Hoogte terugleverboete reëel?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
NeoDutchio

Re: Hoogte terugleverboete reëel?

Bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:
12 mar 2025 18:24
angel1978 schreef:
12 mar 2025 16:19
Er zijn wel degelijk momenten dat de stroomprijs all-in negatief is
Even offtopic, maar wel uit interesse, wat doen ze dan met de btw? Stel de prijs exclusief btw is -5 cent. Dan is 21% btw in mijn ogen -1 cent. Dan kom je dus op een totaalprijs van -6 uit. Maar wordt dat ook zo geregeld? Geen idee of je dat weet, maar ik vond dat best een interessante vraag die direct bij me opkwam.
Je betaald gewoon BTW, energiebelasting en inkoopkosten. In 2024 was dat bij ANWB 17 cent. Pas als de stroomprijs onder de -17 cent kwam kon je er aan verdienen. 1 mei 2024 was een mooie dag, na aftrek van alle kosten kreeg je tussen 13:00u en 15:00u 6 cent per afgenomen kWh toe.

angel1978

Bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
12 mar 2025 18:24
angel1978 schreef:
12 mar 2025 16:19
Er zijn wel degelijk momenten dat de stroomprijs all-in negatief is
Even offtopic, maar wel uit interesse, wat doen ze dan met de btw? Stel de prijs exclusief btw is -5 cent. Dan is 21% btw in mijn ogen -1 cent. Dan kom je dus op een totaalprijs van -6 uit. Maar wordt dat ook zo geregeld? Geen idee of je dat weet, maar ik vond dat best een interessante vraag die direct bij me opkwam.
Zoals al uitgelegd betaal je per geleverde kwh gewoon btw en belasting en die komen gewoon op de prijs. Die moet dan idd wel behoorlijk laag zijn om nog geld toe op te leveren, maar het komt wel voor.

Thijs124

Bericht door Thijs124 »

De energiebelasting is door de overheid bepaalt en zal altijd hoger zijn dan de netto stroomkosten. Daarmee kom je altijd op een positieve prijs. Dus de btw wordt over de som van beiden gerekend en zal nooit negatief kunnen zijn. Die energiebelasting wordt opvallend graag vergeten in de berekening, dan is het voor de verkoper wel handig om en passant de btw ook te vergeten. Dan ziet het veel mooier uit want je krijgt schijnbaar geld terug. Dat was eerst ook mijn foute berekening.

angel1978

Bericht door angel1978 »

Thijs124 schreef:
12 mar 2025 20:54
De energiebelasting is door de overheid bepaalt en zal altijd hoger zijn dan de netto stroomkosten. Daarmee kom je altijd op een positieve prijs. Dus de btw wordt over de som van beiden gerekend en zal nooit negatief kunnen zijn. Die energiebelasting wordt opvallend graag vergeten in de berekening, dan is het voor de verkoper wel handig om en passant de btw ook te vergeten. Dan ziet het veel mooier uit want je krijgt schijnbaar geld terug. Dat was eerst ook mijn foute berekening.
Onzin. Er zijn gewoon situaties waarbij de netto prijs negatief is. Komt het vaak voor op dit moment? Nee, maar het komt wel degelijk voor.

Thijs124

Bericht door Thijs124 »

De energiebelasting is dit jaar € 0,12286 per kWh. Dus moet je dus al meer dan dat bedrag terugkrijgen om werkelijk geld terug te krijgen. En dan 300 per maand verdienen, dat is met erg veel honing ingesmeerd.

angel1978

Bericht door angel1978 »

Thijs124 schreef:
12 mar 2025 21:16
De energiebelasting is dit jaar € 0,12286 per kWh. Dus moet je dus al meer dan dat bedrag terugkrijgen om werkelijk geld terug te krijgen. En dan 300 per maand verdienen, dat is met erg veel honing ingesmeerd.
Dat is het punt niet. Jij beweert dat het niet kan en NOOIT gebeurt en dat is gewoon niet waar. Dat je met die enkele keer per jaar dat het nu voor komt echt geen bakken met geld gaat verdienen is ook volkomen helder.
Maar je bewering dat het nooit gebeurt is gewoon niet waar.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

juanjansen schreef:
11 mar 2025 18:55
Is het wel reel dat er zoveel aan boete berekend word? Dit nijgt naar oplichting en overdreven extreem hoge kosten
Oplichting nog wel.

Het is elke keer hetzelfde verhaal. Mensen willen maar niet begrijpen dat wanneer hun zonnepanelen in de lente en de zomer als een malle stroom genereren dat dat ook geldt voor hun buren, de hele wijk, de hele regio of zelfs het hele land.

Elke zomer horen we dezelfde verhalen, dik overschot aan stroom, negatieve stroomprijs. Mensen verdienen geld met hun dynamische contract, lekker stroom verbruiken en nog geld toe krijgen ook.

Voor de stroomproducenten een nachtmerrie, die zijn verplicht het net te balanceren, die moeten hun centrales afschalen of zelfs helemaal uit zetten. Veel minder inkomsten maar de kosten lopen uiteraard gewoon door. Ze kunnen moeilijk hun personeel met onbetaald verlof naar huis sturen. En zodra de zon even niet schijnt, dan mogen ze als gekken opstarten want stroom moet altijd geleverd worden. Ook aan de zonnepaneel bezitters. Ze hebben tenslotte een leveringsplicht.

En de zonnepaneel bezitter, die komt niet meer bij. Wanneer stroom bijna gratis is, nemen ze niks af. Nee dan gebruiken ze hun eigen stroom en dumpen ze het overschot op het net. Voor hun geld zelfs een negatieve stroomprijs niet, die geldt alleen voor de bedrijven. En als in de nacht de stroom weer duur wordt, dan willen ze eerst salderen.

Gratis dure stroom in ruil voor de spotgoedkope stroom die ze in de middag aan het net leverde. En dan eisen ze ook nog dat ze hartje winter peperdure stroom gratis krijgen voor de door hun geleverde stroom in de zomer toen er teveel stroom was en de prijs zelfs negatief werd.

En dan massaal huilen als ze niet meer mogen salderen, niet te pas en te onpas alles maar op het net kunnen dumpen. Of een terug leverboete krijgen. Nee oplichters zijn het die bedrijven.

En geen enkel zonnepaneel bezitter bedenkt, wellicht wil het stroombedrijf me helemaal niet als klant? Vergeten ze dat het stroombedrijf hun niet mag weigeren als klant. De waarheid is, ze willen helemaal geen klanten met veel zonnepanelen.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Ik zou bijna last krijgen van panelenschaamte als ik jouw reactie lees :mrgreen:

criticus2

Bericht door criticus2 »

Ik zit zelf bij zonneplan, wellicht binnenkort ook een accu.
Dynamisch contract. Met een accu erbij kan je een software[pakket eraan hangen die alles regelt op momenten dat het voordeel het grootste is. Dus accu laden op goedkope momenten, eventueel overschot terugleveren op duur moment. Zij doen ook niet aan terugleverboetes, je krijgt gewoon de uurprijs bij teruglevering. Sinds kort kan je ook ervoor kiezen je jaarlasten om te zetten naar een maandtermijn, dus spreiding kosten van de dure maanden

juanjansen

Bericht door juanjansen »

Toevallig dit bericht vandaag

https://www.acm.nl/nl/publicaties/energ ... -10-omhoog

Blijkbaar gaat men wel even kijken of het niet overdreven veel belast word.

de auditu

Bericht door de auditu »

16again schreef:
12 mar 2025 17:24
Doet die warmtepomp uberhaubt iets zomers?
Die van ons zorgt ook voor Sanitair Warm Water.

de auditu

Bericht door de auditu »

NeoDutchio schreef:
12 mar 2025 14:58
Een vergelijk met de huidige cijfers van Budget Energie uitgaande van een vast contact.

Direct verbruik uit zonnepanelen: 1.000 kWh a €0,25838 = €258,38
Salderen: 2.500 kWh a €0,25838 = €646,70
Terugleveren: 1.000 kWh a €0,02 = €20,00
Terugleverboete 3.500 kWh a €1,20 per dag = €438,00
Totale opbrengst panelen: €487,08.
Is BE werkelijk in staat het directe verbruik uit zonnepanelen te meten?

PGros

Bericht door PGros »

Nee dat wordt niet gemeten door de slimme meter en dus weet de energie leverancier dat niet.

de auditu

Bericht door de auditu »

Dat bedoel ik...

NeoDutchio

de auditu schreef:
14 mar 2025 10:05
Dat bedoel ik...
Is het relevant of BE dat kan zien?

scharrelschipper

Bericht door scharrelschipper »

[quote=Speedy123 post_id=2999549 time=1741818495 user_id=31

En geen enkel zonnepaneel bezitter bedenkt, wellicht wil het stroombedrijf me helemaal niet als klant? Vergeten ze dat het stroombedrijf hun niet mag weigeren als klant. De waarheid is, ze willen helemaal geen klanten met veel zonnepanelen.
[/quote]

Mijn leverancier wil dat wel,ze bieden zelfs aan om panelen bij hun te kopen of te huren.

angel1978

Bericht door angel1978 »

scharrelschipper schreef:
14 mar 2025 12:07
[quote=Speedy123 post_id=2999549 time=1741818495 user_id=31

Mijn leverancier wil dat wel,ze bieden zelfs aan om panelen bij hun te kopen of te huren.
[/quote]

Daarom is dat ook vooral grote onzin..
Tekst van VandeBron die dit hele circus begonnen is:
Zonnepanelen zijn een aantrekkelijke investering. Niet alleen omdat het beter is voor het milieu, maar ook omdat je energierekening lager uit zal vallen. Daardoor heb je de aanschafkosten in een paar jaar al terugverdiend.
Oftewel, we willen heel graag eerst flink aan je verdienen door je zonnepanelen te verkopen.. Als we je dan eenmaal als klant hebben, dan willen we je daarna ook nog financieel helemaal uitzuigen door je die zonnepanelen die je van ons gekocht hebt flink te belasten.. Flink misleidend ook nog: 'de aanschafkosten in een paar jaar terugverdiend'.
Zoals het er nu naar uit ziet zou dat wel eens bijna 20 jaar kunnen worden als je ze nog moet aanschaffen :roll:

de auditu

Bericht door de auditu »

NeoDutchio schreef:
14 mar 2025 10:10
de auditu schreef:
Dat bedoel ik...
Dat is wat er staat. Of het relevant is, weet u alleen.

Rienvh

Bericht door Rienvh »

Het is heel simpel Salderen betekent dat je de opgewekte stroom mag weg strepen tegen je verbruik.
Dat betekent dus dat Juan gelijk heeft als je verbruik 3000KWH is en je opwek is 4000KWH dan blijft er onder de streep 1000KWH over en daar krijg je boete over.
Ikzelf heb na het salderen nog een verbruik over van 2400KWH omdat ik mijn huis elektrisch verwarm, dus onder de streep LEVER ik niks aan het net, JA inderdaad ik LEVER aan het net we moeten af van de term terugleveren want de energie criminelen verzinnen van alles om ons zoveel mogelijk te laten betalen, TERUGLEVEREN betekent dat ik iets aan hen terug geef wat ik teveel heb gekregen, Ik LEVER nieuwe stroom die ik heb opgewekt met mijn PV systeem.
Als ik in de winkel 10 blikken verf koop en als ik klaar ben met schilderen heb ik 2 hele blikken over die ga ik terug leveren aan de winkel en krijg daar exact het bedrag voor terug wat ik heb betaald, dat is TERUGLEVEREN!!!

NeoDutchio

de auditu schreef:
14 mar 2025 12:44
NeoDutchio schreef:
14 mar 2025 10:10
de auditu schreef:
Dat bedoel ik...
Dat is wat er staat. Of het relevant is, weet u alleen.
Voor BE is het niet relevant hoeveel er direct gebruikt word. Voor de eigen berekening is het wel van belang aangezien dat je eerste verdiensten zijn.

Plaats reactie