Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Limlander40
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door Limlander40 »

16again schreef:
06 jun 2025 23:12
lordi schreef:
06 jun 2025 14:37
"Als wij een fout ontdekken, proberen wij die zo spoedig mogelijk te corrigeren. Uw toestemming is hiervoor niet nodig. Als een eerder verstrekte opgave onjuist blijkt, ontvangt u een verbeterde opgave. Daarin kunt u dan zien dat de fout is hersteld"
Ontbreekt hier dan geen extra info: Waar ziet TS aan dat dit een fout is die door de bank gemaakt is en wordt terug gedraaid?
Sowieso geldt 19.2 van die voorwaarden enkel voor fouten van de bank, niet voor fouten van het verhuurbedrijf.
Juist, ABNAMRO geeft aan dat het verhuurbedrijf (zakelijk) dit kan doen, 13 maanden lang correcties uitvoeren.

Limlander40
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door Limlander40 »

Nijogeth schreef:
06 jun 2025 14:10
Het zal vast bij de bank fout zijn gegaan. Per ongeluk een digitaal foutje bij het versturen tussen de Spaanse bank en ING, waarna ABN het geld teruggehaald heeft.
NEE, de spaanse verhuurder. Dat is nu juist mijn isseu. Ze kunnen dit wettelijk 13 maanden lang omdat ze zakelijk zijn.
Dit is het antwoord van ABNAMRO.

16again
Berichten: 17023
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door 16again »

Limlander40 schreef:
07 jun 2025 09:54
NEE, de spaanse verhuurder. Dat is nu juist mijn isseu. Ze kunnen dit wettelijk 13 maanden lang omdat ze zakelijk zijn.
Dit is het antwoord van ABNAMRO.
En dat lees ik nergens terug in de eerder gequotte voorwaarden.
Het zou mooi zijn als als consument, slachtoffer van phishing/malware/hacking, ook 13 maanden heeft om zijn betaling terug te draaien.

jonis
Berichten: 2947
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door jonis »

Heb je 1 keer betaald en is het bedrag 2 keer afgeboekt?

Dan wordt die fout meestal automatisch hersteld. Een storing of boekingsfout bij de bank blijft bijna nooit onopgemerkt. Heb je na 3 werkdagen nog steeds niets terug, neem dan contact op met je bank. Als de transactienummers hetzelfde zijn, weet je zeker dat de fout niet bij jezelf of de winkelier ligt. De bank moet het dan voor je oplossen. Als dat niet lukt, moet de bank de fout laten herstellen door de juiste schakel in het proces.

Let op: de informatie die banken hierover geven, wisselt nogal. Bovenstaande procedures gelden volgens de Betaalvereniging voor alle banken.
Er wordt veel gezegd, maar de vraag is toch echt wat er nu echt is gebeurd en wie wat gedaan heeft;
Als de transactienummers hetzelfde zijn, weet je zeker dat de fout niet bij jezelf of de winkelier ligt

lordi
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door lordi »

Limlander40 schreef:
07 jun 2025 09:54
Nijogeth schreef:
06 jun 2025 14:10
Het zal vast bij de bank fout zijn gegaan. Per ongeluk een digitaal foutje bij het versturen tussen de Spaanse bank en ING, waarna ABN het geld teruggehaald heeft.
NEE, de spaanse verhuurder. Dat is nu juist mijn isseu. Ze kunnen dit wettelijk 13 maanden lang omdat ze zakelijk zijn.
Dit is het antwoord van ABNAMRO.
Dan is het antwoord onzin want dit is gewoon niet waar. Geen enkele zakelijke klant van welke bank dan ook kan een betaling zomaar terugdraaien. In geval van een foutieve (dubbele) verwerking van een betalingsbatch kan hooguit de bank van de verzender of ontvangen deze corrigeren maar de spaanse verhuurder niet.
De spaanse verhuurder kan eventueel een incasso opdracht insturen maar heeft daar wettelijk gezien geen basis voor zonder uw toestemming.

De (wettelijk vastgelegde) 13 maanden termijn geldt alleen voor het melden van onterecht of ongeautoriseerde betalingen/incasso's (waarbij de klant het dus binnen 13 maanden moet melden) en voor foutieve verwerking door de bank (de bank kan binnen 13 maanden een foutieve/dubbele betaling corrigeren mits de fout bij de bank ligt). Ik denk dat de medewerker van de bank het niet goed heeft begrepen of aan u heeft uitgelegd.

jonis
Berichten: 2947
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door jonis »

...en dan zullen de transactienrs gelijk zijn....

Consumenneke
Berichten: 1654
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Limlander40 schreef:
07 jun 2025 09:49
Volgens ABNAMRO heeft de spaanse verhuurder (de correctie) het wel zelf gedaan, dat is nu juist mijn punt.
Heel goed dat u dit aankaart. Niet de onderliggende transacties en overboekingen staan ter discussie, maar het risico dat een willekeurige partij dit soort terug- en overboekingen kan doen. De reactie van ABNAMRO is niet bepaald geruststellend. Blijkbaar staat de achterdeur wijd open.

lordi
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door lordi »

Consumenneke schreef:
07 jun 2025 13:39
Limlander40 schreef:
07 jun 2025 09:49
Volgens ABNAMRO heeft de spaanse verhuurder (de correctie) het wel zelf gedaan, dat is nu juist mijn punt.
Heel goed dat u dit aankaart. Niet de onderliggende transacties en overboekingen staan ter discussie, maar het risico dat een willekeurige partij dit soort terug- en overboekingen kan doen. De reactie van ABNAMRO is niet bepaald geruststellend. Blijkbaar staat de achterdeur wijd open.
Dat is nogal een constatering dat de achterdeur wijd open staat maar welke kans is groter:
1) de kans dat TS een mogelijkheid heeft ontdekt dat zakelijke klanten alle betalingen tot 13 maanden kunnen aanpassen/terughalen waarvan nog nooit iemand heeft gehoord (en tegen alle wettelijke regels is (*)) of
2) de kans dat de medewerker van ABN AMRO de onjuiste informatie aan TS heeft gegeven (of TS het verkeerd heeft begrepen)?


Ik weet het wel.....

*=
1) Artikel 80 lid 1 PSD2 stelt:
"Een betalingsopdracht is onherroepelijk vanaf het moment van ontvangst bij de betalingsdienstaanbieder van de betaler..."
2) SEPA Credit Transfer Rulebook (Europese Centrale Bank):
"A SEPA Credit Transfer is considered final and irrevocable once it has been executed and settled."

Limlander40
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door Limlander40 »

lordi schreef:
07 jun 2025 13:16
Limlander40 schreef:
07 jun 2025 09:54
Nijogeth schreef:
06 jun 2025 14:10
Het zal vast bij de bank fout zijn gegaan. Per ongeluk een digitaal foutje bij het versturen tussen de Spaanse bank en ING, waarna ABN het geld teruggehaald heeft.
NEE, de spaanse verhuurder. Dat is nu juist mijn isseu. Ze kunnen dit wettelijk 13 maanden lang omdat ze zakelijk zijn.
Dit is het antwoord van ABNAMRO.
Dan is het antwoord onzin want dit is gewoon niet waar. Geen enkele zakelijke klant van welke bank dan ook kan een betaling zomaar terugdraaien. In geval van een foutieve (dubbele) verwerking van een betalingsbatch kan hooguit de bank van de verzender of ontvangen deze corrigeren maar de spaanse verhuurder niet.
De spaanse verhuurder kan eventueel een incasso opdracht insturen maar heeft daar wettelijk gezien geen basis voor zonder uw toestemming.

De (wettelijk vastgelegde) 13 maanden termijn geldt alleen voor het melden van onterecht of ongeautoriseerde betalingen/incasso's (waarbij de klant het dus binnen 13 maanden moet melden) en voor foutieve verwerking door de bank (de bank kan binnen 13 maanden een foutieve/dubbele betaling corrigeren mits de fout bij de bank ligt). Ik denk dat de medewerker van de bank het niet goed heeft begrepen of aan u heeft uitgelegd.
Ik heb het gesprek terug geluisterd, de bank medewerker geeft aan en blijft hameren op een CORRECTIE VAN DE SPAANSE VERHUURDER EN DAT ZE DAT MOGEN.
NIKS MEER EN MINDER, DAT DE BANK DAN FOUTE INFO AAN MIJ GEEFT WAT JIJ ZEGT IS AL HELEMAAL UIT DEN BOZE DAN.

Dus omdat de bank medewerker verkeerde info geeft geloof je mij niet.

FEIT IS: IK DOE 1 PINBETALING IN SPANJE OP EEN PINAUTOMAAT BIJ EEN BEDRIJF. DAN STORT DIT BEDRIJF 2X GELD RETOUR OP MIJN PRIVE REKENING EN HAALT ZELF WEER GELD ERAF ZONDER MACHTIGING OF MIJN PINPAS. DAGEN LATER ALS IK WEER IN NEDERLAND BEN.

Limlander40
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door Limlander40 »

Consumenneke schreef:
07 jun 2025 13:39
Limlander40 schreef:
07 jun 2025 09:49
Volgens ABNAMRO heeft de spaanse verhuurder (de correctie) het wel zelf gedaan, dat is nu juist mijn punt.
Heel goed dat u dit aankaart. Niet de onderliggende transacties en overboekingen staan ter discussie, maar het risico dat een willekeurige partij dit soort terug- en overboekingen kan doen. De reactie van ABNAMRO is niet bepaald geruststellend. Blijkbaar staat de achterdeur wijd open.
Kijk en dat mijn gedachte dus ook. Ik zou als (zakelijke) crimineel (Spanje-Nederland) dus bij al min pinnende klanten tot 13 maanden terug geld kunnen innen en met de noorderzon vertrekken. De bank gaat dan een onderzoek instellen en wij moeten maar afwachten of we iets terug krijgen.

Het zou fijn zijn als TROSRADAR hier eens aandacht aan zou kunnen schenken / onderzoek doen.

jonis
Berichten: 2947
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door jonis »

Limlander40 schreef:
07 jun 2025 15:29
lordi schreef:
07 jun 2025 13:16
Limlander40 schreef:
07 jun 2025 09:54


NEE, de spaanse verhuurder. Dat is nu juist mijn isseu. Ze kunnen dit wettelijk 13 maanden lang omdat ze zakelijk zijn.
Dit is het antwoord van ABNAMRO.
Dan is het antwoord onzin want dit is gewoon niet waar. Geen enkele zakelijke klant van welke bank dan ook kan een betaling zomaar terugdraaien. In geval van een foutieve (dubbele) verwerking van een betalingsbatch kan hooguit de bank van de verzender of ontvangen deze corrigeren maar de spaanse verhuurder niet.
De spaanse verhuurder kan eventueel een incasso opdracht insturen maar heeft daar wettelijk gezien geen basis voor zonder uw toestemming.

De (wettelijk vastgelegde) 13 maanden termijn geldt alleen voor het melden van onterecht of ongeautoriseerde betalingen/incasso's (waarbij de klant het dus binnen 13 maanden moet melden) en voor foutieve verwerking door de bank (de bank kan binnen 13 maanden een foutieve/dubbele betaling corrigeren mits de fout bij de bank ligt). Ik denk dat de medewerker van de bank het niet goed heeft begrepen of aan u heeft uitgelegd.
Ik heb het gesprek terug geluisterd, de bank medewerker geeft aan en blijft hameren op een CORRECTIE VAN DE SPAANSE VERHUURDER EN DAT ZE DAT MOGEN.
NIKS MEER EN MINDER, DAT DE BANK DAN FOUTE INFO AAN MIJ GEEFT WAT JIJ ZEGT IS AL HELEMAAL UIT DEN BOZE DAN.

Dus omdat de bank medewerker verkeerde info geeft geloof je mij niet.

FEIT IS: IK DOE 1 PINBETALING IN SPANJE OP EEN PINAUTOMAAT BIJ EEN BEDRIJF. DAN STORT DIT BEDRIJF 2X GELD RETOUR OP MIJN PRIVE REKENING EN HAALT ZELF WEER GELD ERAF ZONDER MACHTIGING OF MIJN PINPAS. DAGEN LATER ALS IK WEER IN NEDERLAND BEN.
Die 2x 30,- retour:

2 verschillende of dezelfde transactienummers?

lordi
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door lordi »

Limlander40 schreef:
07 jun 2025 15:34
Consumenneke schreef:
07 jun 2025 13:39
Limlander40 schreef:
07 jun 2025 09:49
Volgens ABNAMRO heeft de spaanse verhuurder (de correctie) het wel zelf gedaan, dat is nu juist mijn punt.
Heel goed dat u dit aankaart. Niet de onderliggende transacties en overboekingen staan ter discussie, maar het risico dat een willekeurige partij dit soort terug- en overboekingen kan doen. De reactie van ABNAMRO is niet bepaald geruststellend. Blijkbaar staat de achterdeur wijd open.
Kijk en dat mijn gedachte dus ook. Ik zou als (zakelijke) crimineel (Spanje-Nederland) dus bij al min pinnende klanten tot 13 maanden terug geld kunnen innen en met de noorderzon vertrekken. De bank gaat dan een onderzoek instellen en wij moeten maar afwachten of we iets terug krijgen.

Het zou fijn zijn als TROSRADAR hier eens aandacht aan zou kunnen schenken / onderzoek doen.
Waarom zou TROSRADAR aandacht schenken aan iets dat gewoonweg niet waar is? Denkt u nu werkelijk dat als dit daadwerkelijk mogelijk was dit niet al lang gedaan was door criminelen en dat dit niet allang algemeen bekend zou zijn?
Laatst gewijzigd door lordi op 07 jun 2025 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Limlander40
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door Limlander40 »

Alle 3 de transacties hebben hetzelfde nummer, zowel 2x de bijschrijving alswel de 1x incasso

lordi
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door lordi »

Limlander40 schreef:
07 jun 2025 15:29

Ik heb het gesprek terug geluisterd, de bank medewerker geeft aan en blijft hameren op een CORRECTIE VAN DE SPAANSE VERHUURDER EN DAT ZE DAT MOGEN.
NIKS MEER EN MINDER, DAT DE BANK DAN FOUTE INFO AAN MIJ GEEFT WAT JIJ ZEGT IS AL HELEMAAL UIT DEN BOZE DAN.

Dus omdat de bank medewerker verkeerde info geeft geloof je mij niet.

FEIT IS: IK DOE 1 PINBETALING IN SPANJE OP EEN PINAUTOMAAT BIJ EEN BEDRIJF. DAN STORT DIT BEDRIJF 2X GELD RETOUR OP MIJN PRIVE REKENING EN HAALT ZELF WEER GELD ERAF ZONDER MACHTIGING OF MIJN PINPAS. DAGEN LATER ALS IK WEER IN NEDERLAND BEN.
Ik zou beginnen met ophouden met SCHREEUWEN, dat is echt nergens voor nodig en een teken van zwakte.

Nergens schrijf ik dat ik u niet geloof maar ik geloof de informatie van de bankmedewerker niet. Simpelweg omdat het technisch en juridisch onmogelijk is dat een zakelijke klant van de bank een betaling achteraf aanpast. Of de Spaanse bank heeft het gedaan, of uw bank of de verhuurder heeft een illegale incasso uitgevoerd maar een andere mogelijkheid is er niet.

Hoeveel werkdagen zaten er tussen de dubbele bijschrijving en de afschrijving?

Limlander40
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door Limlander40 »


Nergens schrijf ik dat ik u niet geloof maar ik geloof de informatie van de bankmedewerker niet. Simpelweg omdat het technisch en juridisch onmogelijk is dat een zakelijke klant van de bank een betaling achteraf aanpast. Of de Spaanse bank heeft het gedaan, of uw bank of de verhuurder heeft een illegale incasso uitgevoerd maar een andere mogelijkheid is er niet.

Hoeveel werkdagen zaten er tussen de dubbele bijschrijving en de afschrijving?
Als de informatie al niet meer klopt van mijn bank waar zijn we dan helemaal mee bezig.

Er zat 7 dagen tussen. Er word 2x pas000 gebruikt en 1x pas010. Voor de rest is alles indentiek.

jonis
Berichten: 2947
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door jonis »

Limlander40 schreef:
07 jun 2025 15:39
Alle 3 de transacties hebben hetzelfde nummer, zowel 2x de bijschrijving alswel de 1x incasso
Dan zit de " fout " niet bij de verhuurder m.i. maar bij de bank/verwerker en hebben die dat gecorrigeerd.

lordi
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door lordi »

Limlander40 schreef:
07 jun 2025 15:49
Als de informatie al niet meer klopt van mijn bank waar zijn we dan helemaal mee bezig.
Mensen kunnen fouten maken, ook bij een bank. U sprak een medewerker van de particuliere afdeling die van heel veel dingen een beetje moet weten en die heeft mogelijk dingen door elkaar gehaald (nl de 13 maanden correctie periode voor onterechte incasso's en/of de correctieperiode van de bank bij fouten). Dat is heel vervelend en geen excuus maar wat hij zegt klopt gewoon niet. Stel u eens voor als elke bedrijf elke betaling maar naar willekeur binnen 13 maanden kon terugdraaien, dat zou chaos worden.

Limlander40
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door Limlander40 »

lordi schreef:
07 jun 2025 16:17
Limlander40 schreef:
07 jun 2025 15:49
Als de informatie al niet meer klopt van mijn bank waar zijn we dan helemaal mee bezig.
Mensen kunnen fouten maken, ook bij een bank. U sprak een medewerker van de particuliere afdeling die van heel veel dingen een beetje moet weten en die heeft mogelijk dingen door elkaar gehaald (nl de 13 maanden correctie periode voor onterechte incasso's en/of de correctieperiode van de bank bij fouten). Dat is heel vervelend en geen excuus maar wat hij zegt klopt gewoon niet. Stel u eens voor als elke bedrijf elke betaling maar naar willekeur binnen 13 maanden kon terugdraaien, dat zou chaos worden.
Ik ben ook nog doorverbonden naar iemand anders, die vertelde exact hetzelfde. Ik heb 55 minuten aan de lijn gehangen. Kijk als ze nu meteen gezegd hadden, fout van de spaanse bank was ik meteen gerustgesteld. Maar 2 bankmedewerkers noemen alle 2 de spaanse verhuurder. Dus laten we hopen dat 2 ABNAMRO medewerkers mij foute info hebben gegeven. Maar dan zit ik nog altijd met het issue dat als ik in het buitenland pin, dat ze meteen alles van me weten. Of is een IBAN alleen al genoeg zonder naam of woonplaats om een bedrag te storen vanuit het buitenland ?

lordi
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door lordi »

Limlander40 schreef:
07 jun 2025 16:32
Maar dan zit ik nog altijd met het issue dat als ik in het buitenland pin, dat ze meteen alles van me weten. Of is een IBAN alleen al genoeg zonder naam of woonplaats om een bedrag te storen vanuit het buitenland ?
Een IBAN is voldoende om geld over te maken, daar heeft u geen naam voor nodig. De naam van de ontvanger wordt vrijwel nooit gecontroleerd. In Nederland krijg je vaak wel een melding als naam niet overeenkomt maar dat is een waarschuwing niet meer.

Maar u had daar een auto gehuurd dus dan zullen ze uw NAW gegevens toch wel hebben. Niet dat dat nodig is.

Moneyman
Berichten: 32105
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
07 jun 2025 10:31
Limlander40 schreef:
07 jun 2025 09:54
NEE, de spaanse verhuurder. Dat is nu juist mijn isseu. Ze kunnen dit wettelijk 13 maanden lang omdat ze zakelijk zijn.
Dit is het antwoord van ABNAMRO.
En dat lees ik nergens terug in de eerder gequotte voorwaarden.
Het zou mooi zijn als als consument, slachtoffer van phishing/malware/hacking, ook 13 maanden heeft om zijn betaling terug te draaien.
Dart zou natuurlijk helemaal niet mooi zijn, dat zou een regelrechte ramp zijn. Als betalingen 13 maanden lang teruggedraaid kunnen worden, dan is er geen enkele betaalzekerheid meer. Dat zou een gigantisch zooitje worden.

En juist daarom klopt het verhaal wat Limlander hier vertelt dus gewoon niet. Iedereen die daar ook maar heel even logisch over nadenkt, kan dat zelf ook bedenken.

Plaats reactie