Vrij vragen geeft problemen op werk

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Ron5300

Re: Vrij vragen geeft problemen op werk

Ongelezen bericht door Ron5300 »

@triforce, als u verder niets toe te voegen heeft behalve mijn reactie te quoten wat heeft het dan voor een zin om mij als zijnde drugsgebruiker te betichten.

Uw reactie is bij de moderatie gemeld.

Triforce

Ongelezen bericht door Triforce »

Sorry dat ik interesse toonde!

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
13 mar 2025 09:04
Als er niets specifieks in de CAO staat, geldt gewoon de wet. En die is zoals Hommer al schreef.
Het kan natuurlijk ook in de arbeidsvoorwaarden staan, dat ze pas in maart naar vakanties gaan kijken. Mijn beste vriend moest wachten tot begin februari tot ie zekerheid had dat ie vrij was in de bouwvak en we samen op vakantie konden. Was al in augustus aangevraagd.

Gelukkig heeft ie net als mij de volle 3 weken en kunnen we dus eindelijk weer samen weg. De afgelopen jaren deden ze er steeds moeilijk (heeft nog 10 weken vakantie over van voorgaande jaren, omdat ie ze nooit op mocht nemen, want geen vervanger voor zijn werk) over. Nu gaan we dus 2 vakanties in 1 proppen. Een week Kroatië en nog een toer door een deel van Engeland.

Hommer

Ongelezen bericht door Hommer »

@Nijogeth je arbeidsovereenkomst mag niet negatief afwijken ten opzichte van de wet. Dus ze mogen er niet langer over doen dan 14 dagen.

Dat het er in veel bedrijven anders aan toegaat is begrijpelijk. Idealiter wil je vaak eerst inventariseren wie er wanneer weg wil en ga je proberen om samen met je medewerkers tot een planning te komen waarbij er voldoende capaciteit beschikbaar blijft.

Maar sec genomen hoef je daar als werknemer niet op te wachten en kun je verlof gewoon aanvragen wanneer je wilt. Of het ingaan tegen de gebruikelijke werkwijze handig is, is weer een ander verhaal.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
13 mar 2025 17:28
@Moneyman, maar de werkgever zal toch wel een voorbehoud hebben gemaakt voor de tijd waarin je verlof mag aanvragen? Anders zou ik bij wijze van spreken in December 2024 al alle vakanties t/m 2040 hebben gevraagd.
Dat kan, maar dat voorbehoud is dan in strijd met de wet (en dus niet geldig). Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals sectoren waar collectieve vakanties zijn (denk aan de bouwsector en schoolinstellingen). Deze advocaat legt het vrij duidelijk uit.

Er staat in de wet niets over de periode waarvoor je verlof aan mag vragen, dus in theorie zal je inderdaad tot 2040 verlof aan kunnen vragen. Maar in de praktijk kom je dan natuurlijk ook op redelijkheid en billikheid uit (in het arbeidsrecht “ goed werknemerschap” genoemd).

De praktijk is gelukkig meestal veel soepeler dan de wettelijke basis, maar feit is dat heel veel bedrijven regelingen hanteren die in strijd zijn met de wet.

Dagkoers

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Mijn teamleider is overspannen. Nu heb ik een tijdelijke teamleider die eigenlijk haar handen vol heeft aan haar eigen team. Ik ga gewoon tot eind maart wachten en begin april vraag ik er weer om. De reden dat ik in november ga is dat een aantal collega’s kinderen hebben en ze willen dan vrij met de herfstvakantie. Ik denk daaraan. Plus het is niet in de periode dat de bijstandsuitkering wordt uitbetaald, want dan is het erg druk. Ik hou al met veel rekening mee.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Dagkoers schreef:
13 mar 2025 16:15
Ik heb wel gezegd tegen mijn leidinggevende dat het anders moet.
Maak daar maar een tegeltje van. :wink:

Papegaaiduiker

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

Is het niet gebruikelijk dat bedrijven die aanvragen beoordelen op 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'? Meestal doet mijn werkgever dat op die manier, tenzij het om populaire weken gaat: dan beoordeelt zij de aanvragen o.b.v. wie die populaire weken niet voor dat jaar heeft gehad. Een voorbeeld: als je vakantie in juli-augustus hebt opgenomen, hoef je niet te verwachten dat je de kerst ook vrij gaat krijgen.

Dagkoers

Ik hou jullie op de hoogte.
Goede morgen truwens!

Moneyman

Papegaaiduiker schreef:
13 mar 2025 23:40
Is het niet gebruikelijk dat bedrijven die aanvragen beoordelen op 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'? Meestal doet mijn werkgever dat op die manier, tenzij het om populaire weken gaat: dan beoordeelt zij de aanvragen o.b.v. wie die populaire weken niet voor dat jaar heeft gehad. Een voorbeeld: als je vakantie in juli-augustus hebt opgenomen, hoef je niet te verwachten dat je de kerst ook vrij gaat krijgen.
Het is niet persé gebruikelijk, het is één van de vele manieren om ermee om te gaan. Het zijn allemaal prima praktische manieren om verlof eerlijk te verdelen. En als de verhouding tussen de collega's en de werkgever goed is, kom je er daarmee ook altijd wel uit.

Maar bottom line zijn dat soort werkwijzen alleen daadwerkelijk geldig als ze in de CAO staan of schriftelijk zijn overeengekomen.
Dagkoers schreef:
14 mar 2025 08:33
Goede morgen truwens!
Goede morgen!

Dagkoers

Ron5300 schreef:
13 mar 2025 16:54
Ik begin me wel af te vragen of u daadwerkelijk bij de gemeente als zijnde 'ambtenaar/personeel' in dienst bent gekomen of bij de gemeente als externe gedetacheerd bent maar terzijde.

Wat ik wel weet is dat het geen nut heeft om eind 2024 de vakantie voor 2025 al door te geven omdat de planning voor 2025 nog gemaakt moet worden.

Vrij logisch dat uw teammanager u vraagt om eind van maart nog eens te informeren want dan zijn uw nieuwe verlofuren bekend en gezien de vakantiedatum goedgekeurd gaat worden.
Beste Ron ik ben in oktober 2016 in dienst gekomen via een detacheringsbureau. Ik kreeg na een aantal jaren een vastcontract.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Maar je zegt dat je haar gedreigd hebt dat ze een boete moet betalen als je een ongeluk krijgt met de brommer. Is dat de oorzaak dat je geen vakantie hoeft aan te vragen. Mijn vroegere baas zou meteen gezegd hebben "Ik laat me niet chanteren. Maak je (vracht)auto nu maar leeg, je hebt voortaan altijd vakantie. Ontslag op staande voet. Kom volgende maand je restloon maar ophalen."
Misschien gaat alles bij de gemeente in een stad wat gemakkelijker. In Limburg in een dorpje is dat einde oefening. Geen discussies meer mogelijk.

Dagkoers

Ik heb gezegd tegen de directeur dat er een collega was van Personeelszaken die vertelde dat als ik een ongeluk zou krijgen zei een boete krijgen van een paar ton.
De directeur vond het jammer dat ik pas na 1 jaar bij haar aanklopte.
Ik vertelde dat ik het eerst goed onderzocht heb.
Ze vertelde ook dat ze er weinig over kan zeggen omdat ze er niet bij was.
Ik heb een vast contract en ik heb het recht te klagen. (Ik heb ook verteld dat ik best veel voor de organisatie heb gedaan, ook in mijn vrije tijd.

Triforce

Ongelezen bericht door Triforce »

Waarom zou de gemeente een boete krijgen als jij een ongeluk krijgt terwijl je bezig bent met het verrichten van werkzaamheden voor een andere werkgever?

Dagkoers

Juist met deze redenering ging ik met die man van PZ in discussie.
Ik wil het eigenlijk uittesten (grapje)

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Ik ben zelf vanaf 2017 in dienst van een gemeente, afdeling facilitaire dienstverlening en stuur een kleine doelgroep medewerkers aan maar terzijde.

Hoe graag ik het ook zou willen het is in de uren registratie van 2024 niet mogelijk om de vakantieplanning voor 2025 in te vullen omdat de gebruikte registratie software dat niet toelaat.

In mijn gemeente duurt het een maand of twee en wordt zowel op het intranet als ook per mail bekend gemaakt dat de vakantieplanning weer toegankelijk is.

Als één van mijn medewerkers met zo'n vakantie vraag komt zal ook mijn antwoord zijn ' vraag het over een maand of twee nog een keer' want dan kan ik de planning er op aan passen.

Wat ik echter niet kan vatten is de dreiging dat als Dagkoers op de bezorgscooter buiten werkuren een ongeluk veroorzaakt de gemeente voor de kosten opdraait want dat kan alleen als Dagkoers de door de gemeente beschikbaar gestelde bezorgscooter ook voor de tweede werkgever gebruikt.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
14 mar 2025 09:05
Papegaaiduiker schreef:
(...)

Maar bottom line zijn dat soort werkwijzen alleen daadwerkelijk geldig als ze in de CAO staan of schriftelijk zijn overeengekomen.
Het komt mij voor als een afspraak die in strijd is met dwingend recht.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

Ron5300 schreef:
14 mar 2025 16:03
Wat ik echter niet kan vatten is de dreiging dat als Dagkoers op de bezorgscooter buiten werkuren een ongeluk veroorzaakt de gemeente voor de kosten opdraait want dat kan alleen als Dagkoers de door de gemeente beschikbaar gestelde bezorgscooter ook voor de tweede werkgever gebruikt.
Ik denk dat dagkoers iets verkeerd begrepen heeft en een bepaalde uitleg heeft verdraait.
Als dagkoers een ongeluk krijgt en in het ziekenhuis komt en daarna moet revalideren en dat zoiets bij elkaar een twee jaar duurt dan is hij dus ziek thuis en dat kost de gemeente dan 1.5 ton aan doorbetalen.
Niet echt een boete maar ze zijn het wel kwijt.

Moneyman

alfatrion schreef:
14 mar 2025 17:48
Moneyman schreef:
Papegaaiduiker schreef:
(...)

Hoe zie je dat?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
14 mar 2025 19:39
alfatrion schreef:
14 mar 2025 17:48
Moneyman schreef:
(...)

Hoe zie je dat?
De wet is van half-dwingend recht. Afwijken kan alleen als dat in het voordeel van de werknemer is of het betreffende wetsartikel de afwijking toelaat.

Het gaat hier om een afwijking die niet is toegestaan door artikel 7:638 lid 2 BW. Artikel 7:638 lid 2 BW bevat geen afwijkingsmogelijkheid voor de wijze waarop vakantie wordt vastgesteld, maar slechts voor de vaststelling van de vakantie. Hierbij kan gedacht worden aan: de dag na Hemelvaart of week 30. De bedoeling achter het artikel is om collectieve sluitingen mogelijk te maken en wel op basis van wederzijdse instemming.

Het gaat hier om een afspraak die in het nadeel is van de werknemer. Zonder deze afspraak heeft de werkgever een gewichtige reden nodig om tot afwijzing te kunnen komen. Hierbij kan gedacht worden aan een situatie waarin de gang van zaken in het bedrijf dusdanig wordt ontwricht dat het belang van de werknemer moet wijken voor het belang van de werkgever. Maar op het moment dat deze werknemer de aanvraag indient is nog voldoende capaciteit over dan wel om te sturen.

De enige echte oplossing is dat de werknemer die heel graag met de kerstvakantie vrij wil die aanvraag dermate ver in de toekomst aanvraagt, dat die aanvraag niet afgewezen kan worden.
Artikel 7:638 lid 2 BW
Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.

Artikel 7:645 BW
Van de artikelen 634 tot en met 643 kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken, tenzij zodanige afwijking bij die artikelen is toegelaten.

Hof Arnhem-Leeuwarden, 12 september 2017, ECLI:NL:GHARL:2017:7983, r.o 5.5
[verzoeker] heeft terecht betoogd dat de afwijkingsmogelijkheid van artikel 7:638 lid 2 BW niet ziet op de wijze waarop in de vaststelling van vakantie wordt voorzien, maar alleen op de vaststelling van de dagen/periode waarop/waarin vakantie dient te worden opgenomen. Indien dat niet is gebeurd in de arbeidsovereenkomst of in de toepasselijke CAO met betrekking tot de dagen/periode waarop/waarin vakantie wordt gevraagd, dan geldt dat, indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen (die zich tegen vaststelling van aanvang en einde van de vakantie overeenkomstig de wensen van de werknemer verzetten) heeft aangevoerd, de vakantie is vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.

TK 1997-1998, 26079, nr 3, pp. 6-7
De eis van gewichtige redenen betekent dat niet lichtvaardig kan worden gesteld dat de wensen van de werknemer niet gehonoreerd kunnen worden. Van gewichtige redenen zal bijvoorbeeld sprake zijn als de door de werknemer gewenste vakantie de gang van zaken in het bedrijf zo zou ontwrichten dat het belang van de werknemer daar niet tegen opweegt.

Plaats reactie