Warmtepompdroger Bosch vreet handdoeken
Warmtepompdroger Bosch vreet handdoeken
Onze warmtepomp droger van Bosch slijt handdoeken bij het leven.
Dit is onze 2e warmtepomp droger maar deze slijt binnen 7 maanden alle handdoeken van hotelkwaliteit tot de naat toe. Het begint met rafelen aan de zijkant.
De filter zitten halverwege de “ beurt” volledig verstopt en moeten leeg worden gehaald voordat de droger zijn programma kan afmaken.
Onderhoud wordt gedaan volgens het boekje ( incl care programma) maar niets helpt. Volgens de Bosch monteur kloppen alle waardes.
Ik lees op internet dat meerdere mensen dezelfde issues hebben met de warmtepomp drogers, ook van andere merken. Is dit een onderzoek /items voor tros radar waard?
Dit is onze 2e warmtepomp droger maar deze slijt binnen 7 maanden alle handdoeken van hotelkwaliteit tot de naat toe. Het begint met rafelen aan de zijkant.
De filter zitten halverwege de “ beurt” volledig verstopt en moeten leeg worden gehaald voordat de droger zijn programma kan afmaken.
Onderhoud wordt gedaan volgens het boekje ( incl care programma) maar niets helpt. Volgens de Bosch monteur kloppen alle waardes.
Ik lees op internet dat meerdere mensen dezelfde issues hebben met de warmtepomp drogers, ook van andere merken. Is dit een onderzoek /items voor tros radar waard?
Ger69
vindt dit leuk
Re: Warmtepompdroger Bosch vreet handdoeken
Daarvoor kun je beter het contactformulier gebruiken.
Snelle zoektocht geeft aan, dat dit probleem al minstens twaalf jaar wordt gemeld (oudste klacht uit 2013), inclusief vollopende filters. De verklaring ligt in de langere droogtijd van een warmtepompdroger. Het lijkt mij, dat dit type slijtage optreedt is bij al het textiel met pluizen, bijvoorbeeld wol.
Als het veel vaker voorkomt, bij verschillende mensen en verschillende merken machines dan klinkt het als een product eigenschap.
Dan kun je niet veel doen, wellicht dat bepaalde weefsels beter niet in de droger kunnen.
Dan kun je niet veel doen, wellicht dat bepaalde weefsels beter niet in de droger kunnen.
@Jablan ik neem aan dat TS geen wollen handdoeken gebruikt en in de droger gooit 
Wasgoed slijt sneller in een droger en in een warmtepompdroger schijnt dat nog erger te zijn.
Als de filter al halverwege aangeeft dat hij schoongemaakt moet worden, dan is misschien de enige oplossing om er minder wasgoed in te doen.
Wasgoed slijt sneller in een droger en in een warmtepompdroger schijnt dat nog erger te zijn.
Als de filter al halverwege aangeeft dat hij schoongemaakt moet worden, dan is misschien de enige oplossing om er minder wasgoed in te doen.
Hup, gewoon op het droogrek, na twee nachtje droog en veel beter voor milieu en portemonnee. Een oplossing kan soms zo simpel zijn.
Alex van Kampen
en vosec6
vinden dit leuk
Hoe oud is die droger? Bij normaal gebruik mag het nooit zo zijn dat de filters al halverwege één droogbeurt volledig verstopt zijn. Dat lijkt mij een nonconformiteit.
Een warmtepompdroger zal met minder warme lucht werken en daarom langer draaien. Dat kan iets meer slijtage opleveren, maar binnen een jaar stuk lijkt niet logisch.
Zitten er aan de binnenkant van de trommel geen scherpe delen. Ik zou daar eerst op controleren of er wellicht iets stuk is.
Op een droogrek is het bij mij binnen 1 nachtje droog. Het rekje staat voor de airco.
Zitten er aan de binnenkant van de trommel geen scherpe delen. Ik zou daar eerst op controleren of er wellicht iets stuk is.
Op een droogrek is het bij mij binnen 1 nachtje droog. Het rekje staat voor de airco.
BL2
vindt dit leuk
Wat is er beter aan hotelkwaliteit dan aan huiskwaliteit. Onze huiskwaliteit handdoeken gaan al 15 of meer jaar mee, en nog als nieuw. Maar een wasdroger zien ze dan ook amper van binnen. Als je het filter ziet, weet je waarom......
Eens. Het ging mij om de vergelijking, ik zocht een stof die ook pluizen afgeeft bij verkeerd wassen of drogen.Lowieze schreef: ↑12 feb 2025 09:59@Jablan ik neem aan dat TS geen wollen handdoeken gebruikt en in de droger gooit
Badstof is misschien beter, komt dichterbij 'hotelkwaliteit' handdoeken en kan pluizen achterlaten.
Handdoeken slijten nu eenmaal sneller in een wasdroger,ik vermoed dat je ergens een scherp ieta in je wasdroger hebt,want zo snel?Of mindere kwaliteir handdoeken
Als er iets scherps in de trommel van de droger zou zitten zou je scheuren in je wasgoed krijgen. TS heeft het over handdoeken die gaan rafelen aan de randen, slijtage dus.
Als je de droger te vol doet heeft hij meer tijd nodig om alles droog te kunnen krijgen, je wasgoed slijt daardoor sneller en je filters raken eerder vol. En het zal zeker ook aan de kwaliteit van de handdoeken liggen.
Als je de droger te vol doet heeft hij meer tijd nodig om alles droog te kunnen krijgen, je wasgoed slijt daardoor sneller en je filters raken eerder vol. En het zal zeker ook aan de kwaliteit van de handdoeken liggen.
Jablan
vindt dit leuk
Ik heb een droger van ander merk en herken het probeem niet. Toen wij aan een nieuwe droger toe waren heb ik ook gekeken naar o.a Bosch/Siemens. Eigenlijk werden de meeste merken afgeraden maar ook zeker Bosch. De reden: aan de onderkant zit ook en filter (achter een klepje), bij de oudere drogers moest en kon je de filters zelf schoonmaken. Het verhaal was dat je in de nieuwe modellen daar niet bij kan en dat je iedere maand een monteur op de stoep had staan om die flilters schoon te maken. Heb je veel was, veel haren etc aan je wasgoed dan raakt alles snel verstopt. De vraag is dus of dit de goede droger is voor het gezin. Zit er buiten handdoeken nog iets anders in de zelfde droogbeurt en kan die slijtage veroorzaken?.
Ik zou geen genoegen nemen met wat de monteur van Bosch zegt.
Op een wasdrek drogen is leuk, maar je moet de ruimte hebben. Droogrek voor airco is helemaal niet milieuvriendelijk.
Ik zou geen genoegen nemen met wat de monteur van Bosch zegt.
Op een wasdrek drogen is leuk, maar je moet de ruimte hebben. Droogrek voor airco is helemaal niet milieuvriendelijk.
-
- Contacteer:
Ik heb een warmtepompdroger van Siemens, die is begin 2011 gekocht en doet het nog prima. Alle handdoeken worden erin regelmatig gedroogd en de slijtage is normaal (de handdoeken moeten ca. om de 5 jaar vervangen worden). Als een droger buitengewoon slijtage veroorzaakt, heeft dat volgens mij niks met de warmtepomp te maken maar met de gladheid van de trommel.
Ik heb zelf met heel veel plezier een Bosch warmtepomp droger maar mijn handdoeken slijten echt niet meer als normaal
Mijn filter raakt echt niet snel vol. De was, zelf was die niet in de droger mag blijft erg mooi en krimpt zelfs niet. Veel fijner als een gewone droger!!!!
Mijn filter raakt echt niet snel vol. De was, zelf was die niet in de droger mag blijft erg mooi en krimpt zelfs niet. Veel fijner als een gewone droger!!!!
-
Wij hebben ook een Bosch warmtepompdroger. Geen probleem, behalve dan wel pluizen filter schoonmaken. Onze handdoeken gaan al jaren mee zonder noemenswaardige slijtage.
-
Mijn man is witgoed monteur. Hij zegt LET OP: Dit wordt een belangrijk technisch verhaal: In de trommel - van de meest bekende merken - zit aan de voorkant (rondom de deuropening) een afdichtring (niet zichtbaar). Deze kan misschien niet voldoende aansluiten. De afdicht ring bestaat uit een dikke viltring, met een rubberen V-ring. Deze zorgt ervoor dat er geen wasgoed tussen de trommel en het casco van het apparaat kan komen.
Misschien staat die afdichtring - van casco naar de trommel - te ver open? Met andere woorden: er kan teveel speling in zitten. Daardoor kan het wasgoed tijdens het draaien knel komen te zitten. Doordat de machine blijft draaien valt dit niet op en wordt het wasgoed er weer uit getrokken. Maar daar kunnen de vezels wel snel van slijten.
-----
Door het bovenblad en de zijpanelen te laten verwijderen (door iemand met goede technische kennis) kun je zicht krijgen op het geheel. Zet de STROOM EERST UIT! Hoe positioneert de trommel zich op het kunststof loopvlak, ten opzichte van de voorkant (deuropening). Want dat is het dragende gedeelte van de trommel.
Heeft of hebben de monteur(s) de dragende (afdichtende) delen allemaal gecontroleerd? Door o.a. het verwijderen van het bovenblad en zijpanelen? Hebben ze gecontroleerd of er ergens 'bramen/scherpe delen" in het apparaat zitten? Controle (kun je ook alvast zelf doen) met een tot bal gemaakte oude panty. Wrijf OVERAL. Dan hoor en voelt je gelijk als er een braam zit....DRINGENDE TIP: Speur bij een klacht van te voren op internet naar een mogelijke oplossing. Blijf er altijd BIJ, als een monteur een reparatie aan het uitvoeren is aan een apparaat.
Dus bij ELK apparaat..... Stel vragen. Noteer de antwoorden. (De monteur mag dit best zien. Misschien neemt hij daardoor zijn werk wat serieuzer
). Juist in de garantie periode moeten klachten adequaat opgelost worden. Anders blijft u later met een probleem zitten! Neem geen genoegen met personen die niet goed genoeg kijken, maar wel een hoge rekening sturen. U heeft rechten!
---
Conclusie: Het is niet gebruikelijk dat het wasgoed zo snel sluit. Ongeacht wat er op internet - ook - bij andere merken staat. Er is iets mis. U hoeft niet te accepteren dat u schade ondervindt aan uw wasgoed door de droger!
Misschien staat die afdichtring - van casco naar de trommel - te ver open? Met andere woorden: er kan teveel speling in zitten. Daardoor kan het wasgoed tijdens het draaien knel komen te zitten. Doordat de machine blijft draaien valt dit niet op en wordt het wasgoed er weer uit getrokken. Maar daar kunnen de vezels wel snel van slijten.
-----
Door het bovenblad en de zijpanelen te laten verwijderen (door iemand met goede technische kennis) kun je zicht krijgen op het geheel. Zet de STROOM EERST UIT! Hoe positioneert de trommel zich op het kunststof loopvlak, ten opzichte van de voorkant (deuropening). Want dat is het dragende gedeelte van de trommel.
Heeft of hebben de monteur(s) de dragende (afdichtende) delen allemaal gecontroleerd? Door o.a. het verwijderen van het bovenblad en zijpanelen? Hebben ze gecontroleerd of er ergens 'bramen/scherpe delen" in het apparaat zitten? Controle (kun je ook alvast zelf doen) met een tot bal gemaakte oude panty. Wrijf OVERAL. Dan hoor en voelt je gelijk als er een braam zit....DRINGENDE TIP: Speur bij een klacht van te voren op internet naar een mogelijke oplossing. Blijf er altijd BIJ, als een monteur een reparatie aan het uitvoeren is aan een apparaat.

---
Conclusie: Het is niet gebruikelijk dat het wasgoed zo snel sluit. Ongeacht wat er op internet - ook - bij andere merken staat. Er is iets mis. U hoeft niet te accepteren dat u schade ondervindt aan uw wasgoed door de droger!
vosec6
vindt dit leuk
-
Wij hebben ook een warmtepomp droger, van Siemens, door drogerballen bij de was te doen en een droge handdoek, is de was veel sneller droog. Dus minder slijtage aan de was.
Al 6 jaren een warmtepomp droger van Bosch. Altijd tot volle tevredenheid gebruikt. Normaal na drogen pluizenfilter schoonmaken. En badhanddoeken blijven jaren goed.
Die droogballen ken ik (of die nut hebben hangt van je droger af, bij veel nieuwere drogers is de trommel al dusdanig vormgegeven dat die ballen geen nut meer hebben). Maar wat zou het nut van een droge handdoek bij je natte was gooien zijn…?Feetless Frits schreef: ↑14 feb 2025 16:41Wij hebben ook een warmtepomp droger, van Siemens, door drogerballen bij de was te doen en een droge handdoek, is de was veel sneller droog. Dus minder slijtage aan de was.
Ik ervaar dit probleem ook. Oók een Bosch warmtepompdroger. Handdoeken slijten als een gek. Na het drogen zit uitneembaar filter tjokvol met pluis. Machine al aantal keer losgehaald en schoongemaakt. Vol met pluis. Herkennen meer mensen dit probleem?