DigiD en UWV
Re: DigiD en UWV
Nou ja, je moet het UWV toch wel ff krediet geven, ze moeten hard werken daar, ze lopen overal mee achter, en vooral achter de feiten.
En en beetje misleiding zijn ze niet vies van, ook niet van andere de schuld geven.
En en beetje misleiding zijn ze niet vies van, ook niet van andere de schuld geven.
Bestaat ook een app berichtenbox overheid.
Krijg je seintje als er een bericht van overheid of instantie binnenkomt.
Krijg je seintje als er een bericht van overheid of instantie binnenkomt.
U hebt via DigID alles uitgezet. Dat is leuk maar hebt U ook bij het UWV aangegeven dat U alleen echte ouderwetse post wil ontvangen. DigID en UWV zijn volgens mij 2 verschillende instanties.gezondheid schreef: ↑11 aug 2025 13:06Via mijn DigiD heb ik alles uit staan zodat ik alles per post ontvang. Behalve de Belastingdienst want dat kun je niet uitzetten.
Ondanks dat ik alles heb uitstaan stuurt het uwv berichten digitaal.
Zo ben ik een indicatie Participatie Wet kwijtgeraakt. Maar heb ook belangrijke berichten gemist dat ik geld moet terugbetalen aan het uwv.
Gebeld met DigiD loket. Echter zij verwijzen mij door naar het uwv.
Wie weet hier meer over? Gebeld met het uwv en zij verwijzen mij door naar mijn DigiD.
Nee. Het probleem is dat TS geen digitale berichten wil ontvangen, dat ook heeft aangegeven en desondanks toch uitsluitend digitale berichten ontvangt.Speedy123 schreef: ↑11 aug 2025 20:31Het probleem hier is toch dat TS de digitale berichten mist, daardoor onterecht ontvangen geld niet tijdig terug betaald heeft en daardoor nu in de problemen komt?Ik_weet_niet_alles schreef: ↑11 aug 2025 19:29Wat een laffe aanval van de reageerders op iemand die eens niet alles digitaal wil regelen en eigen keuzes maakt. Blijkbaar is dat in deze tijd niet meer toegestaan.
De vraag of dat slim is, is een heel andere, maar dat is niet de vraag van TS.
Ik vraag me alleen wel of of TS daadwerkelijk zelf alles goed is heeft gesteld. Alleen al de zinsnede “via mijn DigId alle uitgezet” geeft me niet zoveel hoop dat TS precies weet wat hij aan het doen is. Want “ via mijn DigId” kan van alles zijn. Wellicht is dat de digitale Berichtenbox van MijnOverheid.nl, wellicht is dat de digitale mijn-omgeving van het UWV, geen idee.
Maar als TS daadwerkelijk zijn voorkeuren correct heeft aangepast, is het natuurlijk een grove fout van het UWV om alsnog (en uitsluitend) digitaal berichten te versturen.
Maar ik ben wel benieuwd wat de reactie van het UWV hier dan op is. Want wellicht zijn er ook fysieke brieven verzonden, maar zijn die niet aangekomen. Er verdwijnt immers nogal wat post tegenwoordig.
Inloggen bij het UWV is alleen mogelijk met DigiD en gebruikt 'mijn overheid' om bericht notificaties naar uw e-mail adres te verzenden.
In DigiD kunt u zelf niets veranderen maar in 'mijn overheid' kunt u notificaties aanzetten en als u er een bericht voor u klaar staat krijgt u daar een e-mail melding van.
Ideaal is dat voor u niet maar zo weet u wel dat er een bericht voor u klaar staat.
Ik ben niet bekend met de mogelijkheid om de post van het UWV per briefpost te ontvangen maar als die mogelijkheid er is zal u toch eerst met DigiD bij het UWV in moeten loggen en in uw persoonlijke pagina de manier van berichten ontvangen van digitaal naar per post omzetten.
In DigiD kunt u zelf niets veranderen maar in 'mijn overheid' kunt u notificaties aanzetten en als u er een bericht voor u klaar staat krijgt u daar een e-mail melding van.
Ideaal is dat voor u niet maar zo weet u wel dat er een bericht voor u klaar staat.
Ik ben niet bekend met de mogelijkheid om de post van het UWV per briefpost te ontvangen maar als die mogelijkheid er is zal u toch eerst met DigiD bij het UWV in moeten loggen en in uw persoonlijke pagina de manier van berichten ontvangen van digitaal naar per post omzetten.
Ik verwoord het wellicht niet geheel goed. Ik bedoelde te zeggen, TS heeft ervoor gekozen geen digitale berichten van het UWV te willen ontvangen en denkt dat hij door het niet zetten van vinkjes in o.a. DigiD en het niet gebruiken van de Berichten Box en de UWV app hij alles per reguliere post zou moeten ontvangen.Moneyman schreef: ↑12 aug 2025 10:38Nee. Het probleem is dat TS geen digitale berichten wil ontvangen, dat ook heeft aangegeven en desondanks toch uitsluitend digitale berichten ontvangt.Speedy123 schreef: ↑11 aug 2025 20:31Het probleem hier is toch dat TS de digitale berichten mist, daardoor onterecht ontvangen geld niet tijdig terug betaald heeft en daardoor nu in de problemen komt?Ik_weet_niet_alles schreef: ↑11 aug 2025 19:29Wat een laffe aanval van de reageerders op iemand die eens niet alles digitaal wil regelen en eigen keuzes maakt. Blijkbaar is dat in deze tijd niet meer toegestaan.
De vraag of dat slim is, is een heel andere, maar dat is niet de vraag van TS.
Het UWV heeft sinds de wet SUWI de richtlijn zoveel mogelijk digitaal te communiceren.
Dat is wat ik bedoel met TS mist berichten en dat heeft consequenties.
Of TS iets te verwijten valt of dat het UWV hierin iets te verwijten valt, die vraag staat open.
Er is wel wat jurisprudentie over, maar de zaken zijn niet geheel vergelijkbaar. Maar geeft wellicht wel een indicatie over hoe men tegen digitale communicatie aankijkt. Zie ECLI:NL:RBDHA
Die uitspraak lijkt me zeker wel relevant. Met name dit deel:
De vraag is dan: wat heeft TS dan precies geprobeerd in te stellen? Verzending per reguliere post is immers in beginsel niet mogelijk en vergt in ieder geval veel meer dan even een vinkje aan of uitzetten.
TS, Kom er maar in, het zou helpen als je wat duidelijker wordt over de daadwerkelijke achtergrond van je probleem.
Blijkbaar is er voor het UWV een wettelijke grond om -behoudens uitzonderingen- uitsluitend digitaal te mogen verzenden.5. De rechtbank overweegt dat op grond van artikel 32e, eerste lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Wet SUWI) in het verkeer tussen de burger en het UWV, in afwijking van artikel 2:14, eerste lid, van de Awb, een bericht uitsluitend elektronisch wordt verzonden, tenzij er naar het oordeel van het UWV sprake is van groepen burgers voor wie en berichten of omstandigheden waarvoor communicatie langs andere dan elektronische weg is aangewezen. De hoofdregel is dus dat het UWV berichten digitaal verzendt.
De vraag is dan: wat heeft TS dan precies geprobeerd in te stellen? Verzending per reguliere post is immers in beginsel niet mogelijk en vergt in ieder geval veel meer dan even een vinkje aan of uitzetten.
TS, Kom er maar in, het zou helpen als je wat duidelijker wordt over de daadwerkelijke achtergrond van je probleem.
Ik kan er naast zitten maar het UWV stuurt niet alles digitaal,
sommige dingen blijven per post gaan, en zijn ook niet digitaal te lezen,
mij is niet geheel duidelijk welke nu wel of niet per post gaan,
sommige dingen blijven per post gaan, en zijn ook niet digitaal te lezen,
mij is niet geheel duidelijk welke nu wel of niet per post gaan,
-
Morgan le Fay
In mijn overheid kan je alle officiele instanties behalve de BD afvinken om alle communicatie per brief of digitaal te ontvangen.
Wat betreft mijn DIGiD daar kan je alleen maar je gegevens achterlaten, emailadres, telefoonnummer en je BSN nummer terugvinden.
Wat betreft mijn DIGiD daar kan je alleen maar je gegevens achterlaten, emailadres, telefoonnummer en je BSN nummer terugvinden.
-
Ik_weet_niet_alles
Volgens mij staat DigiD hier overal buiten. DigiD zorgt alleen voor de toegang tot overheidsdiensten en geselecteerde organisaties. Het verder instellen gaat buiten DigiD om via de websites van de diverse organisaties.
Dat het UWV terug verwijst naar DigiD is de grootste kolder omdat DigiD hier simpelweg niet over gaat maar wel de site van het UWV.
De vervolgstap is een klacht indienen bij het UWV en vervolgens bij een negatieve reactie een klacht neerleggen bij de Nationale Ombudsman.
Dat het UWV terug verwijst naar DigiD is de grootste kolder omdat DigiD hier simpelweg niet over gaat maar wel de site van het UWV.
De vervolgstap is een klacht indienen bij het UWV en vervolgens bij een negatieve reactie een klacht neerleggen bij de Nationale Ombudsman.
Maar als TS aanklopt bij het UWV dat via DigiD alles is uitgezet en zij daar niets van weten, dan is het niet gek dat ze naar DigiD wijzen. Ik ben alleen bang dat TS niet helemaal weet wat er nu bij DigiD precies is aan of uitgevinkt.
Dat zal namelijk niet gaan over de taken en dergelijke bij het UWV waarvoor je altijd moet inloggen op hun systeem. Dat kan niet uitgezet worden, wel op een andere manier ingevuld worden in overleg met het UWV (zoals hier al genoemd is). Maar dat wordt echt heel duidelijk uitgelegd hoor.
Dat zal namelijk niet gaan over de taken en dergelijke bij het UWV waarvoor je altijd moet inloggen op hun systeem. Dat kan niet uitgezet worden, wel op een andere manier ingevuld worden in overleg met het UWV (zoals hier al genoemd is). Maar dat wordt echt heel duidelijk uitgelegd hoor.
De eerste stap is helder krijgen wat nu eigenlijk het probleem is. Want met het warrige verhaal waarmee hij hier komt, heb je bij de Ombudsman nog niets te zoeken.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑12 aug 2025 17:15De vervolgstap is een klacht indienen bij het UWV en vervolgens bij een negatieve reactie een klacht neerleggen bij de Nationale Ombudsman.
Ik ontvang alle post van het UWV op papier. Ik zou ze eens bellen en het vragen
-
Morgan le Fay
Ik denk dat je mijn bericht niet goed begrijpt. Los van alle techniek, die al dan niet werkt, zou ik het UWV gewoon een keer bellen. Ik word meestal met zo'n kleinigheden aan de telefoon goed geholpen.
Het DIGID en UWV zijn twee verschillende instanties.
Dus met vragen over UWV correspondentie moet u bij het UWV niet bij de (digitale koerier) DIGID.
Ten overvloedde.. ik stoor me enorm aan de aanmatigende houding in veel van de reacties in dit draadje.
Laat mensen in hun waarde en respecteer hun informatiebehoefte... ook als ze zich vergissen.
Ga ze niet uitmaken voor 'uit het Stenen Tijdperk' of andere denigrerende insinuaties, heb respect !
Dus met vragen over UWV correspondentie moet u bij het UWV niet bij de (digitale koerier) DIGID.
Ten overvloedde.. ik stoor me enorm aan de aanmatigende houding in veel van de reacties in dit draadje.
Laat mensen in hun waarde en respecteer hun informatiebehoefte... ook als ze zich vergissen.
Ga ze niet uitmaken voor 'uit het Stenen Tijdperk' of andere denigrerende insinuaties, heb respect !
Neo101
, J. Deltoer
en Ik_weet_niet_alles
vinden dit leuk
Hebben we het hier niet over 2 verschillende zaken?
Namelijk de 'berichten box' mijn overheid, die je voor bepaalde instanties kan in / uitschakelen.
Maar daarnaast het o.a. het UWV, maar ook andere instanties, nog een eigen portal waar ze zaken kunnen aangeven, taken kunnen klaar zetten en meer van dat.
Namelijk de 'berichten box' mijn overheid, die je voor bepaalde instanties kan in / uitschakelen.
Maar daarnaast het o.a. het UWV, maar ook andere instanties, nog een eigen portal waar ze zaken kunnen aangeven, taken kunnen klaar zetten en meer van dat.
Is de klacht via je eigen computer hier ingezonden? Heeft iemand je digitaal geholpen? Als dit zo is, kun je dit kenbaar maken bij je casemanager, praat er daar over. Deze maakt alles voor jou in orde zodat je je afspraken kunt nakomen. Maar ook dat je misschien hulp krijgt in het gebruik van internet. Hier iets neerzetten waar je niet mee geholpen kunt worden via je eigen omgeving heeft weinig zin.
Het UWV doet alles digitaal, en maakt alleen uitzondering voor mensen die het echt niet kunnen bijbenen. Misschien vind je het eng, misschien wil je het zelf echt niet, toch maar over de angst of onwil heenzetten en het daar waar het hoort kenbaar maken, hier is geen hulp voor je vraag.
Ga niet steevast tegen de stroom in, je verliest het toch op de lange duur, zeker als je gezond bent en toch geld wilt ontvangen voor je onderhoud.
Het UWV doet alles digitaal, en maakt alleen uitzondering voor mensen die het echt niet kunnen bijbenen. Misschien vind je het eng, misschien wil je het zelf echt niet, toch maar over de angst of onwil heenzetten en het daar waar het hoort kenbaar maken, hier is geen hulp voor je vraag.
Ga niet steevast tegen de stroom in, je verliest het toch op de lange duur, zeker als je gezond bent en toch geld wilt ontvangen voor je onderhoud.
De topicstarter heeft geen problemen met digitale zaken, dat blijkt wel uit eerdere topics, het is geloof ik vooral het weigeren dat te doen uit principes.
Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik niet alles digitaal krijg. In het begin wist ik het niet zoals met zivver, dat je maar een beperkte tijd toegang hebt tot bestanden.
Met e-mail moet je ook alles elke keer opzoeken om alles bij elkaar te krijgen.
Met post is het wat overzichtelijker.
Tegenwoordig scan ik alles in, en gooi het in een map en dan wordt alles uitgesorteerd met de juiste bestandsnaam zodat het allemaal makkelijk te vinden is met OCR en dan is het te benaderen via mijn server.
Met e-mail moet je ook alles elke keer opzoeken om alles bij elkaar te krijgen.
Met post is het wat overzichtelijker.
Tegenwoordig scan ik alles in, en gooi het in een map en dan wordt alles uitgesorteerd met de juiste bestandsnaam zodat het allemaal makkelijk te vinden is met OCR en dan is het te benaderen via mijn server.
Laatst gewijzigd door Onkruid71 op 13 aug 2025 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.