Unox soep - te zout of niet te zout?
-
witte angora
Unox soep - te zout of niet te zout?
Sinds zaterdag niet lekker, nergens zin in. Dus vanmiddag heel erg tegen mijn gewoonte in een zak Unox soep warm gemaakt. Heb er een paar liggen voor gevallen als dit. Maar ja...
Meteen de eerste hap: 'wat is dit zouttt... Mijn eigen, zelfgetrokken, soep is lang zo zout niet...' En als je naar de verpakking kijkt klopt dat ook wel:
Per 100 ml. 0,65 gram zout
Per portie (275 gram, is niks) 1,8 gram, en dat is 30%.
Je kan soep niet twee keer opwarmen, en mijn mok was met één portie bepaald niet vol. Dus maar alles opgegeten, heb ik in ieder geval die 275 gram groente/snijafval binnen. Dan heb ik dus alleen met de soep 3,6 gram zout binnen, en dat is 60% van wat je dagelijks binnen mag krijgen... Het scheelt dat ik tussen de middag niks heb gegeten...
Maar de vraag is dus: is deze hoeveelheid zout inderdaad veel te veel en kan het een stuk minder, of moeten mensen het er maar mee doen? Voor de smaak is het wat mij betreft absoluut niet nodig. Wordt er geen aandacht meer besteed aan het feit dat mensen in het algemeen te veel zout binnen krijgen?
Meteen de eerste hap: 'wat is dit zouttt... Mijn eigen, zelfgetrokken, soep is lang zo zout niet...' En als je naar de verpakking kijkt klopt dat ook wel:
Per 100 ml. 0,65 gram zout
Per portie (275 gram, is niks) 1,8 gram, en dat is 30%.
Je kan soep niet twee keer opwarmen, en mijn mok was met één portie bepaald niet vol. Dus maar alles opgegeten, heb ik in ieder geval die 275 gram groente/snijafval binnen. Dan heb ik dus alleen met de soep 3,6 gram zout binnen, en dat is 60% van wat je dagelijks binnen mag krijgen... Het scheelt dat ik tussen de middag niks heb gegeten...
Maar de vraag is dus: is deze hoeveelheid zout inderdaad veel te veel en kan het een stuk minder, of moeten mensen het er maar mee doen? Voor de smaak is het wat mij betreft absoluut niet nodig. Wordt er geen aandacht meer besteed aan het feit dat mensen in het algemeen te veel zout binnen krijgen?
- esphome
Beste antwoord
Gekozen door witte angora
Re: Unox soep - te zout of niet te zout?
Ik verbaas mij ook vaak over de gebruikte hoeveelheid zout. Zout is net als suiker erg gemakkelijk aan een vloeistof toe te voegen.
Dan waarom niet de helft van de standaard gebruikte hoeveel in de toekomst aan soep toe te voegen. Op de verpakking kan dan staan, "toevoegen van zout naar smaak mogelijk.
Standaard krijgt een eter minder zout binnen en mocht het iemand zijn die het toch nog het zouter wenst. De zout strooier staat meestal ook op tafel. In een restaurant mag je ook zout toevoegen als je dat graag wil.
En wie zegt dat wat minder zout ook juist niet lekker is. Ik doe geen zout op een gekookt ei op brood omdat er al een plak ham onder ligt. Dat is dan al genoeg zout vanuit de ham. Plakken tomaat op brood, iets meer peper en je mist, het zout niet meer etc.
Dan waarom niet de helft van de standaard gebruikte hoeveel in de toekomst aan soep toe te voegen. Op de verpakking kan dan staan, "toevoegen van zout naar smaak mogelijk.
Standaard krijgt een eter minder zout binnen en mocht het iemand zijn die het toch nog het zouter wenst. De zout strooier staat meestal ook op tafel. In een restaurant mag je ook zout toevoegen als je dat graag wil.
En wie zegt dat wat minder zout ook juist niet lekker is. Ik doe geen zout op een gekookt ei op brood omdat er al een plak ham onder ligt. Dat is dan al genoeg zout vanuit de ham. Plakken tomaat op brood, iets meer peper en je mist, het zout niet meer etc.
-
Wat-nou-weer
Hoeveel zout erin zit, staat op de buitenkant. Als je het teveel vindt, had je het niet moeten kopen.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
witte angora
Leuke opmerking, maar gezien alle aandacht die er in het verleden aan werd gegeven ging ik ervan uit dat het wel redelijk op orde zou zijn. Dat valt dus best wel tegen. En zeg nou zelf, ga jij nou echt van allles, maar dan ook alles, de etiketten controleren?
ik heb geen zout-soep norm kunnen vinden, dus 'te zout' gaat om eigen smaak
als je de soep veel te zout vindt dan moet je hem niet opeten. En ik heb eens verwarmde soep al honderden keren opnieuw verwarmd, dus het lijkt me geen reden om dan maar door te eten.
trouwens, een zoutvermelding op een pak zegt me niks. Want hoe proeft 0,8 gram zout in het echt?
maar een ding is zeker, het staat op het pak. Of je dat nou wil lezen of niet. Dus uiteindelijk gaat het om je eigen verantwoordelijkheid.
als je de soep veel te zout vindt dan moet je hem niet opeten. En ik heb eens verwarmde soep al honderden keren opnieuw verwarmd, dus het lijkt me geen reden om dan maar door te eten.
trouwens, een zoutvermelding op een pak zegt me niks. Want hoe proeft 0,8 gram zout in het echt?
maar een ding is zeker, het staat op het pak. Of je dat nou wil lezen of niet. Dus uiteindelijk gaat het om je eigen verantwoordelijkheid.
ArieJol1979
en wikop
vinden dit leuk
Te zout????
Daar moet nog maggi in.
Daar moet nog maggi in.
Beterschap Witte Angora.
En vergeet niet, zout heeft ook een ontsmettende werking. Zeker bij verkoudheid en griepachtige verschijnselen, even spoelen/gorgelen met zout water, en weg zijn de neus/keelklachten.
En vergeet niet, zout heeft ook een ontsmettende werking. Zeker bij verkoudheid en griepachtige verschijnselen, even spoelen/gorgelen met zout water, en weg zijn de neus/keelklachten.
Consumenneke
vindt dit leuk
We krijgen nog steeds teveel zout binnen, kant-en klare maaltijden zoals bij TS zijn de grootste boosdoener
https://nierstichting.nl/gezond-leven/m ... -over-zout
Erwtensoep smaak geven kost een hoop zout. Daarom gooi ik er liever wat sambal in (al zit daar ook zout in).
Erwtensoep smaak geven kost een hoop zout. Daarom gooi ik er liever wat sambal in (al zit daar ook zout in).
Tja, veel kant en klaar voedsel is te zout of te zoet. Zout en suiker zijn min of meer de goedkoopste ingrediënten en hebben tevens een fantastische conserverende werking. Voor de mens is het niet zo goed. Een enkele keer eten is niet erg.
Wat wel kan en wat wij nog wel eens doen, is de kant en klare soep gebruiken als basis en er zelf het een en ander aan toe te voegen. Geheel afhankelijk van welke soep en dan geen zout meer toevoegen. Krijg je op een redelijk makkelijke manier een prima soep (voor meer personen)
Wat wel kan en wat wij nog wel eens doen, is de kant en klare soep gebruiken als basis en er zelf het een en ander aan toe te voegen. Geheel afhankelijk van welke soep en dan geen zout meer toevoegen. Krijg je op een redelijk makkelijke manier een prima soep (voor meer personen)
-
Wat-nou-weer
Ik controleer niet op zout want dat interesseert me niet. Ik kijk bij die Unox soepen alleen naar de ingrediënten om te checken of er dingen in zitten die ik niet lekker vind.witte angora schreef: ↑08 sep 2025 19:45Leuke opmerking, maar gezien alle aandacht die er in het verleden aan werd gegeven ging ik ervan uit dat het wel redelijk op orde zou zijn. Dat valt dus best wel tegen. En zeg nou zelf, ga jij nou echt van allles, maar dan ook alles, de etiketten controleren?
In chips, zoute drop etc. zit ook zout en dat zal je toch ook wel eens eten?
Zolang je niet dagelijks, week in week uit, maand in maand uit, kant en klaar maaltijden eet, is er niet zoveel aan de hand.
ArieJol1979
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Waarom niet twee keer opwarmen?witte angora schreef: ↑08 sep 2025 19:34Je kan soep niet twee keer opwarmen, en mijn mok was met één portie bepaald niet vol.
-
taxikemperman
Waarom zou je soep niet mogen opwarmen?
Mijn vrouw maakt vandaag soep viir morgen.
Als er morgen soep overblijft dan eten we de redt de volgende dag op
En sowieso snert is de volgende dag veel lekkerder
Mijn vrouw maakt vandaag soep viir morgen.
Als er morgen soep overblijft dan eten we de redt de volgende dag op
En sowieso snert is de volgende dag veel lekkerder
Consumenneke
en bupaul
vinden dit leuk
-
peter17111962
"je kan soep niet twee keer opwarmen"
Dat hoeft ook niet. Daar zijn die koelkast bakjes voor. Ik doe de inhoud van die zak of blik soep in zo een kunst stof bakje en Schep eruit wat in nodig heb en dat maak ik warm. Doe ik ook met die groenten uit die potjes.
Dat hoeft ook niet. Daar zijn die koelkast bakjes voor. Ik doe de inhoud van die zak of blik soep in zo een kunst stof bakje en Schep eruit wat in nodig heb en dat maak ik warm. Doe ik ook met die groenten uit die potjes.
-
Morgan le Fay
Oplossing je groentesoep zelf maken, kan je ook het zoutgehalte binnen de perken houden.
Zelf maak ik behalve de pindasoep alle soepen zelf. Je kan eventueel er een zakje eenkops soep bij doen om het geheel op smaak te maken.
Zelf maak ik behalve de pindasoep alle soepen zelf. Je kan eventueel er een zakje eenkops soep bij doen om het geheel op smaak te maken.
Ja, die kant en klaar zakken zijn notoir berucht om hun zoutgehalte.
Soep opwarmen kan overigens prima, meermaals zelfs. Maar je moet natuurlijk -zoals met alles wat je opwarmt- wel opletten, want bij iedere keer opwarmen hebben de bacteriën de kans
Soep opwarmen kan overigens prima, meermaals zelfs. Maar je moet natuurlijk -zoals met alles wat je opwarmt- wel opletten, want bij iedere keer opwarmen hebben de bacteriën de kans
bupaul
vindt dit leuk
Zout in erwtensoep???Doe ik er nooit in16again schreef: ↑08 sep 2025 20:43We krijgen nog steeds teveel zout binnen, kant-en klare maaltijden zoals bij TS zijn de grootste boosdoener
bupaul
vindt dit leuk
-
Morgan le Fay
Sambal gaat hier standaard door de soep. Geen zin in een revolutie.
Consumenneke
vindt dit leuk
De door u gekochte Unox soep in zak is bedoelt voor twee personen en bevat 1,8 gram zout per portie en dat is 30% van de maximale 6 gram per dag.
Als u zelf alle soep opeet blijft u nog ruim onder de maximale hoeveelheid zout per dag en gezien de hoeveelheid is het dan meer een maaltijd dan een tussendoortje.
Dat u de soep te zout vind is een kwestie van smaak die voor iedereen weer anders is maar kant en klare soep zonder zout op de markt brengen is ook geen optie want als er achteraf nog zout toegevoegd toegevoegd moet worden is het geen kant en klare soep meer.
Als u zelf alle soep opeet blijft u nog ruim onder de maximale hoeveelheid zout per dag en gezien de hoeveelheid is het dan meer een maaltijd dan een tussendoortje.
Dat u de soep te zout vind is een kwestie van smaak die voor iedereen weer anders is maar kant en klare soep zonder zout op de markt brengen is ook geen optie want als er achteraf nog zout toegevoegd toegevoegd moet worden is het geen kant en klare soep meer.
-
Consumenneke
Er zijn talloze manieren om de hoeveelheid zout te verlagen bijvoorbeeld met kruiden en spijzen hoewel ook andere ingrediënten een rol kunnen spelen bij onze zoutbeleving denk bijvoorbeeld aan Maggi dat we naar eigen inzicht in soep en andere gerechten sprenkelen maar als het een kwestie van smaak is dan is het per definitie al voor iedereen anders vergelijk het maar met suiker want je hebt ook zero-dranken.
Soep Zero?
-
J. Deltoer
Ik doe geen zout of sambal door de soep, dat is niet gezond. Voor de smaak voeg ik een flinke scheut whisky toe. Rood etiket is prima hiervoor.
Met alle respect voor weerzestien, ik vind mijn bijdrage beter.
bupaul
, witte angora
en ArieJol1979
vinden dit leuk
-
witte angora
J. Deltoer schreef: ↑09 sep 2025 11:44Ik doe geen zout of sambal door de soep, dat is niet gezond. Voor de smaak voeg ik een flinke scheut whisky toe. Rood etiket is prima hiervoor.