stadsverwarming

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Petra Corvers

stadsverwarming

Ongelezen bericht door Petra Corvers »

In onze wijk is ongeveer 40 jaar geleden als eerste wijk in Tilburg stadsverwarming aangelegd. Dit blijkt door leerling loodgieters te zijn gebeurd. Die hebben er op zijn zachtst gezegd een zootje van gemaakt. Er is door de opdrachtgever niet gecontroleerd of die werkzaamheden goed zijn verricht.
Gevolg diverse huizen hebben al jarenlang last van vochtige kruipruimten kapotte en verrotte leidingen.
Reparatiekosten zijn torenhoog en komen voor rekening van de huiseigenaren.
Hoe kunnen we dit probleem oplossen. welke instanties kunnen ons hierbij helpen.

wikop
Beste antwoord
Gekozen door Petra Corvers

Re: stadsverwarming

door wikop » 04 mei 2025 09:27

De vraag is ook nog of je dit na 40 jaar nog kunt bewijzen
Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Aan wie ga je die brief sturen? Ik zou ‘m trouwens weghalen, je naam, adres en contactgegevens staan erin.

In deze casus kun je eigenlijk alleen maar een deskundige advocaat inschakelen. Er zal veel onderzoek gedaan moeten worden, zowel juridisch als technisch. Bedenk dat een verhaal van een installateur op zichzelf natuurlijk onvoldoende is als bewijs.

Als er veel woningen met dezelfde issues zijn, dan kan je het beste die woningeigenaren benaderen en kijken of ze samen met jou op willen trekken.

Het nadeel van koopwoningen is natuurlijk dat je in beginsel gewoon zelf aansprakelijk bent voor dit soort kosten, en dat het verhalen op anderen heel vaak onmogelijk is. Je bent 40 jaar verder: wie ga je aanspreken, hoe ga je je bewijs rondkrijgen, heb je zelf bij de koop bouwkundig onderzoek gedaan en bestaan de toenmalig betrokken partijen überhaupt nog?

Recent was er een casus in het nieuws van woningen die in het water gebouwd zijn, waarbij de beschoeiingen compleet vervangen moesten worden. Resultaat: helaas moest iedereen het zelf betalen.

Petra Corvers

Dank voor de reactie. Ik zal de bijlage verwijderen

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

De vraag is ook nog of je dit na 40 jaar nog kunt bewijzen

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Bewijzen misschien wel, maar kun je nog iemand hiervoor aansprakelijk stellen?

Moneyman

Beiden is lastig. Na 40 jaar iets bewijzen kan wel, maar is vaak heel lastig. En in de bouw zie je vaak dat er per project een tijdelijk consortium wordt opgericht, wat na afronding van het project weer wordt ontmanteld. Na al die jaren is de kans op verhaal vaak minimaal.

Bedenk ook dat een opvolgend koper weer een andere positie heeft dan de eerste koper. De eerste koper heeft (of beter: had) een duidelijk aanspreekpunt: degene die de woning aan hem opgeleverd heeft. De opvolgend kopers hebben in principe primair met de voorgaande koper te maken. Maar dan kom je op het vraagstuk van verborgen gebreken.

De vraag is dus uiteindelijk vooral hoeveel geld je wilt verbranden aan juridische stappen, als de kans dat de kosten toch voor eigen rekening blijven reëel is.

Ik ben wel benieuwd of er al contact geweest is met degene die die stadsverwarming uitbaat.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Als het door "leerling loodgieters" is aangelegd en er geen controle op het werk is geweest dan zou je verwachten dat je al vanaf het begin problemen hebt. Waarom is er toen niet aan de bel getrokken? En als het probleem pas veel later is ontstaan is het erg kort door de bocht om de "leerling loodgieters" de schuld te geven. Als het jaren wel goed gewerkt heeft zal het toch wel goed zijn aangelegd.

Dus: vanaf wanneer zijn er problemen?

Petra Corvers

Hartelijk dank voor jullie reactie. Ik ben lang bezig geweest om de oorzaak van deze lekkages te vinden. Deze heb ik onlangs van een officiële installateur ontvangen. De huizen die met hetzelfde euvel te maken hebben zijn hoekwoningen en eerste woningen in de wijk voorzien van stadsverwarming. De laatste lekkage laat ik repareren. Ik hoop daarna voorgoed van deze sores verlost te zijn.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Wel bijzonder, leerling loodgieters van 40 jaar geleden. Die zijn ondertussen allemaal met pensioen (of erger....).

Petra Corvers

Ik heb al jaren problemen in de kruipruimte. Bij een melding van slechte leidingen, altijd meteen laten repareren. Maar het lijkt op een gebed zonder einde. En ja, alle kosten zijn voor mijn rekening. Iemand aansprakelijk stellen kan inderdaad niet meer.

Moneyman

Petra Corvers schreef:
04 mei 2025 13:44
Ik ben lang bezig geweest om de oorzaak van deze lekkages te vinden. Deze heb ik onlangs van een officiële installateur ontvangen.
Je beseft toch hopelijk wel dat iets wat door een willekeurige monteur geroepen wordt, nogal dun bewijs is?

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Zo veel "eigen leidingen" zullen er in je kruipruimte toch ook weer niet lopen. Hooguit een aanvoer en afvoerleiding en de warmtewisselaar. Wat is daar het kostenplaatje dan voor bij vernieuwing, na 40 jaar afschrijving ?

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Uit je brief maak ik op dat het energiebedrijf (Ennatuurlijk?) van aanvang betrokken was bij (verantwoordelijk voor) dit project en dat er dus al in de jaren tachtig informatie-avonden zijn geweest voor betrokken bewoners. Sindsdien is er een aantoonbare historie van problemen die enkele huizen zwaarder raakt dan anderen.

Uit jouw verhaal krijg ik de indruk dat je ook met andere gedupeerden praat. Ik zou zeggen, maak een gezamenlijke Facebookgroep of Whatsapp, inventariseer de huidige problemen (en eerder gemaakte kosten), zoek lokaal hulp bij een Juridisch Loket, een bewonersactiegroep of politieke partij, neem contact op met de VEH en zie of er alsnog tractie ontstaat.

Zo te zien zijn er trouwens meer initiatieven tegen Ennatuurlijk. De gemeente heeft ook al eens bemiddeld in een conflict over aansluitkosten.

Ik zie nu dat er al een Actiegroep Reeshofwarmte is en ook een Stichting Reeshofverzet. Zijn die voor jouw zaak van belang?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
05 mei 2025 21:51
Petra Corvers schreef:
Ik ben lang bezig geweest om de oorzaak van deze lekkages te vinden. Deze heb ik onlangs van een officiële installateur ontvangen.
Je beseft toch hopelijk wel dat iets wat door een willekeurige monteur geroepen wordt, nogal dun bewijs is?
officiële installateur != willekeurige monteur

Moneyman

16again schreef:
06 mei 2025 09:05
Moneyman schreef:
05 mei 2025 21:51
Petra Corvers schreef:
officiële installateur != willekeurige monteur
:D Denk je niet dat dat een bewuste woordkeus was? Een "officiële" monteur is niets meer of minder dan een "willekeurige" monteur.

16again

Beschikt de "willekeurige monteur" dan ook over een landelijk erkend vakdiploma ?

Beter, maak hard waarom het dun bewijs is, dat is belangrijker dan dit woordspelletje.

Moneyman

16again schreef:
06 mei 2025 09:34
Beschikt de "willekeurige monteur" dan ook over een landelijk erkend vakdiploma ?
Heb hebben van een diploma maakt je niet ineens "officieel". Een officiële monteur bestaat niet.
16again schreef:
Beter, maak hard waarom het dun bewijs is, dat is belangrijker dan dit woordspelletje.
Dat heb ik al lang gedaan, maar je focus lag blijkbaar teveel op het woordspelletje waar je zelf mee aan de slag gaat...

16again

Moneyman schreef:
06 mei 2025 10:10
16again schreef:
Dat heb ik al lang gedaan...
In ieder geval niet in dit topic
Moneyman schreef:
... maar je focus lag blijkbaar teveel op het woordspelletje waar je zelf mee aan de slag gaat...
Focus? Petra Corvers heeft het over een officiele installateur, en probeert niet eens meer de schade te verhalen. Waarom dan beginnen over bewijslast?

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Gezien het gedoe over stadsverwarming in Tilburg, waar actiegroepen, de gemeente en de provincie bij betrokken zijn, denk ik dat we beter even kunnen afwachten of Petra daar al contavct mee gehad heeft. Want ze geeft totaal geen enkele context en suggereert dat ze in haar eentje oude molens moet bestrijden.

Moneyman

16again schreef:
06 mei 2025 10:56
Moneyman schreef:
16again schreef:
Dat heb ik al lang gedaan...
In ieder geval niet in dit topic
Beter lezen dan maar.
16again schreef:
06 mei 2025 10:56
Moneyman schreef:
... maar je focus lag blijkbaar teveel op het woordspelletje waar je zelf mee aan de slag gaat...
Focus? Petra Corvers heeft het over een officiele installateur, en probeert niet eens meer de schade te verhalen. Waarom dan beginnen over bewijslast?
Ik mag toch hopen dat je begrijpt dat als de aangewezen oorzaak anders blijkt te zijn, de oplossing wellicht ook ergens anders gezocht moet worden?

Blind varen op een opmerking van een monteur die iets roept is dus niet verstandig.

Plaats reactie