Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
ciajan

Re: Sunny Cars – andere (goedkopere) auto meegekregen dan geboekt – ervaringen?

Bericht door ciajan »

Ik boek al jaren bij Sunny en heb nog nooit de auto gekregen die op het plaatje bij de boeking staat. Dat weet je van te voren, want dat wordt ook vermeld. Ik krijg altijd een auto uit dezelfde categorie, maar vaak ook hoger.
Je weet bij Sunny dat je echt goed verzekerd bent en dat vind ik het belangrijkste als ik een auto huur.
Ik blijf na het boeken altijd wel een tijdje naar de prijzen kijken. Soms is een week later dezelfde categorie goedkoper. Ik bel hen dan op en krijg de nieuwe prijs zonder gezeur.

PraktischRealisme

Bericht door PraktischRealisme »

Je kunt je afvragen of een slogan vanzelfsprekend meteen een belofte is, zoals de schrijver van het beste antwoord als – suggestieve – naam aan de link naar de slogan koppelt?

Dat is lef, zo’n slogan óf fungeert deze slogan mogelijk ook als idealistische knipoog naar de branche-collega’s in de ruimste zin.

Scroll, scroll, scroll op de site ‘onder de slogan’ ook naar de video van 1 minuut en 10 seconden. Luister vanaf timetag: 33 seconden.. “[…] én kan je met een gerust hart nee zeggen tegen alles wat je ter plaatse wordt aangeboden.” Is dit niet de praktische nuancering van de slogan? Een perfecte wereld bestaat niet?

Bedenk je: producten met een waarde van, zeg, een kwart ton tot zeg zo’n vijf ton liggen niet bij verhuurders in ongelimiteerde hoeveelheden op de plank? Los van andere overmacht-problematiek bij [andere] klanten als onverhoopte schades, te laat terugbrengen etc.

Het gaat huurder kennelijk om emotie, gelieerd aan een specifiek type, terwijl het om categorie huur gaat? En hij/zij eist op grond daarvan €100,00. [Een bedrag dat je overigens bij elke onderhandeling voor een nieuwe auto - bij elk type - mogelijk zó voor elkaar krijgt?]

Ik begrijp emotie van huurder. Ik begrijp pragmatisme [en regelgeving] van verhuurder ook. En dan wordt het inderdaad: kleine lettertjes bekijken en dus ook díé in de video, ter nuancering van de promotionele slogan?

Ik kan vanuit ervaring een boek schrijven over autoverhuurproblematiek. Eén voorbeeld met een doel, Níét via Sunny overigens: ik heb in Johannesburg weleens een halve dag naar een auto gezocht met een voucher in de hand. De stadsvestiging was een stoffig restant. Niet pas een weekje dicht, vermoedde ik. Een onleesbaar briefje op de deur, met een pijl die naar de hemel wees voor de nieuwe locatie. Super, ná je vlucht! 😏 “Welkom in Zuid-Afrika,” zei de dame bij de nieuwe vestiging, inmiddels gevestigd in een high-rise hotel elders in de stad. Ik meld dit om te benadrukken dat internationale verhoudingen en lokale cultuur een sterke rol spelen in de complexiteit. Een Nederlandse site daar volledig op aanpassen is imho onmogelijk. Ik zag ook een andere comment: “In welk land gebeurde het?” Dat is in betrokken case ook relevant, imho. [Alhoewel het in betrokken case overduidelijk om een auto-categorie-boeking ging?]

Nu ik ouder ben, ben ik toleranter geworden naar de branche. Het is een complexe branche waarin klantwens en bedrijfsmogelijkheden (in tijd en prijs) op elkaar moeten worden afgestemd, binnen een zekere mate van (wettelijke) redelijkheid – en dan óók nog concurrerend blijven ‘op elke 100 euro’! Auto’s worden in de prak gereden, komen te laat terug, etc. etc. Het zijn dure producten, ongelimiteerde voorraden lijkt mij onmogelijk - het is passen en meten - of je drijft de prijs voor ons allen omhoog. dat kan een keuze zijn.

Ik weet wel: als je ergens een Rolls huurt, dan krijg je ook die Rolls … én daar hangt een meer dan pittig prijskaartje aan – dát wel. Alle waar naar haar geld. Je huurt dan niet categorie-specifiek, echter exact-type-specifiek. Ik vermoed dat je die ook automatisch huurt met een volle tank😅 zonder dat daar over gepraat wordt? Dat zou zomaar zo kunnen zijn?

Ik moest grimlachen om de suny slogan.😅

Consumenneke

Bericht door Consumenneke »

ciajan schreef:
01 aug 2025 09:39
Ik boek al jaren bij Sunny en heb nog nooit de auto gekregen die op het plaatje bij de boeking staat.
Kijk, zo herken je de reiziger die door ervaring wijs geworden is.

Het probleem wordt ook veroorzaakt doordat het bestelsysteem zo ingericht is dat de onervaren klant meent dat hij keuze heeft. Je kiest voor merk X en model B, maar je krijgt iets anders. Verhuur dan meteen auto's in een bepaalde categorie en hanteer zeker geen prijsverschillen binnen de categorie.

Stel je voor dat je uit eten gaat en een de bediening schotelt je een andere maaltijd voor. Uit dezelfde categorie. Dat is toch ondenkbaar?

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
01 aug 2025 11:45
Het probleem wordt ook veroorzaakt doordat het bestelsysteem zo ingericht is dat de onervaren klant meent dat hij keuze heeft. Je kiest voor merk X en model B, maar je krijgt iets anders. Verhuur dan meteen auto's in een bepaalde categorie en hanteer zeker geen prijsverschillen binnen de categorie.
De kern van het probleem én de oplossing in twee zinnen. Moeilijker is het niet wat mij betreft.

Consumenneke

Moneyman schreef:
02 aug 2025 10:50
Consumenneke schreef:
De kern van het probleem én de oplossing in twee zinnen. Moeilijker is het niet wat mij betreft.
Ik val van mijn stoel. We zijn het eens!

RaymondObbes

Bericht door RaymondObbes »

Rowan (customer care expert van Sunny Cars) zit er redelijk bovenop. Ik heb inmiddels bericht ontvangen dat Sunny Cars onverplicht en puur t.b.v. klanttevredenheid heeft besloten de 100 euro terug te betalen. Ik vind dit een nette service en heb ook de reviews aangepast om dit te reflecteren.

Een eventuele volgende keer zal ik er rekening mee houden dat je niet een auto kiest, maar een categorie, en dus het kiezen van de goedkoopste optie uit een bepaalde categorie de beste optie is. Ik had daar achter kunnen komen door de kleine lettertjes te lezen, maar toch vind ik dat in 2025 het duidelijker moet zijn hoe dit werkt voor een consument.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

RaymondObbes schreef:
02 aug 2025 14:15
Rowan (customer care expert van Sunny Cars) zit er redelijk bovenop. Ik heb inmiddels bericht ontvangen dat Sunny Cars onverplicht en puur t.b.v. klanttevredenheid heeft besloten de 100 euro terug te betalen. Ik vind dit een nette service en heb ook de reviews aangepast om dit te reflecteren.
Mooi resultaat. Jammer dat het zoveel moeite moest kosten, maar toch fijn dat het je iets heeft opgeleverd!

Consumenneke

RaymondObbes schreef:
Rowan (customer care expert van Sunny Cars) zit er redelijk bovenop.
Had je de indruk dat ze meelezen op dit forum?

Lijk me trouwens wel de gewenste en ook een faire oplossing. :wink:

RaymondObbes

Consumenneke schreef:
02 aug 2025 14:36
RaymondObbes schreef:
Rowan (customer care expert van Sunny Cars) zit er redelijk bovenop.
Had je de indruk dat ze meelezen op dit forum?

Lijk me trouwens wel de gewenste en ook een faire oplossing. :wink:
Ik heb reviews achtergelaten op hun reviewsites. De reactie was daarop. Op een van de reviews had ik de groeten gedaan aan Hans Knottnerus, en daar reageerde ze op in de mail ;).

Maar ik ben er redelijk van overtuigd dat Rowan ook wel meeleest op dit forum ja. Zorgen dat de online aanwezigheid van SC positief is, is zijn baan. Hi Rowan!

Consumenneke

Precies zoals voorspeld.
Consumenneke schreef:
31 jul 2025 14:41
StevieNL81 schreef:
31 jul 2025 14:33
Hoe helpt je advies TS zijn geld terug te krijgen? Want nogmaals...daar gaat de RCC niet over. Ze geven hooguit advies over hoe Sunnycars het beter kan doen (ALS dat al moet) maar doen niets met de onderliggende klacht
Wederom fout. De SRC gaat een adverteerder niet vertellen wat ze wel kunnen doen. Die bevestigt alleen dat de beloofde prestatie (de reclame) niet waargemaakt wordt.

Zo'n afkeuring is een tik op de vingers die Sunny Cars niet wil. Sunny Cars zal dus vooraf erkennen dat ze deze belofte niet waargemaakt hebben en voorkomen dat de klacht behandeld wordt, door vraagsteller een vergoeding aan te bieden voor het genot dat hem ontzegd is door de verhuurder.
Maar goed dat Stevie de weddenschap niet aangegaan is. :wink:
Consumenneke schreef:
31 jul 2025 15:22
Wedden om een fles champagne dat (dreigen met) een gang naar de stichting reclame code al snel effectief zal blijken. :wink:

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
Sunny Cars heeft inmiddels nog meer verduidelijking aangebracht buiten de al eerder aangegeven teksten. Bij de plaatjes staat:
Toyota Agya of soortgelijk (Small - Standard)
De klasse en uitvoering worden nu vermeldt bij het plaatsje van de auto. Inclusief de opmerking 'of soortgelijk'.

Verder is er een vergelijkingstool indien u twee verschillende aanbiedingen met elkaar wilt vergelijken.
Ga dus niet direct op de getoonde prijs af, maar vergelijk de voorwaarden om erachter te komen of een andere auto met jouw specifieke wensen niet toch goedkoper uitpakt, omdat bijvoorbeeld bepaalde extra’s goedkoper zijn. Specifieke huurvoorwaarden vergelijken kan heel eenvoudig op desktop door in het eerste scherm op ‘vergelijk’ te klikken.
https://www.sunnycars.nl/handig-om-te-w ... gelijken/

Sunny Cars doet er echt alles aan om het de klant duidelijk te maken dat die een categorie kiest en niet een specifieke auto en dat er verschillen in voorwaarden kunnen zijn die tot prijsverschillen kunnen leiden.

Laten we hopen dat de laatste aanpassingen nu ook de meest onervaren klant duidelijk maakt dat je een auto uit een categorie huurt en niet een specifiek model.

StevieNL81

Bericht door StevieNL81 »

Consumenneke schreef:
02 aug 2025 15:05
Precies zoals voorspeld.
Consumenneke schreef:
31 jul 2025 14:41
StevieNL81 schreef:
31 jul 2025 14:33
Hoe helpt je advies TS zijn geld terug te krijgen? Want nogmaals...daar gaat de RCC niet over. Ze geven hooguit advies over hoe Sunnycars het beter kan doen (ALS dat al moet) maar doen niets met de onderliggende klacht
Wederom fout. De SRC gaat een adverteerder niet vertellen wat ze wel kunnen doen. Die bevestigt alleen dat de beloofde prestatie (de reclame) niet waargemaakt wordt.

Zo'n afkeuring is een tik op de vingers die Sunny Cars niet wil. Sunny Cars zal dus vooraf erkennen dat ze deze belofte niet waargemaakt hebben en voorkomen dat de klacht behandeld wordt, door vraagsteller een vergoeding aan te bieden voor het genot dat hem ontzegd is door de verhuurder.
Maar goed dat Stevie de weddenschap niet aangegaan is. :wink:
Consumenneke schreef:
31 jul 2025 15:22
Wedden om een fles champagne dat (dreigen met) een gang naar de stichting reclame code al snel effectief zal blijken. :wink:
Klopt dat had je een fles champi gekost. Of heb ik gemist dat dit nav de (dreigende) RCC klacht is en dat ze toegeven dat de belofte niet is nagekomen? Bovendien is dit niet omdat ze geen tik op de vingers willen...ze geven immers aan dat het geheel onverplicht is.

Dat ze schikken vaak ook eerder een kostenweging. Het bedrijf waar ik werkte was ook bij een geschillencommissie aangesloten en vaak werden klachten onder 250 euro geschikt omdat het ze veel meer kost om hem überhaupt te laten behandelen, zelfs als het bedrijf gelijk krijgt. Tenzij in principezaken. Maar een geschillencommissie kan ook daadwerkelijk een vergoeding toezeggen en de RCC kan alleen foei zeggen, en dát was mijn punt.

RaymondObbes

Lekker verhaal. Ontvang nu een boete voor geen tol betalen omdat er geen geldig vignet op stond voor Oostenrijk. Terwijl ik duidelijk had aangegeven door welke landen te gaan. Staat ook in de bevestiging van Sunny Cars.

StevieNL81

Bericht door StevieNL81 »

Maar staat daar in die bevestiging ook dat het inclusief vignet is?

https://www.sunnycars.nl/auto-huren/oostenrijk/
Tol betalen in Oostenrijk

In Oostenrijk is het verplicht om tol te betalen op de meeste snelwegen en enkele tunnels en bergpassen. Je hebt een tolvignet nodig, die je kunt kopen bij de grens, online, of bij tankstations en postkantoren. Er zijn dag-, week-, maand- en jaarvignetten beschikbaar. Zorg ervoor dat je het vignet op de voorruit plakt voordat je de tolweg opgaat.

PraktischRealisme

nieuw onderwerp?

1. De bedoeling van de opmerking ‘lekker verhaal’ begrijp ik niet. Althans niet in formele zin.

2. betrokkene stelt geen vraag. Geeft slechts aan dat hij een boete heeft gehad die niets met de eerste vraag heeft te maken.

3. Indien betrokkene dit wil aankaarten zou dat imho als een volledig nieuw onderwerp moeten worden aangekaart. Dit om ruis te vermijden. Of vergis ik me?

[Het autohuur onderwerp in kwestie lijkt - dankzij de coulance van Sunny Cars - naar tevredenheid afgerond, toch?]

Discoland

Bericht door Discoland »

RaymondObbes schreef:
05 sep 2025 18:30
Lekker verhaal. Ontvang nu een boete voor geen tol betalen omdat er geen geldig vignet op stond voor Oostenrijk. Terwijl ik duidelijk had aangegeven door welke landen te gaan. Staat ook in de bevestiging van Sunny Cars.
Is het een idee om een klacht in te dienen?

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

RaymondObbes schreef:
U bent er vanuit gegaan dat de autoverhuurder ook alle tolwegen voor u betaald in alle de landen waarvan u aangegeven heeft te gaan rijden? Hoe bent op deze aanname gekomen?

Hopelijk heeft u wel zelf het parkeergeld overal betaald. Anders staan u nog een paar verrassingen te wachten.

PraktischRealisme

Emotie… [nee nee niet over de TOL boete]

Ik vind dat Sunny Cars het heel netjes heeft opgelost. De coulance betaling [voor de onervaren autohuurder met de herkenbare emotie die ik vroeger ook had. Je denkt dat je specifiek huurt]. Verstandig van Sunny Cars om ook de site wat te verduidelijken [om precedent naar andere huurders te vermijden, die op klagen en korting uit zijn, maar wel de concurrentiepositie van Sunny Cars zou kunnen verzwakken. Ik acht die kans klein. Sinds kort zie ik ook veel reclame van Sunny Cars [via Utube]. Die reclame campagne zette me ook aan het denken. Misschien is het eens een idee om een grappige campagne te doen met echte acteurs en actrices [wel duur] die al die wereldwijde autohuur problematiek eens aan de kaak stelt. [Denk aan de lokale analfabeet die je auto komt brengen bij je hotel met alle extra verzekeringen al aangekruist op een contract in het Spaans. Het gedoe een auto verhuren met een lege tank. Of vol getankt tot de wijzer op vol staat of de benzine overdrupt [klanten en verhuurders]. Te goede trouw meldingen van zaken die vorige klanten vermoedelijk hebben veroorzaakt [het eruit vallende zijclignoteurtje]. na wisseling, enorme rekening krijgen voor de lekke reserveband [ergens - zelf ‘stiekum’ - laten repareren dus. En nog vele … de autoverhuurders kennen ze wel. Een auto meekrijgen, 3 klassen hoger, terwijl je door bergdorpen met hele kleine straatjes gaat rijden. Groter is niet altijd beter? Let op: DieselStickers er afgetrokken door eerdere klanten. Het gevolg is te raden. In Costa Rica staan op vele lokaties mensen achter balies [en in hotels] die niet of nauwelijks kunnen rekenen, heel raar.. ik werd écht ruim honderd dollar gematst [2e bestuurder voor 5 weken vergeten te rekenen]. En de mooiste … met een dikke zwarte viltstift kalkt het erg leuke meisje achter de balie op het contract [nádat de handtekeningen door ons waren gezet] …. NAT MEEGEGEVEN. Ik heb me echt 100km af zitten vragen wat bedoelt ze in hemelsnaam? [formeel: ze hebben de auto nat, net schoongemaakt én nat, meegegeven daardooris samen nalopen op eerdere [gebruiker] schade wat lastiger. Volgende keer vroeg ik of ze de tekst er weer op wilde zetten.😅

Ik zou inderdaad de boete voor de tolweg maar niet aankaarten als nieuw onderwerp.

Sunny Cars … mijn complimenten! success met de strijd! Een reclamecampagne in de vorm van enige educatie? [Koepel van goedbedoelende autohuurders om de kosten te kunnen spreiden?]

Ps eigenlijk was de reden dat ik een account hier heb aangemaakt, de ontelbare meegemaakte ellende bij wereldwijde autohuur met hier en daar een lichtpuntje [NAT MEEGEGEVEN😉] bij autoverhuurders. Het is soms enorm lachen, maar meestal huilen én dokken! [soms direct, soms ondanks andere imo redelijke afspraken achteraf thuis via de afgegeven creditcard borg]

rwolters

Bericht door rwolters »

RaymondObbes schreef:
Ook al heb je een huurauto, als bestuurder ben je verantwoordelijk om te voldoen aan de regels. Als de verhuurder heeft toegezegd dat het geregeld is, is het nog altijd jouw verantwoordelijkheid als huurder om te controleren of de juiste sticker er op zit. Net zoals je moet controleren of er geen schade aan de auto zit, en of de bandenspanning goed is (en nog veel meer andere dingen).

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

rwolters schreef:
06 sep 2025 20:30
Als de verhuurder heeft toegezegd dat het geregeld is, is het nog altijd jouw verantwoordelijkheid als huurder om te controleren of de juiste sticker er op zit.
Natuurlijk heeft de autoverhuurder niet gezegd de tol voor de tolwegen te betalen.

TS meent dat als hij zegt tegen de verhuurder dat ie met de huurauto in Oosterijk, Frankrijk of Spanje gaat rijden, hij er vanuit mag gaan dat de verhuurder de tol wel betaald indien hij gebruik maakt van de tolwegen.

Plaats reactie