Samsung belooft 5 jaar software ondersteuning, en voor een high-end toestel als de Flip 4 mag je een redelijke gebruiksduur van 3-5 jaar verwachten. Maar Coolblue? Die wijst mijn garantieclaim af en stelt dat de economische levensduur slechts 2 jaar is—gelijk aan de fabrieksgarantie. Ze baseren zich op informatie van het consumentenprogramma Kassa (ja, echt!) en Techniek Nederland maar negeren de wettelijke bepalingen uit het Consumentenrecht.
Na mijn melding op het Samsung Community Forum nam Samsung contact met me op. Ze bevestigden dat Coolblue wettelijk aansprakelijk is en dat ik het niet moet opgeven maar boden zelf geen oplossing. Opvallend, want Samsung verkoopt deze dure toestellen die onbruikbaar blijken te zijn na korte tijd.
Een klacht bij de directie van Coolblue heb ik ingediend maar lijkt weinig zin te hebben—hun beleid ontmoedigt klachten actief. Het Consumentenrecht hoort klanten te beschermen maar zonder toezicht krijgen alleen de vasthoudende consumenten hun recht.
UPDATE: Zojuist heb ik vernomen dat mijn klacht gegrond is verklaard. Het toestel zal gratis worden gerepareerd.
Een bijzonder pissige Egbert