En dat is dus "gewoon" een tweedehands product. Ik zie geen juridisch onderscheid tussen "tweedehands" en refurbished".alfatrion schreef: ↑02 sep 2025 18:32Bij refurbished product is een opgeknapt tweedehandsje.Consumenneke schreef: ↑02 sep 2025 13:33Wat zegt u daar? Wat is het verschil in juridische zin? Waar haalt u dat vandaan?
Refurbished garantie op batterij
Re: Refurbished garantie op batterij
Duc
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Ja, zo wordt-ie ein bischen tweedehands.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑02 sep 2025 18:50Consumenneke denkt waarschijnlijk dat een nieuwe laptop eerst gerefurbisched moet worden.
Ik probeerde wat zicht te krijgen door de juridische stofwolk die Alfatrion aan het opwerpen was.
Bovendien gaat hier om tweedehands maar refurbished. En dus?alfatrion schreef: ↑02 sep 2025 12:56Vanuit de Europese richtlijn moet gekozen kan er geen vervaltermijn van korter dan twee jaar worden en moet de wetgever kiezen voor een omgekeerde bewijslast van één of twee jaar. Ik ga ervanuit dat de Belgische wet hieraan voldoet. Ik ken de Belgische wet niet heel fijn. Zoals ik hem begrijp kan voor tweedehandse goederen een termijn van één overeenkomen worden. Dat lijkt hier alleen niet gebeurt te zijn. Bovendien gaat hier om tweedehands maar refurbished. Ik heb de garantie clausule niet teruggevonden in de algemene voorwaarden. Het bieden van twee jaar (handels)garantie met uitzondering van de batterij is niet hetzelfde als het beperken van de omgekeerde bewijslast tot één jaar.
Precies. Onnodig gedoe in deze kwestie.
Ik wel. Een refurbished product is professioneel gecontroleerd, schoongemaakt en gerepareerd, vaak met garantie, terwijl tweedehandse producten direct van een vorige eigenaar komen zonder kwaliteitscheck of garantie. Dat geeft verschil in wat je mag verwachten van het product.
-
Consumenneke
Het is sales speak, zoals anderen spreken van certified premium en zo nog veel moois. Tweedekansjes bijvoorbeeld.
Veel doet dat er niet toe. De consument kan van alles verwachten, maar de verkoper omschrijft doorgaans heel duidelijk hoe de garantie geregeld is. Zeker bij servicegevoelige zaken.
Tweedekansjes zijn vaak producten die herroepen zijn. Vaak gewoon nieuw met hooguit een paar oppervlakkige gebruikssporen.
Sales talk schept ook verwachtingen met juridische gevolgen.
Sales talk schept ook verwachtingen met juridische gevolgen.
In het licht van de discussie (namelijk: de mogelijk afwijkende termijnen in het Belgisch recht voor tweedehands producten) doet dat verschil niet terzake.alfatrion schreef: ↑02 sep 2025 20:49Ik wel. Een refurbished product is professioneel gecontroleerd, schoongemaakt en gerepareerd, vaak met garantie, terwijl tweedehandse producten direct van een vorige eigenaar komen zonder kwaliteitscheck of garantie. Dat geeft verschil in wat je mag verwachten van het product.
Los daarvan is het vooral een verkooppraatje. Want dat wat voor refurbished geldt, geldt in heel veel gevallen volledig identiek voor producten die tweedehands worden aangeboden.
Het juridische verwachtingspatroon wordt gewoon bepaald door alle omstandigheden van het geval, waarbij de uitlatingen of aanprijzingen van de verkoper er één zijn.
Het kunnen bij sommige webshops ook producten zijn die niet aan de kwaliteitseisen voldoen en daarom goedkoper verkocht worden.
Eens.
Het kan uitmaken afhankelijk van de taal en de bedoeling van de Belgische wetgever en de werkelijke aard van het product. Als de consument mag verwachten dat het product zit tussen tweedehands en nieuw en de Belgische wet alleen een uitzondering heeft voor tweedehands, dan heb je een argument te pakken om te pleiten voor de omgekeerde bewijslast van twee jaar.
Ik ga daar niet in mee met je.
Een product is óf nieuw, óf tweedehands. Dat er vervolgens allerlei gradaties in "tweedehands" zijn (waaronder tweedekans, refurbished, noem maar op wat voor etiket de verkoper erop plakt) maakt niet dat het product geen tweedehands meer is. Het is immers niet "nieuw" - dus is het tweedehands.
Een product is óf nieuw, óf tweedehands. Dat er vervolgens allerlei gradaties in "tweedehands" zijn (waaronder tweedekans, refurbished, noem maar op wat voor etiket de verkoper erop plakt) maakt niet dat het product geen tweedehands meer is. Het is immers niet "nieuw" - dus is het tweedehands.
sergio1963
, Duc
en lordi
vinden dit leuk
Toch interessant dan (weliswaar niet on topic):
Klant bestelt een laptop bij een webwinkel. Krijgt deze geleverrd, haalt hem uit de verpakking, maar bevalt niet en stuurt hem terug. De webwinkel biedt deze laptop vervolgens aan als 'twwedekansje Is dat dan een tweedehands laptop?
Klant bestelt een laptop bij een webwinkel. Krijgt deze geleverrd, haalt hem uit de verpakking, maar bevalt niet en stuurt hem terug. De webwinkel biedt deze laptop vervolgens aan als 'twwedekansje Is dat dan een tweedehands laptop?
Wat mij betreft wel. De laptop is immers al door een ander gebruikt (zij het kort).
Het is wel een grijs gebied, want wat nu als de verkoper dat geretourneerde product zonder het te zeggen gewoon weer als nieuw verkoopt? Is het dan ook "tweedehands"? Of als ik iets koop en het in ongeopende verpakking doorverkoop? Is het dan nog "nieuw"?
Mijn eigen (gevoelsmatige) mening is: als het product daadwerkelijk niet gebruikt is, en de originele verpakking nog ongeopend is, dan is het voor mij "nieuw". Is het product wel gebruikt (hetzij door een klant die het heeft geretourneerd, hetzij door de verkoper als demo, noem maar op) dan voelt het voor mij als "tweedehands".
Het is wel een grijs gebied, want wat nu als de verkoper dat geretourneerde product zonder het te zeggen gewoon weer als nieuw verkoopt? Is het dan ook "tweedehands"? Of als ik iets koop en het in ongeopende verpakking doorverkoop? Is het dan nog "nieuw"?
Mijn eigen (gevoelsmatige) mening is: als het product daadwerkelijk niet gebruikt is, en de originele verpakking nog ongeopend is, dan is het voor mij "nieuw". Is het product wel gebruikt (hetzij door een klant die het heeft geretourneerd, hetzij door de verkoper als demo, noem maar op) dan voelt het voor mij als "tweedehands".
lordi
vindt dit leuk
Alle producten die al eens zijn verkocht zijn tweedehands producten, het verschil met tweede kans producten is dat die binnen de omruiltermijn retour gestuurd zijn.
De fabrieksgarantie blijft van toepassing maar bijvoorbeeld cashback acties vervallen daar staat tegenover dat het product goedkoper is.
Laptops die gerefurbished worden zijn producten die na langdurig gebruik ingeruild of afgedankt worden en na refurbishing weer verkocht worden.
Bij refurbishing wordt alleen dat vervangen wat defect is maar vaak is het alleen kwestie van testen, intern stofvrij maken, een beetje oppoetsen en nieuwe software installeren.
Refurbished laptops zijn en blijven tweedehands laptops waarop de verkoper zelf garantie geeft maar voor zaken zoals een accu andere voorwaarden mag hanteren omdat een accu het enige onderdeel is die door laden en ontladen in capaciteit af gaan nemen.
De fabrieksgarantie blijft van toepassing maar bijvoorbeeld cashback acties vervallen daar staat tegenover dat het product goedkoper is.
Laptops die gerefurbished worden zijn producten die na langdurig gebruik ingeruild of afgedankt worden en na refurbishing weer verkocht worden.
Bij refurbishing wordt alleen dat vervangen wat defect is maar vaak is het alleen kwestie van testen, intern stofvrij maken, een beetje oppoetsen en nieuwe software installeren.
Refurbished laptops zijn en blijven tweedehands laptops waarop de verkoper zelf garantie geeft maar voor zaken zoals een accu andere voorwaarden mag hanteren omdat een accu het enige onderdeel is die door laden en ontladen in capaciteit af gaan nemen.
Wat mij betreft niet. Een koopovereenkomst omhelst het leveren van nieuw. Herroepingsrecht geeft klanten het recht om te herroepen en het product te testen en gaat daarbij dan niet uit van een waardevermindering althans niet een die te verhalen is op de klant. Als het gebruik minimaal, dan pleit is voor nieuw. Maar voor mij is het sowieso meer een spectrum terwijl het voor Moneyman veel meer binair is.
Een broek in de winkel die door een ander gepast is, is voor mij ook niet tweedehands.
-
sergio1963
Tweede kans koop ik veel, maar wordt altijd met volledige garantie geleverd.
Refurbisched is een heel ander product dus eigenlijk is dit niet te vergelijken
-
StevieNL81
Even vooropgesteld dat ik je geloof is het wel tegenstrijdig; juist bij refurbished zaken zijn ze vaak geïnspecteerd, schoongemaakt en waar nodig gerepareerd waardoor ze juist garantie kunnen geven terwijl dat bij 2e hand producten lang niet altijd het geval is (en ze minder reden hebben om dus garantie te geven)sergio1963 schreef: ↑03 sep 2025 15:54Tweede kans koop ik veel, maar wordt altijd met volledige garantie geleverd.
-
sergio1963
Lees mijn bericht nog eens, 2e kans geen 2e handsStevieNL81 schreef: ↑03 sep 2025 16:12Even vooropgesteld dat ik je geloof is het wel tegenstrijdig; juist bij refurbished zaken zijn ze vaak geïnspecteerd, schoongemaakt en waar nodig gerepareerd waardoor ze juist garantie kunnen geven terwijl dat bij 2e hand producten lang niet altijd het geval is (en ze minder reden hebben om dus garantie te geven)sergio1963 schreef: ↑03 sep 2025 15:54Tweede kans koop ik veel, maar wordt altijd met volledige garantie geleverd.
-
StevieNL81
Pfffft tijd voor nieuwe bril
sergio1963
en alfatrion
vinden dit leuk
-
Consumenneke
Wij zijn niet de eersten die dit bedenken en er is door talloze leveranciers al onderscheid gemaakt door heel precies te beschrijven welke garantie verwacht kan worden. Dat staat niet gebeiteld in graniet, want de regels veranderen doordat de wetgever voorwaarden bijstelt (zoals in het Belgische voorbeeld) of er uit jurisprudentie een nieuwe rechtsrealiteit voortvloeit.
Vanwege het hoge aantal returns bij webshops hebben die eigen regels mbt de kwaliteit van returnproducten, ik meen iets met 'klassen'. De beste klasse kan 'als nieuw' verkocht worden en daarna volgt zgan. In hoeverre dat ook een juridische status heeft, weet ik niet.
Refurbished, tweedekans en premium certified zijn allemaal verkooptermen zonder enige vast betekenis. Dus juridisch dakloos. Bij de ene verkoper betekenen deze woorden iets anders dan bij de volgende.
Vanwege het hoge aantal returns bij webshops hebben die eigen regels mbt de kwaliteit van returnproducten, ik meen iets met 'klassen'. De beste klasse kan 'als nieuw' verkocht worden en daarna volgt zgan. In hoeverre dat ook een juridische status heeft, weet ik niet.
Refurbished, tweedekans en premium certified zijn allemaal verkooptermen zonder enige vast betekenis. Dus juridisch dakloos. Bij de ene verkoper betekenen deze woorden iets anders dan bij de volgende.
Toch zijn die woorden niet zonder gevolg. Want een rechter betrekt ze wel in de afwegingen bij een eventuele procedure.Consumenneke schreef: ↑03 sep 2025 18:20Refurbished, tweedekans en premium certified zijn allemaal verkooptermen zonder enige vast betekenis. Dus juridisch dakloos. Bij de ene verkoper betekenen deze woorden iets anders dan bij de volgende.
-
Consumenneke
Zal best, maar de rechter heeft weinig houvast. De ene retailer heeft immers andere woorden of een andere betekenis voor dezelfde woorden. Daarom zal een grote reseller in zijn Algemene Voorwaarden aangeven welke garantie hij geeft op gebruikt, tweedehands, tweedekans, refurbished, near new, ZGAN, certified premium occasion, etc.Moneyman schreef: ↑04 sep 2025 10:52Toch zijn die woorden niet zonder gevolg. Want een rechter betrekt ze wel in de afwegingen bij een eventuele procedure.Consumenneke schreef: ↑03 sep 2025 18:20Refurbished, tweedekans en premium certified zijn allemaal verkooptermen zonder enige vast betekenis. Dus juridisch dakloos. Bij de ene verkoper betekenen deze woorden iets anders dan bij de volgende.
Kan best dat wetten en regels veranderen en de reseller zijn voorwaarden niet snel genoeg aanpast.
Dan stapt de Consumentenbond naar de rechter, of een dwarse consument of een jurist die graag zijn eigen definities laat toetsen.
Eerder vertelde ik dat retourverwerkers klassen of grades gebruiken om de kwaliteit van tweedehands aan te geven. Dit zijn de grades van Amazon FBA.
Grade A / Like New: Product appears unused, is in perfect condition, often with packaging and accessories intact.
Grade B / Very Good: Product has minor cosmetic defects but is fully functional and may be lightly used.
Grade C / Good: Product shows noticeable signs of use, such as scratches or marks, but works properly.
Grade D / Acceptable: Product is heavily used or has significant cosmetic damage, but remains operational.
Laatst gewijzigd door Radar op 05 sep 2025 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Op de man opmerking verwijderd
Reden: Op de man opmerking verwijderd
In de praktijk valt dat reuze mee. De rechter hanteert als toetsingskader wat een gemiddeld geïnformeerde consument van een bepaalde uitspraak mag verwachten. Daarbij worden zowel de juridische als maatschappelijke ontwikkelingen rondom woordkeuze meegewogen.Consumenneke schreef: ↑04 sep 2025 19:20Zal best, maar de rechter heeft weinig houvast.Moneyman schreef: ↑04 sep 2025 10:52Toch zijn die woorden niet zonder gevolg. Want een rechter betrekt ze wel in de afwegingen bij een eventuele procedure.Consumenneke schreef: ↑03 sep 2025 18:20Refurbished, tweedekans en premium certified zijn allemaal verkooptermen zonder enige vast betekenis. Dus juridisch dakloos. Bij de ene verkoper betekenen deze woorden iets anders dan bij de volgende.