Aygulf schreef: ↑26 jul 2025 17:30
Wordt er een beetje allergisch van als men zich achter een leeftijd gaat verschuilen. Uw ouders waren 48 jaar toen internet voor iedereen in Nederland toegankelijk werd.
Dat internet voor iedereen toegankelijk werd zegt niet zoveel. Het gaat om het moment waarop internet werd ingeburgerd. Dat XS4ALL in 1993 internet aan het publiek aanbood betekent niet dat iedereen op dat moment er ook gelijk gebruik van ging maken. Ik had het toen nog niet. Het zou nog zeker tien jaar duren voordat internet ingeburgerd raakte. Dat maakt van een moeder die nu 80 of 84 is, pas redelijkerwijs voor met internet te maken kreeg toen ze 58 of 62 was. Het is anders wanneer je iets als kind hebt meegemaakt of daar pas op oudere leeftijd mee te maken krijgt. Leeftijd is een relevante factor, ook als je niet dementerend bent. Daarmee is niet een legitiem excuus voor alles, maar dat hangt af van de omstandigheden.
Consumenneke schreef: ↑26 jul 2025 17:49
Bovendien moet bij verkoop aan de deur het opzeggen binnen 14 dagen eenvoudig zijn - zie
Consuwijzer. In dit geval is waarschijnlijk zelfs sprake van een jaar opzegtijd.
Er moet aangegeven worden dat er een herroepingsrecht is, wat de voorwaarden hiervoor zijn, wat de termijn is, hoe er gebruik van kan worden gemaakt, en het modelformulier moet verstrekt worden. Ziggo moet een e-mailadres en een telefoonnummer op de website hebben. Ik zou normaal zeggen stuur een e-mail, maar dat is een heel gevecht op zichzelf. Om er snel vanaf te zijn zou ik zeggen: installeer de communicatie app van Ziggo of maak gebruik van Facebook, alles op naam van moeder, en zet daarin: "Ik ontbinding hierbij de overeenkomst die op x is gesloten aan de deur."
Moneyman schreef: ↑26 jul 2025 19:01
Je hebt nota bene zelf precies dat stuk tekst waar de TS dat zélf aangeeft, uit je quote verwijderd...
TS heeft niet aangegeven dat zijn moeder dementerend is. Consumenneke heeft een citaat uit een ander topic hier opgenomen. Het bericht komt mij off-topic voor.
Speedy123 schreef: ↑26 jul 2025 19:49
Je kan dus de overeenkomst herroepen via de telefoon, via de chat of per post. Hoe makkelijk wilt u het hebben?
Ik zou via e-mail willen herroepen. BIj de telefoon heb je geen bewijs. Voor de chat moet je speciaal een app installeren. En via de post kost weer geld. Een bedrijf als Ziggo, dat dat o.a. handelt zou zich gewoon aan de wet moeten houden en een e-mailadres publiceren (artikel 6:230m lid 1 sub c). Ziggo gooit wel dergelijk drempels op.
Speedy123 schreef: ↑26 jul 2025 20:32
TS heeft dus niet gewacht op de bestelbevestiging maar is meteen in zijn emotie gaan bellen. Ziggo kon de bestelling niet vinden, die was nog niet verwerkt in het helpdesk systeem. Een paar uur later is de bestelling wel zichtbaar. Waarbij TS tussen neus en lippen nog even vermeldt dat zijn ouders een bevestiging brief ontvangen hadden. Waar dus de instructies instaan om de bestelling te annuleren.
Een consument, die een herroepbare overeenkomst is aangegaan, hoeft met het herroepen niet te wachten totdat een bevestigingsbrief is ontvangen. Het aan Ziggo om datgene te doen wat noodzakelijk is om de herroeping goed te verwerken.
Speedy123 schreef: ↑26 jul 2025 20:32
Hoop wel dat ie het modelformulier gebruikt heeft zodat alle gegevens er goed in staan.
Gebruikmaking van het modelformulier is optioneel. Het niet verstrekken daarvan zorgt voor verlening van de herroepingstermijn met als maximum één jaar. Wat van belang is dat ondubbelzinnig aangegeven wordt dat de overeenkomst ontbonden wordt. Dat kan ook gewoon beschrijvend: "Op die datum is tussen partijen aan de deur een overeenkomst tot stand gekomen. Deze overeenkomst ontbind ik hierbij." Moeder moet de overeenkomst zelf ontbinden of zoon moet daarvoor gemachtigd zijn. Het makkelijkste is om het moeder zelf te doen met wat hulp.