Gaat deze garantie wel eerlijk?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
RenateDuursma

Gaat deze garantie wel eerlijk?

Ongelezen bericht door RenateDuursma »

Mijn zoon heeft in januari '24 een DJI drone gekocht bij CameraNu.
In februari '25 wilde het apparaat ineens niet meer aan.

Hij zocht contact met de winkel en kon het apparaat opsturen, er zat immers nog garantie op.

Na een paar weken kwam CameraNu met een oplossing van het probleem, de accu is kapot.
1) het apparaat daar achterlaten á €30,-
2) het apparaat ongerepareerd retour voor €50,- onderzoekskosten
3) het apparaat gerepareerd retour voor €90,-

De waarde van een nieuwe accu is €54,95

Mijns inziens kloppen de onderzoekskosten niet, omdat hij een niet werkend apparaat heeft ingestuurd waar nog garantie op zat. Het verweer van de winkel is dat de accu zelf maar 6 maanden garantie heeft, en hij dus zelf de onderzoekskosten moet betalen.
Overigens is mijn zoon akkoord gegaan met deze werkwijze bij het opsturen van zijn drone. Maar een 16-jarige neemt toch aan dat een apparaat met 2 jaar garantie geen extra kosten vraagt voor onderzoek. Dat de vervanging van de accu zelf kosten meebrengt, kan ik ergens nog begrijpen.

Overigens geeft DJI zelf 1 jaar garantie op de accu. Maar deze reparatie is niet opgestuurd naar DJI, maar in eigen beheer van CameraNu onderzocht.

Ik vind dit zaakje stinken en klinkt niet in lijn met het NL consumentenrecht. Maar sta ik in mijn recht, of heeft CameraNu gelijk?

NeoDutchio

Re: Gaat deze garantie wel eerlijk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ook al zit er ergens garantie op, dat wil niet zeggen dat alles onder garantie valt. Ja, de drone deed niets meer, maar de oorzaak valt niet onder garantie. Dat wil zeggen dat de kosten voor rekening klant komen. Dat uw zoon dat niet wist maakt niet dat het anders word. Er van uit gaande dat er netjes gecommuniceerd is bij aanschaf waarop welke garantie van toepassing is.

Naast de wettelijke garantie is er ook fabrieksgarantie. Als daar gebruik van gemaakt wil worden zal het zelf naar de fabrikant gestuurd moeten worden. Niet elke verkoper koopt rechtstreeks in bij een fabrikant en heeft daar ook geen connectie mee. Vandaar dat er vaak garantiepapieren van de fabrikant in de verpakking zit.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Gekocht Januari 2024, kapot februari 2025. Dus de garantie op de accu (1 jaar) is vervallen, garantie op de drone (2 jaar) nog niet vervallen.
Tijdens onderzoek blijkt dat de drone zelf niet kapot is maar dat de accu kapot is. Om dit te constateren is er onderzoek gedaan en omdat het de accu is wordt daarvoor dus onderzoekskosten gerekend die niet onder de garantie vallen.
Vervolgens kunt U dus het apparaat gerepareerd retour krijgen voor 90 euro waardoor onderzoek kosten verlaagd worden naar 35,05 wat al een tegemoetkoming is. En daarbij zijn ze verplicht om de kapotte accu op een milieu vriendelijk wijze af te voeren wat meer geld kost als wanneer U dit zelf zou doen, omdat U deze gewoon bij de vuil zou doen. Het opsturen van de drone naar DJI had geen zin omdat de garantie termijn van 1 jaar op de accu al verstreken was.

Los van dit alles is het natuurlijk wel zo dat Camaranu hier niet veel werk aan gehad heeft. Zij hebben gewoon even geprobeerd met een accu of de drone werkt. Dat was zo en dus was de accu kapot. Ik neem echter aan dat zij een standaard bedrag voor onderzoek rekenen.

Volgens mij stinkt deze zaak dus volgens mij niet. En dat de accu kapot was had U zelf waarschijnlijk ook kunnen constateren omdat deze ook niet meer oplaadt als die kapot is (denk ik).

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ze hebben zo te zien keuyrig conform de van toepassing zijnde voorwaarden gehandeld. Bottom line is het probleem (zoals je zelf al schrijft) dat je zoon een aanname heeft gedaan - die niet klopt.

Dus nee, het zaakje stinkt niet en is ook niet in strijd met het consumentenrecht. Cameranu is overigens ook een winkel die juist bekend staat om zijn service en klantgerichtheid.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

RenateDuursma schreef:
17 mar 2025 18:02

Het verschil is dus 36,05 euro dat die boeven in hun eigen zak steken. Schande!

Toch wil ik ze wel nageven dat er verzendkosten betaald moeten worden, het ding moet natuurlijk wel naar jullie toegestuurd worden. Ok, dat is dan ook wel weer zo. Hoeveel zal dat kosten?

En ja, er moet natuurlijk ook nog iemand even die accu vervangen. Met alles mee een kwartiertje werk. Het is dat het pand ook betaald moet worden, net als gas en elektra, en de afschrijving van alle apparatuur en gereedschap, anders zou ik zeggen: 'doe het even gratis'. Dat de monteur 's avonds ook een warme hap wil, dat moet niet het probleem van de klant worden.

Nee, ik vind dat het uit coulance gewoon gratis en voor niks had moeten gebeuren. Zeker als het om een puber van 16 gaat. :evil:

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik zie helaas ook geen mogelijkheden. Ik denk dat het beste met het aanbod van 90 euro mee akkoord gegaan kan worden. Eens met voorgaande posters behalve...
NeoDutchio schreef:
18 mar 2025 11:06
Naast de wettelijke garantie is er ook fabrieksgarantie. Als daar gebruik van gemaakt wil worden zal het zelf naar de fabrikant gestuurd moeten worden. Niet elke verkoper koopt rechtstreeks in bij een fabrikant
Dit is natuurlijk onzin. Voor garantie is primair de verkoper het aanspreekpunt

NeoDutchio

J. Deltoer schreef:
18 mar 2025 19:44
Ik zie helaas ook geen mogelijkheden. Ik denk dat het beste met het aanbod van 90 euro mee akkoord gegaan kan worden. Eens met voorgaande posters behalve...
NeoDutchio schreef:
Naast de wettelijke garantie is er ook fabrieksgarantie. Als daar gebruik van gemaakt wil worden zal het zelf naar de fabrikant gestuurd moeten worden. Niet elke verkoper koopt rechtstreeks in bij een fabrikant
Voor wettelijke garantie wel, bij verkopers- of fabrieksgarantie kunnen en mogen andere voorwaarden gelden. Bij fabrieksgarantie staat de fabrikant garant. Die kunnen een eigen reparatiedienst hebben of een monteur bij grotere huishoudelijke apparaten. Dat gaat buiten de verkoper om.

Moneyman

NeoDutchio schreef:
18 mar 2025 20:13
J. Deltoer schreef:
NeoDutchio schreef:
Voor wettelijke garantie wel, bij verkopers- of fabrieksgarantie kunnen en mogen andere voorwaarden gelden. Bij fabrieksgarantie staat de fabrikant garant. Die kunnen een eigen reparatiedienst hebben of een monteur bij grotere huishoudelijke apparaten. Dat gaat buiten de verkoper om.
In deze casus is de verkoper verantwoordelijk voor de fabrieksgarantie. Laten we het topic dus niet vervuilen met een “stel dat”-discussie.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

witte angora schreef:
18 mar 2025 18:57
RenateDuursma schreef:

Wat heeft dat met boeven zijn te maken? Afhandeling van zo'n casus zal al met al best een uurtje of wat kosten, misschien zelfs nog wel meer) lang de verschillende afdelingen. Denk aan logistiek 2x, de technische kant, de administratieve kant, ergens vind ik dan €36,05 best schappelijk.

Ik ken ook branches waar alleen een kwartier van de engineer die de diagnostiek doet al 30-40 euro kost en dan komt de rest van de kosten er nog bij.

Moneyman

Cro schreef:
18 mar 2025 23:39
witte angora schreef:
RenateDuursma schreef:

Wat heeft dat met boeven zijn te maken? Afhandeling van zo'n casus zal al met al best een uurtje of wat kosten, misschien zelfs nog wel meer) lang de verschillende afdelingen. Denk aan logistiek 2x, de technische kant, de administratieve kant, ergens vind ik dan €36,05 best schappelijk.

Ik ken ook branches waar alleen een kwartier van de engineer die de diagnostiek doet al 30-40 euro kost en dan komt de rest van de kosten er nog bij.
Je hebt toch hopelijk wel door dat de ironie van die hele post van WA afdruipt?

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
18 mar 2025 23:44
Cro schreef:
witte angora schreef:

Dat dacht ik tot de laatste zin inderdaad wel, Daarna niet direct meer, mede ook door de emoticon, die niet direct ironie of sarcasme uitstraalt.

NeoDutchio

Moneyman schreef:
18 mar 2025 23:00
NeoDutchio schreef:
J. Deltoer schreef:

In deze casus is de verkoper verantwoordelijk voor de fabrieksgarantie. Laten we het topic dus niet vervuilen met een “stel dat”-discussie.
Bijzonder, u hebt weer informatie die anderen niet hebben? U weet dat CameraNu rechtstreeks bij DJI inkoopt? U weet dat er geen DJI garantiepapieren in de verpakking bij aankoop zat? U weet dat de zoon de drone niet geregistreerd heeft?
En als CameraNu de fabrieksgarantie zou moeten verzorgen, waarom is de drone dan niet volgens de voorwaarden van DJI verstuurd naar een DJI care express?

Bij de DJI drone moet je een account maken waarin je in je persoonlijke omgeving gewoon een reparatieverzoek kan indienen. En dan heb ik het over hun fabrieksgarantie die coulanter zijn dan de wettelijke garantie en de garantie die CameraNu geeft.
En voordat u gaat vallen over het woordje “moet” voor het account, de drone moet geregistreerd worden aangezien de mogelijkheden van de drone worden flink ingeperkt zonder registratie.

witte angora

Cro schreef:
18 mar 2025 23:59
Moneyman schreef:
18 mar 2025 23:44
Cro schreef:

Dat dacht ik tot de laatste zin inderdaad wel, Daarna niet direct meer, mede ook door de emoticon, die niet direct ironie of sarcasme uitstraalt.
Die emoticon hoort juist bij de ironie. :wink:

witte angora

RenateDuursma schreef:
Mijn zoon heeft in januari '24 een DJI drone gekocht bij CameraNu.
In februari '25 wilde het apparaat ineens niet meer aan.

[..]

Overigens geeft DJI zelf 1 jaar garantie op de accu. Maar deze reparatie is niet opgestuurd naar DJI, maar in eigen beheer van CameraNu onderzocht.
De fabrieksgarantie op die accu was al voorbij, dus daar hoeft dan toch niet meer over gediscussieerd te worden?

Moneyman

NeoDutchio schreef:
19 mar 2025 08:05
Moneyman schreef:
18 mar 2025 23:00
NeoDutchio schreef:

Bijzonder, u hebt weer informatie die anderen niet hebben? U weet dat CameraNu rechtstreeks bij DJI inkoopt? U weet dat er geen DJI garantiepapieren in de verpakking bij aankoop zat? U weet dat de zoon de drone niet geregistreerd heeft?
Nee, natuurlijk niet. Ik heb dezelfde informatie als jij. En als je de informatie die ik gedeeld heb zou lezen, zou je zelf ook gewoon zien dat Cameranu explixiet de fabrieksgarantie op de accu aanbiedt.

Die overigens verlopen is, en dus sowieso niet meer van belang is voor TS.

NeoDutchio

Moneyman schreef:
19 mar 2025 08:59
Nee, natuurlijk niet. Ik heb dezelfde informatie als jij. En als je de informatie die ik gedeeld heb zou lezen, zou je zelf ook gewoon zien dat Cameranu explixiet de fabrieksgarantie op de accu aanbiedt.

Die overigens verlopen is, en dus sowieso niet meer van belang is voor TS.
Vreemd, CameraNu geeft 6 maanden garantie op de accu en DJI 12 maanden. Dus hoezo geeft CameraNu fabrieksgarantie.
Wat er in uw link staat is dat CameraNu bij de productinformatie zet hoe lang de fabrieksgarantie is, niet dat zij die garantie bieden.
En ja, de informatie van DJI is wel degelijk van belang. Er word namelijk geadviseerd om bij problemen, binnen en buiten de garantie, dit aan te melden bij DJI zelf. Dit omdat DJI met de juiste onderdelen werkt en goedkoper werkt dan externe partijen. Om maar niet te spreken over de snelheid.

witte angora

Neo, kan jij me uitleggen wat een discussie over een verlopen fabrieksgarantie en wie dat zou aanbieden voor nut heeft voor de TS? Hoe kan die daar zijn voordeel mee doen?

NeoDutchio

witte angora schreef:
19 mar 2025 11:17
Neo, kan jij me uitleggen wat een discussie over een verlopen fabrieksgarantie en wie dat zou aanbieden voor nut heeft voor de TS? Hoe kan die daar zijn voordeel mee doen?
Het was TS die aangaf dat DJI een andere garantietermijn hanteert dan CameraNu. Mijn reactie was dat je voor fabrieksgarantie niet bij de verkoper moet zijn. Dat was het startschot voor de bekende forumleden om op te reageren dat het helemaal anders zou zijn. Nergens heb ik gezegd dat er nog garantie zou zijn, enkel dat de fabrieksgarantie via een ander kanaal gaat als bij de wettelijke garantie.
Het voordeel voor TS is dat ook buiten welke garantie om het beste via de persoonlijke omgeving een reparatieverzoek ingediend kan worden. Vandaar ook deze reactie:
NeoDutchio schreef:
19 mar 2025 11:15
En ja, de informatie van DJI is wel degelijk van belang. Er word namelijk geadviseerd om bij problemen, binnen en buiten de garantie, dit aan te melden bij DJI zelf. Dit omdat DJI met de juiste onderdelen werkt en goedkoper werkt dan externe partijen. Om maar niet te spreken over de snelheid.

witte angora

NeoDutchio schreef:
19 mar 2025 11:35
witte angora schreef:
Het was TS die aangaf dat DJI een andere garantietermijn hanteert dan CameraNu. Mijn reactie was dat je voor fabrieksgarantie niet bij de verkoper moet zijn.
En dat was dus een verkeerde reactie, want de garantietermijn is al verlopen. TS kan dus bij niemand meer zijn. Meer als dat hoeft TS niet te weten. Sterker nog: de TS wist dat al.

NeoDutchio

witte angora schreef:
19 mar 2025 17:13
NeoDutchio schreef:
19 mar 2025 11:35
witte angora schreef:
Het was TS die aangaf dat DJI een andere garantietermijn hanteert dan CameraNu. Mijn reactie was dat je voor fabrieksgarantie niet bij de verkoper moet zijn.
En dat was dus een verkeerde reactie, want de garantietermijn is al verlopen. TS kan dus bij niemand meer zijn. Meer als dat hoeft TS niet te weten. Sterker nog: de TS wist dat al.
Als TS nergens meer zou kunnen aankloppen zou de drone dus in de prullenbak belanden? TS kan rustig bij DJI terecht, ook na garantie. Zoals ik al 2 maal heb aangegeven.

Plaats reactie