AE product onveilig, hoe veilig afvoeren?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Papegaaiduiker

AE product onveilig, hoe veilig afvoeren?

Bericht door Papegaaiduiker »

Dag forumleden,

Vandaag van AE een mail ontvangen over een recall van een artikel dat ik heb ontvangen. Nu kunnen ze leuk vragen om het terug te sturen / ergens veilig op te bergen totdat ik mijn geld terugkrijg, echter voelt dat vervelend omdat ik mezelf (en anderen bij terugsturen) in gevaar breng.

Wat het product is, doet er even niet toe. Het is wel elektrisch, maar de loodconcentratie is blijkbaar te hoog waardoor de EU-vereisten m.b.t. zware metalen worden overschreden. Natuurlijk is het een risico bij zo'n product, maar hoe is het product het beste af te voeren zonder de gezondheid van anderen en milieu in gevaar te brengen?

Papegaaiduiker

Morgan le Fay
Beste antwoord
Gekozen door Papegaaiduiker

Re: AE product onveilig, hoe veilig afvoeren?

door Morgan le Fay » 09 feb 2025 20:43

Via de Milieustraat. Geef door wat u komt aanbieden. Zij zijn u graag van dienst.
Morgan le Fay

Bericht door Morgan le Fay »

Via de Milieustraat. Geef door wat u komt aanbieden. Zij zijn u graag van dienst.

Papegaaiduiker

Morgan le Fay schreef:
09 feb 2025 20:43
Maakt het veel uit dat de het maar een klein deel is dat uit lood bestaat? Gezien het product is omhuld met thermohardend plastic?

witte angora

Bericht door witte angora »

Dat is het probleem voor de Milieustraat.

Maar is zelf (laten) vernietigen een optie die geboden wordt?

Thijs124

Bericht door Thijs124 »

Lood is geld waard. Slopers zijn bijvoorbeeld wild op accu's. Lood is niet gevaarlijk. Zolang je het niet inademt, drinkt of eet.

Papegaaiduiker

witte angora schreef:
09 feb 2025 21:05

Helaas niet, geen idee hoe ik dat zou moeten doen.

Papegaaiduiker

Thijs124 schreef:
Lood is geld waard. Slopers zijn bijvoorbeeld wild op accu's. Lood is niet gevaarlijk. Zolang je het niet inademt, drinkt of eet.
Dat weet ik, maar het kan wel lichtjes vrijkomen in aanraking met elektriciteit middels batterijen. En die EU-standaarden zijn er natuurlijk niet voor niets. Ik zal wel binnenkort langs de Milieustraat gaan, nooit geweest dus niet over nagedacht. Weer eens een nieuwe ervaring opgebouwd.

BL2

Bericht door BL2 »

Papegaaiduiker schreef:
09 feb 2025 20:22
....Wat het product is, doet er even niet toe. Het is wel elektrisch.....
Wat geheimzinnig, u maakt ons nieuwsgierig !

Erthanax

Bericht door Erthanax »

Het valt wel mee hoor, met lood. Het is vooral langdurige blootstelling aan stof of damp, die voorkomen moet worden. Er zijn talloze vaklieden, hobbyisten en sportschutters die probleemloos met lood werken. Er zijn ook nog steeds huizen met loden waterleidingen.

Zoals gezegd, lever uw product in bij de milieustraat, en zeg erbij dat het mogelijk te veel lood bevat.

Het een en ander over risico’s en voorzorgsmaatregelen vindt u op deze pagina : https://ggdleefomgeving.nl/schadelijke-stoffen/lood/

Papegaaiduiker

Erthanax schreef:
09 feb 2025 21:36
Het valt wel mee hoor, met lood. Het is vooral langdurige blootstelling aan stof of damp, die voorkomen moet worden. Er zijn talloze vaklieden, hobbyisten en sportschutters die probleemloos met lood werken. Er zijn ook nog steeds huizen met loden waterleidingen.

Zoals gezegd, lever uw product in bij de milieustraat, en zeg erbij dat het mogelijk te veel lood bevat.

Het een en ander over risico’s en voorzorgsmaatregelen vindt u op deze pagina : https://ggdleefomgeving.nl/schadelijke-stoffen/lood/
Komt goed, zal ik doen. Ik ben niet bang voor zuiver lood, het is gewoon een alarm in mijn hoofd dat ik bewust moet zijn dat ik te maken heb met zware metalen. Genoeg chemie gehad gedurende mijn studiejaren. :wink:

Als het organische loodverbindingen waren, dan is dat andere koek. Dat soort verbindingen zijn gevaarlijk, omdat het makkelijker door de huid kan diffunderen. Hetzelfde met organische kwikverbindingen.

Erthanax

Bericht door Erthanax »

Als het niet om een stuk(je) lood in het product gaat, maar om bv loodhoudende verf op de buitenkant, is er vrijwel geen risico zolang het rustig op de kast staat of aan de muur hangt, bv een gelakt houten beeldje of klok. Voor kinderspeelgoed is dat riskant i.v.m. likken of bijten, maar dat zult u zelf niet doen.

Papegaaiduiker

Erthanax schreef:
09 feb 2025 21:45
Als het niet om een stuk(je) lood in het product gaat, maar om bv loodhoudende verf op de buitenkant, is er vrijwel geen risico zolang het rustig op de kast staat of aan de muur hangt, bv een gelakt houten beeldje of klok. Voor kinderspeelgoed is dat riskant i.v.m. likken of bijten, maar dat zult u zelf niet doen.
:lol: :lol: Dat denk ik ook niet. Wel meen ik mij te herinneren dat ik af en toe met lood(II)acetaat werk, maar daar hebben wij nitrilhandschoenen voor.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Ik moet eerlijk zeggen dat het me meevalt dat er via AE gewoon een recall komt. Ik heb zon vermoeden dat er zat verkocht wordt wat niet aan alle Europese eisen voldoet…

Papegaaiduiker

Moneyman schreef:
09 feb 2025 21:57
Ik moet eerlijk zeggen dat het me meevalt dat er via AE gewoon een recall komt. Ik heb zon vermoeden dat er zat verkocht wordt wat niet aan alle Europese eisen voldoet…
Zekers, ik ben mij ook bewust van die risico’s. Dit is echter voor het eerst waarvan ik dacht "wat te doen?". Dit is weer eens een ander type topic dan het standaard "ik voel me opgelicht door een dropshipper"-topic.

16again

Bericht door 16again »

Waarom kun je het apparaat niet gewoon gebruiken, en pas als het stuk is naar de milieustraat brengen?
Dat lijkt me het best voor het milieu, dan is het apparaat tenminste niet voor niets gemaakt.
Het lood zal er bij gebruik gewoon in blijven.
Het zou zomaar kunnen dat er loodhoudend soldeer gebruikt is. Vroeger was dat niet anders.
Soldeerde wel lekkerder overigens.

Thijs124

Bericht door Thijs124 »

Ik heb van Temu een half jaar geleden ongeveer een melding gehad dat de secondenlijm die ik gekocht had niet voldeed aan de Europese richtlijnen. Ik kreeg meteen mijn geld terug en zou het niet mogen gebruiken en aub meteen inleveren via de gemeente. Dat was ca 2 weken na de aankoop. Ik gebruik de lijm nog steeds. Prima spul. Hele grote plastic fles van enorme inhoud, ca 100 ml. En dus gratis!

witte angora

Papegaaiduiker schreef:
09 feb 2025 21:09
witte angora schreef:

Met zelf (laten) vernietigen bedoel ik dus de milieustraat, in tegenstelling tot de verplichting het terug te sturen. Als je erheen gaat: waarschijnlijk heb je een pasje nodig. Geen idee hoe het in Utrecht-Stad is geregeld, hier in het dorp is het pasje woning-gebonden. Iemand die de woning verlaat wordt geacht het pasje achter te laten. Daar zou je denk ik eerst achteraan moeten hoe het in Utrecht werkt, voor je tegen de slagboom vast loopt.

Thijs124

Bericht door Thijs124 »

Kijk op de site van de gemeente. Hier in Limburg bij de afvalverwerking app aanmelden op naam, adres en postcode. Daar krijg je een pasje in de app met naam adres en een streepjescode.

Papegaaiduiker

witte angora schreef:
09 feb 2025 23:03
Papegaaiduiker schreef:
09 feb 2025 21:09
witte angora schreef:

Met zelf (laten) vernietigen bedoel ik dus de milieustraat, in tegenstelling tot de verplichting het terug te sturen. Als je erheen gaat: waarschijnlijk heb je een pasje nodig. Geen idee hoe het in Utrecht-Stad is geregeld, hier in het dorp is het pasje woning-gebonden. Iemand die de woning verlaat wordt geacht het pasje achter te laten. Daar zou je denk ik eerst achteraan moeten hoe het in Utrecht werkt, voor je tegen de slagboom vast loopt.
Volgens de gemeentewebsite heb je je ID en een bewijsstuk nodig dat je een inwoner bent van Utrecht, zoals een poststuk.

witte angora

Thijs124 schreef:
09 feb 2025 23:21
Kijk op de site van de gemeente. Hier in Limburg bij de afvalverwerking app aanmelden op naam, adres en postcode. Daar krijg je een pasje in de app met naam adres en een streepjescode.
Dan zou ik mijn telefoon maar niet bij de afvalverwerking verliezen... :wink: :lol: :lol:

Plaats reactie