Babboe bakfietsen onveilig voor langere kinderen > ernstig letsel door val over lage rand van de bak

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
BL2

Re: Babboe bakfietsen onveilig voor langere kinderen > ernstig letsel door val over lage rand van de bak

Ongelezen bericht door BL2 »

Valley schreef:
23 jan 2025 08:33
........Zijn hier meer gebruikers van de Babboe bakfiets die het product onveilig vinden voor langere kinderen.......
Hier denkt men er duidelijk anders over, maar misschien kan je wat details rond het ongeluk delen voor een beter beeld, bv hoe het mogelijk was dat u het toch veilig vond om uw zoon te vervoeren zonder gordel....

16again

Re: Babboe bakfietsen onveilig voor langere kinderen > ernstig letsel door val over lage rand van de bak

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
24 jan 2025 20:32
16again schreef:
24 jan 2025 19:45
Moneyman schreef:
24 jan 2025 13:47
TS heeft dus gewoon een product gekocht wat niet past bij haar behoeften.
Die bakfiets zal veel eerder zijn gekocht, maar is niet meegegroeid.
Aanname. Maar hoe dan ook past het product dus niet bij de behoeften - en daar gaat het om.
Ik reageerde ook op een aanname...en nu weer:
Zonder regentent is er volgens de leverancier geen lengtebeperking, enkel een gewichtsbeperking (...en we weten waarom). :D
https://www.babboe.nl/blog/tot-welke-le ... driewieler.
Jouw kinderen kunnen in principe tot iedere leeftijd in de bakfiets plaatsnemen. En niet alleen jouw kinderen. Ook je partner, je broer, je moeder, je buurman, noem maar op. Zo lang je maar rekening houdt met het maximale gewicht dat de bak kan houden.

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Heb zo'n vermoeden, dat TS hier niet de antwoorden krijgt waar ze op had gehoopt. Dus kan het mis hebben, maar zou me verbazen of we nog wat horen.

Laatst actief:
23 jan 2025 10:55

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

16again schreef:
25 jan 2025 09:55
Zonder regentent is er volgens de leverancier geen lengtebeperking, enkel een gewichtsbeperking (...en we weten waarom). :D
Jouw kinderen kunnen in principe tot iedere leeftijd in de bakfiets plaatsnemen. En niet alleen jouw kinderen. Ook je partner, je broer, je moeder, je buurman, noem maar op. Zo lang je maar rekening houdt met het maximale gewicht dat de bak kan houden.
En bij de tekst van uw link staat een foto van een moeder die controleert of de driepuntsgordel bij haar dochter wel goed vast zit.

De gordels zitten er niet voor niets. Soms zijn zaken zo triviaal dat een fabrikant ze niet apart benoemd.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nevyn schreef:
25 jan 2025 10:24
Heb zo'n vermoeden, dat TS hier niet de antwoorden krijgt waar ze op had gehoopt. Dus kan het mis hebben, maar zou me verbazen of we nog wat horen.

Laatst actief:
Dat is niet zo gek aangezien TS om ervaringen van andere gebruikers vraagt en alleen reacties van niet-gebruikers krijgt. Plus allerlei aannames.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Speedy123 schreef:
25 jan 2025 11:33
En bij de tekst van uw link staat een foto van een moeder die controleert of de driepuntsgordel bij haar dochter wel goed vast zit.

De gordels zitten er niet voor niets. Soms zijn zaken zo triviaal dat een fabrikant ze niet apart benoemd.
Natuurlijk wordt dat wel benoemd. Maar niet in die link, die gaat immers over de maximale leeftijd van inzitenden.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Lowieze schreef:
25 jan 2025 11:45
Dat is niet zo gek aangezien TS om ervaringen van andere gebruikers vraagt en alleen reacties van niet-gebruikers krijgt. Plus allerlei aannames.
Ze vraagt specifiek om andere gebruikers die en het product onveilig vinden voor langere kinderen en die ook een te lang kind zonder gordel vervoert hebben waarbij het kind uit de bak gevallen is.
Zijn hier meer gebruikers van de Babboe bakfiets die het product onveilig vinden voor langere kinderen
en waarvan het kind over de lage rand is gevallen en/of die letsel hebben opgelopen?
Die gevallen zullen er niet massaal zijn. Vandaar u ze hier niet aantreft.

Als niemand zou reageren, dan zou het gewoon een onbeantwoord topic zijn. Nu is er de kans dat anderen ervan leren en meer aandacht aan het gebruik van de gordels schenken. En dus geen kinderen erin gaan vervoeren die te groot zijn voor de gordels.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
25 jan 2025 09:55
Moneyman schreef:
24 jan 2025 20:32
16again schreef:
24 jan 2025 19:45

Die bakfiets zal veel eerder zijn gekocht, maar is niet meegegroeid.
Aanname. Maar hoe dan ook past het product dus niet bij de behoeften - en daar gaat het om.
Natuurlijk kan het. Dat is helemaal de discussie niet. Maar TS vind achteraf (!) dat de fiets niet geschikt was voor haar kind. Oftewel: de fiets paste niet bij haar behoeften. Dat is dus helemaal geen aanname.

Los daarvan is niet alles wat technisch kan, ook het meest verstandig om te doen. Zeker ook omdat de adviezen zijn uitsluitend met kinderen in de gordels te rijden.

Nevyn

Lowieze schreef:
25 jan 2025 11:45
Nevyn schreef:
25 jan 2025 10:24

Laatst actief:
klopt aannames worden gemaakt als vragen niet worden beantwoord.
Hierbij een aanname, TS weet dat ze het niet goed heeft gedaan, heeft een enorm schuldgevoel en probeert dit in de schoenen van de fiets fabrikant te schuiven. Maar zoals ik zeg een aanname van mij

Lowieze

Nevyn schreef:
25 jan 2025 12:24

klopt aannames worden gemaakt als vragen niet worden beantwoord.
Hierbij een aanname, TS weet dat ze het niet goed heeft gedaan, heeft een enorm schuldgevoel en probeert dit in de schoenen van de fiets fabrikant te schuiven. Maar zoals ik zeg een aanname van mij
Of TS heeft natuurlijk een schuldgevoel, welke ouder zou dat niet hebben, en wil graag weten of meer ouders zulke ervaringen hebben zodat je de fabrikant daar eventueel op aan kunt spreken. Babboe heeft wel meer steken laten vallen is gebleken.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar in dat geval zou het kind de gordel om moeten hebben en er niet uit kunnen vallen. Je kunt dit dus nooit of te nimmer bij de fabrikant leggen. Ik gok dat Nevyn gelijk heeft en dat is een vrij risicoloze gok, omdat de kans 100% is dat het klopt.

Lowieze

Nijogeth schreef:
25 jan 2025 13:13
Maar in dat geval zou het kind de gordel om moeten hebben en er niet uit kunnen vallen. Je kunt dit dus nooit of te nimmer bij de fabrikant leggen. Ik gok dat Nevyn gelijk heeft en dat is een vrij risicoloze gok, omdat de kans 100% is dat het klopt.
Zoals TS zegt: het 8-jarige kind is wat langer, misschien langer dan een gemiddeld kind van 8 en dan past de driepuntsgordel niet.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lowieze schreef:
25 jan 2025 14:15
Nijogeth schreef:
Zoals TS zegt: het 8-jarige kind is wat langer, misschien langer dan een gemiddeld kind van 8 en dan past de driepuntsgordel niet.
Wat zou iemand doen die zo groot is dat die niet in een normale personenwagen past en de gordel al helemaal niet om kan doen? Toch gaan rijden of een alternatief zoeken?
Als de gordel niet past moet je niet het risico gaan nemen om zonder gordel te gaan fietsen. Althans in mijn mening. Ga je toch bewust fietsen zonder de veiligheidsvoorschriften te hanteren, dan kan je dat niet op een ander afschuiven.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Lowieze schreef:
25 jan 2025 14:15
Nijogeth schreef:
En op dat moment maak je dan als ouder een keuze, gordel niet om en door blijven rijden, en dus het vergrote risico op ongelukken accepteren dat daarbij komt kijken.

Of je gaat kijken naar alternatieven, kind bijvoorbeeld zelf laten fietsen, andere bakfiets, stintachtig apparaat, er zijn natuurlijk opties genoeg en het zal ook niet uit de lucht komen vallen dat het kind langzaam te groot wordt de huidige bakfiets en bijbehorende gordel.

Ik denk dat hier voornamelijk jammer is dat het kind de dupe lijkt te zijn geworden van een ongelukkige keuze van de ouder.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Lowieze schreef:
25 jan 2025 12:56

Of TS heeft natuurlijk een schuldgevoel, welke ouder zou dat niet hebben, en wil graag weten of meer ouders zulke ervaringen hebben zodat je de fabrikant daar eventueel op aan kunt spreken. Babboe heeft wel meer steken laten vallen is gebleken.
Maar die steken gingen over een technisch probleem van het product. De vraag van TS gaat over verkeerd gebruik van een product. In de handleiding van mijn Princess friteuse staat niet dat ik de frikandellen niet met blote handen uit het vet moet halen. Als ik dan toch doe is het toch echt mijn probleem en geen gebrek aan de friteuse.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

... en dat dat soort dingen tegenwoordig überhaupt in de handleiding staan, vind ik op zichzelf al van den zotte.

Lowieze

rwolters schreef:
25 jan 2025 15:48

Maar die steken gingen over een technisch probleem van het product. De vraag van TS gaat over verkeerd gebruik van een product. In de handleiding van mijn Princess friteuse staat niet dat ik de frikandellen niet met blote handen uit het vet moet halen. Als ik dan toch doe is het toch echt mijn probleem en geen gebrek aan de friteuse.
Ik bedoel met steken laten vallen dat Babboe al heel lang klachten kreeg over framebreuken, maar daar geen onderzoek naar deed en het ook niet meldde bij de NVWA, iets wat ze wel verplicht waren. Ze vonden de risico’s voor hun klanten waarschijnlijk niet zo belangrijk.

Nevyn

Lowieze schreef:
25 jan 2025 16:06
rwolters schreef:

Ik bedoel met steken laten vallen dat Babboe al heel lang klachten kreeg over framebreuken, maar daar geen onderzoek naar deed en het ook niet meldde bij de NVWA, iets wat ze wel verplicht waren. Ze vonden de risico’s voor hun klanten waarschijnlijk niet zo belangrijk.
En dan verwijt je ons dat we niet on topic blijven Lowieze ?

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Lowieze schreef:
25 jan 2025 16:06
rwolters schreef:

Dat klopt, maar is hier toch compleet niet relevant voor de casus van TS. Babboe heeft daar zeker verkeerde keuzes gemaakt in eigen belang. Maar ook daar zie je naast de verkeerde keuzen van Babboe, ook discutabele keuzes gemaakt worden door berijders van Babboe fietsen, waaronder ouders, waar ik zeker vragen bij stel.

Want ook daar zie je, ondanks dat zowel de overheid als Babboe aangeraden heeft (had beter een harde verplichting kunnen zijn vanuit de overheid) deze bakfietsen niet meer te gebruiken tot ze zijn goedgekeurd of vervangen, blijven hele volksstammen ze gewoon gebruiken. Met flink verhoogd risico voor zichzelf als berijder, wat op zich aanvaardbaar is, maar ook risico voor anderen, bijvoorbeeld hun kinderen, maar ook derden die toevallig deelnemen aan het verkeer. Wat mijn inziens geen keuze is die zij als berijder zouden moeten maken, omdat het maken van zulke keuzes naar mijn mening onverantwoord is gezien de risico's waaraan je anderen blootstelt in plaats van alleen jezelf.

Je zou maar letsel veroorzaken bij je eigen kinderen, kinderen van een ander of andere weggebruikers omdat je uit eigen belang door bent blijven rijden op een fiets waarvan je weet dat deze potentieel onveilig is.

Valley

Ongelezen bericht door Valley »

Bedankt aan de mensen die respectvol én empathisch hebben meegedacht/gereageerd. Persoonlijk vond ik een aantal reacties heel onprettig geformuleerd.

Inderdaad zie ik dingen áchteraf anders. Heel eerlijk, ik was mij onvoldoende bewust van de risico's: de ontwerpkenmerken waren mij eerder niet bewust als gevaarlijk opgevallen voor vervoeren van langere kinderen. Het ongeluk wat we hebben meegemaakt had ik nooit voorzien.
En daar kopen we nu helemaal niks meer voor.
Nogmaals, een waarschuwingssticker of instructie (net zoals op mijn trampoline) had voor bewustwording gezorgd in mijn geval.
Ik vroeg mij af meer mensen onbewust waren van de risico's van het vervoeren van langere kinderen in deze bakfiets. Op die groep was mijn bericht ook gericht.
Laatst gewijzigd door Valley op 26 jan 2025 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie