Pmd geweigerd

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?
esphome

Re: Pmd geweigerd

Ongelezen bericht door esphome »

Tja, ik had ook een keer rotzooi van een ander in de kliko en dat spul was uitgelopen en ik kon na die daarna ook schoonmaken.

Nu heeft de kliko een oranje deksel en ik heb aan de binnenkant in grote letter geschreven dat zij hun eigen afval in hun eigen kliko moeten doen. En daaronder "DANK U!!!" geschreven.

Dus diegene die de klep open doet ziet dan die tekst.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Blackie85 schreef:
02 apr 2025 13:21
Ten eerste is afval volgens mij mogelijk privacy gevoelig, dus schenden bij het inspecteren van de inhoudt van de container niet je privacy? T
Als er privacygevoelige zaken bij het afval zitten (dus herleidbaar naar een persoon) ligt dat aan jezelf. Papier kan door een shredder, andere zaken kan je ook onherkenbaar maken.

esphome

De ROVA weegt de PMD containers en als die over de 14KG zitten dan wordt er een visuele inspectie gedaan. Wordt er materiaal aangetroffen wat er niet in hoort dan wordt de container niet geleegd en komt er een kaartje aan te hangen waarom die nog vol en wanneer de volgende ophaalronde is.

Dit wegen is er gekomen omdat iemand te laten voorlopen en alle containers inzien te te duur was.
ROVA start op 9 april 2024 met een proef waarbij huis-aan-huiscontainers met pmd (plastic-, metalen verpakkingen en drankenkartons) door de vrachtwagen (ook wel zijlader genoemd) worden gewogen voordat ze wel of niet geleegd worden. De verwachting is dat op basis van het gewicht van de container een inschatting kan worden gemaakt hoeveel afval tussen het pmd zit dat er niet in hoort. De proef bestaat uit drie fases en wordt in 13 ROVA gemeenten uitgevoerd.
Bron: https://www.rova.nl/inwoners/verhalen/2 ... e-zijlader

Net vandaag zijn de resultaten bekende gemaakt van het wegen van PMD containers:

AI gaat zelfs worden ingezet om dit te doen en zo zegt de computer straks of de container vol blijft.
ROVA start proef met AI-techniek op inzamelvoertuigen

ROVA zet vanaf april 2025 de volgende stap in de ontwikkeling om grondstoffen van goede kwaliteit in te zamelen. ROVA onderzoekt of een cameratechniek met zogenoemde ‘machine learning’ kan helpen om vervuilde containers te herkennen en eventueel te weigeren voor de inzameling. De techniek wordt ingezet bij de inzameling van groente, fruit- en tuinafval (gft), voor zowel containers aan huis als gezamenlijke voorzieningen. Net als bij andere proeven bepaalt uiteindelijk de chauffeur/voorloper of de huis-aan-huiscontainer wel of niet wordt geleegd.
Bron: https://www.rova.nl/verhalen/2561/de-ro ... ondstoffen
PDF - Uitkomsten ROVA-proef: https://cdn.rova.nl/media/Pmd%20wegen%2 ... 202025.pdf
Laatst gewijzigd door esphome op 30 sep 2025 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hier in de gemeente zijn ze sinds kort actief aan het controleren wie er te vroeg PMD zakken ophangen. Halen gewoon de zak open om te kijken of ze toevallig iets vinden dat naar de eigenaar te herleiden is.

esphome

Ik ben gewend om waar het adres of naam op staat in een andere afvalstroom te doen dan de verpakking. Hier staan kliko's wel eens eerder aan de weg of staan nog een paar dagen na het legen aan de weg.

Ik heb wel eens kliko's die staan blijven, naar de betreffende eigenaar gereden want iemand kan wel iets overkomen zijn en in het ziekenhuis liggen etc.

Vroeg aanbieders kunnen een valide reden hebben om het eerder op te hangen. Als het structureel is dan is eerst een gesprek beter dan meteen een sanctie.

esphome

Dan heb je bij restafval nog 0-aanbieders en die staan vaak in een kwaad daglicht omdat men denkt dat die hun restafval in de GFT of PMD containers deed.
Zijn '0-aanbieders' eigenlijk wel echt vervuilers van grondstoffen?

In afvalland heerst het idee dat zogeheten ‘0-aanbieders’ – huishoudens die geen restafval aanbieden – hun restafval via de inzameling van grondstoffen zoals pmd aanbieden. In de ROVA-gemeenten Tubbergen en Dinkelland hebben we onderzocht of dit inderdaad het geval is. En wat blijkt? Deze 0-aanbieders zijn voor een groot deel goede scheiders en waarschijnlijk soms zelfs superscheiders’.

In de december-editie van de GRAM van de NVRD presenteren we de resultaten van dit onderzoek. Een van de reflecties is dat het beeld van 0-aanbieders als vervuilers van grondstoffen op z’n minst een nuancering verdient, en wellicht zelfs helemaal van tafel moet. Herhaling van dit onderzoek in andere gemeenten is nodig om hier definitief antwoord op te geven.
Zo, dat misverstand is ook nu weer uit de wereld.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Een 0-aanbieder ben ik niet, maar het verbaast me hoe weinig afval ik wekelijks nog heb, vergeleken met een jaar of 20 geleden. Het plastic scheid ik, papier ook, de rest (nog) niet. Een tuin heb ik niet, dus compost maken van groentenresten zit er ook niet in. Beter scheiden zal ongetwijfeld tot nog veel minder afval leiden.

Met een beetje goede wil, en andere keuzes voor boodschappen, zou het inderdaad kunnen dat er uiteindelijk 0 restafval over blijft.

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Volledig 0-aanbieder zijn wij ook niet. Maar we hebben zeker niet elke 3 weken een volle zak restafval. En vaak ook niet na 6 weken. Er kan dus zomaar 9 weken tussen zitten voordat we weer een volle zak restafval aanbieden.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Herkenbaar. Ik probeer echt goed te scheiden en heb meestal maar 3x per jaar de rest-kliko aan de weg staan.

Nijogeth

Ik heb dus een ondergrondse container. Daar gooi ik ongeveer 3x per jaar wat in. De meeste verpakkingen zijn tegenwoordig karton en plastic en dat wordt gratis opgehaald. Etensresten heb ik zelden doordat ik altijd zorg dat ik alleen maak wat ik op eet.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar snijafval dan? Dat moet je toch ook ergens laten? Tenzij je van die voorgesneden zooi koopt, dan heb je daar inderdaad geen last van.

esphome

De GFT container (groente fruit tuinafval), daar kunnen de schillen in. Hier een ondergrondse restafval container, PMD container en een GFT container.

De restafval container gebruik ik eens in de zes jaar, dan heb ik pas genoeg bij elkaar het openen van de container lonend te maken. Hier verder ook nog wekelijkse GRIPwagen waar ik kleine hoeveelheden andersoortig afval weg kan brengen. Dan hoef ik niet naar het afvalstation van de ROVA.

https://www.rova.nl/pagina/2065/Grondst ... -GRIPwagen

Bij een supermarkt staat een consumptie en frituur olie/vet in doen dus hier kun je letterlijk alles scheiden.

Nijogeth

witte angora schreef:
01 okt 2025 10:46
Maar snijafval dan? Dat moet je toch ook ergens laten? Tenzij je van die voorgesneden zooi koopt, dan heb je daar inderdaad geen last van.
Ik heb eigenlijk nooit snijafval bij de groenten. Aardappelen eet ik ook nooit. En ja, ik koop de broccoli en bloemkool bijvoorbeeld ingevroren, omdat dat makkelijker te bewaren is. Het kleine beetje snijafval (kontjes van komkommer bijvoorbeeld) dat overblijft mag ik van een buurvrouw over de schutting gooien bij Bert in het hok (Bert is een varken, niet haar man). Die vreet dat graag.

Debuurman80

Ongelezen bericht door Debuurman80 »

Ik heb ooit aangifte willen doen omdat mijn buurman in mijn vuilniszakken snuffelde en mij erop aansprak dat er dingen in zaten die er niet hoorde.
Ik werf weggestuurd bij het politiebureau omdat snuffelen in een vuilniszak niet strafbaar is.
Om antwoord te geven op je vraag, denk Ik dat de gemeente in je afvalbak mag kijken.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De afvalophaaldienst is wel degelijk bevoegd om in de Pmd container te kijken want die container is eigendom van de afvalophaaldienst.

Mijn gemeente heeft een Diftar afvalheffing systeem waarbij alleen voor het restafval per aangeboden container betaald dient te worden en dan kan het niet de bedoeling zijn dat het restafval in de Pmd container gedaan wordt.

Daarbij is Pmd afval vermengd met restafval ongeschikt voor recycling en blijft er weinig ander over dan het Pmd afval met het restafval mee te verbranden en dat is niet alleen jammer maar kost ook veel geld.

In mijn gemeente loopt ook zo'n proef, de eerste keer wordt de Pmd container nog wel geleegd en voorzien van een label met wat wel of niet in de Pmd container thuishoort maar als die bewoner nogmaals restafval in de Pmd container deponeert wordt die niet meer geleegd.

Behalve dat het Pmd afval niet meer gerecycled kan worden spaart die bewoner op de kosten voor het restafval en worden andere bewoners die wel juist met het afval omgaan benadeeld want links of rechtsom die betalen uiteindelijk de prijs voor de restafval verbranding.

Plaats reactie