AI-antwoorden Google: handig of vervelend?

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Radar
Site Admin

AI-antwoorden Google: handig of vervelend?

Ongelezen bericht door Radar »

Als je iets zoekt op Google, krijg je tegenwoordig een door AI gegenereerd antwoord van een paar alinea's. Aan de rechter kant kun je zien op welke bronnen het antwoord is gebaseerd. Hoe denken jullie hierover?

Vind je het vervelend? In dit artikel leggen we uit hoe je de AI-antwoorden omzeilt: https://radar.avrotros.nl/artikel/wil-j ... doen-61620

Moneyman

Re: AI-antwoorden Google: handig of vervelend?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee, ik vind het handig. Je moet er alleen met gezond boerenverstand naar kijken en de links checken. Maar dat moet je ook als je "gewoon ouderwets Googelt", dus dat maakt niets uit.

In deze vorm is AI immers niet veel meer dan gewoon een net iets slimmere zoekmachine.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik vind het niet vervelend. Ik lees de AI-antwoorden eigenlijk niet eens, ik zie zelf wel welke links, n.a.v. mijn vraag, de moeite zijn om te openen.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Het is vooral lullig voor degenen die de content hebben gemaakt die Google dan verwerkt. Hun site wordt immers dan een stuk minder bezocht.

Als gebruiker vind ik het heel handig. Even los van het feit of je het Google gunt, maar 1 toegangspunt voor AI antwoorden en zoekresultaten is als gebruiker makkelijker dan eerst gaan zoeken en dan een LLM raadplegen (of andersom).

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vind het verschrikkelijk vervelend, dus ben bij mij thuis overgestapt op DuckDuckGo. Heb je heel goed je best gedaan om direct bruikbare links in de plaats van ads bovenaan te krijgen, krijgen je nu dit weer bovenaan.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

De kwaliteit van de zoekresultaten is de laatste jaren achteruit gehold. Als ik vraagstukken binnen mijn eigen vakgebied voorleg aan de zoekmachine, staan de commerciële resultaten vaak bovenaan - met name van afzenders die aan content- of artikelmarketing doen. Een betrouwbare brons is ver te zoeken.

AI maakt het nog erger, want die verzint een verhaaltje op basis van groen en rijp. Het is alsof je een luie stagiair aan het werk hebt gezet en als je doorvraagt met betere prompts gaat AI zelf een fabeltje verzinnen. Nepnieuws was al een probleem, maar nu wordt daar nep-intelligentie aan toegevoegd.

Is het een idee om eens tien actuele consumentenkwesties aan aI voor te leggen en zien waar die mee komt?

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ik vind het erg handig. Je moet wel verifiëren of alles correct is door ook andere bronnen te checken maar dat is met gewone zoekresultaten ook het geval.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Bruikbaar, maar niet 100% betrouwbaar.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vind het helemaal niks omdat je op voorhand al weet dat het niet betrouwbaar is. Wat ik zoek is betrouwbare informatie uit de eerste hand, geen ads, geen sponsors, en ook geen AI. En nee, ik ga niet allemaal links lezen, die zie ik ook wel in de resultaten.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Als je weet hoe je AI moet gebruiken, is het een betere tool als Google. Je moet natuurlijk altijd ff fact checken. Maar hetgene waar ik het voor gebruikt heb, was alles correct.

Je gebruikt het niet zoals je bijvoorbeeld je vragen op Google vraagt.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Onkruid71 schreef:
28 mei 2025 20:36
Als je weet hoe je AI moet gebruiken, is het een betere tool als Google. Je moet natuurlijk altijd ff fact checken. Maar hetgene waar ik het voor gebruikt heb, was alles correct.

Je gebruikt het niet zoals je bijvoorbeeld je vragen op Google vraagt.
Volgens mij heb je het verkeerd begrepen. Als je nu op google zoekt is het eerste resultaat een ai antwoord, daarna komen pas de zoekresultaten. Daar gaat het in dit geval om.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Je hebt gelijk, ik Google ook niet zoveel meer. Wist niet dat dat boven aan stond.

Plaats reactie