Waterstoftherapie een goed idee?

Bespreek hier alle vormen van alternatieve geneeswijze.
Speedy123

Re: Waterstoftherapie een goed idee?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Lowieze schreef:
04 mar 2025 13:09
Lees even de medische disclaimer met o.a. ‘de producten zijn niet goedgekeurd voor medische doeleinden’

https://www.waterstoftherapie.nl/alles- ... disclaimer
Precies, de welbekende kleine lettertjes maken aan alle twijfel meteen een einde.
Alleen geschikt voor het gebruik op planten en dieren. Mogen niet gebruikt worden om menselijke gezondheidsklachten te behandelen, te genezen of te voorkomen.
De producten mogen niet beschouwd worden als medisch hulp middel of ter verlichting van gezondheidsproblemen.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dan maar gewoon H2O drinken. Dat is wel gezond en zonder bijwerkingen zolang het niet gesplitst is.

de auditu

Ongelezen bericht door de auditu »

Moneyman schreef:
04 mar 2025 12:23
Het wordt niet puur gedronken natuurlijk, maar ingespoten in water wat je drinkt.
Dan moet je niet per ongeluk een boertje laten in de buurt van open vuur. :lol:

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Francesco26 schreef:
04 mar 2025 12:54

Ik heb ze ook niet allemaal aangeklikt maar tussen de ruim 7.000 hits in pubmed zal toch wel een aantal studies met mensen?

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=H ... ani.humans

Ik heb geen enkele band met deze organisatie maar zij schrijven dat er 200 wetenschappelijke studies met mensen zijn gedaan:

bron: https://www.waterstoftherapie.nl/

Maar misschien kan TS een reactie geven of zij of hij iets heeft aan de antwoorden?
"zal toch wel": dat soort aannames zijn zeer gevaarlijk, ik denk eerder zal wel niet.
"Zij schrijven": ik kan ook zoveel schrijven maar laat ze maar met bewijzen komen.
Bij dit soort "vage" meestal kwak therapien wordt er vaak heel wat beweerd maar heel weinig bewezen.
Zou in Japan veel in ziekenhuizen worden toegepast. Kies een land met een moeilijke taal liefst nog met een ander schrift zodat het niet eenvoudig is na te trekken.
Allemaal truukjes waar kwakzalvers graag gebruik van maken.

Francesco26

Ongelezen bericht door Francesco26 »

de auditu schreef:
04 mar 2025 14:21
Moneyman schreef:
Het wordt niet puur gedronken natuurlijk, maar ingespoten in water wat je drinkt.
Ik begrijp uit de uitleg op de eerder genoemde website dat een waterstofapparaat (CE gekeurd schrijven ze) met waterstof verrijkt water kan maken. En dat water kan je dan drinken.

Of als behandeling de waterstof via je neus inhaleren voor 2x 30 minuten per dag.

Je kan dat met waterstof verrijkt water ook in
flessen kopen. Zou nog beter zijn dan ozontherapie.

Francesco26

kuklos schreef:
04 mar 2025 09:43
Je werd benaderd. Door wie? Wat is de medische achtergrond van die persoon? Welke financiële baat heeft die bij jouw afname van dit product.

"Het zou in Japan al normaal zijn." Heeft die persoon daar bewijs voor?
Dit artikel uit 2016 gaat over waterstoftherapie in Japanse ziekenhuizen. Zal dan toch wel iets van waar zijn wat TS heeft gehoord?

https://www.gasworld.com/story/hydrogen ... 9.article/

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Francesco26 schreef:
04 mar 2025 18:10
kuklos schreef:
04 mar 2025 09:43
Je werd benaderd. Door wie? Wat is de medische achtergrond van die persoon? Welke financiële baat heeft die bij jouw afname van dit product.

"Het zou in Japan al normaal zijn." Heeft die persoon daar bewijs voor?
Dit artikel uit 2016 gaat over waterstoftherapie in Japanse ziekenhuizen. Zal dan toch wel iets van waar zijn wat TS heeft gehoord?

https://www.gasworld.com/story/hydrogen ... 9.article/
Artikel uit 2016. Bijna 9 jaar geleden. waar is de update?
Plus, zeer specifieke omstandigheden worden genoemd: na hartstilstand.
Daarbij: artikel uit een nieuwsblad, geen wetenschappelijk journal.
Ook daarbij: medische begeleiding dus. Krijgt TS die?

Dus ik vraag me af: ben je nou echt elke kwak(zalverij) die je kan vinden over hetgeen TS is aangeboden hier aan het plempen zonder ook maar enigszins zelf al de vragen te stellen die je zou moeten stellen?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Francesco26 schreef:
04 mar 2025 18:01
een waterstofapparaat (CE gekeurd schrijven ze) met waterstof verrijkt water kan maken.
Aangezien het CE gekeurd is, is daar direct het bewijs dat er geen medische effecten aan zitten.

Als iemand die met verschillende keuringen te maken heeft elke dag, ken ik de MDR (Medical Device Regulation) uit mijn hoofd en daar komt een verplichting uit die stelt dat je niet volgens de CE regulering moet testen, maar volgens de MDR als het doel van het product is om iemands gezondheid te verbeteren. Het alleen al impliceren (ook zonder bewijs) zorgt ervoor dat je aan de MDR moet voldoen en CE niet meer voldoende is. Als zo'n apparaat dus een positief effect op het lichaam zou hebben, dan zou het dus aan de MDR moeten voldoen. De fabrikant zelf geeft dus aan dat het geen positief effect heeft.

Wij hebben op het werk ook weleens te maken gehad met zulke fabrikanten, bijvoorbeeld eentje die een zogenaamd magnetisch veld gebruikte waar mensen zich beter van zouden gaan voelen. Die claimden eerst ook dat het niet medisch was, maar toen ze verplicht werden om dan hun 'risk assessment' te laten zien, die alle (ook al maak je speelgoed of voertuigen, maar dan ben je na 1 of 2 vragen wel klaar) fabrikanten verplicht moeten maken om te kijken of ze niet aan de MDR moeten voldoen, bleek al gauw dat ze er wel toe moesten behoren of moesten aangeven dat het geen positief effect op het lichaam zou hebben.

Francesco26

Dit is een recente meta analyse van studies met waterstoftherapie. Zowel dierstudies als studies met mensen. Het is wel heel veel en in het Engels. Nu maar eens wachten of TS nog op alle gegevens antwoorden zal reageren. Ik heb mijn best gedaan haar of hem te helpen:

https://www.mdpi.com/1420-3049/28/23/7785

Nijogeth

Ik snap niet dat je niet gewoon 1 van de vele artikelen die al die onderzoekers in medische vakbladen hebben geplaatst zou delen? Of wacht, ze voldoen allemaal niet aan die eisen, om verschillende redenen? Alleen al die meta analyse is geschreven door 2 personen die een bedrijf vertegenwoordigen dat geld verdient met zulke zaken, die is dus al compleet biased en kiest alleen de gunstige onderzoeken uit, zonder die eventueel te checken. Dat gebeurt helaas bij zo verschrikkelijk veel zaken, dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Francesco26 schreef:
04 mar 2025 21:02
Ik heb mijn best gedaan haar of hem te helpen:
Het beste help je iemand door die persoon niet richting de kwakzalverij te sturen, maar de serieuze waarschuwingen ter harte te nemen...

Francesco26

De laatste bijdrage van mijn kant dan. Een gerandomiseerde studie bij ouderen. Gepubliceerd in Elsevier.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 6521003569

Misschien ook iets voor de gepensioneerden op dit forum?😁😜

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Francesco26 schreef:
05 mar 2025 08:19
De laatste bijdrage van mijn kant dan. Een gerandomiseerde studie bij ouderen. Gepubliceerd in Elsevier.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 6521003569

Misschien ook iets voor de gepensioneerden op dit forum?😁😜
Results: “The volunteers reported no major side effects that …..”

Goede resultaten wel :D

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Haha echt he!

Ik moest al lachen om de zin ervoor: "... vanwege redenen die niet per se verband hielden met de studie."

Juist ja... :lol: :lol:

Nijogeth

6 mensen die eerder stopten, waarvan 2 in de controlegroep en 4 in de groep met waterstofwater. Dus toch slechter? Of kunnen we zonder uitleg geen conclusies trekken?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
05 mar 2025 09:42
6 mensen die eerder stopten, waarvan 2 in de controlegroep en 4 in de groep met waterstofwater. Dus toch slechter? Of kunnen we zonder uitleg geen conclusies trekken?
O, maar ik kan wel een conclusie trekken hoor, geen zorg. Gezien de leeftijden zou het zomaar kunnen dat ze in dat half jaar overleden zijn. Dus 2 x zoveel in de groep van het waterstofwater als in de controlegroep. Zo goed werkt die waterstoftherapie... levensgevaarlijk, dat spul. :wink:

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Francesco26 schreef:
04 mar 2025 18:01
de auditu schreef:
04 mar 2025 14:21
Moneyman schreef:
Ik begrijp uit de uitleg op de eerder genoemde website dat een waterstofapparaat (CE gekeurd schrijven ze) met waterstof verrijkt water kan maken. En dat water kan je dan drinken.
Zodra bedrijven "CE gekeurd" schrijven moet alert worden. Ten eerste is het van belang welke CE richtlijn is gevolgd. En ten tweede worden producten niet gekeurd, het hele idee van CE is dat een fabrikant producten ontwikkeld die aan de van toepassing zijnde richtlijn voldoet en daar Declaration of Conformity voor tekent. Je kunt het laten keuren door een keuringsinstantie, maar die Declaration of Conformity (ondertekend door iemand met het juiste mandaat in het bedrijf, vaak de CTO of technisch directeur) is leidend.

Dit is trouwens niet specifiek voor dit topic maar in het algemeen om in het achterhoofd te houden voor als geschermd wordt met CE logootjes.

juliomariner

Precies, en waarbij CE soms zelfs kan staan voor China Export en dus aan geen enkele richtlijn voldoet.

Ketelbinkie48

Ongelezen bericht door Ketelbinkie48 »

Het verhaal waterstoftherapie
wat wetenschappelijk niet is onderbouwd zou je ver van dit soort aanbevelingen weg moet blijven. Het is gewoon kwakzalverrij en een verdienmodel.
Waarom niet gewoon kiezen voor de reguliere aanpak?
Slaapapneu is heel goed te behandelen. Kan u vertellen dat het gebruik ervan dat er heel veel problemen verdwijnen. U vertel dat u hart problemen heb, is dat ontstaan door de slaapapneu? Want
de aantal ademstops per uur kunnen ook schade aan het hart brengen.
Mijn advies blijf zover mogelijk weg van de kwakzalverrij.

juliomariner

Het beste advies dat men kan geven.

Plaats reactie