Unox soep - te zout of niet te zout?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
witte angora

Re: Unox soep - te zout of niet te zout?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ron5300 schreef:
09 sep 2025 11:21
De door u gekochte Unox soep in zak is bedoelt voor twee personen en bevat 1,8 gram zout per portie en dat is 30% van de maximale 6 gram per dag.
Maar ook dat is veel te veel. Want aan die drie lepels die je dan binnen krijgt heb je lang niet genoeg. Dan moet er nog een complete avondmaaltijd bij. Of middagmaal.

Hoe dan ook: het mag wat mij betreft echt wel met een zoutvaatje minder. Mensen kunnen er altijd nog wat bijdoen als ze het te weinig vinden.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Men neme een schenkel (of wat kippendijen*), voege daarbij wortel+prei+ui+sellerie en naar smaak zout+peper+ kruidnagel+laurier en trekke dat een uurtje of twee.

Prima basis voor elke soep.

* kunnen ook varkensdijen zijn...

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Consumenneke schreef:
09 sep 2025 13:43
Men neme een schenkel (of wat kippendijen*), voege daarbij wortel+prei+ui+sellerie en naar smaak zout+peper+ kruidnagel+laurier en trekke dat een uurtje of twee.

Leuk en aardig maar op een kookclubje 2.0 zit ik niet echt te wachten.

Een uurtje of twee laten trekken!!, ik heb er door de weeks simpelweg geen tijd voor en is kant en klare soep als deel van de maaltijd is best wel voedzaam en zout die u in uw recept ook gebruikt zit er al in verwerkt.

Zo als altijd smaken verschillen, Ts vind de Unox kant en klare soep te zout maar iemand anders kan die soep weer te flauw vinden en doet er zelf een smaakmaker waarvan Maggie er één naar keuze bij.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

"Smaakmaker" maggi = 25% zout.
....en zoals ik al zei; dat moet er nog bij....

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Van wie moet dat?

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
08 sep 2025 19:45
Leuke opmerking, maar gezien alle aandacht die er in het verleden aan werd gegeven ging ik ervan uit dat het wel redelijk op orde zou zijn. Dat valt dus best wel tegen. En zeg nou zelf, ga jij nou echt van allles, maar dan ook alles, de etiketten controleren?
Als ik bepaalde dingen belangrijk vind doe ik dat wel. Is het zo vreemd om te kijken wat je koopt? Of moeten anderen het allemaal maar regelen?

rwolters

Ron5300 schreef:
09 sep 2025 14:11
Consumenneke schreef:
09 sep 2025 13:43

Leuk en aardig maar op een kookclubje 2.0 zit ik niet echt te wachten.

Een uurtje of twee laten trekken!!, ik heb er door de weeks simpelweg geen tijd voor en is kant en klare soep als deel van de maaltijd is best wel voedzaam en zout die u in uw recept ook gebruikt zit er al in verwerkt.

Zo als altijd smaken verschillen, Ts vind de Unox kant en klare soep te zout maar iemand anders kan die soep weer te flauw vinden en doet er zelf een smaakmaker waarvan Maggie er één naar keuze bij.
Het leuke van soep, of beter bouillon, is dat je dat vooraf kunt maken als je wel tijd hebt. Je kunt het zelfs prima invriezen. Maar het is natuurlijk veel makkelijker om anderen de schuld te geven.

rwolters

rvjapio2 schreef:
08 sep 2025 20:00
ik heb geen zout-soep norm kunnen vinden, dus 'te zout' gaat om eigen smaak

als je de soep veel te zout vindt dan moet je hem niet opeten. En ik heb eens verwarmde soep al honderden keren opnieuw verwarmd, dus het lijkt me geen reden om dan maar door te eten.

trouwens, een zoutvermelding op een pak zegt me niks. Want hoe proeft 0,8 gram zout in het echt?

maar een ding is zeker, het staat op het pak. Of je dat nou wil lezen of niet. Dus uiteindelijk gaat het om je eigen verantwoordelijkheid.
Eigen verantwoordelijkheid? Zeg niet van die rare dingen, daar kunnen de sneeuwvlokjes hier niet tegen. Ze moeten tegen de boze buitenwereld worden beschermd.

witte angora

Volgens mij had er iemand hier geen zout, maar azijn in de soep...

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

witte angora schreef:
09 sep 2025 16:38
Volgens mij had er iemand hier geen zout, maar azijn in de soep...
:lol: :lol: :lol:
Misschien toch maar mijn tip opvolgen, misschien wordt hij daar vrolijker van.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

witte angora schreef:
08 sep 2025 19:34
Meteen de eerste hap: 'wat is dit zouttt... Mijn eigen, zelfgetrokken, soep is lang zo zout niet...'
Sommige mensen hebben wel tijd voor zelfgetrokken soep. 8)

Omroep Max waarschuwde drie jaar geleden ook al voor de gemakzakken.

De Consumentenbond heeft afgelopen voorjaar 20 tomatensoepen getest. Een huismerksoep van een landelijke bezorgdienst kwam als beste uit de bus. In een voorgaande vergelijking van Foodies waren de tomatensoepen te zoet.

Eerder is ook paddenstoelensoep getest.

Mijn persoonlijke keuze: bouillon van schenkel, handgedraaide balletjes en afmaken met verspil-me-niet basis.

witte angora

Denk dat ik voortaan zelf wel tomatensoep ga maken. Heb alleen geen recept van mijn ouders. Wel van groentesoep, en dat is eigenlijk de klassieker. Alhoewel ik zelf een bouquet garni gebruik in plaats van een kruidenbuiltje.

Deze lijkt me prima om eens te proberen, en dan gewoon invriezen. Moet ik alleen wel zien plek in de vriezer te vinden:

https://www.foodiesmagazine.nl/recepten ... YwJGwwJGgw

J. Deltoer

witte angora schreef:
09 sep 2025 18:39
Deze lijkt me prima om eens te proberen, en dan gewoon invriezen. Moet ik alleen wel zien plek in de vriezer te vinden:

https://www.foodiesmagazine.nl/recepten ... YwJGwwJGgw
Dan eerst maar eens wat dingen verorberen. Ik merk heel vaak dat mensen volle vriezers hebben en toch iedere keer weer naar de winkel lopen om nieuwe spullen te kopen. Ik ken zelfs iemand met 3 volle vriezers.

Die knoflookzooi zou ik er niet bij doen. Je wilt ook niet dat mensen teveel afstand houden.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Knoflook is 1 van de gezondste en lekkerste dingen die er zijn. Daarom kan het ook overal in.

witte angora

Sommige mensen wil ik juist op afstand houden... :mrgreen:

esphome

Ongelezen bericht door esphome »

Ik verbaas mij ook vaak over de gebruikte hoeveelheid zout. Zout is net als suiker erg gemakkelijk aan een vloeistof toe te voegen.

Dan waarom niet de helft van de standaard gebruikte hoeveel in de toekomst aan soep toe te voegen. Op de verpakking kan dan staan, "toevoegen van zout naar smaak mogelijk.

Standaard krijgt een eter minder zout binnen en mocht het iemand zijn die het toch nog het zouter wenst. De zout strooier staat meestal ook op tafel. In een restaurant mag je ook zout toevoegen als je dat graag wil.

En wie zegt dat wat minder zout ook juist niet lekker is. Ik doe geen zout op een gekookt ei op brood omdat er al een plak ham onder ligt. Dat is dan al genoeg zout vanuit de ham. Plakken tomaat op brood, iets meer peper en je mist, het zout niet meer etc.

J. Deltoer

esphome schreef:
16 sep 2025 21:39

En wie zegt dat wat minder zout ook juist niet lekker is. Ik doe geen zout op een gekookt ei op brood omdat er al een plak ham onder ligt. Dat is dan al genoeg zout vanuit de ham. Plakken tomaat op brood, iets meer peper en je mist, het zout niet meer etc.
Welnee, ik doe juist nog extra zout op de ham anders is ie veel te flauw, zeker als het gaat om gekookte ham.
En een ei doop ik onder in een schaaltje zout. Heerlijk. Geen peper of tomaat nodig.

witte angora

Oh? ik probeer altijd met een keukenmes het zout van de ham af te krabben. :wink:

Maar met soep heeft dit weinig van doen, natuurlijk.

J. Deltoer

Wel sneu voor 16again. Werd aan hem de Trosradar Oscar uitgereikt, moest hij hem weer inleveren.

witte angora

Nee hoor, die staat nog steeds op zijn nachtkastje. Ik heb een flinke voorraad van die dingen. Esphome heeft een nieuwe.

Volgens mij heb jij LOL-korrels in de soep? :lol:

Plaats reactie