Refurbished schijven slechte kwaliteit

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Plaats reactie
Danny Loyens

Refurbished schijven slechte kwaliteit

Bericht door Danny Loyens »

Ik heb 2 maanden geleden 4 HGST refurbished harde schijven aangekocht van HGST bij Terabyte bv/ReMarkt

Op zich een zeer goed merk en met refurbished schijven kun je normaal gezien enkele jaren verder, bij ons op het werk worden ook refurbished schijven gebruikt voor de servers.

We zijn net 2 maanden verder en er zijn al 2 schijven gecrashed. De eerste 1 maand geleden, is ondertussen wel omgeruild.
De tweede is vorige week gecrashed.

Aangezien ik deze schijven niet meer vertrouw wil ik ze terugsturen en terugbetaald zien. Je krijgt dan het standaardantwoord dat de 14 dagen voorbij zijn en niet kunnen teruggenomen en terugbetaald worden.

De schijven zijn gewoon slecht gerefurbished en ze moeten hun verantwoordelijkheid nemen en de schijven terugnemen.

Wat kan ik nog doen?

NeoDutchio

Re: Refurbished schijven slechte kwaliteit

Bericht door NeoDutchio »

Als steeds een andere schijf crashed, dan kunt u daar vrij weinig mee. Elk artikel staat op zich en repareren of vervangen is altijd stap 1. Pas bij meerdere problemen met hetzelfde artikel geeft recht op ontbinding.
De 2 schijven waar nog niets mee aan de hand is heeft dus geen reden om terug te sturen. Er bestaat in ieder geval geen wettelijke grondslag voor. En ook als de 2 vervangen schijven gewoon blijven werken is er ook niets aan de hand.
De verkoper heeft al de verantwoording genomen om ze netjes om te ruilen.

Consumenneke

Bericht door Consumenneke »

Danny Loyens schreef:
13 mar 2025 14:37
We zijn net 2 maanden verder...
Koop je die apparaten als consument of ondernemer?

Mijn aanbeveling zou zijn een betrouwbare leverancier te selecteren, zo eentje die echt aan klantenservice doet. Er is veel handel maar er is minder goede klantbehandeling. Dan wordt goedkoop duurkoop. Ik koop zakelijke refurbs oa direct bij Western Digital die soms goede deals heeft in zijn online shop.

rwolters

Bericht door rwolters »

Danny Loyens schreef:

Op zich een zeer goed merk en met refurbished schijven kun je normaal gezien enkele jaren verder, bij ons op het werk worden ook refurbished schijven gebruikt voor de servers.
Is dat serieus? Waarom krijgt IT niet gewoon een fatsoenlijk budget om goed spullen te kopen?

BL2

Bericht door BL2 »

rwolters schreef:
14 mar 2025 19:18
Is dat serieus? Waarom krijgt IT niet gewoon een fatsoenlijk budget om goed spullen te kopen?
Niet elk bedrijf zwemt in haar geld, dus dan kan er bezuinigd worden......
Maar het kan natuurlijk ook gedaan worden met het milieu in gedachte.

Ik_weet_niet_alles

Bericht door Ik_weet_niet_alles »

BL2 schreef:
14 mar 2025 20:16
rwolters schreef:
14 mar 2025 19:18
Niet elk bedrijf zwemt in haar geld, dus dan kan er bezuinigd worden......
Maar het kan natuurlijk ook gedaan worden met het milieu in gedachte.
Valse zuinigheid. Als de servers crashen kost het veel meer dan een paar gloednieuwe harde schijven.

BL2

Bericht door BL2 »

Ik_weet_niet_alles schreef:
14 mar 2025 21:27
...Valse zuinigheid. Als de servers crashen kost het veel meer dan een paar gloednieuwe harde schijven.
Topic starter geeft juist aan dat er goede ervaringen zijn met de refurbished schijven op het werk.......

Consumenneke

Bericht door Consumenneke »

Ik_weet_niet_alles schreef:
14 mar 2025 21:27
Valse zuinigheid. Als de servers crashen kost het veel meer dan een paar gloednieuwe harde schijven.
Servers crashen?

16again

Bericht door 16again »

Lees "servers crashen" als data verlies.
Danny Loyens schreef:
De schijven zijn gewoon slecht gerefurbished en ze moeten hun verantwoordelijkheid nemen en de schijven terugnemen.
Refurbishen betekent volgens mij weinig meer dan afstoffen. En wissen.
En zegt niets over de hoe intensief schijf gebruikt is , en onder welke condities (oa temperatuur).

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Eens. En juist daarom zou ik niet snel refurbished exemplaren kopen van een zo cruciaal onderdeel.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

16again schreef:
15 mar 2025 10:56
Refurbishen betekent volgens mij weinig meer dan afstoffen. En wissen.
En zegt niets over de hoe intensief schijf gebruikt is , en onder welke condities (oa temperatuur).
Exact. Er valt weinig te reviseren aan een harde schijf. Gewoon een tweedehands product dus.

Onkruid71

Bericht door Onkruid71 »

Het ligt er aan hoe je het netwerk in elkaar zet. Als je in raid draait, valt het wel mee.
Ikzelf heb altijd 3 backups, maar ik draai niet in raid. Wel meerdere servers.
En ik gebruik wel altijd nieuwe.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Om misverstanbden te voorkomen: hangt er natuurlijk wel vanaf welke RAID je kiest. Een RAID-opstelling kan ook op prestaties gericht zijn en 0 redundancy geven.

Plaats reactie