Mediamarkt weigert gelijkwaardig product te leveren

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
gvdmeer91

Mediamarkt weigert gelijkwaardig product te leveren

Ongelezen bericht door gvdmeer91 »

Zojuist ben ik thuisgekomen van een zeer negatieve ervaring met de Mediamarkt. Het draait om de reparatie van een robotstofzuiger die ik heb ingeleverd.

Ik heb deze robotstofzuiger op 06-07 ingeleverd bij Mediamarkt Hoofddorp. Daar heeft deze robotstofzuiger tot 17-07 gestaan, toen is het verzonden, en op 21-07 pas aangekomen in het centraal logistiek servicecentrum van de mediamarkt. Deze wachttijden zijn natuurlijk al absurd lang, maar goed er was beweging.
Op 23-07 is de robotstofzuiger aangekomen bij de reparateur, op 25-07 heeft mediamarkt akkoord gegeven op de prijsopgave om te repareren. Op 01-08 heb ik een mail gehad dat ik een vervangend product of mijn geld terug kon krijgen omdat het te lang duurt bij de reparateur.

Om dat te doen ben ik vandaag (04-08 langs gegaan). Daar aangekomen bleek mijn product (een Blaupunkt Bluebot Extreme plus + Afstortstation) niet op voorraad te zijn. De medewerker gaf aan hem niet te kunnen bestellen. Als ik zelf kijk op de website van de mediamarkt is deze nog wel te bestellen. Daarmee geconfronteerd gaf de betreffende medewerker aan daar niets aan te kunnen doen.
Hij gaf aan dat we dan ons geld terug krijgen of een ander product uit de winkel voor de aankoopprijs kunnen kiezen. Echter hier zit het probleem. De stofzuiger heb ik in een actie gekost, en is sindsdien sowieso absurd verhoogd in prijs bij de mediamarkt. Origineel heb ik €488,- betaald voor dit product. Inmiddels kost dit product €699,- bij de mediamarkt.

We gaven derhalve aan daar niet mee akkoord te gaan, omdat de waarde van mijn product tegenwoordig zoveel hoger ligt, en we tevreden waren met de kwaliteit van het product in het algemeen. Toen we vroegen waarom we niet met langer wachten ons product alsnog konden ontvangen gaf de medewerker aan dat onze ingeleverde stofzuiger inmiddels vernietigd is/wordt.

Dat betekent dus dat mediamarkt zonder ons te kennen deze beslissing neemt, maar ons weigert hetzelfde product terug te geven terwijl het wel in voorraad is. Ik vind totaal absurd, dit is toch niet hoe je met klanten om gaat. Ik weet wel dat de kans dat ik grote aankopen bij de mediamarkt ga doen inmiddels is gedaald naar nul. Waardeloos.

witte angora

Re: Mediamarkt weigert gelijkwaardig product te leveren

Ongelezen bericht door witte angora »

gvdmeer91 schreef:
04 aug 2025 20:43
Zojuist ben ik thuisgekomen van een zeer negatieve ervaring met de Mediamarkt. Het draait om de reparatie van een robotstofzuiger die ik heb ingeleverd.
Ho maar, ik weet al genoeg... :wink:

Je hebt het over een absurde verhoging van de prijs. Hoe oud is/was jouw stofzuiger? Zat er nog garantie op, om wat te noemen?

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Inderdaad dat stukje mis ik in de info. De leeftijd van de stofzuiger.
Als ik het goed begrijp heb je je zin niet gekregen=een nieuwe stofzuiger en flink duurder en nu ga je klagen.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Mediamarkt heeft een vrij complexe bedrijfsstructuur. De winkels zijn zelfstandige ondernemingen maar vallen wel onder de Nederlandse Holding.

Ik ga er vanuit dat u bij de Mediamarkt in Hoofddorp uw Blaupunkt stofzuiger gekocht heeft. In Hoofddorp is deze inderdaad niet meer verkrijgbaar, ze hebben alleen nog een showmodel volgens de MediaMarkt website.

De MediaMarkt webshop is een ander bedrijf. Valt wel onder de holding maar staat los van Mediamarkt Hoofddorp. Dat die hem wel kunnen leveren, betekend dus niet dat MediaMarkt Hoofddorp hem kan leveren.

Als een product niet meer geleverd kan worden, dan lijkt me ontbinding van de koop eerlijk gezegd onvermijdelijk en ontvangt u uw oorspronkelijke aankoop bedrag terug.

Overigens zie ik het product ook niet langer te koop bij Blaupunkt zelf. Ze verkopen alleen de De Blaupunkt Bluebot COMFORT Plus met station tegenwoordig. De rest heeft geen station.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Tja, de prijzen tegenwoordig rijzen de pan uit. Een dagje strand, een middagje cafe, een robotstofzuiger, het is ONbetaalbaar

U heeft uw Blaupunkt gratis kunnen gebruiken en krijgt nu uw geld terug. Tip: voor honderd euro heeft u een prima conventionele stofzuiger, de rest kunt u naar keuze vrij besteden.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Je kan netjes je geld terugkrijgen, keurig dus.
Maar nee, we willen gratis een product dat een stuk duurder is.
Slaat natuurlijk nergens op dat je dat als een serieuze optie ziet.
Arme Mediamarkt, met dat soort klanten.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ze mogen alleen geld terug geven als vervanging onmogelijk is, wat in dit geval te betwijfelen is. Als dat inderdaad hetzelfde type/model is bestel hem dan online met afhalen in en betalen bij de mediamarkt.

Laat ze dan bij het afhalen nog maar eens beargumenteren waarom ze hem niet kunnen vervangen.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
05 aug 2025 18:03
Mediamarkt heeft een vrij complexe bedrijfsstructuur.
Is dat voor de consument van belang?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
05 aug 2025 20:53
Speedy123 schreef:
Natuurlijk. Het bepaalt immers met wie je zaken doet en het verklaart waarom het er niet toe doet dat een specifiek product in de webshop wél wordt aangeboden.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ga uit van een stofzuiger dan ouder is dan 12 maanden, nog garantie heeft en waarvan Mediamarkt niet betwist dat deze gebrekkig is. Uitgangspunt is dat TS zoveel mogelijk wordt herstelt in de situatie waarin hij zou verkeren als er conform was geleverd. Dat kan zijn herstel of vervanging, maar ook ontbinding plus een schadevergoeding.
Speedy123 schreef:
De MediaMarkt webshop is een ander bedrijf. Valt wel onder de holding maar staat los van Mediamarkt Hoofddorp. Dat die hem wel kunnen leveren, betekend dus niet dat MediaMarkt Hoofddorp hem kan leveren.
Als de webshop het product kan leveren dan kan de vestiging dat ook, omdat de vestiging ook bij de webshop kan bestellen.
Arizonakid schreef:
05 aug 2025 20:10
Je kan netjes je geld terugkrijgen, keurig dus.
Maar nee, we willen gratis een product dat een stuk duurder is.
Slaat natuurlijk nergens op dat je dat als een serieuze optie ziet.
Arme Mediamarkt, met dat soort klanten.
De koper wordt benadeeld op het moment dat we net doen dat een overeenkomst nooit gesloten is op het moment dat de verkoper tekortschiet in zijn verplichtingen. Jij miskent dat. Dat hetzelfde product nu duurder is komt door inflatie en het feit dat het product in een actieperiode is gekocht.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
05 aug 2025 21:25
Als de webshop het product kan leveren dan kan de vestiging dat ook, omdat de vestiging ook bij de webshop kan bestellen.
Bedoel je een vervangings/dekkingsaankoop?

Maar kan TS dat ding dan ook zelf in de webshop bestellen en de nota vervolgens claimen bij de winkel? Feit is wel dat er schade is ontstaan doordat het ding vernietigd is zonder dat TS daar iets over te zeggen heeft.

Speedy123

Consumenneke schreef:
Speedy123 schreef:
Jazeker, de webwinkel en de vestiging in Hoofddorp zijn twee verschillende bedrijven. Als dat niet zo was, dan was de robotstofzuiger nog gewoon leverbaar en kon TS gewoon vervanging eisen.

Speedy123

alfatrion schreef:
05 aug 2025 21:25
De webshop levert niet via de vestiging in Hoofddorp. Dus bestellen bij de webshop en afhalen bij de vestiging in Hoofddorp is niet mogelijk. De website toont dan: 'Ophalen in de winkel is helaas niet mogelijk MediaMarkt Hoofddorp'.

Dat MediaMarkt Hoofddorp zelf elders het product kan kopen en dan zou kunnen doorverkopen, betwijfel of dat afdwingbaar is. Stel dat mediamarkt.nl hem niet kon leveren maar bol.com wel?

Overigens kan Blaupunkt hem ook niet meer leveren, hij is dus door de leverancier uit het assortiment gehaald.

alfatrion

witte angora schreef:
05 aug 2025 21:44
Maar kan TS dat ding dan ook zelf in de webshop bestellen en de nota vervolgens claimen bij de winkel?
Dat kan in beginsel. De details zijn me niet helemaal helder. Wanneer is het product geleverd? Wat zeggen de garantievoorwaarden hierover?

Maar ik bedoelde letterlijk wat ik schreef. De ene verkoper kan bij de andere kopen. Daarmee worden geen natuurwetten overtreden.
Speedy123 schreef:
05 aug 2025 21:58
Dat MediaMarkt Hoofddorp zelf elders het product kan kopen en dan zou kunnen doorverkopen, betwijfel of dat afdwingbaar is. Stel dat mediamarkt.nl hem niet kon leveren maar bol.com wel?
Dan kan Mediamarkt leveren. De verbintenis is het leveren van het bestelde. Hoe Mediamarkt aan het bestelde komt doet er niet toe. Als Bol.com wel kan leveren, dan zal het verweer "wij kunnen niet leveren" onsuccesvol zijn. Immers, dan bestel je maar bij Bol com.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Als ik via de webshop bestel met afhalen en direct betaal dan betaal ik ook aan de webshop en niet aan de lokale Media Markt. De factuur staat wel op naam van de lokale MM en het product komt uit hun lokale voorraad.

Ze hebben duidelijk een systeem van onderlinge verrekenen en zouden dit toch wel mogelijk moeten maken?

Overigens hebben adviseren ze voor een soortgelijke situatie naar contact opnemen met de klantenservice.
Mijn bestelling is ongevraagd geannuleerd en het product is nu duurder! Wat nu?
Wij verzoeken je om contact op te nemen met onze klantenservice, zodat we je kunnen helpen met een passende oplossing.

Speedy123

alfatrion schreef:
05 aug 2025 22:08
Dan kan Mediamarkt leveren. De verbintenis is het leveren van het bestelde. Hoe Mediamarkt aan het bestelde komt doet er niet toe. Als Bol.com wel kan leveren, dan zal het verweer "wij kunnen niet leveren" onsuccesvol zijn. Immers, dan bestel je maar bij Bol com.
Klinkt mij toch raar in de oren.

De verkoopprijs is gebaseerd op een inkoopprijs. Maar als de fabrikant het product niet meer levert en de verkoper kan het product alleen nog via een consumenten kanaal verkrijgen tegen een veel hogere prijs, is dat dan afdwingbaar ongeacht de meerprijs die de verkoper dan voor zijn inkoop betaald?

alfatrion

Speedy123 schreef:
05 aug 2025 22:23
De verkoopprijs is gebaseerd op een inkoopprijs. Maar als de fabrikant het product niet meer levert en de verkoper kan het product alleen nog via een consumenten kanaal verkrijgen tegen een veel hogere prijs, is dat dan afdwingbaar ongeacht de meerprijs die de verkoper dan voor zijn inkoop betaald?
Ja. De koper heeft zelf het recht om een dekkingskoop ex art. 7:37 BW te doen en heeft dan recht op het verschil tussen beide overeenkomsten naast de ontbinding als wijze van schadevergoeding. Waarom zou dan niet van de verkoper verlangt kunnen worden zelf daar te kopen? (Om praktische redenen zou ik dit punt niet uitvechten in de rechtszaal maar zelf daar kopen.)

Er zit ergens natuurlijk wel een grens. Maar die grens ligt ver voorbij het punt waar het niet meer rendabel is voor de verkoper. Verlies maken mag.

P.S. Als je reactie om een nieuwe regel plaatst is het voor mij makkelijker om te knippen. De mobiele telefoon selecteerd in een keer meer dan alleen de quote tags.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Als ik op de website kijk naar een Blaupunkt Bluebot Extreme dan kan ik kiezen tussen bestellen bij de shop of in een winkel waar deze zuiger op voorraad is. Die opereren allemaal onder dezelfde formulenaam. Dat de webshop en de winkels verschillende bedrijven zijn, is voor de consument van geen enkel belang. Vrijwel alle grote winkelketens bestaan uit een cluster van bedrijven, vaak ook nog met franchisenemers die aparte ondernemingen zijn.

De juridische flauwekul die hier aangehaald wordt heeft niks te maken met de aanspraak van de vraagsteller.
Moneyman schreef:
05 aug 2025 21:04
Consumenneke schreef:
Speedy123 schreef:
Natuurlijk. Het bepaalt immers met wie je zaken doet en het verklaart waarom het er niet toe doet dat een specifiek product in de webshop wél wordt aangeboden.
Zoeken naar kleine lettertjes.
Speedy123 schreef:
05 aug 2025 21:53
Consumenneke schreef:
Speedy123 schreef:
Jazeker, de webwinkel en de vestiging in Hoofddorp zijn twee verschillende bedrijven. Als dat niet zo was, dan was de robotstofzuiger nog gewoon leverbaar en kon TS gewoon vervanging eisen.
Dat eco-systeem van bedrijven is van belang voor interne verrekening en voor de rol van mediamarkt als werkgever. De consument heeft gewoon met één leverancier te maken. Op de website wordt ook geen enkel voorbehoud gemaakt als je de keuze aangeboden krijgt: bestellen in de webshop of ophalen in een winkel.

Speedy123

Consumenneke schreef:
05 aug 2025 23:23
Dat eco-systeem van bedrijven is van belang voor interne verrekening en voor de rol van mediamarkt als werkgever. De consument heeft gewoon met één leverancier te maken. Op de website wordt ook geen enkel voorbehoud gemaakt als je de keuze aangeboden krijgt: bestellen in de webshop of ophalen in een winkel.
Het gaat er juist om dat er sprake is van meerdere werkgevers. Meerdere bedrijven met een eigen directie en eigen verantwoordelijkheden.

De consument heeft nadrukkelijk niet te maken met één leverancier, sterker nog, de prijs in de winkel kan verschillen met de webshop. Zelfs de prijzen tussen de winkels onderling kunnen verschillen.

Het enige wat de holding de winkels oplegt is dat ze de landelijke aanbiedingen qua prijs moeten volgen.

U kunt de BLAUPUNKT Bluebot XTREME Plus Zwart niet bestellen in de webshop en kiezen voor afhalen bij de MediaMarkt Hoofddorp. Afleveren in sommige andere winkels kan wel. Probeert u het maar eens.
Media Markt Saturn Holding Nederland B.V.

Handelsnamen: MediaMarkt Nederland, Media Markt Nederland, MediaMarkt Benelux
Wilhelminakade 161
3072 AP Rotterdam
KvK-nummer: 30096621
btw-identificatienummer: NL.00.94.53.180.B01
Identiteit van de webshop onderneming
MMS Online Nederland B.V.
Handelsnamen: Media Markt Online Nederland, Saturn Online Nederland.
Wilhelminakade 161
3072 AP Rotterdam
KvK-nummer: 24471203
btw-identificatienummer: NL.82.12.22.296.B01
De Onderneming Media Markt Hoofddorp B.V., geregistreerd bij de Kamer van Koophandel (KvK) onder nummer 34280224, is gevestigd aan de Burgemeester Van Stamplein 282 in Hoofddorp (postcode 2132 BH). Media Markt Hoofddorp B.V. richt zich op Winkels in een algemeen assortiment van wit- en bruingoed.

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Bij ons is een keer een auto gestolen binnen 6 maanden, binnen de termijn waarin wij recht op 100% vergoeding hadden. De verzekering wilde ons de prijs die wij betaald hadden terug geven, maar de auto was inmiddels 1000,-- duurder geworden en op de radio kwam dagelijks de reclame voorbij "met gratis airco". Hij was niet meer verkrijgbaar zonder airco. We hebben protest aangetekend en kregen de 1000,-- erbij. Dus: de prijs van die auto op het moment dat-ie opnieuw gekocht moest worden.
Ik zou zeggen dat de verkoper het bedrag van, of een vervangende stofzuiger, met een hogere kwaliteit moet leveren als het model waar het om gaat niet meer beschikbaar is (en dus niet door de verkoper waar dan ook gekocht kan worden).

Gesloten