Vanaf welke leeftijd mag jouw kind een telefoon?
Vanaf welke leeftijd mag jouw kind een telefoon?
Nu de scholen weer beginnen rijst in veel gezinnen de vraag: mag mijn kind een smartphone? Hoe oud moet je kind zijn voor een eigen toestel? En hoe hou je het gebruik binnen de perken en vooral veilig?
We schreven er dit artikel over: https://radar.avrotros.nl/artikel/help- ... t-nu-61821
En we zijn benieuwd naar jullie mening! Vanaf welke leeftijd mag jouw kind een smartphone? En houd je het telefoongebruik in de gaten?
We schreven er dit artikel over: https://radar.avrotros.nl/artikel/help- ... t-nu-61821
En we zijn benieuwd naar jullie mening! Vanaf welke leeftijd mag jouw kind een smartphone? En houd je het telefoongebruik in de gaten?
Re: Vanaf welke leeftijd mag jouw kind een telefoon?
Smartphone zou ik pas vanaf de 14 overwegen. Liever pas later, laat een kind maar spelen. Een niet slimme telefoon met hooguit WhatsApp zou wat mij betreft al eerder kunnen. Een goedkope sim only met een kleine bundel en het kind is bereikbaar en kan WhatsApp gebruiken.
-
HalloHierBenIk
Mijn dochter gaat nu net naar de middelbare. Ze is 12. Halverwege groep 8 heeft ze een smartphone gekregen van ons. Wij hebben de schermtijd gelimiteerd en ze moet voor alles wat ze wil installeren toestemming vragen aan mij. (Ik moet dan via mijn telefoon akkoord geven) Ze heeft wel whatt's app natuurlijk, dat hebben haar vriendinnen ook, maar af en toe kijk ik er even in. (Dat mag nu nog van haar, maar wie weet hoe dat straks is, als ze echt gaat puberen)
NB: Voor de middelbare moest ze een aantal apps installeren, waaronder Magister voor haar rooster. Zonder Magister weet ze ook niet wat haar rooster is en of er wat veranderd. In dat opzicht zijn de kids dus eigenlijk wel verplicht om een mobieltje te hebben
NB: Voor de middelbare moest ze een aantal apps installeren, waaronder Magister voor haar rooster. Zonder Magister weet ze ook niet wat haar rooster is en of er wat veranderd. In dat opzicht zijn de kids dus eigenlijk wel verplicht om een mobieltje te hebben
-
Consumenneke
Mijn kids kregen elk een (refurbished) iPhone en een tablet vanaf het moment dat die betaalbaar waren. Ze mochten die op school (in de klas) niet gebruiken en het thuisgebruik beperkten we door 's nachts het wifi-netwerk af te zetten. Er zaten sim-kaarten in met beperkt budget. Kids moeten hun eigen weg kiezen en daar gaven wij ze dee ruimte voor; kinderen zijn geen eigendom van hun ouders.
Dat was voordat er social media-kanalen waren die doelgericht verslavende content verspreiden. Ik weet hoe dat werkt, want ik word bestookt met olifantenfilmpjes uit Afrika.
Ik snap dat scholen het prive-gebruik beperken en steun oudergroepen die proberen hun kids een smartphonevrije opvoeding te bieden.
Van mij mag de EU veel strengere regels stellen aan met name Meta, Google, Tiktok, X en anderen die bijvoorbeeld onder druk van het nieuwe Amerikaanse bewind gestopt zijn met fact-checken. Ik zie dat er nu gerichte pogingen gedaan worden om Europese fact-check initiatieven de nek om te draaien. We moeten ons met z'n allen wel druk blijven maken over de omgeving waarin onze kinderen opgroeien.
Daarom volg ik Cestmocro.
Dat was voordat er social media-kanalen waren die doelgericht verslavende content verspreiden. Ik weet hoe dat werkt, want ik word bestookt met olifantenfilmpjes uit Afrika.
Ik snap dat scholen het prive-gebruik beperken en steun oudergroepen die proberen hun kids een smartphonevrije opvoeding te bieden.
Van mij mag de EU veel strengere regels stellen aan met name Meta, Google, Tiktok, X en anderen die bijvoorbeeld onder druk van het nieuwe Amerikaanse bewind gestopt zijn met fact-checken. Ik zie dat er nu gerichte pogingen gedaan worden om Europese fact-check initiatieven de nek om te draaien. We moeten ons met z'n allen wel druk blijven maken over de omgeving waarin onze kinderen opgroeien.
Daarom volg ik Cestmocro.
-
J. Deltoer
Ouders zijn juist primair zelf verantwoordelijk. Geef ze geen smartphone, maar leen ze een smartphone, en beheer zelf pin en pukkode, dan kan gecontroleerd worden waar ze digitaal vertoeven.
Laatst gewijzigd door Radar op 02 sep 2025 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Op de man opmerking verwijderd
Reden: Op de man opmerking verwijderd
Ik ben juist van mening dat het allemaal veel vrijer moet (qua beperkingen op social media) , maar dat social media en alle andere functies van een smart phone (behalve communicatie) beter als alcohol, gokken en sigaretten behandeld kunnen worden en pas vanaf een bepaalde leeftijd toegestaan zijn. Geen idee of het mogelijk is een sms-functie in te vullen zoals WhatsApp, zodat er geen derde partij bij betrokken is, alleen telefoonproducenten en providers. Dan is bellen, berichten en email het enige dat een kind nodig heeft op een mobiele telefoon.
Het probleem is dat je in allerlei schemergebieden terecht gaat komen en dat partijen de randen op gaan zoeken:Nijogeth schreef: ↑02 sep 2025 12:22Ik ben juist van mening dat het allemaal veel vrijer moet (qua beperkingen op social media) , maar dat social media en alle andere functies van een smart phone (behalve communicatie) beter als alcohol, gokken en sigaretten behandeld kunnen worden en pas vanaf een bepaalde leeftijd toegestaan zijn. Geen idee of het mogelijk is een sms-functie in te vullen zoals WhatsApp, zodat er geen derde partij bij betrokken is, alleen telefoonproducenten en providers. Dan is bellen, berichten en email het enige dat een kind nodig heeft op een mobiele telefoon.
* is een dm van een vape-producent een persoonlijk berichtje of een reclamepost en hoe controleer je dat?
* is een groepsbericht hetzelfde als een sms of is dat een social media post?
* Een kanaal in whatsapp is een social media kanaal / persoonlijke berichtenbox?
Je kunt het dus bijna niet anders dan zwart-wit zien..
Het is of helemaal wel of helemaal niet..
Ik ben helemaal niet voor een (smart) telefoon voor kinderen/jongeren, maar ben er dan weer wel voor dat ze met elkaar kunnen communiceren en dat gebeurt tegenwoordig nu eenmaal veelal online. Ook in groepen. Ze dat onthouden is gewoon niet eerlijk en mijns inziens ook niet verstandig.. Wel is teveel schermtijd en isolement ( buiten het online gedeelte ) een gevaar dat erin zit en je in de gaten moet houden.
Dat is wat mij betreft een ander verhaal voor social media ( zoals snapchat, fb, tiktok e.d. ) die naast bovenstaande eigenlijk bijzonder weinig positiefs toevoegen en vooral negatieve kanten hebben.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 02 sep 2025 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ten eerste zouden we kinderen al geen camera telefoon hoeven geven.
Maar ik zou WhatsApp groepen onder communicatie tellen (voetbalteam, klasgenoten, dat soort zaken), WhatsApp kanalen dan weer onder social media. Een DM is daarentegen vrijwel altijd via social media gestuurd.
Maar ik zou WhatsApp groepen onder communicatie tellen (voetbalteam, klasgenoten, dat soort zaken), WhatsApp kanalen dan weer onder social media. Een DM is daarentegen vrijwel altijd via social media gestuurd.
-
Consumenneke
Op school worden kids meer dan thuis sociale wezentjes die mee willen doen.
Je kent uit je eigen jeugd vast wel kids die streng werden opgevoed door ouderwetse ouders. Dat gun je niemand.
hier sluit ik me bij aan. Als jij besluit om je kind geen smartphone te geven als bescherming tegen de boze online wereld, dan sluit je hem of haar daarmee uit van het sociale leven zoals het nu gaat op school. er gaat nu eenmaal heel veel via social networks tegenwoordig. ik vind het wel verstandig om het te monitoren en er vooral veel over te praten met je kindangel1978 schreef: ↑02 sep 2025 13:04
Ik ben helemaal niet voor een (smart) telefoon voor kinderen/jongeren, maar ben er dan weer wel voor dat ze met elkaar kunnen communiceren en dat gebeurt tegenwoordig nu eenmaal veelal online. Ook in groepen. Ze dat onthouden is gewoon niet eerlijk en mijns inziens ook niet verstandig..
Overigens is Google family link wel een prima app om te monitoren wat de kinderen doen op hun smartphone.
Je kan een filter erop zetten zodat ze geen gekke dingen te zien krijgen, je kunt kiezen of je alleen ziet welke apps ze erop zetten of dat je toestemming moet geven. Je kunt heel erg veel zo instellen zoals je dat zelf wil doen, waardoor je een kind bijvoorbeeld erg vrij kan laten, maar toch in de gaten houden of ze niet te veel gekke dingen of in de problemen raken. Maar je kan het ook dusdanig beperken, zodat een soort censuur wordt.
Wat mij betreft is dat dus een heel erg handige app. En daarmee geeft het de sleutel voor de opvoeding aan de ouders en niet aan de overheden of techbedrijven die zelf bepalen wat een kind wel of niet mag zien. Grotendeels afhankelijk van de preutsheid van Amerika.
Want heel eerlijk, waar beschermen ze een 12-jarig kind voor door ze geen vrouwentepels, maar wel mannentepels en vuurwapens te laten zien? Ik denk dat niemand er echt een probleem van maakt als zo'n kind een paar borsten ziet. Zeker niet in Nederland, waar de grootste films vroeger standaard een paar borsten of seksscènes erin hadden.
Wat mij betreft is dat dus een heel erg handige app. En daarmee geeft het de sleutel voor de opvoeding aan de ouders en niet aan de overheden of techbedrijven die zelf bepalen wat een kind wel of niet mag zien. Grotendeels afhankelijk van de preutsheid van Amerika.
Want heel eerlijk, waar beschermen ze een 12-jarig kind voor door ze geen vrouwentepels, maar wel mannentepels en vuurwapens te laten zien? Ik denk dat niemand er echt een probleem van maakt als zo'n kind een paar borsten ziet. Zeker niet in Nederland, waar de grootste films vroeger standaard een paar borsten of seksscènes erin hadden.
Je kunt een white list of een black list maken.. In beide gevallen blijf je aan de gang en moet je zo'n beetje het hele internet erop zetten om dit te laten werken.. Dat is een illusie
Dat geeft je de mogelijkheid om bijvoorbeeld fb of whatsapp te blokkeren.. Maar whatsapp wil je eigenlijk wel ( communicatie met vrienden ), maar al die flauwekul en zelfs schadelijke content op whatsapp kanalen en communities wil je dan eigenlijk niet.. Maar dat kun je dan weer niet instellen!je kunt kiezen of je alleen ziet welke apps ze erop zetten of dat je toestemming moet geven.
Je ziet eigenlijk bijzonder weinig en alleen hoeveel tijd je kind aan bepaalde apps spendeert.. Volgens mij wil ook niemand letterlijk meekijken met je kind ( gun het ook enige privacy ), maar om nou te zeggen dat je kan zien dat je kind wel of niet schadelijke of ongewenste content te zien krijgt..waardoor je een kind bijvoorbeeld erg vrij kan laten, maar toch in de gaten houden of ze niet te veel gekke dingen of in de problemen raken. Maar je kan het ook dusdanig beperken, zodat een soort censuur wordt.
De smartphone (en apps) zijn niet het probleem. Een smartphone is niet heel anders dan andere dingen die je aan je kind geeft. Als je ze niet goed begeleidt kan het fout gaan. Als je zelf op je fiets altijd door rood rijdt, zal je kind dat ook gaan doen. Als ouders halve dagen op Insta of FB rond hangen moet je niet raar opkijken dat kinderen vergelijkbaar gedrag gaan vertonen alleen nog wat meer als ongeleide projectielen. Een smartphone vanaf bijvoorbeedl 10 jaar zou helemaal geen probleem moeten zijn als ouders weten hoe er mee om te gaan.
Eigenlijk zou de vraag moeten zijn: moeten ouders die hun kind een smartphone willen geven eerst een grondige cursus hebben gevolgd zodat ze weten wat de mogelijke gevaren zijn?
Eigenlijk zou de vraag moeten zijn: moeten ouders die hun kind een smartphone willen geven eerst een grondige cursus hebben gevolgd zodat ze weten wat de mogelijke gevaren zijn?
Moneyman
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Er is mogelijk een relatie tussen het gedrag van ouders en data van de volgende generatie. Ik vrees dat er echter veel ouders zijn die amper van hun smartphone gebruik maken, terwijl hun kroost dat wel doet. Dat komt omdat bepaalde apps verslaving bevorderen en omdat kids liefst de hele dag info uitwisselen of selfies maken.
Dus de smartphone, apps en content zijn wel een probleem.
Net als computergames trouwens.
Natuurlijk zijn smartphones en apps wel ( een groot gedeelte van ) het probleem. Ze zijn specifiek en doelbewust hierop ontworpen. Dat wil niet zeggen dat het gedrag en het gebruik van ouders niet ook een onderdeel van het probleem kan zijn, maar ook zonder dat levert smartphonegebruik en het gebruik van sociale media en apps nog steeds hetzelfde probleem op, door het enorm verslavende karakter van deze dingen. Dat maakt ze enorm anders dan andere dingen die je een kind geeft. Ik heb een bal nog nooit op z'n minst elk uur een ping/bericht/notificatie horen geven dat ie je mist en/of dat je ergens naar zou moeten kijken of iets met de bal moet doen ( zoals ik social media en apps / games dat wel regelmatig zie en hoor doen ). Ze zijn enorm verslavend en proberen je continu weer terug naar die smartphone/app toe te trekken, je een volgende uitdaging/leuk filmpje/post van een bekende of onbekende voor te schotelen zodat je aandacht weer op die telefoon gericht is. Veel volwassenen zie je al geen enkele weerstand hebben tegen deze dingen, hoe moet een opgroeiende puber die erbij wil horen dat dan wel doen?rwolters schreef: ↑05 sep 2025 09:40De smartphone (en apps) zijn niet het probleem. Een smartphone is niet heel anders dan andere dingen die je aan je kind geeft. Als je ze niet goed begeleidt kan het fout gaan. Als je zelf op je fiets altijd door rood rijdt, zal je kind dat ook gaan doen. Als ouders halve dagen op Insta of FB rond hangen moet je niet raar opkijken dat kinderen vergelijkbaar gedrag gaan vertonen alleen nog wat meer als ongeleide projectielen. Een smartphone vanaf bijvoorbeedl 10 jaar zou helemaal geen probleem moeten zijn als ouders weten hoe er mee om te gaan.
Datzelfde ( en nog verontrustende ) gedrag zie je nu verschijnen bij AI en chatbots die daarin nog een stap verder gaan en continu je aandacht proberen vast te houden en dan op een manier die lijkt op een menselijke interactie. De kans dat jongeren / mensen zich daarin verliezen is nog vele malen groter en het gevolg kan vele malen desastreuzer zijn ( zie ook de aflevering van nieuwsuur van gisterenavond ).
Dat afdoen als een probleem dat ouders veroorzaken en dus ook moeten oplossen is echt complete onzin ( hoewel menig ouder wel eens zelf ook mag nadenken over zijn/haar eigen gedrag en het gebruik van die smartphone / social media / apps en welk effect dat op (hun) kinderen heeft.
-
Consumenneke
Ooit een Tamagotchi gehad?

Die van mij heeft met goed gevolg zijn studie rechten afgerond en is nu jurist: Tamagotcha!
Mijn kinderen doen het met afdankertjes, onze oude telefoons zijn bij hun in gebruik. Eigenlijk al een behoorlijk aantal jaren, maar dan nog zonder simkaart en dus alleen via wifi. Onze oudste, net begonnen op het middelbaar, kreeg sinds zijn 12e verjaardag in februari een prepaid sim. Bij odido een kids prepaid bundel, die koste ons 7,50 per maand. Met het oog op de vakantie heb ik een aanbieding bij 50+ genomen, daar heb ik nu voor 2,50 per maand een bundel met onbeperkt bellen en sms en 30gb data. De middelste van 10 heb ik hier ook gelijk van mee laten profiteren en ook een bundel voor genomen, met het oog op de komende vakantie bijvoorbeeld, maar ook om hem bereikbaar te laten zijn als die buiten is (ja, onze kinderen spelen best nog veel buiten). De jongste van 6 heeft een afdankertje van opa gekregen, veel meer dan alleen youtube kan er niet op, zit ook geen simkaart in.
Op alle apparaten van mijn kinderen zit ouderlijk toezicht op. Of dat nu een tablet is, een laptop of telefoon. Ik heb hiervoor qustodio. Hierin kan ik alles beheren wat ze wanneer wel en niet mogen. Ik kan schermtijd en gebruikstijden instellen, ik kan ook instellen wanneer het bedtijd is, ik kan op bepaalde tijden toegang beperken, zodat tijdens huiswerk of iets dergelijks wel educatieve sites bezocht mogen worden, maar geen spellen. Ook kan ik inzien waar ze op zoeken, wat ze op youtube kijken. Van whatsapp kan ik niet meelezen, maar bepaalde berichten worden wel gevlagd en krijg ik bericht van. Is niet goedkoop, maar ik probeer hiermee wel enige controle te hebben op hun schermtijd, schermgebruik en online activiteiten.
Op alle apparaten van mijn kinderen zit ouderlijk toezicht op. Of dat nu een tablet is, een laptop of telefoon. Ik heb hiervoor qustodio. Hierin kan ik alles beheren wat ze wanneer wel en niet mogen. Ik kan schermtijd en gebruikstijden instellen, ik kan ook instellen wanneer het bedtijd is, ik kan op bepaalde tijden toegang beperken, zodat tijdens huiswerk of iets dergelijks wel educatieve sites bezocht mogen worden, maar geen spellen. Ook kan ik inzien waar ze op zoeken, wat ze op youtube kijken. Van whatsapp kan ik niet meelezen, maar bepaalde berichten worden wel gevlagd en krijg ik bericht van. Is niet goedkoop, maar ik probeer hiermee wel enige controle te hebben op hun schermtijd, schermgebruik en online activiteiten.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Nu heb je het nog in de hand, maar over een jaar of twee...
Ik snap het wel, maar op een gegeven moment gaan ze hun eigen weg. Dat kun je proberen uit te stellen, maar dan dat kan grote problemen veroorzaken. Je geeft ze waarden mee als ze jong zijn en dan gaan ze hun eigen fouten maken. Ik wens je wijsheid en fijne kids toe!