Misleid door Ziggo over glasvezelverbinding
Re: Misleid door Ziggo over glasvezelverbinding
Ik vermoed dat de verkoper niet glasvezel tot in de meterkast heeft gezegd maar wel tot in de verdeelkast, dat is het standaardverhaal en mondeling wordt dat door de gemiddelde klant niet echt begrepen.
Anyway coax haalt (in ieder geval hier) in ieder geval de beloofde waarden (ver boven de 1000 Mb/s) en meer is zonder meer mogelijk. Overigens bellen meerdere providers voor colportatie en hetzelfde geldt ook voor langs de deur verkopen (al zijn dat hier doorgaans derden die namens KPN verkopen).
Anyway coax haalt (in ieder geval hier) in ieder geval de beloofde waarden (ver boven de 1000 Mb/s) en meer is zonder meer mogelijk. Overigens bellen meerdere providers voor colportatie en hetzelfde geldt ook voor langs de deur verkopen (al zijn dat hier doorgaans derden die namens KPN verkopen).
Erthanax
vindt dit leuk
De snelheden zijn wel degelijk relevant, omdat TS een schadevergoeding wil. Dat veronderstelt dat er schade is geleden - anders valt er immers niets te compenseren. De enige concretiseerbare schade die TS kan leiden, is een gebrek aan snelheid van de internetconnectiviteit.
Zo lang de overeengekomen snelheid gewoon gehaald wordt, maakt het niet uit wat het medium is waardoor die snelheid geleverd wordt. Wat dan resteert, is een woordenstrijd over wat er wel of niet gezegd en bedoeld is met betrekking tot die glasvezel.
Een glasvezelverbinding speciaal voor TS tot in zijn huis kan hij natuurlijk sowieso vergeten, en of ontbinding mogelijk is, is ook maar zeer de vraag.
Ja, en vooral wat er aantoonbaar afgesproken is. En daar zit voor TS de angel.
Mijn ervaring is overigens dat Ziggo de overeengekomen snelheden altijd haalt, en vaak zelfs iets meer. Gelijk maar even getest of mijn overeengekomen 750 Mbps download / 60 Mbps upload gehaald worden:
![Afbeelding](https://i.ibb.co/6wyrKLF/2025-01-28-PC.png)
-
Het ligt er aan wie TS gesproken heeft. Heeft ze zelf Ziggo gebeld, dan kan uw verhaal kloppen. Als TS door het externe callcenter gebeld is, dan is er verteld dat “ze” iedereen overzetten op het nieuwe Ziggo glasvezelnetwerk.
Dit vindt TS misleidend omdat hij het anders begreep dan Ziggo gezegd had:NeoDutchio schreef: ↑28 jan 2025 08:57Het ligt er aan wie TS gesproken heeft. Heeft ze zelf Ziggo gebeld, dan kan uw verhaal kloppen. Als TS door het externe callcenter gebeld is, dan is er verteld dat “ze” iedereen overzetten op het nieuwe Ziggo glasvezelnetwerk.
“Interpretatie van “tot aan de meterkast”
In de meeste huizen bevindt de meterkast zich binnen de woning. Als consument mocht ik er redelijkerwijs van uitgaan dat “tot aan de meterkast” betekent dat de glasvezelkabel daadwerkelijk tot in huis zou worden geleverd. Ziggo heeft echter een andere interpretatie, wat voelt als misleiding.”
Het is dus wel goed gezegd, maar TS heeft het anders begrepen.
En daarbij miskent TS dat "aan" echt iets anders is dan "in". Dus nog los van de vraag of de glasvezelkabel tot aan de verdeelkast of tot aan de woning ligt, in beide gevallen zou de kabel niet in de woning (meterkast) liggen.
Internet gaat om een aantal zaken waarvan, de download snelheid, de upload snelheid en de latency de belangrijkste zijn.
Of de glasvezel nu tot de meterkast loopt, daar omgezet wordt naar een UTP kabel die naar het modem loopt en daar gesplitst wordt in UTP en Wifi of de glasvezel loopt tot het wijkkast en wordt daar omgezet naar Coax die tot in de meterkast naar het modem loopt om daar omgezet te worden naar UTP en Wifi is om het even. Het doet er werkelijk niet toe.
Wat er wel toe doet, worden de beloofde download en upload snelheden gehaald en is de latency acceptabel.
Waar verkopers van Ziggo een handje van hebben, en waar Independer leuk aan mee doet, is de nadruk op download leggen en de upload buiten beschouwing laten.
Of de glasvezel nu tot de meterkast loopt, daar omgezet wordt naar een UTP kabel die naar het modem loopt en daar gesplitst wordt in UTP en Wifi of de glasvezel loopt tot het wijkkast en wordt daar omgezet naar Coax die tot in de meterkast naar het modem loopt om daar omgezet te worden naar UTP en Wifi is om het even. Het doet er werkelijk niet toe.
Wat er wel toe doet, worden de beloofde download en upload snelheden gehaald en is de latency acceptabel.
Waar verkopers van Ziggo een handje van hebben, en waar Independer leuk aan mee doet, is de nadruk op download leggen en de upload buiten beschouwing laten.
-
Na een telefonische verkoop, volgt m.i. altijd een bevestiging (per mail of per slakkenpost) wat er overeengekomen is en de voorwaarden. Wat er door te telefoon is gezegd dan wel verkeerd begrepen door Ts doet er niet toe. Wat staat in het contract/ de overeenkomst die Ts heeft gekregen ?
Ron5300
vindt dit leuk
Ziggo noemt haar netwekt tegenwoordig:HandigeHarrie schreef: ↑28 jan 2025 11:35Na een telefonische verkoop, volgt m.i. altijd een bevestiging (per mail of per slakkenpost) wat er overeengekomen is en de voorwaarden. Wat er door te telefoon is gezegd dan wel verkeerd begrepen door Ts doet er niet toe. Wat staat in het contract/ de overeenkomst die Ts heeft gekregen ?
In een Ziggo contract staat de product naam met de produktkenmerken. Bijvoorbeeld:het glasvezel-kabel netwerk van Ziggo.
XXL
400 Mbit/s download
40 Mbit/s upload
Gratis SmartWifi pod
Haha ik denk dat je een heel ander beeld ziet als ik eerst m'n andere tabbladen zou sluiten en mijn ondertussen openstaande citrix-verbinding zou sluiten.
Sowieso kijk ik nooit naar ping-tijden, die zijn voor mij als niet-gamer totaal niet boeiend.
Odido zegt dat ik glas heb tot het kpn kastje. Daarna is het ca 300 meter een ouderwetse telefoonlijn.
Ik denk het niet. Speedtest doet een pingtest tijdens upload, tijdens download , en idle. De belasting tijdens up/down testen veroorzaken je slechte tijden
Voor telefonie en teams/zoom zijn ping tijden juist wel interessant ivm hakkelend geluid.
En je 200ms is met een interactieve sessie als citrix ook niet leuk. Elke letter die je tikt komt met die vertraging op het scherm.
De reactietijd van mensen is 2 s, dus het verschil tussen 20 ms en 200ms in vertraging van letters die op het scherm komen merk je niet.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 28 jan 2025 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Klinkt niet alleen leuk, het is ergens op gebaseerd:
https://support.goliathtechnologies.com ... ps-ICA-HDX
0ms to 150ms: Optimal User Experience
150ms to 300ms: Acceptable User Experience
300ms+: Degraded Users Experience
De vraag is wel hoe relevant dat hier is, latency schiet immers normaliter omhoog wanneer de up of downstream verbinding verzadigd is. Tijdens de test van Moneyman is dat het geval, bij jouw test niet.16again schreef: ↑28 jan 2025 14:16Klinkt niet alleen leuk, het is ergens op gebaseerd:
iets dat je ook duidelijk ziet in het screenshot van Moneyman, de latency is alleen slecht wanneer de downstream verbinding volledig verzadigd is, idle en tijdens de upload tests is de latency prima. Het ligt dus niet direct in de lijn de verwachtingen dat Moneymans latency ook 200+ ms is wanneer hij niet met 750Mbit aan het downloaden is terwijl hij binnen Citrix werkt of een teams meeting doet.
En normal gesproken zorg je er wel voordat je de verbinding niet verzadigd wanneer je juist wel met Citrix, RDS, Teams of andere latency gevoelige applicaties bezig gaat of moet.
Moneyman
vindt dit leuk
De gemiddelde reactietijd van mensen is 200-300 ms voor zover ik weet. 2 seconden is wel heel erg lang. Dan heeft 2 seconden afstand houden op de weg ook geen nut namelijk.
Nadeel van telefonisch een abonnement afsluiten is de hoeveelheid informatie die men in korte tijd te verwerken krijgt.
Steekwoorden zoals glasvezel, snelheid en prijs worden wel onthouden maar de zinnen waarin die woorden gebruikt worden zijn al snel weer vergeten.
Ziggo had ooit de slogan 'kabel internet zo snel als glasvezelkabel internet' met glasvezelkabel als steekwoord blijft dat woord eerder in het geheugen hangen omdat glasvezel kabel met snel internet geassocieerd wordt.
Of Ts misleid is laat ik in het midden want deels klopt het dat Ziggo de ondergrondse kabels door glasvezel aan het vervangen is maar het is niet nodig om de bestaande tv aansluiting te vervangen door een glasvezelmodem.
Steekwoorden zoals glasvezel, snelheid en prijs worden wel onthouden maar de zinnen waarin die woorden gebruikt worden zijn al snel weer vergeten.
Ziggo had ooit de slogan 'kabel internet zo snel als glasvezelkabel internet' met glasvezelkabel als steekwoord blijft dat woord eerder in het geheugen hangen omdat glasvezel kabel met snel internet geassocieerd wordt.
Of Ts misleid is laat ik in het midden want deels klopt het dat Ziggo de ondergrondse kabels door glasvezel aan het vervangen is maar het is niet nodig om de bestaande tv aansluiting te vervangen door een glasvezelmodem.
Ik snap werkelijk niet waarom TS geen gebruik heeft gemaakt van zijn bedenktijd
Tot 14 KALENDER dagen na de start van je abonnement, of ontvangst van je apparaat kun je een online/telefonische bestelling GRATIS annuleren.
Tot 14 KALENDER dagen na de start van je abonnement, of ontvangst van je apparaat kun je een online/telefonische bestelling GRATIS annuleren.
Toch wel: tijden zijn as we speak 6, 91, 11 (versus de 9, 231, 6 uit mijn vorige post). Verschil is dat ik nu geen Citrix open heb staan, en dat er nu (in tegenstelling tot vanochtend) beneden iemand Fortnite zit te spelen en een ander Youtube zit te kijken.16again schreef: ↑28 jan 2025 13:29Ik denk het niet. Speedtest doet een pingtest tijdens upload, tijdens download , en idle. De belasting tijdens up/down testen veroorzaken je slechte tijden
Ik werk de hele dag in Citrix, incl. digitale telefonie en Teamscalls. Merk nooit vertraging of hakkelend beeld/ geluid. En de teksten die ik type verschijnen net zo snel als ik kan typen
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ik begreep van Ziggo dat er diverse oorzaken voor een hoge ping-tijd kunnen zijn. Mijn PC is bekabeld (wel ver van het modem, zal zomaar 15-20 meter LAN-kabel zijn). Er hangen wel heel wat devices aan (PC, Ipads, Iphones, TV, Nintendo Switch, aantal Sonos sdpoeakers, diverse smart home apparaten). Maar daar ga ik niks mee doen, ga niet van alles uitschakelen steeds. Geen idee wat ik verder kan doen (router is toevallig gisteren nog gereset).