Bovag -, Huis -, Wettelijke garantie bij occasion
-
glippie934
Bovag -, Huis -, Wettelijke garantie bij occasion
Ik wil een occasion auto kopen, wat mij opvalt is dat (vele) garage bedrijven de klant op verkapte wijze de Bovag garantie verkapt afraden. Ze adviseren wel hun huisgarantie aan, die qua prijs honderden euroos goedkoper is dan de Bovag , bij het wettelijke garantie zijn alle verkopers oost Indisch doof. de prijzen tussen huis + Bovag garantie zijn niet concurent. Blijt ovr die huisgarantie. Opvallend geen van de garage bedrijven kunnen mij een folder geven met de voorwaarden van hun huisgarantie. Volgens mij is dat illigaal. Als klant heb je recht op die info. Welke garantie is leidend hierin. Wie weet hier meer van, en wil mij uitleggen hoe dit in elkaar steekt. Bijv dank
Re: Bovag -, Huis -, Wettelijke garantie bij occasion
BOVAG garantie is een extra zekerheid bij de aankoop van een tweedehands auto, maar niet altijd noodzakelijk. De wettelijke garantie is altijd van toepassing en je kunt er als consument altijd op terugvallen, ongeacht of de verkoper een BOVAG-lid is. BOVAG garantie, aangeboden door BOVAG-leden, biedt extra zekerheid tegen verborgen gebreken en geschillen, maar brengt vaak extra kosten met zich mee.
Aangesloten Bovag garagebedrijven zijn niet meer verplicht om Bovag garantie standaard toe te passen, dat was ooit voor auto's boven de 4500 euro wel het geval.
De keuze is nu aan de klant die kan tegen een hogere prijs voor de Bovag garantie kiezen of voor een goedkopere huis/dealer of geen garantie kiezen.
Het lijkt me niet dat garagebedrijven informatiefolders dienen te verstrekken omdat u bij die keuze naar de voorwaarden kunt vragen wat die dealer/huis garantie inhoudt.
Over de wettelijke garantie krijgt u sowieso geen informatie want als de auto zonder garantie wil aanschaffen dient u zelf uit te zoeken wat die wettelijke garantie inhoudt.
De keuze is nu aan de klant die kan tegen een hogere prijs voor de Bovag garantie kiezen of voor een goedkopere huis/dealer of geen garantie kiezen.
Het lijkt me niet dat garagebedrijven informatiefolders dienen te verstrekken omdat u bij die keuze naar de voorwaarden kunt vragen wat die dealer/huis garantie inhoudt.
Over de wettelijke garantie krijgt u sowieso geen informatie want als de auto zonder garantie wil aanschaffen dient u zelf uit te zoeken wat die wettelijke garantie inhoudt.
Eigen garantie en gewoon de wettelijke garantie zijn vaak hetzelfde bij veel bedrijven. Bij een conflict moet u naar de rechter als de garage garantie weigert.
BOVAG garantie heeft als voordelen dat de BOVAG vrij gedetailleerd specificeert wat onder garantie valt en dat u bij een meningsverschil met de garage over wel of geen garantie kunt terugvallen op de BOVAG klachten regeling.
Persoonlijk zou ik gewoon de meerprijs voor de BOVAG garantie betalen maar wilt u gewoon een goedkope auto en bent u niet vies van het nemen van wat risico, dan zou ik gewoon voor de wettelijke garantie gaan. De garage garantie regeling komt op mij over als geldverspilling omdat het vaak weinig toevoegt, al helemaal als u niet duidelijk op papier krijgt wat die garantie regeling nu precies inhoudt.
Expliciet uitsluiting van garantie op de factuur moet u overigens nimmer accepteren,
BOVAG garantie heeft als voordelen dat de BOVAG vrij gedetailleerd specificeert wat onder garantie valt en dat u bij een meningsverschil met de garage over wel of geen garantie kunt terugvallen op de BOVAG klachten regeling.
Persoonlijk zou ik gewoon de meerprijs voor de BOVAG garantie betalen maar wilt u gewoon een goedkope auto en bent u niet vies van het nemen van wat risico, dan zou ik gewoon voor de wettelijke garantie gaan. De garage garantie regeling komt op mij over als geldverspilling omdat het vaak weinig toevoegt, al helemaal als u niet duidelijk op papier krijgt wat die garantie regeling nu precies inhoudt.
Expliciet uitsluiting van garantie op de factuur moet u overigens nimmer accepteren,
In de kleine lettertjes van je RBV kan staan, dat enkel hulp wordt geboden bij aanschaf van 2e hands auto met bovag garantie
alfatrion
en sergio1963
vinden dit leuk
En dan zegt TS (en eigenlijk iedere koper zou dat moeten zeggen) "nou doei dan, ik kijk nog even verder". Dan eens kijken hoe de verkoper reageert.
Ron5300
vindt dit leuk
Wat hier overigens niet vermeld wordt is het gegeven dat als je bij een ''echte'' garage of dealer een 2e hands auto koopt (al is ie zelfs maar 1 jaar oud) een afleverpakket ''dwingend''wordt geadviseerd. Een dergelijk pakket kost al gauw € 1000 extra. Als je dit pakket niet neemt krijgt ie dus geen afleverbeurt en geen extra jaar garantie en nog wat extra dingen. Hierdoor ben je eigenlijk wel verplicht om dit te accepteren. Al is het alleen al voor het extra jaar garantie. En practisch alle dealers cq garages werken met dergelijke pakketten. Lijkt mij dat als je een practisch nieuwe auto koopt voor een bijna nieuw_prijs dat deze zaken er standaard in moeten zitten. Dit is m.i. gewoon cashen , dus een extra winstmodel .
Is zeker geen verdienmodel want als bijvoorbeeld de Bovag garantie op occasions weer verplicht zou worden wordt de verkoopprijs ook naar boven bijgesteld.
Anno nu ligt de keuze bij de koper de kosten voor een garantiepakket niet afnemen en een lagere prijs betalen of toch voor het geval dat een garantiepakket bij te kopen.
Vooral bij jongere auto's is een aankoopkeuring door een externe garage aan te raden en als de auto in goede staat van onderhoud verkeerd en ook geen mankementen heeft is de kans dat de auto binnen de garantietermijn kapot gaat een stuk kleiner.
Anno nu ligt de keuze bij de koper de kosten voor een garantiepakket niet afnemen en een lagere prijs betalen of toch voor het geval dat een garantiepakket bij te kopen.
Vooral bij jongere auto's is een aankoopkeuring door een externe garage aan te raden en als de auto in goede staat van onderhoud verkeerd en ook geen mankementen heeft is de kans dat de auto binnen de garantietermijn kapot gaat een stuk kleiner.
Ja, maar een bijna nieuwe auto, ( 1 of 1,5 jaar oud) gekocht bij een merkdealer hoort gewoon standaard volledige garantie te hebben zonder bijbetaling. Je betaalt hier immers ook bijna de nieuwprijs voor. (minus wat afschrijving). het blijft voor mij en volgens vele anderen echt een extra verdienmodel.
Die garantie is ook gratis omdat de fabrieksgarantie nog van toepassing is.