Kosten installatie nieuwe douchekraan

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Annemiek1963

Kosten installatie nieuwe douchekraan

Ongelezen bericht door Annemiek1963 »

Vorig jaar maart 2024 heb ik een hele nieuwe badkamer gekocht bij Sanisale en laten installeren door een aannemer die door Sanisale werd aangeboden. Alles bijelkaar heeft de badkamer inclusief een apart toilet ons 20.000 euro gekost. Na 14 maanden bleek er iets mis te zijn met de mengkraan in de douche. Deze gaf alleen heet water en mengde dus niet. Dit heb ik gemeld bij Sanisale en zij hebben in overleg met de fabrikant een nieuwe mengkraan opgestuurd. Zij gaven aan deze niet te willen installeren want zij zeggen alleen verantwoordelijk te zijn voor de spullen. Ik moest zelf de aannemer regelen om de oude kraan weg te halen en de nieuwe te installeren. Dit heeft mij toen een extra 220 euro gekost. Is het terecht dat ik zelf voor deze kosten opdraai? Ik heb niet de in eerste instantie kapotte kraan geleverd. Ik probeer de kosten te verhalen op Sanisale maar zij zeggen hier niet verantwoordelijk voor te zijn en ook de aannemer ( dezelfde die ook de hele badkamer destijds heeft geïnstalleerd) zegt dat dit dus extra kosten zijn en berekent deze ook weer aan mij door. Wie heeft gelijk? Ik kom er niet uit. Hartelijk dank voor uw antwoord.

rwolters

Re: Kosten installatie nieuwe douchekraan

Ongelezen bericht door rwolters »

Heb je die aannemer betaalt via Sanisale als onderdeel van het totale contract of hebben zij slechts een suggestie gedaan over een aannemer en heb je direct een overeenkomst met die aannemer afgesloten?

Overigens kan je een douchekraan in 10 minuten zelf vervangen als je een beetje handig bent. Het zijn allemaal standaard aansluitingen. Dus water afsluiten, oud kraan losdraaien, niet kraan er op en moeren vastdraaien en water weer aan.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat beetje handig is voor velen toch een probleem en ook het juiste gereedschap. Als je de verkeerde tang gebruikt heb je kans dat je het chrome of de coating beschadigd.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Bij een ondeugdelijk product is de verkoper ook aansprakelijk voor de gevolgschade. Daar valt wat mij betreft ook voorrijden +kosten vervanging onder.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Zit er na 14 maanden nog garantie op, de nieuwe kraan is dan wel onder garantie geleverd, maar voor de aannemer is dit dus gewoon werk, welke betaald moet worden.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het lijkt een non-conform product en dan is de verkoper aansprakelijk voor de schade. Zie art. 7:17, 7:21 en 7:24 BW.

Sanisale heeft gelijk in de zin dat zij alleen verantwoordelijk zijn voor de spullen. De spullen waren niet goed en daardoor zit jij met extra kosten die je niet had gehad als de spullen wel goed waren. Ze zijn dus aansprakelijk voor de extra kosten.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Dan maar een juridische procedure starten, advocaat erop zetten en bij de rechter de € 220,- terugvorderen ?

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

BL2 schreef:
16 sep 2025 11:29
Dan maar een juridische procedure starten, advocaat erop zetten en bij de rechter de € 220,- terugvorderen ?
Of hoorbaar klagen op review-sites en consumentenfora waar bevestigd wordt dat de klant soms gelijk heeft.
Annemiek1963 schreef:
15 sep 2025 16:45
Vorig jaar maart 2024 heb ik een hele nieuwe badkamer gekocht bij Sanisale en laten installeren door een aannemer die door Sanisale werd aangeboden.

Ben benieuwd in hoeverre trouwens van dit aanbod gebruik is gemaakt. En welke rol de franchisenemer speelt.
Bezorging en installatie mogelijk
Liever alles laten bezorgen en installeren? Geen probleem! In overleg bezorgen en/of installeren wij jouw sanitair en tegels.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens de AV sluit Sanisale gevolgschade uit. Maar valt dit volgens 9.3 onder directe schade, die wel vergoed dient te worden.
https://www.sanisale.com/algemene-voorwaarden/
Artikel 9 Aansprakelijkheid

1 Indien Sanisale aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
2 Sanisale is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Sanisale is uitgegaan van door of namens de Klant verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens.
3 Sanisale is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan: de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden; de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Sanisale aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Sanisale toegerekend kunnen worden; redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Klant aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
4 Sanisale is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfs of andersoortige stagnatie. In het geval van consumentenkoop strekt deze beperking niet verder dan die, die is toegestaan ingevolge artikel 7:24 lid 2 BW.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is vermoedelijk onredelijk bezwarend ex art. 6:237 sub f BW. Maar gezien lid 4 zal dat niet veel impact hebben.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Als u de badkamer zonder montage heeft aangeschaft en voor de montage een factuur van de aannemer heeft ontvangen dan is er sprake van twee contracten.

De garantie op in dit geval de douchekraan wordt de badkamerverkoper verstrekt maar de aannemer is niet gehouden om die kraan gratis te vervangen want die geeft alleen garantie op eventuele montage fouten en dus niet op de kraan omdat die niet door de aannemer verkocht is.

Uw geschil over de montagekosten zal u met de badkamerverkoper op moeten gaan lossen want die heeft een non conforme douchekraan geleverd en dat kunt u doen door de badkamerverkoper voor de montagekosten aansprakelijk te stellen.

Consumenneke

Ron5300 schreef:
16 sep 2025 12:37
Als u de badkamer zonder montage heeft aangeschaft en voor de montage een factuur van de aannemer heeft ontvangen dan is er sprake van twee contracten.
Als je de AV bestudeert, dan is het mogelijk dat de badkamer via de webshop is besteld maar uitgeleverd wordt door een franchisenemer. Wie dan de aannemer/installateur aanbevolen en aangestuurd heeft, wordt de volgende vraag.

Maar ik wil geen slapende juristen wakker maken, want je hebt 1-2-3 een reuze puzzel.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Even de boel in perspectief zetten.
Annemiek1963 schreef:
Alles bijelkaar heeft de badkamer inclusief een apart toilet ons 20.000 euro gekost.

[...]

Dit heeft mij toen een extra 220 euro gekost.
De aanvullende nota bedraagt 1,1% van de oorspronkelijke kosten. Ongeveer 1/3 van de inflatie van dit jaar, die beloopt immers zo'n 3%. Ik zou zelf betalen, mijn schouders ophalen en me er verder niet druk om maken.
Hartelijk dank voor uw antwoord.
No problem.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Consumenneke schreef:
16 sep 2025 13:03
Ron5300 schreef:
16 sep 2025 12:37
Als je de AV bestudeert, dan is het mogelijk dat de badkamer via de webshop is besteld maar uitgeleverd wordt door een franchisenemer. Wie dan de aannemer/installateur aanbevolen en aangestuurd heeft, wordt de volgende vraag.

Maar ik wil geen slapende juristen wakker maken, want je hebt 1-2-3 een reuze puzzel.
U haalt met deze zin mijn reactie uit de context want ik schrijf ook dat
Uw geschil over de montagekosten zal u met de badkamerverkoper op moeten gaan lossen want die heeft een non conforme douchekraan geleverd en dat kunt u doen door de badkamerverkoper voor de montagekosten aansprakelijk te stellen.
Of de badkamer wel of niet online is besteld maakt in dit geval niets uit en is zoals u schrijft gebaseerd op een aanname die niet bewijsbaar is.

Detail, Sanisale verkoopt online wel losse sanitair producten maar voor een complete badkamer zal toch eerst een afspraak gemaakt moeten worden.
In overleg kan de badkamer door een aanbevolen installateur maar dat is alleen een aanbeveling en niet bij de totaalprijs inbegrepen.

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Over het wel/niet vergoeden van de demontagekosten is hierboven al genoeg gezegd (en of je voor het verwisselen van een kraan echt een aannemer nodig hebt kun je je ook afvragen). Echter aangaande het defect: lees het boekje behorende bij de kraan eens door. Elke thermostatische kraan vereist onderhoud, dit houd onder meer 1-2 keer per jaar demonteren en reinigen van de binnenste cartridge in met als doel kalk en vuil te verwijderen. Doe je dit niet dan kan o.a. geschetste "defect" optreden.
En je heel veel gebruikers doen dit niet en binnen 14 maanden is wel erg snel maar de kans is groot dat de nieuwe kraan op termijn dezelfde klachten gaat vertonen als bovenstaande wederom niet gedaan wordt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Serieus... 1 à 2 keer per jaar (!) je thermostaat kraan demonteren en reinigen? Zou er überhaupt iemand te vinden zijn die dát doet?

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Serieus... 1 à 2 keer per jaar (!) je thermostaat kraan demonteren en reinigen? Zou er überhaupt iemand te vinden zijn die dát doet?
Enerzijds stelt het bij de meeste kranen heel weinig voor (bij degene die ik heb ca. 5-10 minuten per kraan) en nodig is het ook als ik zie wat erin zit (kalk en andere vuildeeltjes). Anderzijds denk ik dat de meeste eigenaren het wel best vinden en eerder ééns in de zoveel jaar een nieuwe kopen.
Zelfde met keramische kranen, recent bij een dure kraan de schijven vervangen. Stelde echt niets voor maar denk dat de meesten de kraan weg hadden gegooid en een nieuwe hadden gemonteerd.

Duc

Ongelezen bericht door Duc »

Moneyman schreef:
17 sep 2025 10:27
Ja ik :mrgreen: maar ik vervang ook zelf een kapotte kraan.

Wel balen voor TS dat de kraan zo snel defect is, misschien regelmatig ontkalken inderdaad de beste optie. Zeker als het hard water is waar TS woont.

Consumenneke

Annemiek1963 schreef:
Wie heeft gelijk? Ik kom er niet uit. Hartelijk dank voor uw antwoord.
Vraag is twee dagen geleden gesteld. Annemiek heeft nog geen tijd gehad om te reageren.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:
17 sep 2025 10:27
De meeste mensen doen dit niet. Ik had er zelfs nog nooit van gehoord. En dan blijkt dat na vele jaren de thermostaat kranen (douche en bad) nimmer van binnen gereinigd te zijn, ze alle twee nog uitstekend werken ondanks dat ik zeer hard water uit de Rotterdamse Maas heb. Het is dus niet zo'n groot probleem, als ze niet minimaal eens per jaar gereinigd worden.

Gezien de termijn waarin de kraan stuk ging, is dit gewoon non-conform.

Plaats reactie