Remeha ketel verbruikt gas voor warm water zonder gebruik van de warme kraan

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Mamaknutsel

Remeha ketel verbruikt gas voor warm water zonder gebruik van de warme kraan

Ongelezen bericht door Mamaknutsel »

Wij hebben sinds 2 maanden een nieuwe Remeha ketel.
De eerste maand was ons gasverbruik stuk lager dan bij onze oude ketel. De tweede maand was het verdubbeld. In de app van Remeha kan je precies zien waar aan het gas is verbruikt. Wat schetste mijn verbazing de warmwaterkraan werd ‘s nachts gebruikt als iedereen sliep en echt elk uur. Eerst dacht ik aan een storing van de app. Maar toen ik een keer ‘s nachts wakker werd, hoorde ik de ketel stoken en gaf hij aan dat het was voor warm water. De verwarming het niet want de temperatuur was warmer in de kamer dan hij was ingesteld.
Inmiddels hadden wij ook problemen met het warm water verkrijgen. We stonden steeds onder een koude douche. Na contact opgenomen te hebben met Remeha kwam er gelukkig redelijk snel een monteur. Niks anders dan lof voor de monteur, hij heeft een onderdeel vervangen en we konden weer warm douchen. Sindsdien hebben we ook bijna geen warm water verbruik meer als we het niet gebruiken. Bijna dan… nog steeds 1x per nacht verbruikt hij gas voor warm water. Ik vraag me af of meer gebruikers dat hebben.
Dankzij de app konden wij dus zien dan de ketel verbruikte voor warm water zonder dat we dat gebruikten. Oké doordat we geen warm water meer kregen moest er een monteur komen anders hadden we misschien pas later erachter gekomen.
Dit is dus eigenlijk ook een waarschuwing als je ineens veel gas verbruik hebt. Kijk op je app waaraan je het verbruikt. Is dit warm water (blauwe streepje) en in de nacht is het misschien raadzaam om contact op te nemen met je installateur.
Maar dus ook een vraag of anderen ook in de nacht wat verbruik hebben voor warm water (we hebben geen boiler). Bij ons is het gelukkig niet meer elk uur maar nog steeds wel 1 x per nacht.

Bert22558

Re: Remeha ketel verbruikt gas voor warm water zonder gebruik van de warme kraan

Ongelezen bericht door Bert22558 »

Warmhoud/eco functie staat misschien aan.

Thijs124

Re: Remeha ketel verbruikt gas voor warm water zonder gebruik van de warme kraan

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Welke ketel heb je? De Avanta ketel met ingebouwde opslagboiler voor snel heet water?

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Als de Remeha aanslaat bij geen gebruik, bijvoorbeeld in de nacht een aantal keer, dan staat inderdaad gewoon de Ecostand aan. Bij nieuwe ketel staat deze standaard aan. Even uitzetten, zie gebruiksaanwijzing.
Warm water krijgen duurt dan iets langer.

Als er geen warm water is maar wel verwarming, of omgekeerd, is de wisselklep defect / zit vast. Een bekend Remeha euvel, maar pas na een jaar of 6, niet bij een nieuwe ketel.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Op thermostaat display
Druk op menu:
-Instellingen
-warm water
-warmhouden
Keuze:
-1continu aan
-2continu uit
-3 's nachts uit
Zichtbaar op display bij "uit": kraantje met streep er doorheen

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Thijs124 schreef:
14 feb 2025 09:31
Welke ketel heb je? De Avanta ketel met ingebouwde opslagboiler voor snel heet water?
Die opslagboiler was bij mij ook een boosdoener. Doe je zuinig met warm water, stookt je ketel eindeloos door.

Sinds ik 'm heb afgezet, duurt het een liter of vijf aan water voordat de douche warm wordt. Dan is-ie aanvankelijk veel te heet, omdat de thermometer waarschijnlijk aan de boiler gekoppeld is. Mijn energierekening is danig gedaald, maar het comfort is verminderd.

Die vijf liter gebruik ik om koffie van te zetten. 8)

Mamaknutsel

Ongelezen bericht door Mamaknutsel »

Wij hebben de Tzerra Ace-Matic 35c CW5 Combi Comfort Systeem met eTwist.
Die etwist is overigens ook een drama maar ik kan veel regelen in de app.
Voor zover ik weet hebben wij geen boiler dus daar kan het spookstoken niet aan liggen.
We vinden het ook erg snel dat er binnen 2 maanden al een onderdeel stuk is gegaan.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Toen ik mijn huidige nieuwbouw sociale huurwoning had gekregen in 2007 kreeg ik deze uitleg erbij van de woning stichting. Dat het iets langer duurt voordat er warm water is in mijn keuken is voor mij totaal geen probleem. Ik gebruik nooit warm water in de keuken uit de kraan. Alle warm water wat ik de keuken nodig heb zoals voor met de hand afwassen etc. komt uit een waterkoker.

peter17111962

peter17111962 schreef:
14 feb 2025 13:56
Toen ik mijn huidige nieuwbouw sociale huurwoning had gekregen in 2007 kreeg ik deze uitleg erbij van de woning stichting. Dat het iets langer duurt voordat er warm water is in mijn keuken is voor mij totaal geen probleem. Ik gebruik nooit warm water in de keuken uit de kraan. Alle warm water wat ik de keuken nodig heb zoals voor met de hand afwassen etc. komt uit een waterkoker.

jonis

Maar je cv houdt wel het tapwater warm al sinds 2007?

peter17111962

jonis schreef:
14 feb 2025 14:03
Nee, ik heb een Ferolli Megadens en die staat al sinds 2007 op standje "ECO" en houdt dus ook geen
tapwater warm. Die ketel staat al vanaf 2007 op standje "ECO" In de zomer als de verwarming niet
meer aan slaat vanwege het warme weer dan verbruik ik alleen dus nog maar gas voor warm eten
klaar te maken en te douchen en dat is gemiddeld in de zomer 6 Kuub per maand. Mijn jaarverbruik
aan gas is gemiddeld 370 Kuub gas en 950 Kwh stroom per jaar.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

De Tzerra Ace-Matic 35c CW5 Combi Comfort staat nu vermoedelijk in de boiler stand. Dit wordt dus de comfort stand genoemd. Dan moet je inplaats van de comfort stand omschakelen naar de eco stand.

jonis

peter17111962 schreef:
14 feb 2025 14:13
jonis schreef:
14 feb 2025 14:03
Nee, ik heb een Ferolli Megadens en die staat al sinds 2007 op standje "ECO" en houdt dus ook geen
tapwater warm. Die ketel staat al vanaf 2007 op standje "ECO" In de zomer als de verwarming niet
meer aan slaat vanwege het warme weer dan verbruik ik alleen dus nog maar gas voor warm eten
klaar te maken en te douchen en dat is gemiddeld in de zomer 6 Kuub per maand. Mijn jaarverbruik
aan gas is gemiddeld 370 Kuub gas en 950 Kwh stroom per jaar.

Je hoeft je hoge verbruikscijfers niet te geven.

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wij zullen ook eens gaan kijken .... Wat ik verwarrend vind is, dat de eerste reacties erop wijzen dat de eco-stand zorgt voor warm-water-in-de-startblokken, d.w.z. daarom slaat hij 's nachts aan. Aan het eind wordt dat de comfort-stand genoemd en dan moet je 'm omzetten naar de ecostand om ervoor te zorgen dat-ie 's nachts het water niet gaat verwarmen......
Maar de strekking is in elk geval: er zijn 2 standen, eentje waarbij het warme water klaar voor gebruik is (dat kost tussendoor extra gas) en een stand waarbij het water verwarmt wordt vanaf het moment dat je warm water vraagt. Zo heb ik het toch goed begrepen ?

peter17111962

Ik heb even gegoogeld en kwam deze tegen op Youtube.
Omdat ik niet deze ketel heb weet ik helaas niet of dit klopt.
Daarom vraag eerst aan een deskundige of dit klopt en laat hem dit doen

https://www.youtube.com/watch?v=2CbBJ1CTOTU

Vanaf 0.50 heeft hij het over de ECO stand.

Kees007

Ongelezen bericht door Kees007 »

HandigeHarrie schreef:
17 feb 2025 15:25
Wij zullen ook eens gaan kijken .... Wat ik verwarrend vind is, dat de eerste reacties erop wijzen dat de eco-stand zorgt voor warm-water-in-de-startblokken, d.w.z. daarom slaat hij 's nachts aan. Aan het eind wordt dat de comfort-stand genoemd ...

Ik heb er ook eens naar gezocht en het blijkt dat de ene fabrikant het eco-stand noemt en de ander comfort-stand.
Dus even bij je eigen apparaat kijken hoe de warmhoudstand heet.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

De verwarring is ontstaan omdat sommige alhier dachten dat het om een Remeha ging, later bleek de ketel een Tzerra Ace-Matic 35c CW5 Combi Comfort te gaan.

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

peter17111962 schreef:
17 feb 2025 17:25

Huh? Ik hoor alleen dat je de temperatuur voor tapwater en cv kan instellen en LOS DAARVAN de ecostand i.p.v. de normale stand). Dat zijn verschillende dingen dus niet "vanaf 0,50"). Maar wat die normale stand doet, zegt hij er niet bij ... het kan volgens mij net zo goed zijn dat die normale stand goedkoper is (minder verbruikt) als je veel tapwater gebruikt omdat bij de ecostand het water vanaf ijskoud moet worden opgewarmd ... Of mis ik iets ?

peter17111962

HandigeHarrie schreef:
18 feb 2025 16:51
peter17111962 schreef:
17 feb 2025 17:25

Huh? Ik hoor alleen dat je de temperatuur voor tapwater en cv kan instellen en LOS DAARVAN de ecostand i.p.v. de normale stand). Dat zijn verschillende dingen dus niet "vanaf 0,50"). Maar wat die normale stand doet, zegt hij er niet bij ... het kan volgens mij net zo goed zijn dat die normale stand goedkoper is (minder verbruikt) als je veel tapwater gebruikt omdat bij de ecostand het water vanaf ijskoud moet worden opgewarmd ... Of mis ik iets ?
Vanaf 0.50 heeft hij het pas over de ECO stand. de eerste 50 seconden gaat inderdaad over de water temperatuur.

Als je veel warm tap water gebruikt dan weet in inderdaad niet wat voordeliger is. Tapwater warm houden of niet warm houden maar dan wel langer moeten wachten op warm water. Voor mijzelf is het duidelijk dat de ECO stand, dus geen water warm houden het voordeligst is. Afwassen doen ik met de hand met warm water uit een waterkoker. Als ik verder warm water nodig heb komt dat uit de waterkoker. Douchen is nog het enige waarvoor ik warm water uit de kraan gebruik. Voor alle andere dingen gebruik ik de waterkoker.

Plaats reactie