Prijsverschillen bij apotheken – misbruik van monopoliepositie?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Clemens55

Prijsverschillen bij apotheken – misbruik van monopoliepositie?

Ongelezen bericht door Clemens55 »

Beste Radar-leden,

Onlangs bracht ik een bezoek aan mijn apotheek voor advies over wondverpleging. Daarbij werd mij het product Cutimed Cuticell Vaselinecompressen (7,5 cm x 7,5 cm) aangeraden. Tot mijn grote verbazing werd mij hiervoor een bedrag van € 29,95 gevraagd.
Naderhand zag ik online dat ditzelfde product bij diverse aanbieders beschikbaar is voor prijzen tussen de € 11,95 en € 18,95, met enkele uitschieters naar boven. Het prijsverschil is dus aanzienlijk — bijna drie keer zo duur bij mijn apotheek!
Hoewel ik de expertise en service van apothekers waardeer, voelt dit als misbruik van hun marktpositie. Zeker voor mensen die afhankelijk zijn van medische hulpmiddelen en advies, zijn zulke prijsverschillen niet acceptabel.
Ik wil met dit bericht een signaal afgeven: hoe zit het met de transparantie in prijsstelling bij apotheken? Worden patiënten hier niet onnodig financieel benadeeld?
Graag hoor ik of anderen soortgelijke ervaringen hebben gehad, en of Radar hier wellicht meer aandacht aan wil besteden.
Met vriendelijke groet,
Clemens, Hilversum

Speedy123

Re: Prijsverschillen bij apotheken – misbruik van monopoliepositie?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Medische hulp middelen waarvoor u geen dokters recept voor nodig heb, kunt u beter aanschaffen via de drogisterij of online. Dat is echt stukken goedkoper dan aanschaf via de apotheker.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

De ervaringen hier zijn identiek. Voor sommige dingen verwijst mijn huisarts me gewoon naar de Kruitvat in plaats van naar de apotheek, omdat het veel goedkoper is. En zelfs de apotheek heeft zich wel eens afgevraagd waarom ik een bepaald middeltje bij hen kocht, juist omdat het duurder is.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Dus, voortaan eerst kijken op internet, of ter plekke even google gebruiken.
Weer wat geleerd, en dat voor maar een paar knaken.

criticus2

Ongelezen bericht door criticus2 »

de tijd van de persoon die u het advies gegeven heeft moet blijkbaar gratis zijn... Dat soort werk zit voor de apotheek wel verwerkt in de prijs. Net zoals meer huur en andere kosten dan een webshop heeft. ( een kaal magazijn heeft gewoon lagere huisvestingskosten dan een volledig ingerichte apotheek).

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het startsalaris van een apothekersassistent ligt op €3100 bruto. Apothekers zijn afhankelijk van de verkoop van medicijnen en enkele aanverwante artikelen. De kosten zijn in verhouding hoog.
Een medewerker ouder dan 21 jaar bij Kruidvat verdiend €2686 bruto per maand. Kruidvat heeft heel veel artikelen waar ze marge op maken, hebben een hoge omloopsnelheid waarbij de prijzen lager liggen en halen hun geld uit de massa.
Een internetwinkel heeft enkel een loods, geen verkopers en veel minder kosten.

Een apotheker heeft hierin geen monopolie positie.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Bij de Librije kost een flesje goede Bordeaux ook meer dan bij de Lidl.
Bij de Librije adviseert de sommelier over de wijn, welke smaaksensaties verwacht mag worden, voorproeven hoort erbij en zelfs weigeren en een andere keuze maken hoort bij de mogelijkheden..

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik gebruik Cetirizine en als ik een nieuwe voorraad nodig heb ga ik shoppen wie dit het goedkoopst aanbied
Ik zoek specifiek op stofnaam en niet op merknaam. :mrgreen:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

J. Deltoer schreef:
14 jul 2025 12:57
Bij de Librije kost een flesje goede Bordeaux ook meer dan bij de Lidl.
Bij de Librije adviseert de sommelier over de wijn, welke smaaksensaties verwacht mag worden, voorproeven hoort erbij en zelfs weigeren en een andere keuze maken hoort bij de mogelijkheden..
Ik ben zo nieuwsgierig welke smaaksensatie ik volgens de apotheek bij medicijnen mag verwachten... :lol:

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

een aardse kalk/limestone smaak met een extreem bittere nasmaak.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Clemens55 schreef:
13 jul 2025 12:27
Beste Radar-leden,

Onlangs bracht ik een bezoek aan mijn apotheek voor advies over wondverpleging. Daarbij werd mij het product Cutimed Cuticell Vaselinecompressen (7,5 cm x 7,5 cm) aangeraden. Tot mijn grote verbazing werd mij hiervoor een bedrag van € 29,95 gevraagd.
Naderhand zag ik online dat ditzelfde product bij diverse aanbieders beschikbaar is voor prijzen tussen de € 11,95 en € 18,95, met enkele uitschieters naar boven. Het prijsverschil is dus aanzienlijk — bijna drie keer zo duur bij mijn apotheek!
Hoewel ik de expertise en service van apothekers waardeer, voelt dit als misbruik van hun marktpositie. Zeker voor mensen die afhankelijk zijn van medische hulpmiddelen en advies, zijn zulke prijsverschillen niet acceptabel.
Ik wil met dit bericht een signaal afgeven: hoe zit het met de transparantie in prijsstelling bij apotheken? Worden patiënten hier niet onnodig financieel benadeeld?
Graag hoor ik of anderen soortgelijke ervaringen hebben gehad, en of Radar hier wellicht meer aandacht aan wil besteden.
Met vriendelijke groet,
Clemens, Hilversum
Ten eerste klopt Uw titel niet met de vragen. Uit het topic blijkt namelijk duidelijk dat apotheken geen monopolie positie hebben. U kunt het product bij meerdere andere aanbieders (uit de tekst blijkt niet dat dit ook apothekers waren) goedkoper krijgen.
Probleem is wel dat de apotheker met zijn/haar kennis U dit product voor uw specifieke probleem heeft aangeraden. En een apotheker werkt (net zoals U neem ik aan) niet gratis. Online zult U ditzelfde advies niet kunnen vinden.
U vraagt ook iets over de transparantie in prijsstelling. Ik neem aan dat Uw apotheek u gewoon de prijs genoemd heeft dus hoe transparant moeten ze zijn. Of verwacht U dat de apotheek voor U gaat uitzoeken waar U het geadviseerde product goedkoper kunt kopen?
Ook vraag U of patiënten niet onnodig benadeeld worden. Ik denk van niet. U hebt immers een deskundig advies gehad en er is een U een product verkocht voor Uw probleem. Niets onnodigs aan volgens mij.
Wat ik echter in het topic mis is of het product uiteindelijk gedaan heeft wat het moest doen, maw of U juist en kundig geadviseerd bent en mede daardoor het geadviseerde product zelf hebt kunnen gebruiken.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

criticus2 schreef:
14 jul 2025 12:06
de tijd van de persoon die u het advies gegeven heeft moet blijkbaar gratis zijn... Dat soort werk zit voor de apotheek wel verwerkt in de prijs. Net zoals meer huur en andere kosten dan een webshop heeft. ( een kaal magazijn heeft gewoon lagere huisvestingskosten dan een volledig ingerichte apotheek).
Bij de drogist betaald u ook voor het advies van de drogist assistent. Net zoals de huur en andere kosten. Toch zijn drogisterijen stukken goedkoper dan dezelfde producten bij een apotheek.

NeoDutchio

Speedy123 schreef:
14 jul 2025 13:33
criticus2 schreef:
14 jul 2025 12:06
Bij de drogist betaald u ook voor het advies van de drogist assistent. Net zoals de huur en andere kosten. Toch zijn drogisterijen stukken goedkoper dan dezelfde producten bij een apotheek.
Het doel van een drogisterij is verkopen. En dan een veel breder pakket dan bij een apotheker. Een drogist assistent heeft meerdere taken, vakken vullen, kassa draaien, acties uitzetten, enz.
Ook de inkoop van een drogisterij is heel anders. Dit zijn vaak ketens die groot inkopen. Dat inkoopvoordeel mist een apotheker ook.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

NeoDutchio schreef:
14 jul 2025 14:05
Ook de inkoop van een drogisterij is heel anders. Dit zijn vaak ketens die groot inkopen. Dat inkoopvoordeel mist een apotheker ook.
Als klant draai je dus op voor de problemen van de apotheek. :roll:

Gelukkig heb je als klant vrije keuze. Niemand dwingt je om bij die dure apotheek te kopen. Ga lekker naar Kruidvat en vergeet ook Action niet.

Wees wel extra voorzichtig bij online verkopers.

NeoDutchio

Consumenneke schreef:
14 jul 2025 14:12
NeoDutchio schreef:
Elk bedrijf heeft zijn eigen kostenstructuur en inkoop. Ik wil dat geen probleem noemen. Daar waar ketens vastzitten aan vaste inkoopkanalen kunnen zelfstandige ondernemers weer kiezen waar ze kunnen inkopen. Alles heeft voor- en nadelen.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Een monopolo postie is iets heel anders,dan zouden ze de enige zijn die het verkoopt
En dat is dus niet o
Het is net als een pak koffie kopen,daar ga je toch ook gewoon voor naar de goedkoopst aaanbieder?

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Nee, klopt gewoon. Een webwinkel en een apotheek zijn niet het zelfde en hebben niet de zelfde kosten.
Consumenneke schreef:
14 jul 2025 14:12
NeoDutchio schreef:

Niemand dwingt je om bij die dure apotheek te kopen.
Stemmingmakerij wat nergens op slaat. Het is logisch en normaal dat een apotheker in een fysieke locatie meer kosten moet maken dan een webwinkel. Dat is geen probleem van de apotheek.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Methusalah schreef:
14 jul 2025 16:57
Stemmingmakerij wat nergens op slaat. Het is logisch en normaal dat een apotheker in een fysieke locatie meer kosten moet maken dan een webwinkel. Dat is geen probleem van de apotheek.
In dit geval wel, als wij deze boze klant adviseren voortaan eerst bij de drogist of discounter te kijken.

De vraag lijkt me wel beantwoord ondertussen. Als hetzelfde product of iets dat vergelijkbaar is gewoon elders goed verkrijgbaar is, heeft de apotheek per definitie geen monopolie en kun je hem ook geen misbruik verwijten.

Kijk in de spiegel en word wat markt- en prijsbewuster!

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Consumenneke schreef:
14 jul 2025 17:10
Methusalah schreef:
14 jul 2025 16:57
In dit geval wel, als wij deze boze klant adviseren voortaan eerst bij de drogist of discounter te kijken.

De vraag lijkt me wel beantwoord ondertussen. Als hetzelfde product of iets dat vergelijkbaar is gewoon elders goed verkrijgbaar is, heeft de apotheek per definitie geen monopolie en kun je hem ook geen misbruik verwijten.

Kijk in de spiegel en word wat markt- en prijsbewuster!
Los daarvan wel het volgende. TS is om te beginnen naar een apotheek geweest voor advies. Blijkbaar wist TS dus niet wat hij nodig had. Pas daarna kon TS prijzen gaan vergelijken en kwam erachter dat het geadviseerde ergens anders goedkoper te krijgen was. Maar nu had TS het product meteen in handen en kon het gebruiken. Als je het online besteld zal het wel goedkoper zijn maar dan is het weer wachten tot je het in huis hebt. Ik zie alweer een topic aankomen over de lange levertijden en bezorgers die pakketten niet of ergens anders leveren. Het is maar waar je voor kiest.

Dagkoers

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Wat vindt uw apotheek ervan dat het artikel bij de concurrentie bijna 3x zo goedkoop is?

Plaats reactie