Juist, ABNAMRO geeft aan dat het verhuurbedrijf (zakelijk) dit kan doen, 13 maanden lang correcties uitvoeren.
Pinbetaling Spanje, schrikbarend
-
Limlander40
Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend
-
Limlander40
NEE, de spaanse verhuurder. Dat is nu juist mijn isseu. Ze kunnen dit wettelijk 13 maanden lang omdat ze zakelijk zijn.
Dit is het antwoord van ABNAMRO.
En dat lees ik nergens terug in de eerder gequotte voorwaarden.Limlander40 schreef: ↑07 jun 2025 09:54NEE, de spaanse verhuurder. Dat is nu juist mijn isseu. Ze kunnen dit wettelijk 13 maanden lang omdat ze zakelijk zijn.
Het zou mooi zijn als als consument, slachtoffer van phishing/malware/hacking, ook 13 maanden heeft om zijn betaling terug te draaien.
Limlander40
vindt dit leuk
Er wordt veel gezegd, maar de vraag is toch echt wat er nu echt is gebeurd en wie wat gedaan heeft;Heb je 1 keer betaald en is het bedrag 2 keer afgeboekt?
Dan wordt die fout meestal automatisch hersteld. Een storing of boekingsfout bij de bank blijft bijna nooit onopgemerkt. Heb je na 3 werkdagen nog steeds niets terug, neem dan contact op met je bank. Als de transactienummers hetzelfde zijn, weet je zeker dat de fout niet bij jezelf of de winkelier ligt. De bank moet het dan voor je oplossen. Als dat niet lukt, moet de bank de fout laten herstellen door de juiste schakel in het proces.
Let op: de informatie die banken hierover geven, wisselt nogal. Bovenstaande procedures gelden volgens de Betaalvereniging voor alle banken.
Als de transactienummers hetzelfde zijn, weet je zeker dat de fout niet bij jezelf of de winkelier ligt
lordi
vindt dit leuk
Dan is het antwoord onzin want dit is gewoon niet waar. Geen enkele zakelijke klant van welke bank dan ook kan een betaling zomaar terugdraaien. In geval van een foutieve (dubbele) verwerking van een betalingsbatch kan hooguit de bank van de verzender of ontvangen deze corrigeren maar de spaanse verhuurder niet.Limlander40 schreef: ↑07 jun 2025 09:54NEE, de spaanse verhuurder. Dat is nu juist mijn isseu. Ze kunnen dit wettelijk 13 maanden lang omdat ze zakelijk zijn.
De spaanse verhuurder kan eventueel een incasso opdracht insturen maar heeft daar wettelijk gezien geen basis voor zonder uw toestemming.
De (wettelijk vastgelegde) 13 maanden termijn geldt alleen voor het melden van onterecht of ongeautoriseerde betalingen/incasso's (waarbij de klant het dus binnen 13 maanden moet melden) en voor foutieve verwerking door de bank (de bank kan binnen 13 maanden een foutieve/dubbele betaling corrigeren mits de fout bij de bank ligt). Ik denk dat de medewerker van de bank het niet goed heeft begrepen of aan u heeft uitgelegd.
...en dan zullen de transactienrs gelijk zijn....
-
Consumenneke
Heel goed dat u dit aankaart. Niet de onderliggende transacties en overboekingen staan ter discussie, maar het risico dat een willekeurige partij dit soort terug- en overboekingen kan doen. De reactie van ABNAMRO is niet bepaald geruststellend. Blijkbaar staat de achterdeur wijd open.Limlander40 schreef: ↑07 jun 2025 09:49Volgens ABNAMRO heeft de spaanse verhuurder (de correctie) het wel zelf gedaan, dat is nu juist mijn punt.
Limlander40
vindt dit leuk
Dat is nogal een constatering dat de achterdeur wijd open staat maar welke kans is groter:Consumenneke schreef: ↑07 jun 2025 13:39Heel goed dat u dit aankaart. Niet de onderliggende transacties en overboekingen staan ter discussie, maar het risico dat een willekeurige partij dit soort terug- en overboekingen kan doen. De reactie van ABNAMRO is niet bepaald geruststellend. Blijkbaar staat de achterdeur wijd open.Limlander40 schreef: ↑07 jun 2025 09:49Volgens ABNAMRO heeft de spaanse verhuurder (de correctie) het wel zelf gedaan, dat is nu juist mijn punt.
1) de kans dat TS een mogelijkheid heeft ontdekt dat zakelijke klanten alle betalingen tot 13 maanden kunnen aanpassen/terughalen waarvan nog nooit iemand heeft gehoord (en tegen alle wettelijke regels is (*)) of
2) de kans dat de medewerker van ABN AMRO de onjuiste informatie aan TS heeft gegeven (of TS het verkeerd heeft begrepen)?
Ik weet het wel.....
*=
1) Artikel 80 lid 1 PSD2 stelt:
"Een betalingsopdracht is onherroepelijk vanaf het moment van ontvangst bij de betalingsdienstaanbieder van de betaler..."
2) SEPA Credit Transfer Rulebook (Europese Centrale Bank):
"A SEPA Credit Transfer is considered final and irrevocable once it has been executed and settled."
-
Limlander40
Ik heb het gesprek terug geluisterd, de bank medewerker geeft aan en blijft hameren op een CORRECTIE VAN DE SPAANSE VERHUURDER EN DAT ZE DAT MOGEN.lordi schreef: ↑07 jun 2025 13:16Dan is het antwoord onzin want dit is gewoon niet waar. Geen enkele zakelijke klant van welke bank dan ook kan een betaling zomaar terugdraaien. In geval van een foutieve (dubbele) verwerking van een betalingsbatch kan hooguit de bank van de verzender of ontvangen deze corrigeren maar de spaanse verhuurder niet.Limlander40 schreef: ↑07 jun 2025 09:54NEE, de spaanse verhuurder. Dat is nu juist mijn isseu. Ze kunnen dit wettelijk 13 maanden lang omdat ze zakelijk zijn.
De spaanse verhuurder kan eventueel een incasso opdracht insturen maar heeft daar wettelijk gezien geen basis voor zonder uw toestemming.
De (wettelijk vastgelegde) 13 maanden termijn geldt alleen voor het melden van onterecht of ongeautoriseerde betalingen/incasso's (waarbij de klant het dus binnen 13 maanden moet melden) en voor foutieve verwerking door de bank (de bank kan binnen 13 maanden een foutieve/dubbele betaling corrigeren mits de fout bij de bank ligt). Ik denk dat de medewerker van de bank het niet goed heeft begrepen of aan u heeft uitgelegd.
NIKS MEER EN MINDER, DAT DE BANK DAN FOUTE INFO AAN MIJ GEEFT WAT JIJ ZEGT IS AL HELEMAAL UIT DEN BOZE DAN.
Dus omdat de bank medewerker verkeerde info geeft geloof je mij niet.
FEIT IS: IK DOE 1 PINBETALING IN SPANJE OP EEN PINAUTOMAAT BIJ EEN BEDRIJF. DAN STORT DIT BEDRIJF 2X GELD RETOUR OP MIJN PRIVE REKENING EN HAALT ZELF WEER GELD ERAF ZONDER MACHTIGING OF MIJN PINPAS. DAGEN LATER ALS IK WEER IN NEDERLAND BEN.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
Limlander40
Kijk en dat mijn gedachte dus ook. Ik zou als (zakelijke) crimineel (Spanje-Nederland) dus bij al min pinnende klanten tot 13 maanden terug geld kunnen innen en met de noorderzon vertrekken. De bank gaat dan een onderzoek instellen en wij moeten maar afwachten of we iets terug krijgen.Consumenneke schreef: ↑07 jun 2025 13:39Heel goed dat u dit aankaart. Niet de onderliggende transacties en overboekingen staan ter discussie, maar het risico dat een willekeurige partij dit soort terug- en overboekingen kan doen. De reactie van ABNAMRO is niet bepaald geruststellend. Blijkbaar staat de achterdeur wijd open.Limlander40 schreef: ↑07 jun 2025 09:49Volgens ABNAMRO heeft de spaanse verhuurder (de correctie) het wel zelf gedaan, dat is nu juist mijn punt.
Het zou fijn zijn als TROSRADAR hier eens aandacht aan zou kunnen schenken / onderzoek doen.
Consumenneke
vindt dit leuk
Die 2x 30,- retour:Limlander40 schreef: ↑07 jun 2025 15:29Ik heb het gesprek terug geluisterd, de bank medewerker geeft aan en blijft hameren op een CORRECTIE VAN DE SPAANSE VERHUURDER EN DAT ZE DAT MOGEN.lordi schreef: ↑07 jun 2025 13:16Dan is het antwoord onzin want dit is gewoon niet waar. Geen enkele zakelijke klant van welke bank dan ook kan een betaling zomaar terugdraaien. In geval van een foutieve (dubbele) verwerking van een betalingsbatch kan hooguit de bank van de verzender of ontvangen deze corrigeren maar de spaanse verhuurder niet.Limlander40 schreef: ↑07 jun 2025 09:54
NEE, de spaanse verhuurder. Dat is nu juist mijn isseu. Ze kunnen dit wettelijk 13 maanden lang omdat ze zakelijk zijn.
NIKS MEER EN MINDER, DAT DE BANK DAN FOUTE INFO AAN MIJ GEEFT WAT JIJ ZEGT IS AL HELEMAAL UIT DEN BOZE DAN.
FEIT IS: IK DOE 1 PINBETALING IN SPANJE OP EEN PINAUTOMAAT BIJ EEN BEDRIJF. DAN STORT DIT BEDRIJF 2X GELD RETOUR OP MIJN PRIVE REKENING EN HAALT ZELF WEER GELD ERAF ZONDER MACHTIGING OF MIJN PINPAS. DAGEN LATER ALS IK WEER IN NEDERLAND BEN.
2 verschillende of dezelfde transactienummers?
Limlander40
vindt dit leuk
Waarom zou TROSRADAR aandacht schenken aan iets dat gewoonweg niet waar is? Denkt u nu werkelijk dat als dit daadwerkelijk mogelijk was dit niet al lang gedaan was door criminelen en dat dit niet allang algemeen bekend zou zijn?Limlander40 schreef: ↑07 jun 2025 15:34Kijk en dat mijn gedachte dus ook. Ik zou als (zakelijke) crimineel (Spanje-Nederland) dus bij al min pinnende klanten tot 13 maanden terug geld kunnen innen en met de noorderzon vertrekken. De bank gaat dan een onderzoek instellen en wij moeten maar afwachten of we iets terug krijgen.Consumenneke schreef: ↑07 jun 2025 13:39Heel goed dat u dit aankaart. Niet de onderliggende transacties en overboekingen staan ter discussie, maar het risico dat een willekeurige partij dit soort terug- en overboekingen kan doen. De reactie van ABNAMRO is niet bepaald geruststellend. Blijkbaar staat de achterdeur wijd open.Limlander40 schreef: ↑07 jun 2025 09:49Volgens ABNAMRO heeft de spaanse verhuurder (de correctie) het wel zelf gedaan, dat is nu juist mijn punt.
Het zou fijn zijn als TROSRADAR hier eens aandacht aan zou kunnen schenken / onderzoek doen.
Laatst gewijzigd door lordi op 07 jun 2025 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Limlander40
Alle 3 de transacties hebben hetzelfde nummer, zowel 2x de bijschrijving alswel de 1x incasso
Ik zou beginnen met ophouden met SCHREEUWEN, dat is echt nergens voor nodig en een teken van zwakte.Limlander40 schreef: ↑07 jun 2025 15:29
Ik heb het gesprek terug geluisterd, de bank medewerker geeft aan en blijft hameren op een CORRECTIE VAN DE SPAANSE VERHUURDER EN DAT ZE DAT MOGEN.
Nergens schrijf ik dat ik u niet geloof maar ik geloof de informatie van de bankmedewerker niet. Simpelweg omdat het technisch en juridisch onmogelijk is dat een zakelijke klant van de bank een betaling achteraf aanpast. Of de Spaanse bank heeft het gedaan, of uw bank of de verhuurder heeft een illegale incasso uitgevoerd maar een andere mogelijkheid is er niet.
Hoeveel werkdagen zaten er tussen de dubbele bijschrijving en de afschrijving?
Limlander40
vindt dit leuk
-
Limlander40
Als de informatie al niet meer klopt van mijn bank waar zijn we dan helemaal mee bezig.
Nergens schrijf ik dat ik u niet geloof maar ik geloof de informatie van de bankmedewerker niet. Simpelweg omdat het technisch en juridisch onmogelijk is dat een zakelijke klant van de bank een betaling achteraf aanpast. Of de Spaanse bank heeft het gedaan, of uw bank of de verhuurder heeft een illegale incasso uitgevoerd maar een andere mogelijkheid is er niet.
Hoeveel werkdagen zaten er tussen de dubbele bijschrijving en de afschrijving?
Er zat 7 dagen tussen. Er word 2x pas000 gebruikt en 1x pas010. Voor de rest is alles indentiek.
Consumenneke
vindt dit leuk
Dan zit de " fout " niet bij de verhuurder m.i. maar bij de bank/verwerker en hebben die dat gecorrigeerd.Limlander40 schreef: ↑07 jun 2025 15:39Alle 3 de transacties hebben hetzelfde nummer, zowel 2x de bijschrijving alswel de 1x incasso
lordi
vindt dit leuk
Mensen kunnen fouten maken, ook bij een bank. U sprak een medewerker van de particuliere afdeling die van heel veel dingen een beetje moet weten en die heeft mogelijk dingen door elkaar gehaald (nl de 13 maanden correctie periode voor onterechte incasso's en/of de correctieperiode van de bank bij fouten). Dat is heel vervelend en geen excuus maar wat hij zegt klopt gewoon niet. Stel u eens voor als elke bedrijf elke betaling maar naar willekeur binnen 13 maanden kon terugdraaien, dat zou chaos worden.Limlander40 schreef: ↑07 jun 2025 15:49Als de informatie al niet meer klopt van mijn bank waar zijn we dan helemaal mee bezig.
Limlander40
en bupaul
vinden dit leuk
-
Limlander40
Ik ben ook nog doorverbonden naar iemand anders, die vertelde exact hetzelfde. Ik heb 55 minuten aan de lijn gehangen. Kijk als ze nu meteen gezegd hadden, fout van de spaanse bank was ik meteen gerustgesteld. Maar 2 bankmedewerkers noemen alle 2 de spaanse verhuurder. Dus laten we hopen dat 2 ABNAMRO medewerkers mij foute info hebben gegeven. Maar dan zit ik nog altijd met het issue dat als ik in het buitenland pin, dat ze meteen alles van me weten. Of is een IBAN alleen al genoeg zonder naam of woonplaats om een bedrag te storen vanuit het buitenland ?lordi schreef: ↑07 jun 2025 16:17Mensen kunnen fouten maken, ook bij een bank. U sprak een medewerker van de particuliere afdeling die van heel veel dingen een beetje moet weten en die heeft mogelijk dingen door elkaar gehaald (nl de 13 maanden correctie periode voor onterechte incasso's en/of de correctieperiode van de bank bij fouten). Dat is heel vervelend en geen excuus maar wat hij zegt klopt gewoon niet. Stel u eens voor als elke bedrijf elke betaling maar naar willekeur binnen 13 maanden kon terugdraaien, dat zou chaos worden.Limlander40 schreef: ↑07 jun 2025 15:49Als de informatie al niet meer klopt van mijn bank waar zijn we dan helemaal mee bezig.
Consumenneke
vindt dit leuk
Een IBAN is voldoende om geld over te maken, daar heeft u geen naam voor nodig. De naam van de ontvanger wordt vrijwel nooit gecontroleerd. In Nederland krijg je vaak wel een melding als naam niet overeenkomt maar dat is een waarschuwing niet meer.Limlander40 schreef: ↑07 jun 2025 16:32Maar dan zit ik nog altijd met het issue dat als ik in het buitenland pin, dat ze meteen alles van me weten. Of is een IBAN alleen al genoeg zonder naam of woonplaats om een bedrag te storen vanuit het buitenland ?
Maar u had daar een auto gehuurd dus dan zullen ze uw NAW gegevens toch wel hebben. Niet dat dat nodig is.
Limlander40
vindt dit leuk
Dart zou natuurlijk helemaal niet mooi zijn, dat zou een regelrechte ramp zijn. Als betalingen 13 maanden lang teruggedraaid kunnen worden, dan is er geen enkele betaalzekerheid meer. Dat zou een gigantisch zooitje worden.16again schreef: ↑07 jun 2025 10:31En dat lees ik nergens terug in de eerder gequotte voorwaarden.Limlander40 schreef: ↑07 jun 2025 09:54NEE, de spaanse verhuurder. Dat is nu juist mijn isseu. Ze kunnen dit wettelijk 13 maanden lang omdat ze zakelijk zijn.
Het zou mooi zijn als als consument, slachtoffer van phishing/malware/hacking, ook 13 maanden heeft om zijn betaling terug te draaien.
En juist daarom klopt het verhaal wat Limlander hier vertelt dus gewoon niet. Iedereen die daar ook maar heel even logisch over nadenkt, kan dat zelf ook bedenken.
bupaul
vindt dit leuk