Maar weet je zeker dat nieuwe klanten dan niet alsnog betere tarieven aangeboden kregen?
Tot nu toe kon ik altijd de tarieven krijgen die ik op Internet zie. Gewoon via je mobiel even dubbel checken en dan zie je meteen wat het algemene aanbod voor anderen is.
Uiteraard kan iemand een betere actie krijgen, dat geloof ik meteen maar ik heb het hier over de tarieven die na de actie zouden gelden.
Ik heb mijn krantenabonnement al een paar keer opgezegd vanwege exact deze ergernis: lagere prijzen voor nieuwkomers. Dan gaan ze na enkele maanden vanzelf bellen. Ik volg de tarieven en weet dat die in het najaar het laagste zijn. Meteen vastzetten voor drie jaar.
DPG Media, commercieel een zootje ongeregeld.
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 31 mar 2025 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeker krijg je bij energiecontracten altijd een veel beter aanbod dan de de blijvende klanten. De laatste tarieven en elk jaar een extra bonus van 150 tot 400 euro. Die krijg je nooit als je blijft zitten. Alleen maar kleine cadeautjes voor de vaste klanten, sigaar uit eigen doos. Al 13 jaar vaste klant van de vergelijking site gaslicht.com. Heeft me alleen al aan bonus minstens 3000 euro opgebracht.
Ik begrijp dat je de cadeautjes mist als je trouw bij KPN blijft zitten. Zag vandaag dat Ziggo zelfs een bol.com bon van 450 euro aanbiedt als ik overstap en een tweejarig contract afsluit. Plus gratis een jaar ESPN+Ziggo sport.
De kogel is door de kerk, heb meteen Ziggo bestelt.
En nu nog elk jaar de energie leverancier wisselen, dat is ook cashen.
Wel alles precies invullen, anders kloppen de vergelijkingen niet. Oftewel je laat de historische standen door gaslicht zelf bij de netbeheerder ophalen met eDIN. Dan ben je met 5 minuten klaar.
Zeker krijg je bij energiecontracten altijd een veel beter aanbod dan de de blijvende klanten. De laatste tarieven en elk jaar een extra bonus van 150 tot 400 euro. Die krijg je nooit als je blijft zitten. Alleen maar kleine cadeautjes voor de vaste klanten, sigaar uit eigen doos. Al 13 jaar vaste klant van de vergelijking site gaslicht.com. Heeft me alleen al aan bonus minstens 3000 euro opgebracht.
Dat is dus het gekke, ik heb Essent en die bood mij een jaar geleden gewoon hele scherpe tarieven bij een driejarige verlenging plus 600 euro kado. En omdat ik nu langer dan drie jaar bij ze zit, krijg ik ook zilver korting, 10 procent korting op stroom voor trouwe klanten.
Dit was echt de eerste keer dat ik het aanbod zie dat er bij verlenging van een contract een trouwe klant boete wordt toegepast. Dus voor mij dan geen 56 euro per maand maar 68,47 euro per maand voor 200Mbit Internet+TV want ik ben al een tijdje klant van KPN. Terwijl KPN Hussel (wat ik dus heb) al helemaal niet meer bestaat.
Maar goed, krijg nu 450 euro kado aan bol.com kado kaarten en gratis ESPN compleet + Ziggo sport en ben dan nog 7 euro per maand goedkoper uit dan het KPN aanbod verlenging aanbod.
Voor mij is het inderdaad compleet nieuw. Heb dit nog nooit meegemaakt.
Dat blijkt al uit het feit dat je het meermaals over een "verlopen contract" hebt. Dat contract is natuurlijk alles behalve verlopen - het is alleen jaren geleden maandelijks opzegbaar geworden.
Dat klopt, het loopt maandelijks door. En daarom kan ik dus niet tegen de huidige normale tarieven een nieuw contract afsluiten, ik kan alleen verlengen tegen de tarieven die jaren geleden golden toen ik het originele contract afsloot.
Maar met stroom & gas, verzekeringen en telefonie heb ik altijd na de vaste contractperiode wel gewoon tegen de dan geldende tarieven kunnen verlengen, ik heb nimmer de situatie gehad dat ik alleen tegen de oudere, hogere tarieven mocht verlengen.
Lees mijn vorige bijdrage even. Het gaat niet om verlengen van een bestaand contract, maar om een nieuw contract. Dan gelden andere (betere?) prijzen maar ook voorwaarden.
Los van dit alles begrijp intussen ook dat KPN dit contract pas sinds heel kort aanbied. Het kan dus ook zijn dat de website nog niet helemaal goed ingeregeld was/is maar dat het via de Klantenservice perfect te regelen is. Was een paar weken geleden bij Ziggo ook zo toen er ineens nieuwe contracten waren. Via de site kon ik het nog niet afsluiten maar met 1 belletje naar de Klantenservice werd het meteen in orde gemaakt.
Los van dit alles begrijp intussen ook dat KPN dit contract pas sinds heel kort aanbied. Het kan dus ook zijn dat de website nog niet helemaal goed ingeregeld was/is maar dat het via de Klantenservice perfect te regelen is. Was een paar weken geleden bij Ziggo ook zo toen er ineens nieuwe contracten waren. Via de site kon ik het nog niet afsluiten maar met 1 belletje naar de Klantenservice werd het meteen in orde gemaakt.
De klantenservice was erg druk zei KPN gisteren dus bellen ze vandaag terug. Maar maakt nu niks meer uit, ben overgestapt op Ziggo. Is een stuk goedkoper en ik krijg gratis sport plus 450 euro aan bol.com kado kaarten.
Elk bedrijf moet helemaal zelf weten hoe ze met hun trouwe klanten omgaan. Net zoals klanten het zelf moeten weten of ze heel hard wegrennen of niet als ze trouwe klant boete krijgen.
Maar je kunt nog wel gewoon het gesprek ingaan, om te horen hoe dit ook af had kunnen lopen. We (ik in ieder geval) zijn benieuwd !
Ik ben net keurig op de afgesproken tijd teruggebeld door KPN. Voor mij is 200Mbit glasvezel plus televisie inderdaad 68,47 en dat zou ook bij verlenging zo blijven. De dame kon daar niks aan veranderen.
Nieuwe klanten betalen inderdaad momenteel structureel minder dan oude klanten voor 200Mbit glasvezel plus televisie. Het is een wonderlijke wereld maar zo werkt het kennelijk.
Ik ben binnenkort over op Ziggo dus over twee jaar kijken we weleens opnieuw wat KPN te bieden heeft.
Toch nog een aparte ontwikkeling. Nu ik opgezegd heb, wil KPN nog een keertje extra bellen. Mocht dat daadwerkelijk gebeuren, dan hou ik jullie op de hoogte.
Ik ben geneigd om te zeggen dat dit discriminatie is. Ik zie niet in waarom de situatie dat een klant die in 2010 klant is geworden zo wezenlijk anders is dan een klant die in 2015 klant is geworden dat dit rechtvaardigt dat de eerste klant meer moet betalen dan de laatste klant. Dat kan anders zijn als de voorwaarden wezenlijk anders zijn.
Dat is pas het geval als er verlies wordt gedraaid op die goedkoopste abonnementen/aanbiedingen. Dat blijkt nergens uit.
In vergelijking met omringende landen is internet hier juist aan de dure kant: https://www.pricewise.nl/blog/nederland ... aatstaven/
Ik ben geneigd om te zeggen dat dit discriminatie is. Ik zie niet in waarom de situatie dat een klant die in 2010 klant is geworden zo wezenlijk anders is dan een klant die in 2015 klant is geworden dat dit rechtvaardigt dat de eerste klant meer moet betalen dan de laatste klant. Dat kan anders zijn als de voorwaarden wezenlijk anders zijn.
Je bent geneigd om te zeggen dat er sprake is van discriminatie? Natuurlijk is dit discriminatie. Dat is immers niet meer dan onderscheid maken, en dat gebeurt.
Wat je naar ik aanneem bedoelt te zeggen, is dat er sprake is van verboden discriminatie. Ook dat kan ik echter niet volgen. De algemene wet gelijke behandeling verbiedt het maken van onderscheid op basis van de duur van de klantrelatie in ieder geval niet.
Ik vraag mij af, mag dit wel? Mag KPN mij in deze omstandigheden andere tarieven rekenen dan iemand anders?
Ja dat mag. Waarom zou dit niet mogen. Ze doen U een persoonlijk aanbod, En het is aan U om daar al of niet op in te gaan.
En natuurlijk moet U hier niet op ingaan. Ik zou eens bellen en zeggen of ze niet beters voor U kunnen doen en als dat niet zo is U anders gewoon op wil zeggen. Dat heet onderhandelen over het persoonlijke aanbod. Meestal kunt U er dan wel een voordeel mee behalen.
Ik heb de afspraak ingepland. Morgen hoor ik wel van KPN waarom ik tien euro meer moet betalen dan anderen. En inderdaad dan maar opzeggen als ze blijven volhouden dat ik extra moet betalen.
Het is helemaal niet relevant waarom jij 10 euro meer moet betalen dan anderen (en misschien betaal jij ook wel weer minder dan wat andere klanten betalen). Jij hebt een overeenkomst met KPN waar je mee akkoord bent gegaan, dus je zult de prijs acceptabel hebben gevonden. Dat ze nu andere dingen aanbieden is totaal niet van belang. Zou je ook hebben geklaagd als ze de prijzen voor nieuwe klanten hoger hadden gemaakt?
Als jurist zou jij moeten weten dat dit geen discriminatie is.
Je bent geneigd om te zeggen dat er sprake is van discriminatie? Natuurlijk is dit discriminatie. Dat is immers niet meer dan onderscheid maken, en dat gebeurt.
Discriminatie is het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen oftewel het niet gelijk behandelen van gelijke gevallen
Jij hebt een overeenkomst met KPN waar je mee akkoord bent gegaan, dus je zult de prijs acceptabel hebben gevonden. Dat ze nu andere dingen aanbieden is totaal niet van belang.
Dit is om te beginnen geen juridisch verhaal, maar een marketingvraagstuk. De aanbieder is bereid diep te buigen voor nieuwe klanten, maar negeert bestaande. Gevolg is dat dat oude klanten beloond worden om weg te lopen.
Soms zie je dat langduriger overeenkomsten beter gewaardeerd worden, met name bij energie, telecom en abonnementen op kranten en tijdschriften.
Het is irrationeel gedrag, maar klanten zijn doorgaans ook niet loyaal aan hun leveranciers.
Het is helemaal niet relevant waarom jij 10 euro meer moet betalen dan anderen (en misschien betaal jij ook wel weer minder dan wat andere klanten betalen). Jij hebt een overeenkomst met KPN waar je mee akkoord bent gegaan, dus je zult de prijs acceptabel hebben gevonden. Dat ze nu andere dingen aanbieden is totaal niet van belang. Zou je ook hebben geklaagd als ze de prijzen voor nieuwe klanten hoger hadden gemaakt?
U begrijpt mijn probleem niet.
Ik heb er geen moeite mee dat ik nu 10 euro meer betaal dan anderen. Echter ik kan maandelijks opzeggen, de minimale contractperiode is allang verlopen. Dus ik kan een nieuwe overeenkomst sluiten met KPN.
Waar ik moeite mee heb is dat ik geen nieuw contract mag afsluiten tegen dezelfde reguliere tarieven als nu aan anderen aangeboden worden (dat ik geen eerste zes maanden voor 35 euro krijg, snap ik ook).