Dat is dus niet vele jaren na plaatsing, dat is tot montage. Het eindgebruik van een plank is het verwerken in een keuken.
Lijkt me volstrekt logisch dat als er besmetting kan plaatsvinden bij opslag, bij transport, bij eindgebruik dan het ook gewoon in de keuken kan. Sterker nog, grote kans dat de onderzoeker met eindgebruik gewoon het gebruik van de plank in de keuken bedoelt. Grote delen spaanplaat liggen gewoon open en bloot achter de front facade.
Maar goed, het is een vrij nieuw fenomeen. We zien het pas sinds er bio materiaal toevoegt wordt aan spaanplaat, want dat is groener.
Benieuwd of we dit soort problemen nog vaker gaan zien nu steeds meer biomaterialen hun weg naar ons huizen weten te vinden.
Nou, nee, want een beetje fatsoenlijke keuken heeft aan de zicht- en gebruikskant overal afgewerkte delen. En daar komt de kever niet in/ doorheen.
Als ze er niet doorheen komen zouden ze ook niet zichtbaar worden aan de buitenkant van de keuken.....
Ik neem aan dat je het verschil tussen van buiten naar binnen en van binnen naar buiten wel kent
jazeker. Maar als je zegt dat het alleen bij opslag kan dan kunnen ze niet zichtbaar worden als de afgewerkte delen van de keuken erop komen. Want van binnen naar buiten kan niet als jij zegt dat ze het keukenhout niet in kunnen van buiten naar binnen door de afwerking. Werkt beide kanten op.
Volgens mij is er nu wel genoeg Natriumchloride op buikpotigen gelegd.
TS vraagt wat hij nu nog kan doen om de schade vergoed te krijgen.
Keukenleveracier weigert.
Rechtsbijstand weigert.
Blijven er drie opties over:
Gang naar klachtencommisie als de keukenboer er bij eentje aangesloten is.
Of zelf gaan procederen tegen de keukenboer.
Of het verlies nemen en zelf opdraaien voor de schade.
Keuken apparatuur, wellicht blad ed kunnen hergebruikt worden maar na verwijdering van de aangetaste spaanplaat zal wel de keuken geheel tabakskever vrij, incusief de eitjes, gemaakt moeten worden. Voor de nieuwe keuken zou ik alleen zetmeelvrij spaanplaat gebruiken.
Maar als je zegt dat het alleen bij opslag kan dan kunnen ze niet zichtbaar worden als de afgewerkte delen van de keuken erop komen. Want van binnen naar buiten kan niet als jij zegt dat ze het keukenhout niet in kunnen van buiten naar binnen door de afwerking. Werkt beide kanten op.
Tuurlijk wel. Dieren werken zich altijd naar buiten als ze ergens in zitten, maar dat wil niet zeggen dat ze op diezelfde manier ook van buiten naar binnen gaan.
Had de verkoper niet op dit risico moeten wijzen? Zo ja, dan hoef je tenminste niet aan te tonen dat de kevers bij levering al in zaten.
Dit risico was jaren geleden nog niet bekend. De keukenboer zal van niets geweten hebben, die koopt gewoon spaanplaat in om er kastjes van te maken. Die wist niet dat je spaanplaat zonder zetmeel in moet kopen want alle spaanplaat was vroeger zonder zetmeel.
We gaan dit de komende jaren met al die vergroening van bouwmaterialen echt veel vaker zien.
Eens met die inschatting. Kan nog wel leuk worden, want als dit groot wordt krijg je rechtszaken door de keten heen, van de consument tot aan de producent en alles ertussen.
Ook al was dit niet bekend, dat maakt een ondeugdelijk product niet deugdelijk.
Wat dat betreft is wel een parallel te trekken met loslatende folies door nieuwe verlijming
Wat dat betreft is wel een parallel te trekken met loslatende folies door nieuwe verlijming
Huh? rare draai weer.
De vraag of een product deugdelijk is of niet, is een totaal andere vraag dan de vraag die jij stelde, namelijk of de verkoper het had moeten melden.
Zekers, als de kever eitjes er bij aflevering al in zaten, dan mag je dit product met recht non-conform noemen.
Als ze er niet inzaten, dan is het de vraag hoe bestendig moeten materialen tegen insecten zijn? Houtworm kan ook voorkomen, je hebt ook boktorren. Niet alles is te voorkomen, keukens zijn niet tegen alles bestendigd. Soms heb je als klant ook gewoon pech.
Best wel een dingetje want de larve van de tabakskever komt voor in droge langdurig opgeslagen plantaardige stoffen en niet in het materiaal waarvan de keuken is gemaakt zelf.
Het zou zo kunnen zijn dat een vergeten langdurig bewaard pak bakmeel o.i.d. de oorzaak geweest is want die blijft lang houdbaar.
De vraag of een product deugdelijk is of niet, is een totaal andere vraag dan de vraag die jij stelde, namelijk of de verkoper het had moeten melden.
Er is wel een band:
Info die verkoper al dan niet verstrekt heeft natuurlijk invloed op conformiteitsbeginsel. Wat kan koper normalerwijs verwachten.
Is het de verwachting dat een pak bakmeel de kastjes laat instorten?
Als ze er niet inzaten, dan is het de vraag hoe bestendig moeten materialen tegen insecten zijn? Houtworm kan ook voorkomen, je hebt ook boktorren. Niet alles is te voorkomen, keukens zijn niet tegen alles bestendigd. Soms heb je als klant ook gewoon pech.
En daarbij komt dan ook de vraag hoe kwalitatief je keuken is om de hoek kijken. Van een keuken met grote onafgewerkte delen mag je in dit opzicht minder verwachten dan van een kwaliteitskeuken waarbij alle delen netjes afgedekt zijn.
Best wel een dingetje want de larve van de tabakskever komt voor in droge langdurig opgeslagen plantaardige stoffen en niet in het materiaal waarvan de keuken is gemaakt zelf.
Het zou zo kunnen zijn dat een vergeten langdurig bewaard pak bakmeel o.i.d. de oorzaak geweest is want die blijft lang houdbaar.
Dat zal de insteek van de keukenboer ongetwijfeld zijn.
En daarbij komt dan ook de vraag hoe kwalitatief je keuken is om de hoek kijken. Van een keuken met grote onafgewerkte delen mag je in dit opzicht minder verwachten dan van een kwaliteitskeuken waarbij alle delen netjes afgedekt zijn.
Absoluut, de prijs van een keuken heeft een relatie met de verwachtte levensduur en bestendigheid van de keuken. Van Ikea hoef je niet veel te verwachten, of de keuken die er bij mij al inzat van de keukenkampioen, je ziet achter de façade pas hoe goedkoop die afgewerkt is.
Mijn nieuwe keuken met Nobilia kastjes heeft volgens mij ook open spaanplaat op de kopse kanten die tegen de muur rusten. Er zitten ook voorgeboorde gaatjes om de plankendragers op ander hoogtes te zetten. Er zitten gaten om de kastjes aan elkaar vast te maken. Bij de scharnieren is de spaanplaat ook open.
Wat dan? Geheel van olie eh plastic kastjes maken?
Bij ons is bijna alles wel gelamineerd, en waar dat niet zo is, zit het dus helemaal vol met van die soort kleine houtworm-achtige gaatjes. Alleen een stukje achter de oven (een soort richeltje) is niet gelamineerd, daar barst het ervan, maar dat vind ik tevens een ontzettend onlogische plek om er naar binnen te gaan voor zo'n beestje (als het dus bij onszelf van buitenaf is geweest).
Wij bewaren alles in potten/bewaardozen etc, dus vanuit eten lijkt me sterk. Ooit wel eens gezien hoe dat soort beestjes eruit zien, en een broodkevertje is dus echt een andere soort schijnbaar.
We willen voornamelijk met mensen in contact komen die zelf dit probleem hebben (gehad), omdat ik benieuwd ben hoe dat opgelost is, of mensen die kunnen verklaren dat dit inderdaad vaker voorkomt, of bijvoorbeeld inderdaad een keukenleverancier, die mans genoeg is om te te geven dat dit een voorkomend probleem is...
We hadden al vanaf jaar 2 of 3 al boormeel en af en toe een kevertje, alleen wisten wij veel... We dachten dat het nog steeds zaagsel was van het plaatsen/werken van de keuken. Een fruitvliegje oid hebben we allemaal wel eens, en ik haal nu eenmaal niet wekelijks de inbouwovens en plinten van zijn plek.... Dus hoe moesten wij dit weten. Tevens staat dit beesten onder de 18 graden stil, dus een half jaar lang in de winter heb je nergens last van, en in de zomer groeit het explosief. Dit betekent ook dat het dus jaren kan duren op deze manier voor het echt zo'n groot probleem wordt dat je echt professionals erbij gaat halen.
Mijn nieuwe keuken met Nobilia kastjes heeft volgens mij ook open spaanplaat op de kopse kanten die tegen de muur rusten. Er zitten ook voorgeboorde gaatjes om de plankendragers op ander hoogtes te zetten. Er zitten gaten om de kastjes aan elkaar vast te maken. Bij de scharnieren is de spaanplaat ook open.
Wat dan? Geheel van olie eh plastic kastjes maken?
Wat dacht je van zetmeel vrij spaanplaat, gewoon houtsnippers en lijm zoals het vroeger was?