Infomedics slaat brievenpost over in het traject naar de deurwaarder

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
esphome

Re: Infomedics slaat brievenpost over in het traject naar de deurwaarder

Bericht door esphome »

Aangezien ik tegenwoordig voor iedere persoon of bedrijf een specifiek e-mail adres gebruik is nu bij mijn zorgverlener het onderstaande e-mail adres bekend.

infomedics@xxxxx punt nl

Ik ga natuurlijk niet echte domein vermelden, anders moet ik dat e-mail adres blokkeren en dan kan Infomedics weer niet aan mij mailen. En begint het weer van voren af aan.

De zorgverlener ook mag overigens dat e-mail adres ook gebruiken als zij dat nodig achten.

esphome

Bericht door esphome »

NeoDutchio schreef:
18 sep 2025 20:25
Zijn er voorheen ook facturen van Infomedics geweest, of was dit de eerste factuur? En wie heeft bij de zorgverzekeraar akkoord gegeven om de facturen per mail te willen ontvangen?
Wat ik hoorde van de assistente was het Infomedics die dat bepaalde. Er zit overigens geen zorgverzekeraar tussen en het gaat direct tussen de zorgaanbieder en Infomedics.

Zij zijn ook niet blij met de situatie omdat dus veel mensen de e-mails van Infomedics als phishing e-mail zien en weggooien. De digidrang wordt gevolgd door digidwang en niet iedereen is er klaar voor of wil er klaar voor zijn.

Bij weggooien van de e-mail komt Infomedics meteen hard op hun neer en dan verpest het ook de relatie met de zorgverlener.

Soms is het beter om toch dingen niet uit te besteden. Geef je het uit handen dan verlies meteen ook de controle, zeker als je maar een kleine praktijk bent. Infomedics zal dan gewoon hun gang gaan wat ze gaan jou niet missen.

NeoDutchio

Bericht door NeoDutchio »

esphome schreef:
18 sep 2025 20:45
NeoDutchio schreef:
18 sep 2025 20:25
Zijn er voorheen ook facturen van Infomedics geweest, of was dit de eerste factuur? En wie heeft bij de zorgverzekeraar akkoord gegeven om de facturen per mail te willen ontvangen?
Wat ik hoorde van de assistente was het Infomedics die dat bepaalde. Er zit overigens geen zorgverzekeraar tussen en het gaat direct tussen de zorgaanbieder en Infomedics.
Ik schreef het inderdaad verkeerd, de zorgaanbieder geeft de informatie aan Infomedics. Infomedics doet niets uit zichzelf. Maar dat wil dus ook zeggen dat de zorgaanbieder waar u was niet uw juiste mailadres had. Wat mij dan ook weer bevreemd, hoe krijgt u dan van hun een afspraakbevestiging en een afspraakherinnering?

Nijogeth

Bericht door Nijogeth »

Ik_weet_niet_alles schreef:
18 sep 2025 17:15
Morgan le Fay schreef:
18 sep 2025 12:22
Niet de boel omdraaien. Je weet dat er zorg is verleend en dat daar een rekening voor komt.
Gewoon betalen en je administratie bijhouden.
Controleer ook even bij de zorgverlener welke ggevens er daar van u bekend zijn.
Want daarvandaan wordt ook het een en ander verstuurd.
Serieus?

U draait de boel om.
Infomedics wijzigt haar manier van corresponderen en dan zou het de schuld zijn van TS?
Nee, de zorgverlener wijzigt haar manier van factureren en is Infomedics gaan gebruiken (zolang mijn tandarts ervan gebruik maakt is het al via de mail en dat is al vele jaren). Dat zal vast gecommuniceerd zijn door de zorgverlener op het door TS aangeleverde emailadres, maar die gebruikt dat adres niet meer. Dus TS heeft de info gemist dat er dingen gingen verandert en dus ook de memo om er voor te zorgen dat de informatie bekend bij de zorgverlener up to date was. Als TS niet veel bij de zorgverlener komt, kan het zelfs zo zijn dat er briefjes op de deur hebben gehangen en er een hele tijd naar gevraagd werd bij de receptie.

Infomedics heeft dan misschien de 14 dagen brief niet gestuurd en dat heeft voor hen gevolgen (en positieve gevolgen voor TS), maar TS is hier ook zeker wat te verwijten. Die had alles kunnen voorkomen door te bedenken dat ie tegenwoordig een nieuw emailadres heeft en dat doorgegeven moet worden bij belangrijke zaken als een vaste zorgverlener (werkgever, gemeente, overheid, voetbalclub etc.)

alfatrion

Bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
18 sep 2025 12:10
Er bestaat overigens geen plicht om meerdere communicatiebronnen uit te putten. Maar de zorgplicht vereist uiteraard wel dat in geval van wijziging van communicatiemethode er duidelijk en tijdig aandacht aan wordt gegeven.
Je kan je ook nog afvragen of de verzender er in dit geval van mocht uitgaan dat TS op het genoemde adres bereikt kon worden.

https://cassatieblog.nl/vermogensrecht- ... angewezen/
Hoge Raad
Indien de ontvangst van de verklaring wordt betwist, brengt een redelijke, op de behoeften van de praktijk afgestemde, uitleg mee dat de afzender in beginsel feiten of omstandigheden dient te stellen en zonodig te bewijzen waaruit volgt dat de verklaring door hem is verzonden naar een adres waarvan hij redelijkerwijs mocht aannemen dat de geadresseerde aldaar door hem kon worden bereikt, en dat de verklaring aldaar is aangekomen. Als adres in vorenbedoelde zin kan in beginsel – behoudens andersluidend beding – worden aangemerkt de woonplaats van de geadresseerde in de zin van art. 1:10 BW, dan wel, indien de mededeling een zakelijke kwestie betreft, het zakelijke adres van de geadresseerde, en voorts het adres waarvan de afzender op grond van verklaringen of gedragingen van de geadresseerde mocht aannemen dat deze aldaar door hem kon worden bereikt, bijvoorbeeld diens postbus, e-mailadres of ander adres dat bij recente contacten tussen partijen door de geadresseerde is gebruikt.

Nijogeth

Bericht door Nijogeth »

Dat denk ik wel. De zorgverlener heeft de gegevens aangeleverd aan Infomedics.

alfatrion

Bericht door alfatrion »

Je mag erop vertrouwen dat contactgegevens nog correct zijn als die recent nog succesvol gebruikt zijn om te communiceren. Als contactgegevens jaren oud zijn, dan mag je er niet op vertrouwen dat ze nog correct zijn. Infomedics kan zich tegenover de patiënt geen rechten ontlenen aan het feit dat zij de gegevens van een derde heeft ontvangen.

NeoDutchio

Het ligt er helemaal aan wanneer het mailadres verandert is. De tijd staat niet stil en ik kan mij niet voorstellen dat er nu nog zorgaanbieders zijn die niet digitaal werken. Het kan zo zijn dat een zorgverlener onlangs is overgestapt naar Infomedics, maar lang daarvoor stuurt een zorgverlener al bevestigingen van afspraken e.d.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

NeoDutchio schreef:
19 sep 2025 08:03
Het ligt er helemaal aan wanneer het mailadres verandert is. De tijd staat niet stil en ik kan mij niet voorstellen dat er nu nog zorgaanbieders zijn die niet digitaal werken. Het kan zo zijn dat een zorgverlener onlangs is overgestapt naar Infomedics, maar lang daarvoor stuurt een zorgverlener al bevestigingen van afspraken e.d.
U gaat eraan voorbij dat Infomedics afgelopen mei 2025 nog liet weten aan Trosradar dat hun IT systemen controleren of de emails ontvangen en gelezen worden en indien dat niet het geval is, men het hele traject opnieuw opstart via de reguliere post.

Een zorgverlener die een oud email adres doorgeeft aan Infomedics zou dus geen enkele consequentie moeten hebben, immers ze starten het hele facturatie traject opnieuw op maar dan via de reguliere post.

Dus klopt er iets niet in deze casus. Er zou een factuur per post en een aanmaning per reguliere post verstuurd moeten zijn. Alle termijnen zouden dan opnieuw gaan lopen, dus een betalingstermijn van 30 dagen bij ontvangst van de factuur, een aanmaning met 14 dagen de tijd om alsnog te betalen als de 30 dagen van de factuur verlopen zijn.

Dat is wat Infomedics beweert tegenover Trosradar. https://radar.avrotros.nl/artikel/react ... dics-61511

esphome

Bericht door esphome »

NeoDutchio schreef:
18 sep 2025 21:39
Ik schreef het inderdaad verkeerd, de zorgaanbieder geeft de informatie aan Infomedics. Infomedics doet niets uit zichzelf. Maar dat wil dus ook zeggen dat de zorgaanbieder waar u was niet uw juiste mailadres had. Wat mij dan ook weer bevreemd, hoe krijgt u dan van hun een afspraakbevestiging en een afspraakherinnering?
Afspraak is afspraak. Als ik niet kan, dan verzet ik de afspraak door er langs te gaan (200 meter lopen) of ik bel. Zij hebben in 16 jaar nooit het e-mail adres gebruikt totdat Infomedics die wilde gebruiken. Willen zij de afspraak verzetten, nooit voorgekomen, dan kunnen zij bellen.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

esphome schreef:
19 sep 2025 10:46
Afspraak is afspraak. Als ik niet kan, dan verzet ik de afspraak door er langs te gaan (200 meter lopen) of ik bel. Zij hebben in 16 jaar nooit het e-mail adres gebruikt totdat Infomedics die wilde gebruiken. Willen zij de afspraak verzetten, nooit voorgekomen, dan kunnen zij bellen.
De grote vraag is dan, heeft u daarna alsnog een factuur met een nieuwe betalingstermijn van 30 dagen per reguliere post ontvangen?

Is er daarna nog een kosteloze 1e aanmaningsbrief per reguliere post ontvangen waarin u alsnog 14 dagen de tijd kreeg de factuur te voldoen?

NeoDutchio

esphome schreef:
19 sep 2025 10:46
Een afspraak word normaal gesproken bevestigd per mail. Ook de zorgverlener communiceert via mail. Tenzij ze speciaal voor u een uitzondering maken en 200 meter naar u gaan lopen om u op de hoogte te brengen van aanpassingen.
Overigens bepaald u niet hoe een bedrijf te werk gaat. “Kunnen ze bellen” gaat echt niet gebeuren als ze normaal per mail communiceren of als ze met een persoonlijke omgeving werken.

esphome

Bericht door esphome »

Vanochtend dan van Infomedics de betaalgegevens voor het betalen van de rekening binnengekregen, op het speciale Infomedics e-mail adres alhier. Als ik de rekening zelf wil zien dan moet ik door de SMS hoepel spring.
Naaaaaaaaah, ik kan altijd even naar de zorgverlener lopen om een print-out te vragen.

Dan de test of rekening @infomedics.nl ook echt bestaat, die bestaat inderdaad en ik krijg een antwoord van. Dit is in kort de strekking van die e-mail:
Bedankt voor uw reactie op onze digitale rekening.
Let op: uw bericht wordt niet gelezen en niet beantwoord.
We gebruiken dit adres alleen om rekeningen en automatische berichten over rekeningen te sturen.
Technisch:
er komt een afleverbevestiging binnen maar geen leesbevestiging (zie quote hierboven)
Zij gebruiken zowel From: als Reply_To en dan beiden rekening @infomedics.nl

De link onder de blauw knop: https://rekening punt infomedics.nl/Betalen?invoice=xxxxxxxxxxxxx&source=email

De betalingstermijn is 30 dagen en de zorgaanbieder heeft snel gecommuniceerd met Infomedics en zit ik nu nog in het normale traject en niet bij de deurwaarder.

esphome

Bericht door esphome »

NeoDutchio schreef:
19 sep 2025 10:54
Een afspraak word normaal gesproken bevestigd per mail. Ook de zorgverlener communiceert via mail. Tenzij ze speciaal voor u een uitzondering maken en 200 meter naar u gaan lopen om u op de hoogte te brengen van aanpassingen.
Overigens bepaald u niet hoe een bedrijf te werk gaat. “Kunnen ze bellen” gaat echt niet gebeuren als ze normaal per mail communiceren of als ze met een persoonlijke omgeving werken.
Dus dit is dan een uitzondering van de regel en ik ben er ook blij mee. Ik had ook een andere zorgaanbieder die afspraken maakte via de e-mail. Maar die belden alsnog als er een afspraak moest worden verzet. Met de e-mail moet je afwachten wanneer die gelezen wordt........

Bedrijfsmatig zou je een marge kunnen aanhouden van tot zes uur van te voren mailen, bij geen antwoord binnen drie uur bellen. Je moet immers rekening houden dat niet iedereen op 200 meter afstand woont van de zorg aanbieder. :wink:

Telefonisch kun zoveel sneller communiceren en snel verschillende mogelijkheden afgaan. Een gesprek is instant of je moet gaan chatten via een omgeving. Dat laatste gaat mij niet meer gebeuren.

esphome

Bericht door esphome »

Speedy123 schreef:
19 sep 2025 10:26
Dat is wat Infomedics beweert tegenover Trosradar. https://radar.avrotros.nl/artikel/react ... dics-61511
Dan uit het reactie van Infomedics bij Radar (12 mei 2025):
Als één van die 3 dingen ontbreekt, versturen we de rekening op papier en wordt deze door PostNL bezorgd. Zorgaanbieders zijn verantwoordelijk voor het aanleveren van de correcte gegevens van hun zorgconsumenten bij Infomedics. Infomedics heeft geen toegang tot een database met persoonsgegevens om deze te controleren.
Bij mij ontbrak niet één van de 3 benodigde gegevens, één van de benodigde gegevens was verouderd.

En zo moet ik dan één van de drie benodigde gegevens bij mijn zorgaanbieder verwijderen, zo dat ik in vervolg de rekeningen via de post ontvang, net als dat voorheen gebeurde. Wat ook mijn voorkeur heeft.

alfatrion

Bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
Het kan zo zijn dat een zorgverlener onlangs is overgestapt naar Infomedics, maar lang daarvoor stuurt een zorgverlener al bevestigingen van afspraken e.d.
Dat een verzender berichten verstuurd naar een adres maakt nog niet dat dat hij erop mag vertrouwen dat de geadresseerde daar bereikt kan worden.
esphome schreef:
19 sep 2025 11:05
Dan de test of rekening @infomedics.nl ook echt bestaat, die bestaat inderdaad en ik krijg een antwoord van. Dit is in kort de strekking van die e-mail: (...)
Geweldig. Infomedics heeft recent het e-mailadres verstrekt via het van veld en naderhand krijg je bevestiging dat de email is aangekomen. Dat ze deze inbox niet uitlezen ligt in de eigen risicosfeer en het bericht daarover ontvang je pas nadat je het bericht heb verzonden. Op het moment van verzenden mocht jij erop vertrouwen dat ze daar bereikt konden worden. :mrgreen:

NeoDutchio

esphome schreef:
19 sep 2025 11:17
Telefonisch kun zoveel sneller communiceren en snel verschillende mogelijkheden afgaan. Een gesprek is instant of je moet gaan chatten via een omgeving. Dat laatste gaat mij niet meer gebeuren.
Telefonisch kan enkel wanneer beide partijen tegelijkertijd tijd hebben. En juist in tijden dat er een personeelstekort is en zeker bij zorgaanbieders balies niet meer alle uren bezet zijn is mailen makkelijker. Ja, het duurt langer, maar heen en weer blijven bellen kost ook tijd.

NeoDutchio

alfatrion schreef:
19 sep 2025 11:34
NeoDutchio schreef:
Het kan zo zijn dat een zorgverlener onlangs is overgestapt naar Infomedics, maar lang daarvoor stuurt een zorgverlener al bevestigingen van afspraken e.d.
Dat een verzender berichten verstuurd naar een adres maakt nog niet dat dat hij erop mag vertrouwen dat de geadresseerde daar bereikt kan worden.
Als de geadresseerde dat adres zelf heeft doorgegeven en daar al jarenlang bevestigingen heen gaan en andere belangrijke informatie, waarom mogen ze er niet van uit gaan dan?

alfatrion

Bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
19 sep 2025 11:35
Telefonisch kan enkel wanneer beide partijen tegelijkertijd tijd hebben. En juist in tijden dat er een personeelstekort is en zeker bij zorgaanbieders balies niet meer alle uren bezet zijn is mailen makkelijker. Ja, het duurt langer, maar heen en weer blijven bellen kost ook tijd.
Ik wordt altijd gebeld als de zorgverlener niet kan.
NeoDutchio schreef:
19 sep 2025 11:39
Als de geadresseerde dat adres zelf heeft doorgegeven en daar al jarenlang bevestigingen heen gaan en andere belangrijke informatie, waarom mogen ze er niet van uit gaan dan?
Ze hebben jaren lang geen tekenen ontvangen dat de berichten ontvangen worden.

esphome

Bericht door esphome »

Ik heb nog getest of mijn wat mijn oude e-mail adres teruggeeft als ik daar een e-mail naar stuur. Ik krijg dan die meteen terug. Het is dan een e-mail van een paar pagina's met uitleg en wat het betekend als een e-mail adres niet meer bestaat.

Helemaal aan het begin staat er in koeienletters:
Your message to xxxxxx @xxxxxx.nl couldn't be delivered.
xxxxxx wasn't found at xxxxxx.nl.
Daaronder de technische uitgelegd:
More Info for Email Admins
Status code: 550 5.1.10

This error occurs because the sender sent a message to an email address hosted by Office 365 but the address is incorrect or doesn't exist at the destination domain. The error is reported by the recipient domain's email server, but most often it must be fixed by the person who sent the message. If the steps in the How to Fix It section above don't fix the problem, and you're the email admin for the recipient, try one or more of the following:

etc.
Voor de echte techneuten gaat het nog even door met echt alle gegevens zo leesbaar en zo kunnen probleem punten gemakkelijk gevonden worden door hun. Complimenten aan Microsoft hier, iets wat ik echt maar zelden over mijn lippen krijg m.b.t. Microsoft. 8)

ps. en zo krijgt Infomedics nooit een leesbevestiging en als hun automatisering niet een aflever probleem e-mail verwerkt dan is het systeem van hun ook onwetend van het probleem.

Gesloten