Dierenarts onderzoek zonder toestemming

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Nevyn

Re: Dierenarts onderzoek zonder toestemming

Ongelezen bericht door Nevyn »

HandigeHarrie schreef:
07 feb 2025 15:16
Mij lijkt dat de dierenarts de kosten had moeten noemen van de rontgenfoto. Een "akkoord" verkrijgen door aan te kondigen (i.p.v. als optie voor te leggen) dat je een rontgenfoto gaat maken, zonder de kosten te noemen, is nogal kort door de bocht. De vraag is of dit als acceptabel geldt of niet; ik vrees dat er geen wettelijke bepalingen zijn die maken dat Ts het zou kunnen winnen, als het hard-tegen-hard uitgevochten wordt.
Mij lijkt dat TS de kosten even had moeten vragen.
Dat doe je toch ook als je iets koopt?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Methusalah schreef:
07 feb 2025 13:47
witte angora schreef:
07 feb 2025 12:31
Moneyman schreef:
07 feb 2025 10:50

De definitie van hersenspinsel vanuit psychologisch perspectief is "een gedachte die niet op de werkelijkheid gebaseerd hoeft te zijn". Dat is dus een accurate omschrijving van waar het hier om gaat.

Ik vermoed dat jij een negatievere associatie bij het woord hebt dan de arts bedoeld zal hebben.
Maar dat een term correct is wil toch niet zeggen dat het ook gebruikt moet worden? Bij mij komt het over alsof het gesprek enigszins uit de hand is gelopen. Dát is juist wat ik bedoel, en waarbij ik me afvraag of TS niet beter een andere dierenarts kan zoeken. Wat ze inmiddels dus ook gedaan heeft.
Je hebt hopelijk toch wel begrepen dat het gaat om de hersenspinsels van de dierenarts? Dus niet van de TO. Dus als er al iemand aanstoot aan zou kunnen nemen, dan is dat de arts.
Volgens mij gaat het om hersenspinsels bij TS...

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Of het woord hersenspinsels door de arts gebruikt is of later door de vraagsteller ingevuld, weten we natuurlijk niet. Zoals het hier verteld wordt, verwees de arts naar zijn/haar eigen gedachten. Maar als deze arts op basis van eigen hersenspinsels besloot om een foto te maken die achteraf niks aantoonden en bovendien niet duidelijk met de klant besproken heeft welke kosten aan welke keuzes verbonden waren, zou ik ook niet blij zijn met de service.

Het riekt echt naar de misleidende praktijk waarbij snel veel kosten gemaakt worden. Het uitmelken van (nieuwe) klanten.

Heb je al uitgezocht hoe de klachtenprocedure bij dierenartsen werkt? Ken je de gedragscode voor dierenartsen al?
Voorafgaand aan diagnostisch, preventief en curatief handelen en voor zover redelijkerwijs mogelijk, verzekeren dierenartsen zich ervan dat daartoe toestemming is verkregen van de cliënt. Dierenartsen adviseren cliënten professioneel en transparant over de toestand van het dier, de diagnose, de (voorgestelde) behandeling, de prognose en de bijbehorende kosten.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
07 feb 2025 16:29
Volgens mij gaat het om hersenspinsels bij TS...
Nee. Het gaat om de hersenspinsels van de arts (die hij dus niet een voor een met TS gaat overleggen, want dat kost teveel tijd).

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Nevyn schreef:
07 feb 2025 15:29
Als je iets koopt, hangt er gewoon een prijskaartje aan, en hoef je niets te vragen.

Consumenneke

16again schreef:
07 feb 2025 20:42
Als je iets koopt, hangt er gewoon een prijskaartje aan, en hoef je niets te vragen.
Hoog tijd om eens bij de tandarts langs te gaan. :roll:

Nevyn

16again schreef:
Nevyn schreef:
07 feb 2025 15:29
Niet als ik een dienst koop en dit is een dienst.
Bij de dierenarts, tandarts en in de zorg die niet onder de huisarts valt , vraag ik altijd wat het gaat kosten.
Komt er een bedrijf om iets bij mijn huis te doen, eerst een offerte.

16again

Nevyn schreef:
07 feb 2025 21:51
16again schreef:
Bij de dierenarts, tandarts en in de zorg die niet onder de huisarts valt , vraag ik altijd wat het gaat kosten.
Je maakt een onderscheid tussen diensten en producten, dit onderscheid zie ik niet terug bij de ACM
https://www.acm.nl/nl/verkoop-aan-consu ... informeren
https://www.acm.nl/nl/verkoop-aan-consu ... -vermelden
Overigens, als ik naar de tandarts ga, zit de pijn in mijn mond , niet in mijn portemonnee. :D

Consumenneke

16again schreef:
08 feb 2025 08:51
Je maakt een onderscheid tussen diensten en producten, dit onderscheid zie ik niet terug bij de ACM
ACM heeft het niet over prijskaartjes, jij wel. :roll:

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
08 feb 2025 08:51
Nevyn schreef:
07 feb 2025 21:51
16again schreef:
https://www.acm.nl/nl/verkoop-aan-consu ... informeren
https://www.acm.nl/nl/verkoop-aan-consu ... -vermelden
Overigens, als ik naar de tandarts ga, zit de pijn in mijn mond , niet in mijn portemonnee. :D
De laatste paar keer verplaatste de pijn bij mij toch echt van de mond naar de portemonnee.

yvonne_909

Ongelezen bericht door yvonne_909 »

Ik vind het niet meer dan normaal dat er overlegd wordt over een te volgen behandeling of onderzoek en waar eventueel aan gedacht wordt, of het noodzakelijk is om iets verder te onderzoeken en of de eigenaar dat ook wil en kan betalen.
Als eigenaar ben jij de 1e vraagbaak over veranderingen in het fysieke of mentale welzijn van je dier.
Daarbij is de eigenaar ook degene die alles mag betalen, verdere onderzoeken gaan meestal niet om maar een paar euro's, eerder om tientallen of honderden.
Natuurlijk heb je als eigenaar een soort van plicht om te vragen naar wat iets kost.
Het zou ook fatsoenlijk (en verplicht moeten) zijn als een dierenarts uit zichzelf vertelt wat de (te verwachten) kosten zijn.
Veel mensen kennen de werkwijze van de Anicura en Evidensia praktijken.
Ze weten donders goed dat mensen, als er iets met hun huisdier aan de hand is, in een bepaalde emotionele toestand verkeren waar op deze manier handig "misbruik" van gemaakt wordt om de kas te kunnen spekken.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Misschien een idee om met zijn allen radicaal te stoppen met huisdieren. Dat zal die graaiers van een dierenartsen leren.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan stel ik voor met zijn allen radicaal te stoppen met brood eten. Dat zal die graaiers van een bakkers leren.

Nu maar weer terug naar dierenartsen. Want laten we eerlijk zijn: een consult van de DA kost tegenwoordig 43 euro voor 10 minuten, bij de tandarts ben je 28 kwijt. Ra ra....

Triforce

Ongelezen bericht door Triforce »

En een advocaat heeft weer een heel ander tarief! Wat gek, verschillende tarieven voor verschillende diensten!

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

witte angora schreef:
10 feb 2025 15:28
Dan stel ik voor met zijn allen radicaal te stoppen met brood eten. Dat zal die graaiers van een bakkers leren.
Okay, geen brood meer, dan eten we de huisdieten maar op net als in China. Geen graaiende bakkers en geen graaiende dierenartsen meer.
Win/win

16again

witte angora schreef:
10 feb 2025 15:28
Triforce schreef:
10 feb 2025 15:39
En een advocaat heeft weer een heel ander tarief! Wat gek, verschillende tarieven voor verschillende diensten!
Met de bakker en advocaat is weinig mis.....zolang de tarieven maar vooraf duidelijk kenbaar worden gemaakt.

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Er is van beiden kanten iets voor te zeggen. Een klant die vraagt naar de kosten en een dierenarts die eerst even overlegd, ik denk dat in deze discussie vergeten wordt dat het gaat om een konijn. Bij een hond of kat zal sneller akkoord worden gegaan met een verder onderzoek en behandeling. Dit zal waarscnijnlijk ook meespelen bij de gedachtengang van de dierenarts. Voor een konijn is het niet gebruikelijk om veel geld daaraan uit te geven en had het op de weg van de dierenarts gelegen om verder onderzoek en behandeling te bespreken met TS.

Consumenneke

Ik_weet_niet_alles schreef:
11 feb 2025 08:06
Voor een konijn is het niet gebruikelijk om veel geld daaraan uit te geven...
Dat is waar. Die geven al hun zakgeld uit aan wortels.

Toch had deze dierenarts even met het konijn kunnen overleggen alvorens tot een ingreep over te gaan.

Knaagdieren zijn geen klaagdieren, maar ze hebben rechten net als iedereen.

criticus2

Ongelezen bericht door criticus2 »

hmm je vraagt de dierenarts te onderzoeken wat het probleem is. Dan lijkt het mij logisch dat hij, indien hij dat nodig acht, ook een foto kan maken . Dat uit die foto bleek dat er niets aan de hand is wat daarop zichtbaar is, is fijn, want dan kunnen mogelijke opties wat er aan de hand kan zijn afgestreept worden. Als hij die foto niet mag maken kan hij ook zn diagnose onderzoek niet goed uitvoeren. Is niet anders dan bij mensen. enige verschil wat het lastiger maakt is dat het dier niet kan vertellen wat hij voelt en waar.

Nevyn

Kwam een paar jaar geleden met mijn oude Jack Russel bij de dierenarts.
Hondje zat snakkend naar adem in zijn mand.
Heb zelf iets verstand ervan en dacht vocht achter de longen.
Toch maar even naar de dierenarts want je hebt zo’n beestje bijna 14 jaar.
Het eerste wat werd gezegd, moeten we een foto maken.
Dus gelijk mijn vraag wat kost dat.
Bleken meerdere foto’s te zijn kwam op 5 tot 600 euro.
Werd verontwaardigd gekeken toen ik zij dat gaan we niet doen.
Na wat gepraat en mijn diagnose te hebben aangehoord kon het in 1x ook met 1 foto 100 euro.
En wat bleek, ik had gelijk.
Ik kreeg nog wat vocht afdrijvende pillen mee , wat niet werkte en ze konden nog van alles proberen.
2 uur later zat mijn Jack nog benauwder in zijn mand.
Ik belde de dierenarts dat ik langs kwam voor euthanaseren.
Werd wat ik niet had verwacht niet moeilijk over gedaan.
Soms moet je voor het dier kiezen.
Hij was bijna 14 jaar lid van ons gezin had een mooi leven gehad, maar aan alles komt een eind.

Het moraal van dit lange verhaal, had ik niet gevraagd was ik veel geld kwijt geweest voor een dier wat al niet meer te redden was

Plaats reactie