Hoe bescherm jij jezelf in 2025 tegen online oplichting?

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Radar
Site Admin

Hoe bescherm jij jezelf in 2025 tegen online oplichting?

Ongelezen bericht door Radar »

Uit cijfers van het CBS blijkt dat 1 op de 8 Nederlanders afgelopen jaar slachtoffer werd van online oplichting. De methodes zijn namelijk verfijnd en de rol van AI maakt het lastiger dan ooit om echt van nep te onderscheiden. In dit artikel leggen we uit hoe je je tegen online oplichting kunt beschermen: https://radar.avrotros.nl/artikel/hoe-b ... ting-61851

Heb jij nog andere tips? Of zijn er trucs waar je wel eens in bent getrapt? We horen het graag!

PGros

Re: Hoe bescherm jij jezelf in 2025 tegen online oplichting?

Ongelezen bericht door PGros »

Sowieso als een bedrijf ongevraagd bij me komt en vertelt dat ik veel kan besparen (waarmee dan ook) dan is het gewoon: "Geen interesse".
Ik wil ook niet weten waarmee en hoe.

sergio1963

Ongelezen bericht door sergio1963 »

Net als P Gros al schrijft, alleen als het initiatief van je zelf komt, dus als je zelf denkt dat je iets nodig hebt, dan ga je je zelf er in verdiepen en kijken waar je uitkomt.
Verder geen interesse.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Gewoon een beetje verder googlen. Net een leuke investeringsaanbieding gekregen, kijk je even verder dan blijkt dat, omdat het een start-up is met een nieuw product en een beetje een vage directie wat kennis van de materie betreft, er best nog wel risico's aan vast zitten.

En dan ga je er gewoon niet op in. Gewoon je gezonde verstand gebruiken, en je niet gek laten maken door de waan van de dag, 'de markt' en allerlei ambitieuze te verwachten resultaten. Durf tegen de stroom van deskundigen in te roeien en gewoon 'NEE' te zeggen. Je zit nog altijd zelf aan de betaalknop. Niemand anders drukt er op.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Nadenken wil wel eens helpen. Is misschien tegenwoordig teveel gevraagd maar het kan ej mag nog steeds. Hoef je ook niet te hopen dat anderen je problemen oplossen.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Radar schreef:
17 sep 2025 15:16
Uit cijfers van het CBS blijkt dat 1 op de 8 Nederlanders afgelopen jaar slachtoffer werd van online oplichting. De methodes zijn namelijk verfijnd en de rol van AI maakt het lastiger dan ooit om echt van nep te onderscheiden. In dit artikel leggen we uit hoe je je tegen online oplichting kunt beschermen: https://radar.avrotros.nl/artikel/hoe-b ... ting-61851

Heb jij nog andere tips? Of zijn er trucs waar je wel eens in bent getrapt? We horen het graag!
Om te verifiëren dat dit bericht echt namens Radar is geplaatst ontvang ik graag je geboortedatum, favoriete kleur (AVRO blauw of TROS geel) en is het friet of patat?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, nee en friet.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik heb het artikel gelezen en moet zeggen er staan goede tips in. Maar één gouden tip, die hier al meermalen is genoemd, ontbreekt: zeg nee.

Je wordt ongevraagd benaderd: zeg nee.
Je hebt product eigenlijk niet nodig: zeg nee.
Je snapt de investeringskans niet: zeg nee.
Je hebt er eigenlijk geen geld voor: zeg nee.
Je moet nu ja zeggen, anders is het aanbod voorbij: zeg nee.

En daarbij ook nog de tip: slaap er eens een nachtje, of twee of drie, over. Vaak verdwijnt dan de drang om te kopen.

Cricket

Ongelezen bericht door Cricket »

Een gezonde portie achterdocht kan in deze helemaal geen kwaad.
En niemand vertrouwen, tenzij....
Plus je verstand gebruiken.

Daar kom je al een heel eind mee weg.

xflorisx

Ongelezen bericht door xflorisx »

Prima artikel van Radar, En een mooie samenvatting/aanvulling van Kuklos.
Ik mis eigenlijk nog de nieuwste oplichtmethode via de website versie van Watch app.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Hoe ik mij bescherm tegen online oplichting?: Ik zit op geen enkele Social Media site. Ik bestel nooit iets via internet. Als ik iets wil kopen ga ik gewoon naar een winkel toe. Als ik ooit iets koop op MP dan is dat hier in de buurt en ga dat zelf ophalen en betaal dat contant. Wil de verkoper dat niet, Dan gaat de aankoop niet door. Verkopen op MP doe ik niet. Bestellen via internet doe ik niet, internetbankieren doe ik ook niet, Mijn telefoon is een 4G GSM en geen smartphone. Dus een al niet namaak blokjes code scannen kan ik dus gelukkig ook niet. Dus eigenlijk heel erg simpel allemaal.

sergio1963

Ongelezen bericht door sergio1963 »

peter17111962 schreef:
18 sep 2025 10:57
Hoe ik mij bescherm tegen online oplichting?: Ik zit op geen enkele Social Media site. Ik bestel nooit iets via internet. Als ik iets wil kopen ga ik gewoon naar een winkel toe. Als ik ooit iets koop op MP dan is dat hier in de buurt en ga dat zelf ophalen en betaal dat contant. Wil de verkoper dat niet, Dan gaat de aankoop niet door. Verkopen op MP doe ik niet. Bestellen via internet doe ik niet, internetbankieren doe ik ook niet, Mijn telefoon is een 4G GSM en geen smartphone. Dus een al niet namaak blokjes code scannen kan ik dus gelukkig ook niet. Dus eigenlijk heel erg simpel allemaal.

Ik heb ook zo'n kameraad, heeft de oudste mobile telefoon die alleen kan bellen, alle financiële zaken en belastingaangifte enz alleen op papier.
Als de telefoon gaat en het is een onbekend nummer zeg ik altijd hallo Kees ( zijn natuurlijk ook anderen die met nummer onbekend bellen, maar weinig) en dan is hij helemaal verbaasd dat ik weet dat hij belt.

Hij denkt dat hij de belasting dienst te pakken heeft omdat hij de aangifte nog op papier doet, ik zeg altijd tegen hem, die belastingdienst ligt dubbel van het lachen om jou aangiftes en je krijgt het maanden later terug dan ik.

Ik ben 62 en doe aan alle modern ontwikkelingen mee, maar wel met een gezond verstand en wantrouwen.
Koop en Handel al zolang op Markptlaats als deze bestaat, ben nog nooit opgelicht.
Weer door gebruik van het alweer eer genoemde gezond verstand en wantrouwen.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

peter17111962 schreef:
Radar valt ook gewoon onder de noemer social media hoor ;)

peter17111962

Methusalah schreef:
18 sep 2025 12:24
peter17111962 schreef:
Radar valt ook gewoon onder de noemer social media hoor ;)
Maar radar verkoopt niets dus daar kan je niet opgelicht worden.

peter17111962

sergio1963 schreef:
18 sep 2025 11:21
peter17111962 schreef:

Ik heb ook zo'n kameraad, heeft de oudste mobile telefoon die alleen kan bellen, alle financiële zaken en belastingaangifte enz alleen op papier.
Als de telefoon gaat en het is een onbekend nummer zeg ik altijd hallo Kees ( zijn natuurlijk ook anderen die met nummer onbekend bellen, maar weinig) en dan is hij helemaal verbaasd dat ik weet dat hij belt.

Hij denkt dat hij de belasting dienst te pakken heeft omdat hij de aangifte nog op papier doet, ik zeg altijd tegen hem, die belastingdienst ligt dubbel van het lachen om jou aangiftes en je krijgt het maanden later terug dan ik.

Ik ben 62 en doe aan alle modern ontwikkelingen mee, maar wel met een gezond verstand en wantrouwen.
Koop en Handel al zolang op Markptlaats als deze bestaat, ben nog nooit opgelicht.
Weer door gebruik van het alweer eer genoemde gezond verstand en wantrouwen.
Nee de belasting aangifte die ik wel online en onbekende nummers neem ik op met Hallo en noem geen naam en
buitenlandse nummers druk ik weg.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Om de topicvraag te beantwoorden: Ik gebruik mijn verstand. Nu ben ik opgegroeid zo'n beetje tegelijk met het internet dus ik herken ook in een oogopslag of iets betrouwbaar is of niet. En ik ben altijd fan geweest van de uitspraak 'Als het te moois om waar te zijn, dan is dat het meestal ook.'

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

xflorisx schreef:
18 sep 2025 10:42
Ik mis eigenlijk nog de nieuwste oplichtmethode via de website versie van Watch app.
Wat is Watch app? En wat is de nieuwste methode?

Sira

Ongelezen bericht door Sira »

Goed opletten en niet naïef zijn.

Plaats reactie