Klein beetje advies gevraagd (internet provider)

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Dagkoers

Klein beetje advies gevraagd (internet provider)

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Goedeavond beste mensen van dit forum.
Ik heb morgen een sollicitatie gesprek. Het is voor medewerker klantenservice bij een grote internet provider. Ik wil graag alleen een beetje advies als mij de volgende vraag wordt gesteld: waarom wil jij bij ons komen werken/ of in deze branche? Kan 1 van jullie mij een beetje advies geven welk antwoord ik ongeveer kan geven?
Mij dank is groot!

Onkruid71

Re: Klein beetje advies gevraagd (internet provider)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Wat heb je zelf al ondernomen om daar achter te komen?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kijk op de website van het bedrijf, bedenk wat j aanspreekt en verwijd daarnaar. Het wordt altijd als positief ervaren als men merkt dat je je hebt ingelezen. Maar overdrijf niet, want uiteindelijk is het gewoon een baan. En dat weten ze zelf ook wel.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

U kunt aangeven dat de klantsenservice bij dit soort bedrijven de totale ruk is, niveau chatbot van 10 jaar geleden, en dat u graag uw expertise wil aanbieden om dit enorm te verbeteren.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dagkoers schreef:
30 jul 2025 21:53
Ik wil graag alleen een beetje advies als mij de volgende vraag wordt gesteld: waarom wil jij bij ons komen werken/ of in deze branche? Kan 1 van jullie mij een beetje advies geven welk antwoord ik ongeveer kan geven?
Doe eens of je aan de andere kant van de tafel zit. Wat zou je willen horen?

Verder wat Moneyman zegt: lees je een beetje in, in het bedrijf. Maar maak het niet te gek, het is gewoon een baan waar je urenlang aan de telefoon zit, en waar de directie vooral geïnteresseerd is in targets, winsten en tevreden aandeelhouders. De klant staat op plek 67 of zoiets. En jij als medewerker op plek 73.

Wat je kan zeggen is dat je een moeilijke periode achter de rug hebt en de boel weer positief op wil pakken door weer lekker aan het werk te gaan, en onder andere middels werk weer onder de mensen te komen. Over die periode zelf hoef je niks te zeggen, dat is het verleden. Je kijkt naar de toekomst.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat is de reden dat jij daar gesolliciteerd hebt? Geef dat als reden op.

Dagkoers

Goede morgen, het is erg snel gegaan. Ze zagen gisteren mijn CV op internet staan. Na een telefoontje werd mij verteld dat ze een paar stappen overslaan in het sollicitatieproces en dat ik morgen meteen op gesprek kon komen. En ik heb net het gesprek gehad en ik ben aangenomen. Contract voor 3 maanden. Sociale dienst is al gebeld.

Moneyman

Kijk, dat is weer een stap vooruit. Zorg dat je het nu niet verpest he ;-)

witte angora

Inderdaad, de eerste stap omhoog. De volgende is een kwestie van tijd - maar geef het de tijd die het nodig heeft.

Dagkoers

Wat ik wel een beetje een aparte constructie vind is het volgende:

Ik krijg een contract van 3 maanden.
Na 3 maanden wordt het verlengt met 1 of 2 of 3 of 4 of 5 of 6 of 7 of 8 of 9 maanden.
Ik heb natuurlijk mijn vakantie al doorgegeven.

Nu gaat mijn leven weer een beetje er positief uitzien.
Korte vraag aan jullie: Zal ik nog doorgeven dat ik in een SHV traject zit? of gaat dat ze niks aan?

Moneyman

Dagkoers schreef:
31 jul 2025 12:40
Korte vraag aan jullie: Zal ik nog doorgeven dat ik in een SHV traject zit? of gaat dat ze niks aan?
Dat gaat ze niks aan. Als dat later in het traject wel relevant zou worden, kan je het altijd nog melden.

kuklos

Moneyman schreef:
31 jul 2025 11:23
Zorg dat je het nu niet verpest he ;-)
@Dagkoers, exact dit.
Dat betekent dus: je werk doen, niet in accounts van klanten gaan neuzen, geen priv'ezaken gaan regelen op het werk en al helemaal niet op gedeelde apparaten, geen privezaken vertellen die niemand iets aangaan enzovoorts.
Dagkoers schreef:
31 jul 2025 12:40
Ik krijg een contract van 3 maanden.
Na 3 maanden wordt het verlengt met 1 of 2 of 3 of 4 of 5 of 6 of 7 of 8 of 9 maanden.
Dit betekent in principe één van twee dingen. Of zij hebben een contract waarvan ze nog niet weten of dit verlengd wordt en hoeveel mensen ze dan nodig hebben; of ze willen het aankijken met jou.

Ze mogen je maximaal 3 tijdelijke contracten geven voor de duur van maximaal 2 jaar. Dus als ze kiezen voor 3 + dan 9 + dan eventueel 12, doen en aanpakken. Vanaf daar kan je altijd verder.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wel raar dat je vragen van klanten moet gaan beantwoorden, terwijl je voor de meest simpele vragen al hier aan komt. We gaan hier toch niet een soort halve servicedesk spelen?

Maar goed bezig!

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

kuklos schreef:
31 jul 2025 13:49

@Dagkoers, exact dit.
Dat betekent dus: je werk doen, niet in accounts van klanten gaan neuzen, geen priv'ezaken gaan regelen op het werk en al helemaal niet op gedeelde apparaten, geen privezaken vertellen die niemand iets aangaan enzovoorts.

Dat zal wel niet zo'n vaart lopen waarschijnlijk. Als klantenservice medewerker sta je over het algemeen onder volledige controle en kan je nog niet eens pissen zonder dat het geregistreerd wordt. Elke minuut wordt bijgehouden, je systemen zijn afgeschermd en je bent non stop met klanten in gesprek.

Dat gezegd te hebben, geen rare conversaties gaan houden met de klanten natuurlijk. Overigens vereist dit werk een bepaalde mentaliteit en methodiek die ik niet direct vind passen bij DK.

Best tip die ik kan geven, laat je persoonlijkheid thuis.

witte angora

kuklos schreef:
31 jul 2025 13:49
Of zij hebben een contract waarvan ze nog niet weten of dit verlengd wordt en hoeveel mensen ze dan nodig hebben;
Het is vooral dit. Dit soort callcentra probeert op alle mogelijke manieren op personeelskosten te besparen. Ze maken een inschatting hoeveel personeel ze voor de komende maanden nodig hebben, en zorgen dat dat er lang genoeg is tot de volgende periode dat er minder mensen nodig zijn.

En ik denk dat ik het al weet - als dagkoers inderdaad HBO niveau heeft, dan is hij de ideale kandidaat voor dit soort MBO-functies, want: lekker snel ingewerkt, scheelt weer een hoop tijd en kosten. Dan klopt het wel dat ze een paar stappen over hebben geslagen. Dat ging indertijd bij Univé precies zo.

Het zou me niks verbazen als er een week achterstallige informatieverzoeken en dergelijke liggen, en dat zal ook nauwelijks ingelopen worden. Immers: geen informatieverzoeken betekent personeel dat niks te doen heeft, en dat kost onnodig geld. Was bij Univé ook zo.

Anyway: drie maanden werk is drie maanden werk, en wie weet komt er tegen oktober/november, na een korte pauze, nog een keer drie maanden aan. Vast werk zal het zeer waarschijnlijk niet worden. Het is in ieder geval een mooi begin, een mooi opstapje naar een betere situatie.

Dagkoers

Ik wil iedereen bedanken voor alle feedback.
Ik neem deze tips zeker mee.
Wat heel grappig was vanmorgen....
Mijn werkconsulent zou mij bellen om 900 uur.
Ze belde mij niet helaas.
Ik kreeg rond 945 uur een telefoontje van haar dat ze mij nog kon bereiken vanwege een storing bij een bekende internetprovider.
Toen ik haar vertelde dat ik daar ben aangenomen moest ze wel even lachen.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dagkoers schreef:
01 aug 2025 10:11
Wat heel grappig was vanmorgen....
Mijn werkconsulent zou mij bellen om 900 uur.
Ze belde mij niet helaas.
Ik kreeg rond 945 uur een telefoontje van haar dat ze mij nog kon bereiken vanwege een storing bij een bekende internetprovider.
Toen ik haar vertelde dat ik daar ben aangenomen moest ze wel even lachen.
Verklaart dit misschien de storing? Dagkoers werkt er nog niet eens en toch zij. De systemen al van het padje.

kuklos

witte angora schreef:
31 jul 2025 23:54
Anyway: drie maanden werk is drie maanden werk, en wie weet komt er tegen oktober/november, na een korte pauze, nog een keer drie maanden aan. Vast werk zal het zeer waarschijnlijk niet worden. Het is in ieder geval een mooi begin, een mooi opstapje naar een betere situatie.
Ik heb na mijn studie in een call center gewerkt als overbrugging tussen studie en "echte" baan. Eerst een tijdelijk project voor een financiële instelling. Daarna begon bij datzelfde call center een project voor een internet helpdesk. De mensen die op het eerste project goed gepresteerd hadden kregen een kans op het tweede project. En zij die daar goed presteerden en er een carrière van maakten kregen bij een volgend project weer een kans.
Je weet dus nooit hoe het balletje kan rollen. Maar het begint met nu goed je werk doen.

Zelf ben ik op een gegeven moment in een "echte" baan in mijn vakgebied gerold en dus bij project twee vertrokken. Maar iemand met wie ik bij project één en twee ben begonnen werkte er tien jaar later nog steeds en had zich opgewerkt tot teamleider.

====

Nog een extra tip voor Dagkoers, veel zorgverzekeraars hebben in hun call centers extra mensen nodig rond jaareinde als mensen weer mogen overstappen.

Moneyman

Toch even: mooi om te zien dat een topic van Dagkoers inhoudelijk, opbouwend en positief kan blijven.

@Dagkoers: zoals al gezegd, zijn die tijdelijke contracten heel gebruikelijk in dit type werk. Er wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde flexibele schil om op- en af te schalen, al naar gelang de behoefte aan agents.

Ook als je contract straks niet verleng wordt: dat zegt niet poer sé iets over jou, als jij je werk goed dat kan het goed zijn dat je even niet nodig bent, maar later gewoon weer opgeroepen wordt.

Hopelijk ben je dan niet meer beschikbaar, omdat je dan een andere baan hebt gevonden ;-)

Plaats reactie