Loonbeslag

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Upsalot

Loonbeslag

Ongelezen bericht door Upsalot »

Hallo,

Ik zit met een probleem. Sinds eergisteren kreeg ik een brief van een gerechtsdeurwaarder dat ze dus loonbeslag hebben gelegd. Ik vraag mij af of zij daar wel het recht toe hebben.

Het zit namelijk zo. Ik ben in 2009 gescheiden en we hadden nog een boete omdat wij een huis wilde kopen en we waren vergeten omdat we het op te zeggen in het termijn vanwege dat we toch gingen scheiden. Dat zou dus 10% van de hypotheek zijn. Hiervoor moesten wij voor het gerecht komen in 2009 en hebben mijn ex vrouw en ik een afspraak gemaakt met de tegenpartij. Ik heb netjes mijn plicht gedaan en kan bewijzen dat ik de helft heb betaald. Nu heeft zij dat dus niet gedaan. Zij heeft om precies te zijn niks betaald.

Nu hebben die koekenbakkers van de deurwaarder beslag op mijn loon gelegd. En mijn ex die is de lachende derde.
Zij heeft in de schuldsanering gezeten en is dus volgens haar zeggen via de wspn schuldvrij verklaard.

Zij wilt dus niet meewerken om mee te betalen omdat dit niet meer haar schuld is. Met de deurwaarders valt er niet te praten want die vinden gewoon dat er betaald moet worden. Ik vind dit ietsjes te gemakkelijk allemaal. In mij ogen is het zo iemand maakt een potje er van komt in de **** volgt een traject en wordt beloond. En een ander mag er voor bloeden.

Nu is hier mij vraag. Wat kan ik nu doen. Ik ben niet van plan om nog meer te betalen door fouten van mijn ex vrouw( heb schulden afbetaald van voor ons huwelijk waar ik niet het bestaan van wist tot mijn scheiding) dus heb al genoeg betaald. Ik heb zelfs papieren liggen hier dat ik zelfs geld van haar tegoed heb maar omdat zij in de schulden zat ik moest wachten maar dat is meer dan genoeg om het gedeelte af te betalen.

Sorry dat het een beetje rommelig is. Ik ben flink boos over deze situatie.

Er is toch iets wat ik doen?

Moneyman
Beste antwoord
Gekozen door Upsalot

Re: Loonbeslag

door Moneyman » 07 feb 2025 11:22

Ik herhaal nog maar een keer mijn eerdere advies: laat je helpen door iemand die weet wat hij doet. Want je springt nu alle kanten op, pakt her en der zinnen die je goed uitkomen, trekt allerlei conclusies gebaseerd op aannames, noem maar op. Dat helpt je niet. Je hebt iemand nodig die in rust en zonder emotie, maar met kennis van zaken (!) naar je zaak kijkt.
Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is zuur inderdaad. Maar jij en je ex zijn hoofdelijk aansprakelijk voor deze schuld. De schuldeiser mag zijn vordering dus volledig op jullie allebei verhalen. De gerechtsdeurwaarder doet daarom dus niets verkeerd.

In je echtscheidingsconvenant staat ongetwijfeld wie deze schuld voor welk deel moet betalen. Als jij méér betaalt dan dat deel, krijg je voor het meerdere een regresrecht op je ex (je mag dat deel dus bij haar terugvorderen). Alleen valt daar niets te halen...

De gedachte hierachter is (kort door de bocht) dat het feit dat jullie gaan scheiden jullie eigen probleem is, en niet dat van de schuldeiser.

Ik snap je boosheid, maar daar kan je niets mee.

Wat ik me wel afvraag: hoe heb je vóór dat loonbeslag met de gerechtsdeurwaarder gecommuniceerd? Dat loonbeslag komt niet uit de lucht vallen, daar is al één en ander aan vooraf gegaan.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Schijnbaar bent u in gemeenschap van goederen getrouwd geweest. Dat wil zeggen dat u beide voor 100% aansprakelijk bent voor die boete. Dus niet elke partij 50%. Onderling hebt u er wellicht afspraken over gemaakt, maar dat staat los van de schuldeiser. U zal dus dat gedeelte bij uw ex moeten halen.

Seinhuis

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem eventueel contact op met uw rechtsbijstandverzekering. Hun kunnen de situatie persoonlijk niveau bekijken.
Echter, ik ben bang dat u de schuld moet betalen/aflossen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Upsalot schreef:
18 jan 2025 16:03
Wat kan ik nu doen.
Ik heb je verhaal gelezen, en ik begrijp wel een beetje hoe het voor je is. Een troost is het niet, maar je bent lang niet de enige die iets vergelijkbaars meemaakt, en er nog jaren later mee geconfronteerd wordt.

Het enige wat er, naar mijn mening, op zit is er in ieder geval voor te zorgen dat die hypotheek/schuld wordt afbetaald. Dan is dat al een zorg minder, laten we eerlijk zijn. Hoe je het wel of niet recht trekt met je ex, dat is een ander issue, dat kan later nog altijd.

Voor het moment is het zaak er met de deurwaarder uit te komen. En die geeft eigenlijk maar één optie.

Moneyman

witte angora schreef:
19 jan 2025 18:36
Hoe je het wel of niet recht trekt met je ex, dat is een ander issue, dat kan later nog altijd.
Het vervelende is dat die ex inmiddels (via WSNP) een schone lei heeft gekregen. En dat betekent in beginsel dat die regresvordering niet meer op de ex verhaald kan worden. In dit geval kan het later dus niet meer.

Voor TS is dit artikel daarover misschien nog handig om te zoeken. Is al even oud, maar aan de juridische principes is op dit punt niets veranderd. Onder hoofdstuk 5, bullit 1, vind je de situatie van TS.

TS: als de schuldeiser voet bij stuk houdt, en de vordering gewoon volledig bij jou wil incasseren, kijk dan of je er wellicht een rentestop of een aanbod tegen finale kwijting uit kunt onderhandelen. Daarmee beperk je dan nog de schade.

En bedenk: dat is een gunst van de schuldeiser, geen recht van de schuldenaar. Bedenk dus goed welke “ toen of voice” je kiest, want als je de boosheid die je in je openingspost laat zien ook in de communicatie met de gerechtsdeurwaarder of schuldeiser laat zien, vermindert dat de kans op succes enorm.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
19 jan 2025 18:45
En bedenk: dat is een gunst van de schuldeiser, geen recht van de schuldenaar. Bedenk dus goed welke “ toen of voice” je kiest, want als je de boosheid die je in je openingspost laat zien ook in de communicatie met de gerechtsdeurwaarder of schuldeiser laat zien, vermindert dat de kans op succes enorm.
In aanvulling hierop: openheid van zaken geven helpt misschien ook. Let wel: misschien. Dus ook hier is geen enkele zekerheid.

Triforce

Ongelezen bericht door Triforce »

NeoDutchio schreef:
19 jan 2025 15:16
Schijnbaar bent u in gemeenschap van goederen getrouwd geweest. Dat wil zeggen dat u beide voor 100% aansprakelijk bent voor die boete. Dus niet elke partij 50%. Onderling hebt u er wellicht afspraken over gemaakt, maar dat staat los van de schuldeiser. U zal dus dat gedeelte bij uw ex moeten halen.
Het ligt veel meer voor de hand dat TS samen met zijn ex-echtgenoot de lening heeft afgesloten en daardoor hoofdelijk aansprakelijk is.

Moneyman

En die hoofdelijke aansprakelijkheid ligt vervolgens ook nog eens vast in een vonnis.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Triforce schreef:
19 jan 2025 22:41
NeoDutchio schreef:
19 jan 2025 15:16
Het ligt veel meer voor de hand dat TS samen met zijn ex-echtgenoot de lening heeft afgesloten en daardoor hoofdelijk aansprakelijk is.
Ten eerste gaat het niet om een lening, maar over een boetebeding in een koopcontract van een huis. Ten tweede heeft TS ook schulden moeten mee afbetalen die ontstaan zijn voor het huwelijk en hij geen weet van had. Hoe kun je samen schulden maken zonder het te weten?

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

NeoDutchio schreef:
20 jan 2025 07:48
Ten tweede heeft TS ook schulden moeten mee afbetalen die ontstaan zijn voor het huwelijk en hij geen weet van had. Hoe kun je samen schulden maken zonder het te weten?
Schulden die zijn vrouw had, ontstaan voordat ze gingen trouwen en die ze dus verzwegen had.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar dat boetebeding is na 15 jaar dus nog steeds niet volledig betaald.

Moneyman

NeoDutchio schreef:
20 jan 2025 07:48
Ten tweede heeft TS ook schulden moeten mee afbetalen die ontstaan zijn voor het huwelijk en hij geen weet van had. Hoe kun je samen schulden maken zonder het te weten?
Dat is toch niet zo moeilijk? Gewoon niet aan je partner vertellen. Gebeurt iedere dag.

In dit geval zijn het schulden van vóór het huwelijk en is het dus uiteraard nóg makkelijker.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen ben je beiden aansprakelijk,en als de ene niet kan betalen,gaan ze naar de ander,zo simpel is het

Moneyman

witte angora schreef:
20 jan 2025 07:54
Maar dat boetebeding is na 15 jaar dus nog steeds niet volledig betaald.
Daar zeg je wat! Brengt me nog op een laatste tip: check even of de vordering niet deels verjaard is.

Er zal immers inmiddels minimaal sprake zijn van de volgende posten (waar ik de verjaringstermijn even achter zet):

• hoofdsom --> 20 jaar
    proceskosten --> 5 jaar
    nakosten --> 5 jaar
    wettelijke rente --> 5 jaar
    betekening vonnis --> 5 jaar
    executiekosten --> 5 jaar
De verjaringstermijn gaat lopen op het laatste moment dat je:

• - de laatste melding van de schuldeiser hebt ontvangen waaruit je kon opmaken dat ze nog een vordering op je willen incasseren;
    - de laatste melding die je zelf richting de schuldeiser hebt gedaan waaruit blijkt dat je nog wist dat ze nog een vordering op je willen incasseren.
Check dat voor de zekerheid nog even.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"Het vervelende is dat die ex inmiddels (via WSNP) een schone lei heeft gekregen"
Hoe kan het dat voordat alles is betaald dat een van de twee personen die heeft gekregen,
ik zou eerder verwachten dat dit pas wordt uitgegeven aan beide personen nadat alles is betaald.

Moneyman

peter17111962 schreef:
20 jan 2025 09:28
"Het vervelende is dat die ex inmiddels (via WSNP) een schone lei heeft gekregen"
Hoe kan het dat voordat alles is betaald dat een van de twee personen die heeft gekregen,
ik zou eerder verwachten dat dit pas wordt uitgegeven aan beide personen nadat alles is betaald.
Het hele idee van de schone lei is nu juist dat niet alles wordt betaald.

Los daarvan zijn partijen 15 jaar geleden gescheiden en lopen ze dus niet samen door een WSNP-traject heen. Schuldenaren gaan alleen gezamenlijk door een WSNP-traject zolang er nog sprake is van een gezamenlijke/ gemeenschappelijke boedel.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

wikop schreef:
20 jan 2025 09:03
Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen ben je beiden aansprakelijk,en als de ene niet kan betalen,gaan ze naar de ander,zo simpel is het
Dat klopt echter de regels zijn aangepast. Sinds 2018 trouw je standaard niet langer in gemeenschap van goederen dus kan je niet zomaar aansprakelijk worden gesteld voor schulden van voor het huwelijk.

Maar vroeger moest je eigenlijk de BKR van je toekomstige vrouw/man controleren voordat je ging trouwen of huwelijkse voorwaarden opstellen. En zo kwam het voor dat mensen schulden weg trouwde, wat TS is overkomen.

Dat is allemaal heel zuur, zeker als de ex via de schuldsanering schuldenvrij is en TS nog altijd moet aflossen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
20 jan 2025 09:31
peter17111962 schreef:
20 jan 2025 09:28
Het hele idee van de schone lei is nu juist dat niet alles wordt betaald.

Los daarvan zijn partijen 15 jaar geleden gescheiden en lopen ze dus niet samen door een WSNP-traject heen. Schuldenaren gaan alleen gezamenlijk door een WSNP-traject zolang er nog sprake is van een gezamenlijke/ gemeenschappelijke boedel.
Maar je blijft beiden hoofdelijk aansprakelijk voor zo'n schuld. Als die schuld dan kwijtgescholden wordt met de WSNP, dan is ie dus voor beiden weg. Die schuld kan niet opgedeeld worden en je kunt niet maar van 1 persoon de hoofdelijke aansprakelijkheid weghalen.

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

voor mij nogmaals de bevestiging dat die hele WSPN in veel gevallen oneerlijk is. in dit geval oneerlijk naar de andere partner die in zijn eentje op moet draaien voor een schuld die samen gemaakt is. in veel andere gevallen vind ik het vooral oneerlijk naar de schuldeisers. mensen maken er zelf een potje van en de schuldeiser kan fluiten naar zijn centen.

Plaats reactie