Oled televisie heeft ingebrande superheld

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Ton Habets

Oled televisie heeft ingebrande superheld

Bericht door Ton Habets »

Beste ……
Mijn beeldscherm Oled 55c7v op 13-07-2018 aangekocht bij Platte Tv ( nu Hello Tv ) te Nijmegen a € 1799,00 , vertoond sinds enkelen maanden ineens groene Hulk wezens op het beeld scherm .Het blijkt dat dit met inbranden te maken heeft .Via YouTube en instelling red screen kan je duidelijk zien dat er het een en ander is ingebrand op het fel rode beeld . Volgens mijn goed ingelichte bronnen heeft dit probleem te maken met LG Oled toestellen van voor 2020. Dus na 2020 hebben de LG Oled toestellen een update gekregen waardoor dit groene probleem na 2020 niet meer voorkomt . Met dit probleem ben ik van uit Maastricht persoonlijk naar de vestiging van Hello Tv in Son en Breugel gegaan om mijn verhaal te doen met de veronderstelling dat hiervoor toch wel een compensatie zou bestaan , Maar tot mijn stomme verbazing krijg ik te horen dat hiervoor geen compensatie bestaat want een beeldscherm kan naar 6 jaar de geest geven en als je geluk hebt gaat het beeldscherm wel nog langer mee. Met andere woorden is het beeldscherm van LG oled en dus ook van andere merken na 6 jaar een wegwerp artikel geworden. Wat mij het meest verbaast is dat ik als klant geen rechten meer heb voor een probleem dat door LG zelf is veroorzaakt. Maar na 2020 niet meer voorkomt door de mogelijke update , dus wist men bij LG dat er een probleem was met het inbranden van logo s .Ik ben zeker niet de enige die hiermee te maken heeft ( lees nu al de vele negatieve reviews ) Genoeg voorbeelden waar fabrikanten een terugroep actie hebben als een product niet deugdelijk is en er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan,( software sjoemel ) ( apneu toestellen )( etc etc ) maar ja een tv is maar een luxe artikel waar toch een hoog prijskaartje aan hangt. Dit gezegd hebbende hoop ik toch op een coulance van LG voor het probleem dat ik niet zelf heb veroorzaakt .Hopende op een positieve reactie.
.Zelfs ik ben van mening dat er mits er een fatsoenlijke compensatie was geweest ik een klant zou zijn gebleven van een Oled beeldscherm.
Verblijft,
een van de vele gedupeerde klanten van LG Oled beeldschermen van voor 2020
T. H.
Maastricht

Moneyman

Re: Oled televisie heeft ingebrande superheld

Bericht door Moneyman »

Ja, dat is een bekend probleem/ producteigenschap van die oudere OLED-schermen. De kans dat je bij een 6.5 jaar oude TV nog iets voor elkaar krijgt qua coulance acht ik minimaal.

witte angora

Bericht door witte angora »

Hier vind je informatie over de levensduur die je van tv's mag verwachten:

https://www.piest.nl/blogs/nieuwseninsp ... mee%20gaan.

Hoe lang een tv meegaat hangt voor een groot deel dus ook af hoe vaak hij aan staat. Als een tv na 6 jaar de geest geeft hoeft dat dus niet vreemd te zijn. Vergeet ook niet dat deze tv oudere techniek heeft. De enkele mededeling dat het scherm na 6 1/2 jaar ingebrand is, daar kan een verkoper dus niet zoveel mee. En een bewering dat hij hooguit één keer per week een uurtje aan staat? Ook daar kan een verkoper niks mee.

Eerlijk gezegd denk ik dus niet dat je iets terug krijgt. Hooguit zou je een kleine korting kunnen bedingen op een nieuwe. Maar een recht daarop heb je niet.

Consumenneke

Bericht door Consumenneke »

witte angora schreef:
11 feb 2025 09:13
Hier vind je informatie over de levensduur die je van tv's mag verwachten:
Witte Angora stuurt je door naar een website van een lokale detaillist, kijk dan liever bij de Consumentenbond, Die geeft ook een link naar de gebruiksduurverwachting van Techniek Nederland.

Thijs124

Bericht door Thijs124 »

Alweer opvallende reclame voor de consumentenbond?
Is het toch gewoon een lokale consumenten loyalist?

Consumenneke

Thijs124 schreef:
11 feb 2025 09:52
Alweer opvallende reclame voor de consumentenbond?
Tuurlijk, dit is een forum voor consumenten over consumentenkwesties. Niet voor niets ziet je iemand van de Consumentenbond commentaar geven in het programma Radar en niet de eerste de beste middenstander.

Thijs124

Bericht door Thijs124 »

Ben jij dan van de consumentenbond?

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Bijna zeven jaar is voor een moderne televisie een zeer lange levensduur. Na bijna zeven jaar zal u dan ook geen compensatie noch coulance ontvangen. De televisie is volledig afgeschreven.

witte angora

Thijs124 schreef:
11 feb 2025 10:49
Ben jij dan van de consumentenbond?
Het is vermoedelijk een wederopstanding van een ander account dat net zo drammerig was en net zo vol van de consumentenbond.

Maar aan dit soort dingen heeft de TS natuurlijk helemaal niks. Die zit met een tv die het nog wel doet, maar het scherm is niet meer zo fraai als voorheen.

Overigens geeft de consumentenbond enkel een cijfertje voor de levensduur. De link die ik gaf bevat veel meer informatie. Trek zelf maar je conclusie waar TS meer aan heeft... :wink:

Cro

Bericht door Cro »

Inbranden bij oled is een eigenschap die je mag / moet verwachten, maar waar je zelf ook pro actief veel preventie op kan uitvoeren als eigenaar. Zeker bij oudere oled TV's, maar ook bij nieuwe is dit nog steeds iets dat zal voorkomen als je maar lang genoeg eenzelfde beeld op het scherm laat weergeven. Al hebben nieuwe TV's wel meer beschermingstechnieken dan die uit 2018 en zal het dus langer duren.

De vraag zal dus ook zijn of TS niet te lang hetzelfde beeld heeft laten weergeven op de TV. Vooral logo's van zenders, statische screensavers op sommige mediaboxen, het langdurig pauzeren of bijvoorbeeld statische UI elementen bij het spelen van video spellen zijn berucht om dit te veroorzaken.
Laatst gewijzigd door Cro op 11 feb 2025 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Cro schreef:
11 feb 2025 11:29
Inbranden bij oled is een eigenschap die je mag / moet verwachten, maar waar je zelf ook pro acties veel preventie op kan uitvoeren als eigenaar. Zeker bij oudere oled TV's, maar ook bij nieuwe is dit nog steeds iets dat zal voorkomen als je maar lang genoeg eenzelfde beeld op het scherm laat weergeven. Al hebben nieuwe TV's wel meer beschermingstechnieken dan die uit 2018 en zal het dus langer duren.

De vraag zal dus ook zijn of TS niet te lang hetzelfde beeld heeft laten weergeven op de TV. Vooral logo's van zenders, statische screensavers op sommige mediaboxen, het langdurig pauzeren of bijvoorbeeld statische UI elementen bij het spelen van video spellen zijn berucht om dit te veroorzaken.
Maar na bijna zeven jaar doet dat er eigenlijk toch niet zoveel meer toe? OLED slijt tijdens het gebruik van de TV, dat is een eigenschap van OLED. Dus krijg je op de langere termijn altijd inbrand effecten, ook al doe je alles goed.

Cro

Bericht door Cro »

Speedy123 schreef:
11 feb 2025 12:16
Cro schreef:
11 feb 2025 11:29
Inbranden bij oled is een eigenschap die je mag / moet verwachten, maar waar je zelf ook pro acties veel preventie op kan uitvoeren als eigenaar. Zeker bij oudere oled TV's, maar ook bij nieuwe is dit nog steeds iets dat zal voorkomen als je maar lang genoeg eenzelfde beeld op het scherm laat weergeven. Al hebben nieuwe TV's wel meer beschermingstechnieken dan die uit 2018 en zal het dus langer duren.

Maar na bijna zeven jaar doet dat er eigenlijk toch niet zoveel meer toe? OLED slijt tijdens het gebruik van de TV, dat is een eigenschap van OLED. Dus krijg je op de langere termijn altijd inbrand effecten, ook al doe je alles goed.
Voor de uitkomst niet vermoed ik, want het is simpelweg een oude tv. Maar mogelijk wel voor het narratief van TS dat het allemaal de schuld is van LG en hemzelf geen blaam treft.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Cro schreef:
11 feb 2025 12:20
Voor de uitkomst niet vermoed ik, want het is simpelweg een oude tv. Maar mogelijk wel voor het narratief van TS dat het allemaal de schuld is van LG en hemzelf geen blaam treft.
Ik snap wat u bedoelt. Ik bedoelde dat TS niet goed begrijpt dat OLED altijd onregelmatig opbrandt en daarmee de kwaliteit van het scherm gewoon afneemt in de tijd. Maatregelen om inbranden te voorkomen kunnen weliswaar acute inbrand problemen voorkomen maar het voorkomt niet dat een scherm met de tijd gewoon hard achteruitgaat. Voeg of laat zie je altijd inbrand effecten.

Snap ook niet zo goed wat TS met zijn goed ingelichte bronnen bedoelt, deze informatie is gewoon bekend en wordt als nadeel van de OLED techniek gezien.

Consumenneke

witte angora schreef:
11 feb 2025 11:06
De link die ik gaf bevat veel meer informatie.
Dat blog is een beetje rare piestprietpraat van de zoon van de winkelier, vermoed ik.
De techniek van oled televisies is relatief niet en heeft de afgelopen jaren vele ontwikkelingen door moeten maken om te komen waar ze nu zijn. Hierdoor zijn ze een stuk betrouwbaarder geworden op het gebied van levensduur.
We hebben allemaal de afgelopen jaren vele ontwikkelingen door moeten maken om te komen waar we nu zijn. :lol:

Niks mis met de Consumentenbond!

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
11 feb 2025 14:56
Niks mis met de Consumentenbond!
Ik vind van alles mis met de Consumentenbond, al is het maar dat ze hun eigen belang regelmatig groter achten dan het consumentenbelang. Maar goed, ook een stilstaande klok geeft twee keer per dag de goede tijd aan :D
Consumenneke schreef:
11 feb 2025 09:35
Die geeft ook een link naar de gebruiksduurverwachting van Techniek Nederland.
Ah, daar is de lijst weer die al zoveel onjuiste verwachtingen heeft gewekt. De prijs wordt daarin bijvoorbeeld als bepalende factor gebruikt, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo hoeft te zijn. Niet voor niets wijkt de rechtspraak vaak af van deze lijst.

Maar goed, zelfs als we die lijst wel als uitgangspunt nemen, heeft de TV van TS de genoemde leeftijd al bereikt, en zelfs bijna de door de Consumentenbond genoemde leeftijd.

Consumenneke

Moneyman schreef:
11 feb 2025 15:10
Consumenneke schreef:
11 feb 2025 09:35
Die geeft ook een link naar de gebruiksduurverwachting van Techniek Nederland.
Ah, daar is de lijst weer die al zoveel onjuiste verwachtingen heeft gewekt. De prijs wordt daarin bijvoorbeeld als bepalende factor gebruikt, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo hoeft te zijn. Niet voor niets wijkt de rechtspraak vaak af van deze lijst.
Gesteld, maar niet bewezen.

Meest recente uitspraak:
Quick Goods heeft voor wat betreft de gebruiksduurverwachting van een televisie verwezen naar de richtlijn van Uneto en de kantonrechter acht het redelijk om hierbij aan te sluiten.
Andere uitspraak:
Ten overvloede wijst de kantonrechter er nog op dat (ook) uit de uitspraak van De Geschillencommissie Elektro van 11 december 2020 kan worden afgeleid dat het redelijk is om te stellen dat een laptop in deze prijsklasse een langere levensduur heeft dan 3 jaar. De commissie sluit daarbij aan op de tabel van de branchevereniging UNETO-VNI die bij een aankoopprijs van computers van € 300 en meer een gebruiksduur van minimaal 36 maanden noemt, met dien verstande dat de commissie van oordeel is dat de te verwachten levensduur van computers van een A-merk in hogere prijscategorieën in ieder geval langer is dan 4 jaar.
kijken we naar de Geschillencommissie dan zien we een vergelijkbaar beeld.

In deze uitspraak gaat die commissie zelfs verder dan de gebruiksduurlijst.
Door Techniek Nederland (Uneto-VNI) is een tabel opgesteld, waaruit kan worden afgeleid wat de gemiddelde gebruiksduurverwachting van apparaten is. Daarbij wordt aan televisietoestellen vanaf € 1.000,– een gebruiksduurverwachting van 72 maanden gekoppeld. De commissie onderschrijft deze tabel in het algemeen. De commissie acht de betreffende tabel echter niet voldoende waar het om exponentieel duurdere apparaten gaat dan weergegeven in de tabel. De commissie is van oordeel dat de tabel voor dergelijke erg kostbare apparaten onvoldoende adequaat is.
En hier.
In de door de branche veel gebruikte UNETO-VNI Tabel met gemiddelde gebruiksduurverwachtingen wordt
uitgegaan van 72 maanden. Dit sluit aan bij de door de ondernemer gehanteerde termijn om te berekenen
welk bedrag de consument als restwaarde toekomt. De commissie sluit zich aan bij de door de ondernemer berekende reparatiekosten.
Kan nog wel even doorgaan, maar het kost me teveel tijd om te bewijzen dat al die deurwaardersbluf nergens op gebaseerd is. De rechter en ook de geschillencommissie volgen de gebruiksduurverwachting van UNETO-VNI namelijk doorgaans wel. :roll:
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 11 feb 2025 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
11 feb 2025 16:20
Kan nog wel even doorgaan, maar het kost me teveel tijd om te bewijzen dat al die deurwaardersbluf nergens op gebaseerd is. De rechter en ook de geschillencommissie volgt de gebruiksduurverwachting van UNETO-VNI namelijk doorgaans wel. :roll:
Heerlijk hypocriet weer, uit de mond van degene die altijd zo goed weet dat het netjes en niet persoonlijk moet blijven... :roll: :lol:

Ik kan natuurlijk , zoals je heel goed weet, net zo makkelijk een lijst met uitspraken waarbij er wél wordt afgeweken posten, maar dat voegt helemaal niets zinnigs aan dit topic toe.

Feit is namelijk dat de termijn die in de lijst genoemd wordt door TS al gehaald is, zodat die hele lijst voor TS geen bruikbaar argument oplevert.

witte angora

Consumenneke schreef:
11 feb 2025 16:20
Kan nog wel even doorgaan,
Doe maar niet. Ik heb werkelijk geen idee wat uitspraken over laptops te maken hebben met de levensduur van Oled-tv's. Het ding van TS is gewoon afgeschreven en versleten, het heeft het eind van zijn levensduur bereikt. Dat is voldoende duidelijk. Ergo: TS heeft dus geen recht op vergoeding of coulance of wat dan ook.

Meer als dat hoeft TS toch niet te weten?

Ron5300

Bericht door Ron5300 »

Best wel grappig om de reacties te lezen maar Ts komt er niet veel mee verder.

Feit is dat Ts er met de verkoper niet uit komt maar LG de fabrikant is wel aanspreekbaar omdat LG in 2018 een product in de markt heeft gezet en wellicht nog niet wist dat Oled schermen bij intensief gebruik zouden kunnen inbranden.

Dat doen fabrikanten wel vaker eerst een product in de markt zetten en gaande weg de zogenoemde kinderziektes er uit halen.

Ts komt er met de verkoper niet uit en blijft er m.i. één ding over LG Nederland contacteren en het defect voorleggen.
Wie weet is er nog een soort van coulance mogelijk omdat in zekere zin Ts als een soort van proef koper is gebruikt.

Lijstjes en tabellen zeggen meer over de economische afschrijf waarde want een goedwerkende tv kan bij tweede hands verkoop nog veel waard zijn.

Consumenneke

Moneyman schreef:
11 feb 2025 15:10
Niet voor niets wijkt de rechtspraak vaak af van deze lijst.
Toon ik aan dat zijn bewering niet klopt, laat-ie het afweten.

Ik sta de laatste jaren vaker dan me lief is in de rechtbank tegenover clusters van incasso-deurwaarder-verzekeraars die ofwel ondernemers of consumenten proberen af te bluffen met intimiderende eisen en verzonnen verwijzingen naar eerdere uitspraken. Een stuk of vijf keer te maken gehad met het incasso-bolwerk van DAS-LAVG en die hebben niet één keer gewonnen. Tijdens de laatste zaak zakten ze letterlijk in de modder. Meer recent nog diverse zaken aangezwengeld door dubieuze deurwaarders die zich door een incassotraject denken te kunnen bluffen namens nep-gidsen en dubieuze dienstverleners.

Kom maar op.
J. Deltoer schreef:
11 feb 2025 18:14
Ik vind wel mooi dat consummeneke de deurwaarder op allerlei manieren schaak zet maar dat hij geen greintje, nog niet eens het begin van een greintje, toegeeft.
Ik wil best op gezag van een ander aannemen dat zo'n levensduurlijst van de branche-organisatie (die de lijst gemaakt heeft voor dit soort conflicten) door de rechtbank niet serieus genomen wordt. Maar als ik dan in de jurisprudentie precies het tegendeel vind, zaag ik alle poten onder Moneyman met genoegen weg. Zowel de rechter als de geschillencommissie bekijken van geval tot geval of en hoe de levensduurlijst toegepast kan worden, maar het is wel de eerste referentie.

Ik zie ook heus wel dat de het LG Oled toestel van dit topic al tamelijk op leeftijd is. 8)

Plaats reactie