Word jij ook misleid in de supermarkt?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin

Word jij ook misleid in de supermarkt?

Ongelezen bericht door Radar »

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat boodschappen van A-merken de afgelopen vier jaar maar liefst 42% duurder zijn geworden. Volgens voedselwaakhond Foodwatch wordt de consument daarnaast ook nog eens gevoelsmatig misleid in de supermarkt. Hoe werkt dat?

Meer informatie: https://radar.avrotros.nl/artikel/word- ... arkt-61324

Ken jij voorbeelden van gevoelsmatige misleiding?

Lowieze

Re: Word jij ook misleid in de supermarkt?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik zag laatst plantaardige tonijn in blik met olijfolie. Omschrijving: visvrije tonijn op basis van tarwe-eiwit. Waarom mag zoiets tonijn heten?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Radar schreef:
17 feb 2025 16:03
O ja, dat was die neptrassi met garnalenaroma en verder een hoop zout en andere onzin. Heb intussen een andere met 90% garnalen, en dát proef je.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ja, alcoholvrije gin. Je betaalt de prijs van echte gin, maar je krijgt water met een smaakje.
Wat normaal gesproken als alcoholaccijns naar vadertje staat gaat, gaat nu als dikke extra winst naar de handel en fabrikant. Boerenbedrog.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

De grootste misleiding is dat ze dranken verkopen waar op staat "alcoholvrij"
terwijl er toch nog maar liefst 0.1 Procent alcohol in zit.???

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Radar schreef:
17 feb 2025 16:03
Roombotercake. Ingrediëntenlijst geeft o.a. margarine, koolzaadolie, suiker, palmolie, maar geen roomboter. Bij meerdere supermarkten tegengekomen. Vraag is of het dan nog roombotercake mag heten.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

peter17111962 schreef:
17 feb 2025 17:14
Dat is altijd al zo. Dat mag tot 0,5% omdat het bijna niet mogelijk is om te kijken of alle alcohol eruit is.

Nijogeth

Ik zie eigenlijk nooit echt misleiding. Vooral manieren om een minder oplettend persoon toch iets te laten kopen.

Als je bijvoorbeeld een koolhydraatarm dieet doet, kom je dus al gauw uit bij producten waarbij eiwitten de koolhydraten vervangen. Echter blijkt vaak dat producten waar 'extra proteïne' op staat niet per se minder koolhydraten bevatten. Dus moet je gewoon blijven opletten.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
17 feb 2025 19:18
Dus moet je gewoon blijven opletten.
Daarmee is dit topic heel aardig samen te vatten. Want marketing is overal in de supermarkt, en de grens tussen marketing en misleiding is dun. Ronkende teksten op etiketten, fancy keurmerken, krimpflatie, noem maar op: opletten is het devies.

witte angora

Moneyman schreef:
17 feb 2025 19:20
Nijogeth schreef:
17 feb 2025 19:18
Dus moet je gewoon blijven opletten.
Daarmee is dit topic heel aardig samen te vatten.
En het is nog maar nauwelijks begonnen... :(

Aan de andere kant is er de afgelopen maanden/jaar eigenlijk al best veel aandacht aan dit onderwerp besteed. Toch blijft het me verbazen hoe goed je op moet blijven letten als je wil dat je niet iets koopt dat je niet wil.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Ernstig misleidend vind ik alle nep-brood bij supermarkten en bakkers dat met mout donker gekleurd is en een zuurdesemsmaakje gekregen heeft.

Volgens Foodlog maakt zelfs de NVWA zich niet echt druk meer over de definitie van volkoren, maar misschien dat nieuwe regulering daar toch verbetering in brengt.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Nijogeth schreef:
17 feb 2025 19:15
peter17111962 schreef:
Dat is altijd al zo. Dat mag tot 0,5% omdat het bijna niet mogelijk is om te kijken of alle alcohol eruit is.
Dat zal best zo wel eens kunnen zijn dat ze er niet alles uit kunnen halen, maar zet dat dan wel op de
verpakking "alcoholarm" of iets dergelijks maar niet "alcoholvrij" Want er zijn heel veel mensen
waarvoor die "kleine" hoeveelheid alcohol om wat voor reden dan ook absoluut niet is toegestaan.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

peter17111962 schreef:
17 feb 2025 20:11
Want er zijn heel veel mensen waarvoor die "kleine" hoeveelheid alcohol om wat voor reden dan ook absoluut niet is toegestaan.
Dat is een kleine groep, en die groep weet heel goed dat ze niet blind kunnen varen op een etiket.

Nijogeth

peter17111962 schreef:
Nijogeth schreef:
17 feb 2025 19:15
peter17111962 schreef:
Dat zal best zo wel eens kunnen zijn dat ze er niet alles uit kunnen halen, maar zet dat dan wel op de
verpakking "alcoholarm" of iets dergelijks maar niet "alcoholvrij" Want er zijn heel veel mensen
waarvoor die "kleine" hoeveelheid alcohol om wat voor reden dan ook absoluut niet is toegestaan.
Het is de officiële term, alcoholvrij. Als iemand geen alcohol mag/wil, dan zal deze toch weten wat die term betekent, namelijk dat er in Nederland maximaal 0.1% alcohol in mag zitten. Ik neem aan dat die mensen ook weten dat ze heel veel fruit niet meer mogen eten als het te lang ligt. Zo heeft een overrijpe banaan ook al gauw 0,1% alcohol.

Het is een beetje simpel. Mag je geen alcohol, mijd dan producten waar normaal alcohol in zit. Wil je toch iets dat er op lijkt, kijk dan wat er op het label staat.

Zo werkt het ook met veel lactosevrije producten. Die zijn goed voor 99% van de mensen met een lactose intolerantie, want daar zit lactase in, dat lactose omzet. Echter is er een hele kleine groep die absoluut geen lactose mag, maar ook geen lactase, omdat lactase lactose omzet galactose. Die mensen hebben galactosemie en zijn ook allergisch voor lactosevrije producten waar lactase in zit. Die mensen moeten dus altijd achterop de verpakking kijken of dat er in zit. Dit heb ik ooit geleerd toen ik in de supermarkt een bijbaan had en een klant vroeg of ik mee wilde kijken. Nooit bij stilgestaan, maar ook nooit meer vergeten.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Wat dachten jullie van boterham vlees,met gluten?
Ik moet daar op letten,omdat ik geen gluten mag
Gluten is graan,tarwe bijvoorbeeld,dat hoort daar helemaal niet in volgens mij

witte angora

Dan ben ik toch blij dat mijn katten geen tarweallergie hebben. In letterlijk alle kattenbrokjes zit tarwe, soms in wel heel grote hoeveelheden. En dat terwijl poezebeesten toch echt vleeseters zijn. De enige tarwe die ze van nature binnen krijgen zit in de maagjes van de op te peuzelen muisjes...

Nijogeth

Tarwezetmeel als bindmiddel, dat lijkt me op zich niet zo vreemd bij bepaalde soorten gesneden vleeswaren.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ja, voor iemand die geen gluten mag.
Ik zou geen broodjes kunnen bakken als er geen gluten in het meel zitten. Gluten is dat wat het deeg zo soepel maakt tijdens de tweede keer kneden na de eerste rijs. Alsof er een apart elastisch velletje over de buitenkant wordt gespannen. Dan meteen stoppen met kneden. Dan nog 3 kwartier tot een uur een laatste rijs, de lucht er uit slaan en de broodjes vormen en bakken!

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

peter17111962 schreef:
Want er zijn heel veel mensen
Wat voor reden dat bij die mensen is valt te raden. Die mensen kopen vaak bij eigen winkels waar ze die produkten niet hebben.
En stiekem twee dorpen verder naar de slijterij om niet gesnapt te worden.

Papegaaiduiker

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

Naja, wat dacht je van "suikervrije" producten en dan roepen dat het 0 kcal bevat. Ondertussen plempen ze er wel de zoetstof aspartaam in, dat doorgaat als lege calorieën.

Plaats reactie