Oled televisie heeft ingebrande superheld

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Speedy123

Re: Oled televisie heeft ingebrande superheld

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
11 feb 2025 19:07
Ik zie ook heus wel dat de het LG Oled toestel van dit topic al tamelijk op leeftijd is. 8)
En heeft u ook door dat het toestel het nog altijd doet maar dat de beeldkwaliteit teruggelopen is na al die jaren in gebruik te zijn geweest? Een proces dat we we slijtage noemen, dat inherent aan het gebruik van organische LED's die langzaam opbranden.

Mooi dan zijn we er. De televisie is einde levensduur. Tijd voor een nieuwe. Jammer dat TS net de BTW weg ermee weken heeft gemist terwijl er ook nog eens een leuke cashback actie van Samsung loopt. Dat was dubbel voordeel!

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
11 feb 2025 20:32
En heeft u ook door dat het toestel het nog altijd doet maar dat de beeldkwaliteit teruggelopen is na al die jaren in gebruik te zijn geweest?
De nabrander betreft slechts de dooddoener dat rechters geen rekening houden met levensduurtabellen van de branche-organisatie. Dat is een terugkerend fabeltje in diverse elektronica-topics.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het blijft toch wel een wonderlijk iets, zo’n forum. Voor sommige typische criticasters doe je het nooit goed. Ga je een juridische discussie aan, komt het verwijt dat er ellenlange topics ontstaan en dat het hier geen rechtenforum is. Ga je de discussie niet aan, krijg je weer de verwijten de ander kant op. Tsja… en maar roepen dat het niet over de persoon, maar over de inhoud moet gaan… :roll: :lol:

Mijn opmerkingen dat de rechters van die lijst afwijken, is gestoeld op jarenlange jurisprudentie (civiele rechtspraak, arbitrages geschillencommissies, RCC enz.) en jarenlange praktijkervaring. En het mooie is dat de door Consummenneke geciteerde uitspraken dat ook gewoon keihard onderstrepen… alleen had’ ie dat zelf duidelijk nog niet in de gaten. En aan die uitspraken is nog een hele lijst soortgelijke uitspraken toe te voegen.

De rode lijn is simpelweg dat rechters vaak aan cherry-picking doen. Als het gaat om nonconformiteit, en de bereikte levensduur is korter dan de termijn uit de lijst, wordt (als dat argument wordt aangevoerd) regelmatig gemakshalve naar die lijst verwezen. Is de bereikte levensduur echter gelijk aan of langer dan de levensduur uit die lijst, dat wordt die lijst vaak terzijde geschoven (zo ook in de al geciteerde uitspraken). Want dan geeft de rechter (terecht) aan dat die lijst veel te subjectief is om de levensduur te kunnen aangeven. En hetzelfde doet de rechter bij duurdere apparaten: ook dan wordt de lijst als ontoereikend beschouwd. Als ik er een term aan zou moeten hangen, zou ik eerder “vervangingsduur” zeggen. De lijst is immers op allerlei subjectieve elementen gestoeld, terwijl het begrip levensduur dat in juridische zin juist niet is.

Wat ook wel een saillant detail is, is dat de Consumentenbond deze lijst enerzijds zelf propagandeert (ze verwijst er immers naar op haar site), terwijl in de jurisprudentie iets heel anders terugkomt. En let hierbij vooral ook op de laatste zin:
De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar de gemiddelde gebruiksduur en de resultaten daarvan wijken significant af van het onderzoek dat UNETO-VNI zegt te hebben gehouden. Dit blijkt uit een door appellant weergegeven tabel. De verschillen worden veroorzaakt doordat UNETO-VNI bij de bepaling van de gebruiksduur aspecten meeneemt die niet van toepassing zijn op het conformiteitsbeginsel.
En uit diezelfde uitspraak:
Appellant heeft echter voldoende aannemelijk gemaakt dat de tabel voor dat doel ongeschikt is, nu daarin de gebruiksduur mede is bepaald door emotionele factoren zoals de vormgeving van nieuwe producten. De in de tabel weergegeven gebruiksduurverwachting zal hierdoor afwijken van de duur gedurende welke men volgens een redelijke verwachting van het product gebruik moet kunnen maken, welke termijn waarschijnlijk langer zal zijn dan de in de tabel weergegeven termijnen. De verwijzing door Scheer & Foppen naar de lijst van UNETO-VNI suggereert derhalve een schijn van objectiviteit ten aanzien van die gebruiksduur, die niet wordt waar gemaakt, nu de daar genoemde gebruiksduur deels subjectieve elementen bevat. Zowel het besluit tot vervanging van het apparaat als de beslissing omtrent aanschaffing van het servicepakket wordt beïnvloed met onjuiste en dus misleidende informatie over de economische levensduur van apparaten Dit kan ertoe leiden dat de gemiddelde consument zal menen dat hij gedurende een kortere tijd aanspraak kan maken op garantie als in werkelijkheid het geval is.
Aan met name deze uitspraak en de eerder al door Consumenneke zelf geciteerde uitspraak over de MacBook wordt in de civiele jurisprudentie regelmatig gerefereerd, juist omdat het zo helder kadert waar de beperkingen van die lijst zitten.
Consumenneke schreef:
11 feb 2025 20:40
De nabrander betreft slechts de dooddoener dat rechters geen rekening houden met levensduurtabellen van de branche-organisatie. Dat is een terugkerend fabeltje in diverse elektronica-topics.
Nou, dat dat fabeltje toch geen fabeltje is, is zowel door jezelf als door mij duidelijk aangetoond.
J. Deltoer schreef:
11 feb 2025 18:14
Ik vind wel mooi dat consummeneke de deurwaarder op allerlei manieren schaak zet maar dat hij geen greintje, nog niet eens het begin van een greintje, toegeeft.
Ik zou de spelregels over “schaak zetten” nog maar eens herbestuderen Jules, want je komt niet eens in de buurt :D

Speedy123

Consumenneke schreef: De nabrander betreft slechts de dooddoener dat rechters geen rekening houden met levensduurtabellen van de branche-organisatie. Dat is een terugkerend fabeltje in diverse elektronica-topics.
Nabrander is uw verzindsel. Ik heb er in de context van een televisie nog nooit van gehoord.

Straaljagers hebben een na-brander.

Gordon Shumway

Ongelezen bericht door Gordon Shumway »

Mijn LG OLED55B6V (€1800 in mrt2017) had ingebrande ondertiteling reeds na 3 jaar! (Ik kijk graag films.)
In apr2020 heb ik 'm laten repareren. Zo'n €1.000! Met €440 coulance van LG, evenzogoed toch €560 afgetikt.

Na ook nog eens een slechte ervaring met een LG koelkast (defect tijdens een vakantie), komt hier niets meer van LG in huis!

Speedy123

Gordon Shumway schreef:
12 feb 2025 11:04
Mijn LG OLED55B6V (€1800 in mrt2017) had ingebrande ondertiteling reeds na 3 jaar! (Ik kijk graag films.)
In apr2020 heb ik 'm laten repareren. Zo'n €1.000! Met €440 coulance van LG, evenzogoed toch €560 afgetikt.

Na ook nog eens een slechte ervaring met een LG koelkast (defect tijdens een vakantie), komt hier niets meer van LG in huis!
Daar zitten altijd de keuzes. Reparatie is het vaak niet waard. Ik koop dan liever een nieuwe televisie.

Had het onlangs met mijn Samsung QE65QN92B (2002), destijds speciaal geselecteerd om zijn goede antireflectie laag (ik heb extreem veel lichtinval door de glazen pui over de volle lengte van de kamer). Ineens uit het niets een verticale lijn in beeld. Foto's opgestuurd naar HelloTV want televisie was net iets ouder dan twee jaar en er zat een extra jaar garantie op (met korting aangeschaft bij HelloTV destijds). Garantie geweigerd, interne breukjes in het LCD gedeelte ziet men altijd als veroorzaakt van buitenaf.

Geen nette afhandeling van HelloTV dus daar koop ik niet meer. Nu heb ik een Samsung S95D 65", een TV met de beste anti reflectie laag die momenteel verkrijgbaar is. En OLED dus geen breekbare interne liquid cristal meer. En genoeg helderheid zodat zelfs in de volle zon ik TV kan kijken. Plus de OneConnect box dus zeer dunne TV op de muur en het kastje met alle aansluitingen in de dressoir kast onder de televisie.

Kosten waren minder dan 2000 euro door 250 euro cashback actie van Samsung, want het nieuwe model komt eraan. En BTW weg ermee van MM.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Als ik goed begrepen heb moet je dan wel opletten als je online besteld en je wilt ophalen, dat je dan niet je telefoon verliest voordat je bij de MM komt.😂🤣😂

Consumenneke

Moneyman schreef:
11 feb 2025 21:50
Mijn opmerkingen dat de rechters van die lijst afwijken, is gestoeld op jarenlange jurisprudentie (civiele rechtspraak, arbitrages geschillencommissies, RCC enz.) en jarenlange praktijkervaring.
Vooral die ervaring dan.

Want alle recente jurisprudentie toont aan dat zowel rechters als de geschillencommissie genoemde levensduurlijst als uitgangspunt nemen en daar vervolgens het specifieke geval aan toetsen.
Moneyman schreef:
Wat ook wel een saillant detail is, is dat de Consumentenbond deze lijst enerzijds zelf propagandeert (ze verwijst er immers naar op haar site), terwijl in de jurisprudentie iets heel anders terugkomt.
Goh, toch nog iets gevonden in 2016.
Moneyman schreef:
De rode lijn is simpelweg dat rechters vaak aan cherry-picking doen.
Tuurlijk, het ligt aan die domme rechters. :lol: :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol:

Moneyman

Sterke inhoudelijke reactie. Chapeau!
Consumenneke schreef:
12 feb 2025 11:56
Want alle recente jurisprudentie toont aan dat zowel rechters als de geschillencommissie genoemde levensduurlijst als uitgangspunt nemen en daar vervolgens het specifieke geval aan toetsen.
Je vergeet één belangrijk detail: "... en er bij dat toetsen vanaf wijken", zoals ook uit je eigen jurisprudentie blijkt.

Speedy123

Onkruid71 schreef:
12 feb 2025 11:44
Als ik goed begrepen heb moet je dan wel opletten als je online besteld en je wilt ophalen, dat je dan niet je telefoon verliest voordat je bij de MM komt.😂🤣😂
Ik heb uit de verhalen van andere mensen al eerder geleerd dat je je televisie het beste kan laten ophangen door het bedrijf waar je de televisie koopt. DynaLogic kwam namens MM de TV bezorgen en hebben hem perfect opgehangen.
TV was al volledig betaald via mijn creditcard dus inclusief (aankoop) verzekering voor het eerste jaar.

Consumenneke

De reden waarom we hier over levensduurlijsten en onderzoeken van de Consumentenbond praten is meestal dat een consument een klacht heeft en reaguurders dan stellen dat de aansprakelijkheid verjaard is. Enkelen beweren dat de levensduurlijst van de branche-organisatie UNETO-VNU door rechters niet serieus genomen wordt.

Dat is op grond van jurisprudentie aantoonbaar onjuist. Rechters, geschillencommissies en ook de reclamecodecommissie in 2016 nemen die lijst als uitgangspunt en wijken daar soms gemotiveerd van af. Zo werkt dat nu eenmaal. De rechter kijkt vaak wat 'in de branche gebruikelijk' is en toetst daar de specifieke zaak aan, om in de uitspraak te conformeren of er gemotiveerd van af te wijken.

Grap is dat in het voorbeeld van MM de reclamecodecommissie gevoelig bleek voor het argument dat de gangbare levensduurlijst een te korte levensduur suggereert. :roll:
De in de tabel weergegeven gebruiksduurverwachting zal hierdoor afwijken van de duur gedurende welke men volgens een redelijke verwachting van het product gebruik moet kunnen maken, welke termijn waarschijnlijk langer zal zijn dan de in de tabel weergegeven termijnen.

De verwijzing door Scheer & Foppen naar de lijst van UNETO-VNI suggereert derhalve een schijn van objectiviteit ten aanzien van die gebruiksduur, die niet wordt waar gemaakt, nu de daar genoemde gebruiksduur deels subjectieve elementen bevat. Zowel het besluit tot vervanging van het apparaat als de beslissing omtrent aanschaffing van het servicepakket wordt beïnvloed met onjuiste en dus misleidende informatie over de economische levensduur van apparaten. Dit kan ertoe leiden dat de gemiddelde consument zal menen dat hij gedurende een kortere tijd aanspraak kan maken op garantie als in werkelijkheid het geval is.
Pas dat nou eens toe op een dure Oled TV van LG. 8)

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

*Zucht*....

Nogmaals (ik zie dat de moderatie vanmorgen flink in het topic heeft gesnoeid): Heeft TS iets aan deze discussie? Nee. Er is immers voldoende aangetoond dat het ding aan het eind van zijn levensduur is. Er is dus geen recht op coulance of garantie of wat dan ook. Meer als dat is niet nodig.

Speedy123

Consumenneke schreef:
12 feb 2025 12:15
Grap is dat in het voorbeeld van MM de reclamecodecommissie gevoelig bleek voor het argument dat de gangbare levensduurlijst een te korte levensduur suggereert. :roll:
...
Pas dat nou eens toe op een dure Oled TV van LG. 8)
Wat heeft een reclame uiting van MediaMarkt te maken met een oude Oled televisie die bij HelloTV gekocht is en waarvan de kwaliteit na zeven jaar behoorlijk achteruitgegaan is?

Het gaat echt helemaal nergens over. Het is dat u zelf nog om kan lachen om al die ongein.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 12 feb 2025 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Socrates1953

Ongelezen bericht door Socrates1953 »

Ben ik ff blij dat ik helemaal geen TV hebt, scheelt sowieso al in de hogere abonnementskosten á €10,- per maand (KPN) nee ik kijk "TV" via mijn beide monitoren van mijn PC (1920x1080) groot zat en overzie alles, op de een ben ik bezig met iets, nee geen TV kijken, maar op de rechter staat wel een zender aan, voetbal o.i.d. kan toch geen hele wedstrijden bekijken, vreselijk langdradig allemaal, doe mij maar samenvattingen dan heb je alles gezien wat je wou zien.
Vandaar deze monitoren zijn van Dell en werken prima, ik hoef geen groot scherm aan de muur, bespaar me al die onzin!!!

Moneyman

Consumenneke schreef:
12 feb 2025 12:15
Enkelen beweren dat de levensduurlijst van de branche-organisatie UNETO-VNU door rechters niet serieus genomen wordt.

Dat is op grond van jurisprudentie aantoonbaar onjuist. Rechters, geschillencommissies en ook de reclamecodecommissie in 2016 nemen die lijst als uitgangspunt en wijken daar soms gemotiveerd van af. Zo werkt dat nu eenmaal. De rechter kijkt vaak wat 'in de branche gebruikelijk' is en toetst daar de specifieke zaak aan, om in de uitspraak te conformeren of er gemotiveerd van af te wijken.
Je hebt zelf niet eens in de gaten dat je hier zélf expliciet hetzelfde zegt als wat je bij mij probeert te weerleggen...

En dat zou je zelf ook kunnen zien, als je zou stoppen met mijn woorden verdraaien en te lezen wat ik daadwerkelijk schrijf. Ik schreef namelijk niet wat jij ervan maakt, namelijk dat rechters de lijst niet serieus nemen. Wat ik wél schreef, en vervolgens aantoonde, was dit:
Moneyman schreef:
11 feb 2025 15:10
Ah, daar is de lijst weer die al zoveel onjuiste verwachtingen heeft gewekt. De prijs wordt daarin bijvoorbeeld als bepalende factor gebruikt, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo hoeft te zijn. Niet voor niets wijkt de rechtspraak vaak af van deze lijst.
En na veel omzwervingen, onterechte weerleggingen en persoonlijke aanvallen zeg je nu exact wat ik ook al schreef én uitlegde...

En dat spreekt over "deurwaardersbluf..." :lol:

cherokee

Ongelezen bericht door cherokee »

Op zich had dit een eenvoudig en duidelijk item kunnen zijn voor TS.
Maar, @consumenneke en helaas ook @Moneyman, hebben jullie ook niet enigszins het idee dat jullie dit topic eigenlijk hebben gekaapt om elkaar vliegen af te vangen? Het een keer niet helemaal eens zijn kan, maar dit gaat het onderwerp ver te boven en TS heeft er ronduit gezegd helemaal geen bal aan.

Consumenneke

Moneyman schreef:
12 feb 2025 13:15
En na veel omzwervingen, onterechte weerleggingen en persoonlijke aanvallen zeg je nu exact wat ik ook al schreef én uitlegde...
Je mag best op mijn treintje meerijden hoor.

Stellen we vast dat de gebruiksduurverwachtingen van Techniek Nederland (voorgeen Uneto-VNI) doorgaans door de rechter (geschillencommissie en zelfs reclamecodecommissie) inderdaad gebruikt wordt als ijkpunt en dat vervolgens op basis van de zaak zelve een oordeel gevormd wordt. Het kan vriezen en het kan dooien. Het is dus ook mogelijk dat de rechter/geschillencommissie besluit dat de te verwachten gebruiksduur van een kostbaar apparaat hoger mag zijn dan de gemiddelde gebruiksduurverwachting.

De Geschillencommissie Elektro noemt deze lijst zelfs expliciet in zijn gedragscode.

De wenselijkheid van zo'n lijst werd tien jaar geleden trouwens al genoemd in [url=https://www.njb.nl/blogs/een-levensduur ... ristenblad[/url], waar het overzicht van Uneto-VNI als voorbeeld genoemd werd.

Moneyman

cherokee schreef:
12 feb 2025 14:27
Op zich had dit een eenvoudig en duidelijk item kunnen zijn voor TS.
Maar, @consumenneke en helaas ook @Moneyman, hebben jullie ook niet enigszins het idee dat jullie dit topic eigenlijk hebben gekaapt om elkaar vliegen af te vangen? Het een keer niet helemaal eens zijn kan, maar dit gaat het onderwerp ver te boven en TS heeft er ronduit gezegd helemaal geen bal aan.
Fair point. Exact ook de reden dat ik in eerste instantie niet wilde reageren. Ik kan er alleen zo slecht tegen als iemand structureel mijn woorden verdraait en er van alles in leest wat er niet staat.

Ik zal Consumenneke dus maar in de waan laten dat hij de treinbestuurder is... :mrgreen:

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Misschien denkt hij dat hij de consumentenbond bestuurder is.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
12 feb 2025 15:03
Ik zal Consumenneke dus maar in de waan laten dat hij de treinbestuurder is... :mrgreen:
Dat hij op een doodlopend spoor zit, ach... dat is nu toch wel duidelijk?

Gewoon voor jezelf de wissel verzetten en hem laten gaan. :mrgreen:

Plaats reactie