Verhuurder verwijderd onkruid wel of niet,
-
Tiidmasine
Verhuurder verwijderd onkruid wel of niet,
Wij huren vanaf 1988 onze huidige woning. We hebben altijd zelf onze tuintjes moeten onderhouden (op zich geen probleem) Laatste jaren merken we dat verhuurder voor sommige huurders (vaak met migratie achtergrond) wel heel vaak heggen (laat) knippen, gras (laat) maaien en/of onkruid (laat) verwijderen. Dit wordt echter niet gedaan voor alle huurders. Dit riekt naar rechtsongelijkheid: ongelijk in behandeling onder gelijke omstandigheden: Voor de ene huurder wordt het wel gedaan, voor de andere niet. In het huurcontract staat aangegeven dat men zijn/haar tuin netjes dient te houden. Er staat niet in dat dit voor huurder wordt gedaan.
Wij wonen in een engezins tussenwoning met aan beide kanten duplex woningen. De ene huurster van de bovenwoning heeft te onderhouden: Een stukje grond bij en rond de trap naar de voordeur omgeven door een schutting. Verder een stukje grond aan de voor en zijkant van haar schuurtje op de begane grond. Het omheinde stukje onderhoudt zij zelf. Genoemd stukje grond bij het schuurtje laat ze volgroeien met onkruid onder de smoes dat ze dat zelf niet kan wegens pijn in haar schouders. (Toen ik haar vroeg naar het omheinde stukje werd ze kwaad en liep weg) Nu zegt ze dat de verhuurder het voor haar zal (laten) schoonmaken. Als dat zo is mag de verhuurder ook bij de andere buren dergelijk werk (laten) uitvoeren: Mijn vrouw en ik zijn de jongsten niet meer en zijn beide gehandicapt.
Hoe ligt het juridisch in dezes of is het een zaak van de brutalen hebben de halve wereld ???
Wij wonen in een engezins tussenwoning met aan beide kanten duplex woningen. De ene huurster van de bovenwoning heeft te onderhouden: Een stukje grond bij en rond de trap naar de voordeur omgeven door een schutting. Verder een stukje grond aan de voor en zijkant van haar schuurtje op de begane grond. Het omheinde stukje onderhoudt zij zelf. Genoemd stukje grond bij het schuurtje laat ze volgroeien met onkruid onder de smoes dat ze dat zelf niet kan wegens pijn in haar schouders. (Toen ik haar vroeg naar het omheinde stukje werd ze kwaad en liep weg) Nu zegt ze dat de verhuurder het voor haar zal (laten) schoonmaken. Als dat zo is mag de verhuurder ook bij de andere buren dergelijk werk (laten) uitvoeren: Mijn vrouw en ik zijn de jongsten niet meer en zijn beide gehandicapt.
Hoe ligt het juridisch in dezes of is het een zaak van de brutalen hebben de halve wereld ???
Re: Verhuurder verwijderd onkruid wel of niet,
Weet u of er ook een rekening volgt naar de betreffende bewoners waar de tuin gedaan wordt?
Dirkie
, witte angora
, wikop
, sergio1963
, Aygulf
, bupaul
en StevieNL81
vinden dit leuk
-
StevieNL81
Wellicht was Riddert de tuinman want die maait t gras voor mn voeten weg. 
sergio1963
, wikop
, Moneyman
en bupaul
vinden dit leuk
-
Tiidmasine
Huurders krijgen GEEN rekening voor bedoelde dienst ! (Uit eerste hand)
Laatst gewijzigd door Tiidmasine op 24 sep 2025 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
StevieNL81
Bijzonder. En wat zegt de verhuurder als u vraagt of zij dit ook voor u kunnen doen? Vragen staat vrij...
wikop
vindt dit leuk
-
Tiidmasine
Ik heb het nog niet gevraagd. Het lijkt mij dat ze dat uit eigener beweging horen te doen voor wie dat op prijs stelt: Kun je b.v. een mailtje/brief aan wagen als verhuurder zijnde. Jaren geleden ben ik een rondje buurt gaan doen en foto' s gemaakt van (zwaar)verwilderde tuinen en heb deze foto' s gedeeld met verhuurder. Reactie was toen: Moeten we met eigen ogen zien en daarna nooit meer iets over vernomen. Nou is deze verhuurder wel vaker traag van begrip blijkbaar:StevieNL81 schreef: ↑24 sep 2025 18:03Bijzonder. En wat zegt de verhuurder als u vraagt of zij dit ook voor u kunnen doen? Vragen staat vrij...
Gister kwam b.v. de wijkconsulente samen met een man van de technische dienst bij ons aan de deur. Over iets wat al 13 jaar geleden door ons was gedaan
Of ik dat maar even wilde bewijzen want ik zou mogelijk aan de huisinstallatie.... nou ja, na 13 jaar.....................
Hier worden de tuinen van sommigen onderhouden door vrijwilligers die mensen helpen die het niet meer kunnen.
Ik neem aan dat er twee panelen liggen en hou er rekening mee dat tegenwoordig via lucht of satelliet foto's wordt gekeken of die ook aangemeld zijn om terug te kunnen leveren, dit gaat via de netbeheerder.
Als je een stroommeter hebt met twee telwerken waar van één voor teruglevering dan had je desnoods ook jouw energie factuur kunnen gebruiken om aan te tonen dat je geen stroom teruglevert aan het stroomnet.
Jouw installatie is off grid en is ook niet aangesloten op de stroomnet van het huis en zo geen aanmeldplicht voor terugleveren van stroom.
Als ik wat in de huurwoning wat wil aanpassen dan moet ik een ZAV (zelf aangebrachte voorziening) aanvraag indienen en dan geeft de verhuurder toestemming om de aanpassing te doen. Die kan dan voorwaarden stellen en zo je krijgt ook geen gezeur achteraf en weet waar je aan toe bent als je vertrekt uit de huurwoning....naar een nog mooiere huurwoning.
De wijkconsulent had je ook mooi kunnen vragen over hulp met het onderhouden van tuinen en hoe dat zit.
Ik neem aan dat er twee panelen liggen en hou er rekening mee dat tegenwoordig via lucht of satelliet foto's wordt gekeken of die ook aangemeld zijn om terug te kunnen leveren, dit gaat via de netbeheerder.
Als je een stroommeter hebt met twee telwerken waar van één voor teruglevering dan had je desnoods ook jouw energie factuur kunnen gebruiken om aan te tonen dat je geen stroom teruglevert aan het stroomnet.
Jouw installatie is off grid en is ook niet aangesloten op de stroomnet van het huis en zo geen aanmeldplicht voor terugleveren van stroom.
Als ik wat in de huurwoning wat wil aanpassen dan moet ik een ZAV (zelf aangebrachte voorziening) aanvraag indienen en dan geeft de verhuurder toestemming om de aanpassing te doen. Die kan dan voorwaarden stellen en zo je krijgt ook geen gezeur achteraf en weet waar je aan toe bent als je vertrekt uit de huurwoning....naar een nog mooiere huurwoning.
De wijkconsulent had je ook mooi kunnen vragen over hulp met het onderhouden van tuinen en hoe dat zit.
-
Tiidmasine
Sinds een paar jaar hebben we zonnepanelen van Wocozon. Die worden via de woningverhuurder geleased. Uiteraard heb ik die zelf niet gelegd en aangesloten. Die zijn wel via de netbeheerder aangemeld. Het off grid geval: Ik heb 2 kleine installatiekaten met elk benodigde elektronica waar onder volt en ampere meters. De voltmeters geven de spanning van de accu' s weer. In 1 van de kasten zit een kleine omvormer van 12 naar 220 van zo'n 200 Watt. Elke beetje techneut kan zien dat er geen verbinding is met aanwezige netspanning. Daar is de installatie ook te klein voor: Gesplitst in 3 x 100 en 4 x 100 Watt Panelen zijn 18 volt. De accu' s zijn respectievelijk 120 Ah en 100 Ah. Aangesloten verlichting bestaat uit 12 volt ledlampen. klokgestuurdesphome schreef: ↑24 sep 2025 18:59Hier worden de tuinen van sommigen onderhouden door vrijwilligers die mensen helpen die het niet meer kunnen.
Het enigste wat ik ooit zelf heb gedaan is de bedrading voor onze kookleiding getrokken en op 2 16Amp zekeringen gezet. Dit is achteraf door een erkend installatiebedrijf goedgekeurd.
Wat de wijkconsulente betreft: Ik wil eerst weten waar ik eventueel juridisch sta om juist niet dingen te gaan zeggen die niet kloppen.
-
Wat-nou-weer
Vraag nou eerst eens zelf aan de verhuurder of zij voortaan je tuin willen onderhouden omdat het voor jullie gezien leeftijd en handicap te zwaar wordt. Doe het via de mail zodat je ook het antwoord zwart op wit hebt.
Misschien krijg je wel gewoon een ja op je vraag.
Wat ik zelf nog weet toen ik zo'n 20 jaar geleden een voortuin had, is dat als de bewoners het zelf niet onderhielden de verhuurder het ging doen, maar daar kreeg je dan wel een rekening voor.
Misschien krijg je wel gewoon een ja op je vraag.
Wat ik zelf nog weet toen ik zo'n 20 jaar geleden een voortuin had, is dat als de bewoners het zelf niet onderhielden de verhuurder het ging doen, maar daar kreeg je dan wel een rekening voor.
wikop
vindt dit leuk
-
J. Deltoer
Van de zonnepanelen maar weer terug naar de tuintjes...
Zo heb ik een Bulgaarse buurman die de tuin ook niet onderhoudt en juist oude meubelen,, kapotte apparaten en ander afval in de tuin gooit. Zijn ze in Bulgarije ook gewend, en hij heeft de afgelopen 40 jaar nog niet de kans gekregen om te integreren hier in de lokale gewoontes.
Ik denk dat als we dit voor zouden leggen aan de raad van state dat deze zou beslissem dat het niet onderhouden van tuintjes van migranten door de verhuurder juist rechtsongelijkheid zou opleveren. Immers, zij zijn nog niet bekend met de lokale gewoonten en autochtonen wel.Tiidmasine schreef: ↑24 sep 2025 17:36Laatste jaren merken we dat verhuurder voor sommige huurders (vaak met migratie achtergrond) wel heel vaak heggen (laat) knippen, gras (laat) maaien en/of onkruid (laat) verwijderen. Dit wordt echter niet gedaan voor alle huurders. Dit riekt naar rechtsongelijkheid
Zo heb ik een Bulgaarse buurman die de tuin ook niet onderhoudt en juist oude meubelen,, kapotte apparaten en ander afval in de tuin gooit. Zijn ze in Bulgarije ook gewend, en hij heeft de afgelopen 40 jaar nog niet de kans gekregen om te integreren hier in de lokale gewoontes.
kuklos
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Goeie oplossing. Beter dan op je ouwe dag mopperen op je buren. Organiseer een buurt-bbq met veel kip en geen varken!
In het genoemde geval kan de verhuurder eigenlijk geen goed doen, want als ze de wildgroei niet aanpakken is het ook fout. De suggestie om te vragen of ze hetzelfde ook voor uw tuin kunnen doen, neemt wellicht iets van die jaren opgekropte woede weg.
Het goede nieuws is dat steeds meer Nederlanders goedkope appartementen kopen aan de Bulgaarse riviera! Kunnen ze daar het goede voorbeeld geven.J. Deltoer schreef: ↑24 sep 2025 19:40Zo heb ik een Bulgaarse buurman die de tuin ook niet onderhoudt en juist oude meubelen,, kapotte apparaten en ander afval in de tuin gooit. Zijn ze in Bulgarije ook gewend, en hij heeft de afgelopen 40 jaar nog niet de kans gekregen om te integreren hier in de lokale gewoontes.
Wat wil je er aan doen?In je contract staat het niet,dus je betaalt er ook niet voor
-
Methusalah
Dus je bent jaloers?
Tja, je kan er een probleem van maken of gewoon accepteren dat sommige mensen hulp krijgen.
Je hier druk om maken vind ik echt zo kneuterig.
Tja, je kan er een probleem van maken of gewoon accepteren dat sommige mensen hulp krijgen.
Je hier druk om maken vind ik echt zo kneuterig.
-
J. Deltoer
Buurtvrijwilligers is prima, maar je een beetje aanpassen mag best gevorderd worden. Luiheid moet niet beloond worden. Ik heb twee maanden geleden het goede voorbeeld aan mijn Bulgaarse buurman gegeven door zijn rotzooi, afval en peuken in de voortuin (in overleg met zijn vrouw) op te ruimen. Inmiddels ligt het daar weer vol.
Dan wordt het toch tijd om te handhaven Consumenneke of vind u dat ik zijn rotzooi maar weer moet opruimen?
Dan wordt het toch tijd om te handhaven Consumenneke of vind u dat ik zijn rotzooi maar weer moet opruimen?
Laatst gewijzigd door J. Deltoer op 25 sep 2025 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Consumenneke
Bij mij in de flat wonen inmiddels drie huishoudens (misschien wel meer) die begeleid wonen. Dan krijgen ze een heel nieuw interieur cadeau van de gemeenschap en elke maand bezoek van een begeleider..J. Deltoer schreef: ↑25 sep 2025 11:44Dan wordt het toch tijd om te handhaven Consumenneke of vind u dat ik zijn rotzooi maar weer moet opruimen?
De eerste heeft vrienden die pissen in de hal en rond oud en nieuw veel rotzooi trappen. Gooien ze hele tafels de trap af, met als gevolg dat treden afgebroken zijn. Altijd peuken in de lift.
De tweede slaat met houten slippers tegen de muur als je op zondag stofzuigt.
Allemaal in Holland geboren, ik zeg het er maar even bij.
Die ene Antilliaan (junkie en straatrover, net weer op vrije voeten) heb ik geholpen om zijn IKEA kast in elkaar te zetten. Hij maakt overdag een tering herrie, maar daar heb ik eigenlijk geen last van. Wel van zijn geschreeuw aan de telefoon. Agressie doet iets met je bloeddruk.
Je snapt al dat ik na een vriendelijke en behulpzame kennismaking voor keiharde handhaving ben en zonodig met een paar flinke buren best bereid mijn woorden kracht bij te zetten.
Mijn advies aan Tijdmasine is toch: hou op met zaniken, maak wat vrienden in de buurt (zal al best zo zijn na 37 jaar in hetzelfde huis) en laat je ouwe dag niet bederven door kinderachtige ergernissen. Misschien wordt het tijd om zelf eens een andere woning te zoeken!
Alles is dan helemaal op orde en netjes gedaan en een kookgroep aangelegd die ook daarna is goedgekeurd.
Je kunt ook neutraal vragen of jullie ook hulp kunnen krijgen als er een periode is dat je eigen tuin niet kan onderhouden. Als dan aangegeven wordt dat zij er niet over gaan dan vraag je wie wel jou daarmee kan helpen.
Als het antwoord is dat er voorwaarden zijn dan vraag je wat dan die zijn. Jij bent dan al een stuk wijzer en dan kun je ook na haken, met wat jij ziet dat anderen die wel hebben. En waarom jij dan eventueel niet aan de voorwaarden voldoet.
Onrecht is een gevoel en iedereen is gerechtigd om die te hebben en ook die te benoemen.
Hou echter een gesprek neutraal. Afkomst of status kan dan wel achterliggend zijn, maar hou dat er buiten omdat het een goede en zinvolle gesprek juist kan ondermijnen.
De wijkconsulent is al langs geweest en zo heb je bruggetje om die te benaderen met jouw vraag.
Je kunt ook neutraal vragen of jullie ook hulp kunnen krijgen als er een periode is dat je eigen tuin niet kan onderhouden. Als dan aangegeven wordt dat zij er niet over gaan dan vraag je wie wel jou daarmee kan helpen.
Als het antwoord is dat er voorwaarden zijn dan vraag je wat dan die zijn. Jij bent dan al een stuk wijzer en dan kun je ook na haken, met wat jij ziet dat anderen die wel hebben. En waarom jij dan eventueel niet aan de voorwaarden voldoet.
Onrecht is een gevoel en iedereen is gerechtigd om die te hebben en ook die te benoemen.
Hou echter een gesprek neutraal. Afkomst of status kan dan wel achterliggend zijn, maar hou dat er buiten omdat het een goede en zinvolle gesprek juist kan ondermijnen.
De wijkconsulent is al langs geweest en zo heb je bruggetje om die te benaderen met jouw vraag.
Consumenneke
vindt dit leuk
U schrijft dat u uit de eerste hand weet dat de WBV de tuin van sommige bewoners met veelal een migratieachtergrond gratis onderhoud maar of dat daadwerkelijk het geval is weet u niet omdat u de WBV nog niet gecontacteerd heeft.
De buurvrouw die de bovenverdieping van een duplexwoning huurt onderhoudt wel haar deel van de tuin en dat is haar goed recht want de bewoner van de beneden verdieping dient het andere deel te onderhouden.
Zolang u niet weet wat er exact met de betreffende huurders en de WBV is afgesproken kan er ook geen sprake van rechtsongelijkheid zijn hooguit een gevoel van oneerlijkheid.
M.i. speelt het bezoek van de WBV medewerkers een grotere rol dan het tuinonderhoud want die kwamen pas na 13 jaar kijken of de door uzelf aangelegde off grid zonnepanelen niet alsnog in de meterkast aangesloten waren.
Om te bewijzen dat het niet het geval is hoeft u alleen maar toegang tot de meterkast te geven en als blijkt dat er geen veranderingen zijn aangebracht is het bewijs geleverd.
Ik zou u toch adviseren om contact met de WBV op te nemen want misschien zijn er voor u ook mogelijkheden om tegen een kleine huurverhoging een soort van extra tuinonderhoud servicecontract af te sluiten want er zijn WBV's die zo'n contract aanbieden.
De buurvrouw die de bovenverdieping van een duplexwoning huurt onderhoudt wel haar deel van de tuin en dat is haar goed recht want de bewoner van de beneden verdieping dient het andere deel te onderhouden.
Zolang u niet weet wat er exact met de betreffende huurders en de WBV is afgesproken kan er ook geen sprake van rechtsongelijkheid zijn hooguit een gevoel van oneerlijkheid.
M.i. speelt het bezoek van de WBV medewerkers een grotere rol dan het tuinonderhoud want die kwamen pas na 13 jaar kijken of de door uzelf aangelegde off grid zonnepanelen niet alsnog in de meterkast aangesloten waren.
Om te bewijzen dat het niet het geval is hoeft u alleen maar toegang tot de meterkast te geven en als blijkt dat er geen veranderingen zijn aangebracht is het bewijs geleverd.
Ik zou u toch adviseren om contact met de WBV op te nemen want misschien zijn er voor u ook mogelijkheden om tegen een kleine huurverhoging een soort van extra tuinonderhoud servicecontract af te sluiten want er zijn WBV's die zo'n contract aanbieden.
wikop
vindt dit leuk
-
Wat-nou-weer
-
Tiidmasine
Eerste hand betekent de betreffende huurder. De tweede stelling is niet waar: ze onderhoudt gedeeltelijk haar tuindeel !!! Het deel wat direct aan haar schuurtje grenst weigert ze te onderhouden onder het mom van dat ze dat stukje lichamelijk niet zou kunnen. En DAT is nou net het punt. Toen deze zaak begon te spelen was er weinig tot geen onkruid Dat kan ik bewijzen middels streetvieuw beelden van google streetvieuw. Deze opnames heb ik ook de WBV ter beschikking gesteld. Ik heb de WBV om schriftelijk uitleg gevraagd over hoe en wat aangaande de regels in dit soort gevallen. Heb gewoon netjes gevraagd om welke regels en/of verplichtingen hier van toepassing zijn.Ron5300 schreef: ↑25 sep 2025 12:44U schrijft dat u uit de eerste hand weet dat de WBV de tuin van sommige bewoners met veelal een migratieachtergrond gratis onderhoud maar of dat daadwerkelijk het geval is weet u niet omdat u de WBV nog niet gecontacteerd heeft.
Wat mijn off grid installaties betreft heb ik naar tevredenheid van de WBV kunnen aantonen Daar over bestaat geen mogelijke twijfel meer door een korte rondleiding te geven binnen de ruimte waar de zonnestroom wordt geregeld.
Wat uw laatste advies betreft. Ik wil nu eerst de reactie van de WBV afwachten.
esphome
vindt dit leuk
-
HandigeHarrie
Mijn eerste gedachte bij de OP was dat (vanaf een zeker moment) nieuwe huurders een huurcontract krijgen waarin tuinonderhoud is meegenomen en in de servicekosten verwerkt en dat Ts zou gaan schrijven dat het niet eerlijk is om deze huurders te verplichten om hun tuinonderhoud tegen betaling uit te besteden aan de WBV (zonder de kans te krijgen om zelf de tuin te doen).
Maar het blijkt anders te zijn, Ts denkt dat de WBV dit als liefdewerk voor die huurders heeft opgepakt.
De bovenbuurvrouw (die er mss ook al vanaf 1988 woont) heeft aangegeven het aan de WBV te gaan vragen en toen Ts navraag deed over de kosten heeft zij gezegd dat de WBV dit geheel gratis voor haar doet - daarmee heeft zij Ts succesvol op de kast gejaagd want bewijs dat de WBV dergelijke tuinhulp gratis levert is er niet.
Maar het blijkt anders te zijn, Ts denkt dat de WBV dit als liefdewerk voor die huurders heeft opgepakt.
De bovenbuurvrouw (die er mss ook al vanaf 1988 woont) heeft aangegeven het aan de WBV te gaan vragen en toen Ts navraag deed over de kosten heeft zij gezegd dat de WBV dit geheel gratis voor haar doet - daarmee heeft zij Ts succesvol op de kast gejaagd want bewijs dat de WBV dergelijke tuinhulp gratis levert is er niet.