hen kan het kennelijk genoeg schelen om ook maar een vinger uit te steken. Dit pakket had nooit vernietigd mogen worden, vanuit moreel oogpunt in ieder geval.

Jij beweert dat de minimale service van Post NL gelegen is in de verzendmethode, maar dat geloof ik niet. Natuurlijk zal het ergens bijdragen dat als er goedkoop verzonden wordt, dat de kans op mislukking daarmee wordt vergroot. Echter, het gaat erom wanneer die kans zich voordoet. Dan maakt het volgens mij helemaal niet meer uit hoe of door wie het is verzonden, het is dan gewoon in handen van Post NL en die gaan er mee om als vuil, en als belanghebbende krijg je een dito behandeling als je hen benadert.

Vgm komt het ook doordat Post NL enerzijds commercieel bedrijf is, en anderszijds, zoals jij ook omschrijft, te maken heeft met belasting van een meer publiek karakter. Het is misschien logisch dat dat oa dit soort gevolgen kan hebben, maar dan blijft staan dat klachtbehandeling plaats vindt op basis van een individueel geval en dat daarbij niet anders zou moeten worden gehandeld op basis van de oorsprong van de zending. Zo van, oh jij hebt in China besteld, dan kan je het uitzoeken. Dat zou helemaal erg zijn natuurlijk.

Daarom ga ik ervan uit dat Post NL elk probleem met een pakket wat niet ingeklaard kan worden door dit soort omstandigheden, gelijk behandelt, en dat ze er geen enkele mogelijkheid voor creëren om een fout te corrigeren. Dat blijft laakbaar, zeker omdat er ook genoeg mensen verzenden via veel duurdere verzendopties, waarbij dit ook had kunnen gebeuren (al is de kans dan kleiner).

beerzoeper

Ja Ron, enige naïviteit was er wel, maar mijns inziens niet erg verwijtbaar. Ik wist helemaal niet dat dat een T&T was die iets met Post NL te maken zou hebben, ik verwachtte dat de zending (T&T) op een of andere manier eerst in het systeem van Post NL terecht zou moeten komen, en dat dat alleen kon door Post NL zelf. Enfin, weer wat geleerd. Neemt niet weg dat het bijzonder vreemd blijft dat T&T vanuit verzender plotsklaps opdroogt zodrá Post NL dat pakket onder zich neemt. Ik had verwacht dat bij overname van de zending, ik ófwel op de hoogte zou worden gehouden via T&T verzender, ófwel door Post NL. Dat Post NL dit alleen ‘onder water’ deed, slechts inzichtelijk na zelf in mijn account de T&T in te voeren, had ik niet bedacht. Ik interpreteerde de droogte aan updates als dat ik gehouden was geduldig te wachten, en vind dat nog steeds geen onlogische gedachte, nu de zending op dat moment ook al een maand onderweg was.

beerzoeper

Die verwarring die ik omschrijf komt min of meer door gebruik van de Post NL app. Bij andere verzenders heb ik geen account of iets, dan is het logischer dat je handmatig zoekt met je T&T. Bij Post NL plopt alles vanzelf omhoog in die app, lekker makkelijk, maar kennelijk ook van invloed als dat even niet uitkomt. Op die manier werd geen bericht krijgen door mij geïnterpreteerd als ‘moet nog even wachten’. Het had overigens net zo goed bij DHL terecht kunnen komen, je weet van te voren nooit aan welke vervoerder ze het overdragen als het hier aankomt, als je een vervoerder gebruikt in het buitenland voor je verzending. Ik was dus niet goed op de hoogte en weet nu dat dat altijd te voorkomen valt met de T&T, en ik begrijp nu dat zo’n stilte ook kan betekenen dat er een proces loopt wat ik actief moet tracken.

Blijft alsnog waanzin, er hoort goede berichtgeving te zijn over inklaring. DHL spamt je helemaal onder als je inklaringskosten moet betalen, en terecht.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat je niet proactief in de app van PostNL gekeken hebt is natuurlijk niet aan jou verwijtbaar. Allereerst omdat niemand verplicht is om die app überhaupt te hebben, daarna omdat je geen idee hebt welke vervoerder gebruikt wordt, en tot slot omdat je mag verwachten dat je, als je ergens moet kijken, daarop gewezen wordt.

beerzoeper

Moneyman schreef:
07 jan 2025 18:16
Dat je niet proactief in de app van PostNL gekeken hebt is natuurlijk niet aan jou verwijtbaar. Allereerst omdat niemand verplicht is om die app überhaupt te hebben, daarna omdat je geen idee hebt welke vervoerder gebruikt wordt, en tot slot omdat je mag verwachten dat je, als je ergens moet kijken, daarop gewezen wordt.

Nee het frappante is ook dat zou ik die app niet hebben gehad en gebruikt, dan zou ik natuurlijk wel zelf die track and trace op de website van Post NL hebben geplakt om te kijken. Ik dacht dat ik door dagelijks die app te openen ongeveer hetzelfde deed, maar schijn bedriegt als daar niks staat.

Plaats reactie