Tenaamstelling gezamenlijke rekening ABN AMRO

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Susan1234

Tenaamstelling gezamenlijke rekening ABN AMRO

Ongelezen bericht door Susan1234 »

Ervaring ABN AMRO gezamelijke rekening - tenaamstelling met cj
Bij het openen van een gezamenlijke rekening bij ABN AMRO lijkt het onmogelijk om de tenaamstelling op onze 2 namen te zetten. De naam van de man wordt gebruikt en de vrouw wordt toegevoegd als cj.
Als reactie op het verzoek tot wijzigen naar beide achternamen, ontvangen we de uitleg dat cj staat voor compte joint en dit niet aan te passen is. Is er iemand die het wel gelukt is dit te wijzigen? Dit is toch niet meer van deze tijd!
Als dit niet te wijzigen blijkt, zijn tips over een bank dit niet zover teruggaat in de tijd ook van harte welkom.

angel1978

Re: Tenaamstelling gezamenlijke rekening ABN AMRO

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat is precies je probleem en waarom is dit niet van deze tijd?
Een gezamenlijke rekening staat op 2 namen ( cj ). Bij een andere bank krijg je eo ( en/of )..
Of wil je graag als eerste genoemd worden?

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Wanneer de rekening op naam van de vrouw geopend wordt en daarna omgezet wordt naar een gezamelijke rekening, dan zal hoogst waarschijnlijk de meisjesnaam pls cj de naamstelling worden.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Nog nooit op gelet, even gecontroleerd, bij onze gezamenlijke rekening bij abn-amro staat de naam van mijn vrouw als eerste. Ze had die rekening al toen ik, vanwege belastingredenen, ben toegevoegd. Lijkt dus er op dat de rekening aanvrager eerste genoemd wordt.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Bij aanvraag rekening wordt de aanvrager m/v of v/m als eerste omschreven.
Je kan natuurlijk op alle slakken zout gaan leggen.

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het gaat over het gezamenlijk aanvragen van een bankrekening, zie eerste post van Ts. Er wordt niks gevraagd, de man werd standaard als eerste vermeld. Als je het andersom wilt moet je dit zelf aanzwengelen.
Bij mijn gemeente geldt dat automatisme ook: na een verhuizing van een koopwoning op naam van de vrouw, naar een koopwoning op beider naam, werden de gemeentelijke belastingen van de vrouw stopgezet en het restant voor dat jaar terugbetaald en dit bedrag voor de rest van het jaar bij de man in rekening gebracht. Administratiekosten gemaakt die geen enkel doel dienen, dus gemeenschapsgeld door de plee gespoeld.
Logischerwijs zouden dergelijke belastingen het beste op naam van de vrouw gezet moeten worden, (of op naam van de jongste partner), omdat de kans dat de vrouw het langst leeft statistisch gezien het grootst is. Dat scheelt administratiekosten op het moment dat de man overlijdt en de belastingen op naam van de vrouw gezet worden.
Maar het automatisme om de man als hoofd van het gezin te zien is hardnekkig, dus het zal nog wel even duren voordat de meest praktische oplossing gekozen wordt.
Net zo hardnekkig als het gebruik van de term "meisjesnaam", alsof je naam verandert als je gaat trouwen.

Dorfje

Ongelezen bericht door Dorfje »

@HandigeHarrie, gemeentelijke belastingen staan juist op naam van de oudste persoon.

Aygulf

Ongelezen bericht door Aygulf »

Susan1234 schreef:
21 jul 2025 12:29
Ervaring ABN AMRO gezamelijke rekening - tenaamstelling met cj
Bij het openen van een gezamenlijke rekening bij ABN AMRO lijkt het onmogelijk om de tenaamstelling op onze 2 namen te zetten. De naam van de man wordt gebruikt en de vrouw wordt toegevoegd als cj.
Als reactie op het verzoek tot wijzigen naar beide achternamen, ontvangen we de uitleg dat cj staat voor compte joint en dit niet aan te passen is. Is er iemand die het wel gelukt is dit te wijzigen? Dit is toch niet meer van deze tijd!
Als dit niet te wijzigen blijkt, zijn tips over een bank dit niet zover teruggaat in de tijd ook van harte welkom.
Dit lees ik op de ABN AMRO site betreffende aanvraag gezamenlijke rekening:

"Let op: Degene die als eerste met het aanvraagproces start, wordt de naamgever van jullie gezamenlijke rekening".

Zie nergens iets over man of vrouw.

HandigeHarrie

Dorfje schreef:
22 jul 2025 16:06
@HandigeHarrie, gemeentelijke belastingen staan juist op naam van de oudste persoon.
Zoals ik al schreef, is het m.i. beter om de jongste partner daarvoor aan te schrijven.

Julian2000

Ongelezen bericht door Julian2000 »

Helemaal met je eens — het is echt ouderwets. Bij bunq of SNS lukt het wél om beide namen te tonen op de rekening. Misschien een overstap waard?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vraag me eigenlijk vooral af: "wat is nu eigenlijk het probleem?". Je kunt, ook bij de ABN, zelf bepalen wie er als eerste genoemd wordt.

Dat er "c.j." of "e/o" bij staat is niet zo gek: het is immers ook gewoon een gezamenlijke rekening.

criticus2

Ongelezen bericht door criticus2 »

Dorfje schreef:
22 jul 2025 16:06
niet altijd hoor, bij ons niet .

ABN AMRO
verified

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste Susan,

Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik leg je graag wat meer uit over de aanduiding van gezamenlijke rekeningen bij ABN AMRO. Bij ons wordt een gezamenlijke rekening altijd aangeduid met de naam van de eerstgenoemde rekeninghouder en daarachter de toevoeging 'CJ' Bij het openen van een gezamenlijke rekening bij ABN AMRO wordt de eerste rekeninghouder willekeurig gekozen, dit is niet altijd de vrouw.

Het is helaas niet mogelijk om de tenaamstelling aan te passen naar beide namen. Je kunt de volledig uitgeschreven namen wel terugvinden op de rekeningafschriften die je kunt downloaden en op je Financieel Jaaroverzicht.

Ik ben bang dat dit mogelijk niet het antwoord is waar je op hoopte. Ik hoop desondanks dat ik wat duidelijker heb kunnen maken hoe de tenaamstelling bij ons werkt.

Met vriendelijke groet,

Lieke
ABN AMRO Webcare

HandigeHarrie

ABN AMRO schreef:
29 jul 2025 17:03
Beste Susan,

Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik leg je graag wat meer uit over de aanduiding van gezamenlijke rekeningen bij ABN AMRO. Bij ons wordt een gezamenlijke rekening altijd aangeduid met de naam van de eerstgenoemde rekeninghouder en daarachter de toevoeging 'CJ' Bij het openen van een gezamenlijke rekening bij ABN AMRO wordt de eerste rekeninghouder willekeurig gekozen, dit is niet altijd de vrouw.

Het is helaas niet mogelijk om de tenaamstelling aan te passen naar beide namen. Je kunt de volledig uitgeschreven namen wel terugvinden op de rekeningafschriften die je kunt downloaden en op je Financieel Jaaroverzicht.

Ik ben bang dat dit mogelijk niet het antwoord is waar je op hoopte. Ik hoop desondanks dat ik wat duidelijker heb kunnen maken hoe de tenaamstelling bij ons werkt.

Met vriendelijke groet,

Lieke
ABN AMRO Webcare
Jaja, de eerste rekeninghouder wordt willekeurig gekozen .... dit is vreemd; ik zou zeggen: ofwel bij online invullen de vraag toevoegen : "wie wilt u als eerste rekeninghouder vermeld zien". En als mensen voor de balie staan: ook even vragen. Bij ons was de vrouw aanvankelijk de enige rekeninghouder, en toen het een gezamenlijke rekeinng werd, verscheen de naam van de man, met c.s. erachter.

Julian2000

Ongelezen bericht door Julian2000 »

HandigeHarrie schreef:
30 jul 2025 19:05
ABN AMRO schreef:
Beste Susan,

Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik leg je graag wat meer uit over de aanduiding van gezamenlijke rekeningen bij ABN AMRO. Bij ons wordt een gezamenlijke rekening altijd aangeduid met de naam van de eerstgenoemde fleetlize rekeninghouder en daarachter de toevoeging 'CJ' Bij het openen van een gezamenlijke rekening bij ABN AMRO wordt de eerste rekeninghouder willekeurig gekozen, dit is niet altijd de vrouw.

Met vriendelijke groet,

Lieke
ABN AMRO Webcare
Jaja, de eerste rekeninghouder wordt willekeurig gekozen .... dit is vreemd; ik zou zeggen: ofwel bij online invullen de vraag toevoegen : "wie wilt u als eerste rekeninghouder vermeld zien". En als mensen voor de balie staan: ook even vragen. Bij ons was de vrouw aanvankelijk de enige rekeninghouder, en toen het een gezamenlijke rekeinng werd, verscheen de naam van de man, met c.s. erachter.
Ja precies, dat vind ik ook vreemd. Als het toch "willekeurig" is, waarom niet gewoon vragen wie als eerste vermeld moet worden? Zou een kleine aanpassing zijn maar wel zo netjes – zeker als het gaat om gelijkwaardigheid op een gezamenlijke rekening.

Moneyman

Julian2000 schreef:
01 aug 2025 01:16
Ja precies, dat vind ik ook vreemd. Als het toch "willekeurig" is, waarom niet gewoon vragen wie als eerste vermeld moet worden? Zou een kleine aanpassing zijn maar wel zo netjes – zeker als het gaat om gelijkwaardigheid op een gezamenlijke rekening.
Als je het een probleem vindt dat de één eerder genoemd wordt dan de ander, is er nooit gelijkwaardigheid.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Julian2000 schreef:
01 aug 2025 01:16
HandigeHarrie schreef:
30 jul 2025 19:05
ABN AMRO schreef:
Beste Susan,

Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik leg je graag wat meer uit over de aanduiding van gezamenlijke rekeningen bij ABN AMRO. Bij ons wordt een gezamenlijke rekening altijd aangeduid met de naam van de eerstgenoemde fleetlize rekeninghouder en daarachter de toevoeging 'CJ' Bij het openen van een gezamenlijke rekening bij ABN AMRO wordt de eerste rekeninghouder willekeurig gekozen, dit is niet altijd de vrouw.

Met vriendelijke groet,

Lieke
ABN AMRO Webcare
Qua softwarecode is dit inderdaad niet heel spannend. Voordat je dat kunt doen, moet je eerst een project starten (budget, staffing, planning) de exacte requirements beschrijven en documenteren, onderzoeken of het niet conflicteert met bestaande of geplande features, mogelijk het datamodel aanpassen, functiespecificatie schrijven, test plan maken met extra testcases, code schrijven, code review, feature test, system test, end-to-end test in de ontwikkeling, test en staging omgeving, regressietesten, change management activiteiten om het te mogen uitrollen in de productieomgeving, training van de beheerorganisatie en customer care, baby sitting na de roll out. En dan ben ik vast nog wat dingen vergeten.

En dat allemaal voor iets waar vrijwel niemand een probleem mee heeft.

Moneyman

rwolters schreef:
01 aug 2025 15:56
Dat dus. Uiteraard is alles op te lossen/ anders in te richten, maar waarom zou je een heleboel geld spenderen aan iets wat überhaupt voor het grootste deel van je klantenpopulatie een non-issue is?

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
02 aug 2025 10:47
rwolters schreef:
Dat dus. Uiteraard is alles op te lossen/ anders in te richten, maar waarom zou je een heleboel geld spenderen aan iets wat überhaupt voor het grootste deel van je klantenpopulatie een non-issue is?
Maar voor TS is het dus wel een issue en daar gaat deze post over. Als TS beide namen wil hanteren betekend het dus simpelweg afscheid nemen van ABN AMRO en over te stappen naar een andere bank.

Moneyman

Ik_weet_niet_alles schreef:
02 aug 2025 18:55
Moneyman schreef:
02 aug 2025 10:47
rwolters schreef:
Maar voor TS is het dus wel een issue en daar gaat deze post over. Als TS beide namen wil hanteren betekend het dus simpelweg afscheid nemen van ABN AMRO en over te stappen naar een andere bank.
Prima, lekker overstappen dan toch? Men heeft nog altijd vrije keuze, dus als iemand dit echt een dealbreker vindt: keuze zat.

Plaats reactie