Door Vlucht gecanceld

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Ivonnep

Door Vlucht gecanceld

Ongelezen bericht door Ivonnep »

Broer met gezin vliegen vanuit Amsterdam naar Aruba via Sint Maarten. Vertrek vrijdag uit Amsterdam,geplande aankomst zaterdag op Aruba. Gehele vlucht geboekt bij klm.
Amsterdam Sint Maarten door klm uitgevoerd, Sint Maarten Aruba zou uitgevoerd worden door winnair. Dat laatste ging niet door ivm orkaan, en die orkaan was er echt.
Vanaf het moment dat duidelijk was dat de vlucht naar Aruba niet doorging neemt zowel de klm als winnair geen verantwoordelijkheid. Hotel hebben ze zelf moeten zoeken. Vandaag is winnair over stag gegaan en mogen ze donderdag naar Aruba. Klm zegt ons probleem niet, we hebben jullie op tijd naar Sint Maarten gebracht. Daarom willen ze hem ook niet terugvliegen naar Amsterdam om ze vandaar naar Aruba te laten vliegen.
Vragen:
Wie is verantwoordelijk
Is er op een of andere manier een mogelijkheid de kosten voor dit ongewenste verblijf en andere kosten op een van beiden te verhalen? Of is dat reisverzekering?

Speedy123

Re: Door Vlucht gecanceld

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ivonnep schreef:
17 aug 2025 18:39
Broer met gezin vliegen vanuit Amsterdam naar Aruba via Sint Maarten. Vertrek vrijdag uit Amsterdam,geplande aankomst zaterdag op Aruba. Gehele vlucht geboekt bij klm.
Amsterdam Sint Maarten door klm uitgevoerd, Sint Maarten Aruba zou uitgevoerd worden door winnair. Dat laatste ging niet door ivm orkaan, en die orkaan was er echt.
Vanaf het moment dat duidelijk was dat de vlucht naar Aruba niet doorging neemt zowel de klm als winnair geen verantwoordelijkheid. Hotel hebben ze zelf moeten zoeken. Vandaag is winnair over stag gegaan en mogen ze donderdag naar Aruba. Klm zegt ons probleem niet, we hebben jullie op tijd naar Sint Maarten gebracht. Daarom willen ze hem ook niet terugvliegen naar Amsterdam om ze vandaar naar Aruba te laten vliegen.
Vragen:
Wie is verantwoordelijk
Is er op een of andere manier een mogelijkheid de kosten voor dit ongewenste verblijf en andere kosten op een van beiden te verhalen? Of is dat reisverzekering?
Ik maak de aanname dat er geen sprake is van een pakketreis, dus alleen de vluchten geboekt waren. Gezien de aard van uw vragen ga ik er vanuit dat er geen reis en/of annulering verzekering afgesloten is.

De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de vluchten, In dit geval dus de KLM en Winnair. De KLM heeft haar vlucht correct uitgevoerd. Winnair kon niet vliegen door de orkaan en bleef in gebreke.

Winnair is dan verantwoordelijk voor eventuele compensatie alleen kunnen zij een orkaan opvoeren als overmacht, ze konden simpelweg niet vliegen en hadden ook niets anders of beters kunnen doen dan afwachten totdat de orkaan voorbij is.

Ik ben bang dat uw broer zelf verantwoordelijk is in dit geval.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik neem toch aan dat je bij dit soort reizen een reisverzekering afsluit........

Bromsax
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bromsax »

Maar bij overmacht (als een orkaan) wordt er door een reisverzekering niet vaak uitgekeerd. Slecht weer en terrorisme worden vaak uitgesloten....

Speedy123

Bromsax schreef:
18 aug 2025 11:36
Maar bij overmacht (als een orkaan) wordt er door een reisverzekering niet vaak uitgekeerd. Slecht weer en terrorisme worden vaak uitgesloten....
Dat ligt eraan welke verzekering u afsluit. Gaat u naar de Caribbean tijdens het orkaan seizoen, en heeft u geen pakketreis, dan is het aan te raden om een verzekering met dekking voor natuurrampen zoals een orkaan af te sluiten.

https://www.reisverzekering-direct.nl/a ... uurrampen/

https://www.unive.nl/reisverzekering/ca ... ten/orkaan

Dagkoers

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Misschien kunt u advies vragen bij het JL?

https://www.airhelp.com/nl/

Ik denk dat het Winair is en niet Winnair, maar goed ik kan het ook verkeerd hebben.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Rechtstreeks vliegen is duurder als met een overstap. Echter geeft een overstap altijd een risico. Dat door overmacht het laatste stukje vliegen niet door kon gaan geeft geen geldige reden om helemaal naar Nederland terug te keren om vervolgens rechtstreeks te vliegen.
Een orkaan is overmacht. Bij overmacht moet de vliegtuigmaatschappij of een nieuwe vlucht aanbieden of het geld terug geven als er niet meer gevlogen wil worden door de passagier.
Voor alle overige kosten, zoals de extra overnachting en de gemiste vakantiedagen, is er een reisverzekering met de juiste dekking.
Een verzekering sluit je af voor alles waar je zelf het risico niet voor wil dragen. Sluit je niks af, draag je dus zelf het risico en de kosten.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Helaas heeft u (zoals eerder aangegeven) geen recht op een vergoeding omdat de vertraging cq annulering het gevolg is van overmacht. Ondanks overmacht heb je recht op verzorging, zoals eten, drinken en een hotelovernachting. Omdat het geboekt is onder 1 KLM ticket en KLM de uitgevende partij is kunt u hen aanspreken op een vergoeding.

Bovendien heeft u een overeenkomst met KLM om u naar de eindbestemming te brengen, niet enkel halverwege.

Speedy123

NeoDutchio schreef:
18 aug 2025 12:38
Rechtstreeks vliegen is duurder als met een overstap.
Niet in dit geval. Met de KLM rechtstreeks vliegen naar Aruba is goedkoper. Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom iemand een overstap wil hebben op st Maarten en daarna nog met Winnair een tussenstop op Curacao waardoor de totale reistijd richting de 30 uur gaat.

Winnair vliegt ook nog eens met kleine turbo propeller vliegtuigen. Ik zou er niet graag instappen.

KLM geeft bij dit soort reizen overigens expliciet aan dat een overnachting op de tussenstop noodzakelijk kan zijn en dat dit op eigen kosten is. Doet niet ter zake in deze casus maar geeft wel een indicatie hoe lang de reis gaat duren.

Kortom, ik zou altijd rechtstreeks boeken. Fractie van de reistijd en goedkoper.

Ivonnep

Reisverzekering hebben ze, het is geboekt onder 1 ticket. Ben dyslect,zal winair zijn. En ik zou dit ook nooit zo boeken.ben ik met jullie eens. Maar achteraf is makkelijk praten

Speedy123

Ivonnep schreef:
18 aug 2025 14:46
Reisverzekering hebben ze, het is geboekt onder 1 ticket. Ben dyslect,zal winair zijn. En ik zou dit ook nooit zo boeken.ben ik met jullie eens. Maar achteraf is makkelijk praten
Dan is het een kwestie van bonnetjes goed bewaren en bij terugkomst een claim indienen. Dan mogen de reisverzekering en de KLM het onderling uitvechten wie wat vergoed.

Het is wel aan te bevelen om de voorwaarden van de reisverzekering nu alvast goed door te nemen, soms willen ze meteen ingelicht worden zodat ze eventueel actie kunnen ondernemen om de kosten te beperken.

Het is overigens geen kwestie van achteraf makkelijk praten, 30 uur reistijd is slopend en het is echt niet goedkoper dus waarom zou je het willen? Tickets naar Aruba zijn niet schaars, zijn gewoon tegen normale prijs te boeken. Sinds TUI en Corendon ook op de Carribean vliegen is het allemaal stukken goedkoper geworden.

Ivonnep

Scheelde geloof ik 200€ pp, en daar hadden zij het lange wachten voor over. Ze gaan klm aanspreken en bewaren de bonnetjes. Reisverzekering is Caribisch,Ze wonen op Aruba. En bedankt voor jullie hulp .

Speedy123

Ivonnep schreef:
18 aug 2025 21:07
Scheelde geloof ik 200€ pp, en daar hadden zij het lange wachten voor over. Ze gaan klm aanspreken en bewaren de bonnetjes. Reisverzekering is Caribisch,Ze wonen op Aruba. En bedankt voor jullie hulp .
Aha, dan ze hebben bij klm.cw geboekt. Dat zijn hele andere prijzen dan we in Nederland betalen. Een retour Schiphol-Aruba is goedkoper dan andersom.

Plaats reactie