Ozempic

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Speedy123

Ozempic

Bericht door Speedy123 »

Op Radar staat een artikel over Ozempic.
Het Voedingscentrum waarschuwt dat afslankmiddelen zoals Ozempic en Wegovy op zichzelf niet als brede oplossing tegen overgewicht moeten worden gezien.
Wow, wat is dit een tendieus artikel is dit zeg.
Er kunnen schadelijke bijwerkingen zijn, veel is nog onbekend,” zegt Verhoef.
Echt totale onzin, Ozempic en Wegovy worden al vele jaren door miljoenen mensen gebruikt. Er is juist heel veel bekend, het werkt uitstekend en heeft heel veel positieve bijwerkingen. Zie o.a.

https://www.nationalezorggids.nl/zieken ... n-ozempic/

https://nieuws.umcg.nl/w/ozempic-werkt- ... vergewicht

Ik heb het voorgeschreven omdat ik overgewicht en diabetes type II had. Al twee jaar probeerde de huisarts de diabetes onder controle te krijgen door Metformine en later ook Gliclazide voor te schrijven. De suikerwaarden verbeterde wel maar werden nimmer goed.

Sinds maart van dit jaar heb ik Ozempic voorgeschreven gekregen. Enkele maanden later bleken mijn suikerwaarden uitstekend te zijn. Zodanig goed dat er al met de afbouw van metformine en glicazide begonnen kon worden. De suiker waarden bleven ook toen uitstekend. Met Ozempic heb ik dus normale, gezonde suikerwaarden.

Qua overgewicht ging ik als een speer naar beneden. Inmiddels ben ik van 109 kg afgevallen naar 98 kg.

De vraag is dan, waarom wil het voedingscentrum ageren tegen Ozempic? Waarom willen ze blijven vasthouden aan hun visie dat mensen met overgewicht en diabetes type II het moeten zoeken in andere voeding en meer beweging terwijl gewoon aangetoond is dat de oorzaken van het overgewicht en diabetes type II zitten in een gebrek aan het darmhormoon GLP-1? Want het injecteren met een GLP-1 (-GIP) receptor agonist lost bij mij en bij miljoenen andere mensen beide problemen op.

Ik kan me er niet aan onttrekken aan de indruk wij-van-WC-eend adviseren WC-eend. Want ja, als eenmaal geaccepteerd is dat overgewicht en Diabetes Type II een hormoon probleem zijn, wat is dan nog de toegevoegde waarde van het Voedingscentrum inzake bestrijding van deze ziektes?

Methusalah

Re: Ozempic

Bericht door Methusalah »

Omdat het niet bedoeld is puur om af te vallen en afvallen zonder aanpassing van je dieet natuurlijk ongezond is. Daarnaast zijn alle medicijnen schadelijk voor je nieren en andere organen die het moeten verwerken. Medicatie is simpelweg the lesser evil maar idealiter gebruik je geen medicatie.

En dit wordt ook al jaren over Ozempic gezegd dus het is niet alsof er nu ineens voor wordt gewaarschuwd.

Dus ik vind het onzin om dit artikel als onzin te bestempelen als je ook maar iets van biologie afweet en je logische verstand gebruikt.

kuklos

Bericht door kuklos »

Speedy123 schreef:
01 okt 2025 13:54
................ terwijl gewoon aangetoond is dat de oorzaken van het overgewicht en diabetes type II zitten in een gebrek aan het darmhormoon GLP-1?
......
Want het injecteren met een GLP-1 (-GIP) receptor agonist lost bij mij en bij miljoenen andere mensen beide problemen op.
Je poneert hier twee stellingen zonder onderbouwing. Dat het bij jou wellicht het geval is maakt niet dat dit voor iedereen geldt.

Wat wel geldt is dat voeding en beweging in zeer, zeer grote mate overgewicht beïnvloeden.

En voor Ozempic geldt, als je verder niets verandert kom je zo weer aan als je ermee stopt. (Je is hier algemeen bedoeld, niet specifiek jij Speedy123)

wikop

Bericht door wikop »

Ik heb meegedaan aan een test,van een vergelijkbaar middel,was wel voor af te vallen,en viel ook flink af,waren trouwens tabletten,en nu na 8 maanden nog altijd veel lichter als voorheen,2 kg kwamen terug,en de rest bleef weg

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Methusalah schreef:
01 okt 2025 14:36
Omdat het niet bedoeld is puur om af te vallen en afvallen zonder aanpassing van je dieet natuurlijk ongezond is. Daarnaast zijn alle medicijnen schadelijk voor je nieren en andere organen die het moeten verwerken. Medicatie is simpelweg the lesser evil maar idealiter gebruik je geen medicatie.

En dit wordt ook al jaren over Ozempic gezegd dus het is niet alsof er nu ineens voor wordt gewaarschuwd.

Dus ik vind het onzin om dit artikel als onzin te bestempelen als je ook maar iets van biologie afweet en je logische verstand gebruikt.
En daar gaat het dus mis. Mensen die er geen verstand van hebben die wel denken er verstand van te hebben. Lees de een internationale studie onder leiding van klinisch farmacoloog Hiddo Lambers Heerspink van het UMCG eens door
Lambers Heerspink is zeer enthousiast over deze uitkomsten. ‘Het mooie is dat het middel zowel directe als indirecte effecten heeft op de nieren. Semaglutide heeft directe invloed op ontstekingswaarden in de nier en verlaagt het vetweefsel rondom de nieren waardoor de hoeveelheid eiwitten in de urine verlaagt. En indirect heeft het effect omdat het gewicht en bloeddruk van de deelnemers vermindert.’
Ozempic heeft dus een positieve uitwerking op de nieren!

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

kuklos schreef:
01 okt 2025 14:39
Speedy123 schreef:
................ terwijl gewoon aangetoond is dat de oorzaken van het overgewicht en diabetes type II zitten in een gebrek aan het darmhormoon GLP-1?
......
Want het injecteren met een GLP-1 (-GIP) receptor agonist lost bij mij en bij miljoenen andere mensen beide problemen op.
Je poneert hier twee stellingen zonder onderbouwing. Dat het bij jou wellicht het geval is maakt niet dat dit voor iedereen geldt.
Ik heb de onderbouwing wel degelijk gegeven. Lees de linken maar eens door. Miljoenen mensen hebben wereldwijd grote baat bij Ozempic. Het werkt uitstekend zowel tegen overgewicht als tegen diabetes type II.

Google maar eens op 'ozempic helpt tegen overgewicht en diabetes type ii' en je krijgt een schat aan bronnen.

Wat-nou-weer

Bericht door Wat-nou-weer »

Overgewicht en weinig beweging is van invloed op diabetes. Daar kan iedereen ook zelf wat aan doen zonder Ozempic te gebruiken, kost wel wat meer doorzettingsvermogen.

Timmermans heeft ook die pens + diabetes niet gekregen door gezond te eten en te leven.

Consumenneke

Bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
01 okt 2025 14:46
En daar gaat het dus mis. Mensen die er geen verstand van hebben die wel denken er verstand van te hebben.
Ga nou niet meteen iedereen die het niet met je eens is in de hoek zetten.

In vergelijkbare omstandigheden ben ik door levensstijl-aanpassingen en met hulp van een sensor al circa 22 kilo afgevallen. Geen tovermiddel voor nodig: gewoon beter eten, meer bewegen en anders leven.
Wat-nou-weer schreef:
01 okt 2025 14:57
Timmermans heeft ook die pens + diabetes niet gekregen door gezond te eten en te leven.
Heeft die geen maagverkleining ondergaan? Vind ik ook geen aanrader.

Los daarvan is fat shaming erg gemakzuchtig.

kuklos

Bericht door kuklos »

Speedy123 schreef:
01 okt 2025 14:50
kuklos schreef:
01 okt 2025 14:39
Speedy123 schreef:
......
Ik heb de onderbouwing wel degelijk gegeven.
Nee, want je claimt dat:
Speedy123 schreef:
En levert daar juist nul bewijs voor.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Wat-nou-weer schreef:
01 okt 2025 14:57
Overgewicht en weinig beweging is van invloed op diabetes. Daar kan iedereen ook zelf wat aan doen zonder Ozempic te gebruiken, kost wel wat meer doorzettingsvermogen.
Het is geen kwestie van doorzettingsvermogen. Dat is juist waarom ik me er zo kwaad kan overmaken. De suggestie dat overgewicht en diabetes type II de eigen schuld van de patiënt zijn, want die heeft een gebrek aan doorzettingsvermogen.

Terwijl het lichaam met de leeftijd gewoon veranderd, je bepaalde hormonen minder goed aanmaakt. Je lichaamscellen gewoon minder gevoelig worden voor insuline.

En dat is nou precies waar Ozempic zich op richt. Die vult het hormoon GLA-1 aan. Waardoor ineens de maag weer goed begint te functioneren en tijdig een voldaan gevoel afgeeft. Waardoor de cellen gestimuleerd worden goed te reageren op insuline waardoor de bloedsuiker waarden ineens correct worden.

kuklos

Bericht door kuklos »

Speedy123 schreef:
En daar gaat het dus mis. Mensen die er geen verstand van hebben die wel denken er verstand van te hebben.
Zoals jij? Of ben je ineens medicus?

Naar ik begrijp is niemand die hier reageert medicus, dus zijn we allemaal leken. Jij, ik, Methusalah en alle anderen.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

kuklos schreef:
01 okt 2025 15:02
Nee, want je claimt dat:
Speedy123 schreef:
Natuurlijk lever ik wel bewijs. Onder andere ik zelf.

Ozempic injecties vullen GLP-1 aan. Dat is hoe Ozempic werkt. Daardoor krijg je twee effecten, ten eerste werkt de maag weer zoals die zou moeten werken namelijk tijdig een voldaan gevoel afgeven zodat het honger gevoel verdwijnt terwijl je normaal gegeten hebt. De maag houdt het voedsel ook weer langer vast zoals het zou moeten.

Het tweede effect is dat het de cellen stimuleert om weer goed te reageren op insuline. Waardoor mijn suikerwaarden weer normaal zijn, door het nemen van injecties die GLP-1 aanvullen.

Ik heb weer normale suikerwaarden en ben elf kilo afgevallen. En ik sta daar niet alleen in, miljoenen mensen wereldwijd hebben exact dezelfde ervaringen na het gebruik van Ozempic.

Hoeveel bewijs wil je hebben dat Ozempic uitstekend werkt tegen overgewicht en diabetes type II?

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

kuklos schreef:
01 okt 2025 15:05
Speedy123 schreef:

Naar ik begrijp is niemand die hier reageert medicus, dus zijn we allemaal leken. Jij, ik, Methusalah en alle anderen.
Ik gaf u de link naar de internationale wetenschappelijke studie. Ozempic heeft positieve effecten op de nieren. Dat is onderbouwing, iets wat ik niet terug vind bij iemand die stelt dat het schadelijk is voor de nieren.

Daarnaast ben ik ervaringsdeskundige. Ik heb ondervonden hoe goed Ozempic werkt, zowel tegen overgewicht als tegen diabetes type II.

Consumenneke

Bericht door Consumenneke »

Het is geen samenzwering tegen Ozempic maar een voorkeur voor leefstijlverbeteringen versus medicatie. Heel gezond uitgangspunt. Medicijnen kosten ons een fortuin en komen zelden zonder bij- of nawerkingen.
Speedy123 schreef:
De vraag is dan, waarom wil het voedingscentrum ageren tegen Ozempic? Waarom willen ze blijven vasthouden aan hun visie dat mensen met overgewicht en diabetes type II het moeten zoeken in andere voeding en meer beweging terwijl gewoon aangetoond is dat de oorzaken van het overgewicht en diabetes type II zitten in een gebrek aan het darmhormoon GLP-1?
Was dat een retorische vraag?

kuklos

Bericht door kuklos »

Speedy123 schreef:
01 okt 2025 15:09
kuklos schreef:
01 okt 2025 15:02
Nee, want je claimt dat:
Speedy123 schreef:
Natuurlijk lever ik wel bewijs. Onder andere ik zelf.
Nog afgezien van het feit dat we het niet kunnen controleren, dat is geen bewijs voor je claim.

Mijn gewicht ligt nog hoger en ik ben recent 7 kilo afgevallen. Meer bewegen, minder snoepen, gezonder eten. Jouw redenatie volgend heb jij dus ongelijk en heeft overgewicht niks met darmhormonen te maken.

Dus nogmaals, waar is de onderbouwing. Je stelt dat het bewezen is. Laat maar zien welke wetenschappelijke artikelen, in gerenommeerde journals, dus niet Pubmed, laten zien wat jij zegt.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
01 okt 2025 15:12
Het is geen samenzwering tegen Ozempic maar een voorkeur voor leefstijlverbeteringen versus medicatie. Heel gezond uitgangspunt. Medicijnen kosten ons een fortuin en komen zelden zonder bij- of nawerkingen.
Ozempic kost geen fortuin, kost iets meer dan honderd euro per maand. Gaat gewoon ten laste van je eigen risico. Totale kosten voor de verzekeraar zijn 900 euro per jaar.

Per jaar betalen mijn werkgever en ik een veelvoud van de 900 euro aan verzekeringspremie. Verder voorkomt het oplossen van overgewicht en diabetes type II juist enorme gezondheidskosten op de langere termijn.
Speedy123 schreef:
De vraag is dan, waarom wil het voedingscentrum ageren tegen Ozempic? Waarom willen ze blijven vasthouden aan hun visie dat mensen met overgewicht en diabetes type II het moeten zoeken in andere voeding en meer beweging terwijl gewoon aangetoond is dat de oorzaken van het overgewicht en diabetes type II zitten in een gebrek aan het darmhormoon GLP-1?
Was dat een retorische vraag?
[/quote]
Jazeker, dat was 100% retorisch.

kuklos

Bericht door kuklos »

Speedy123 schreef:
01 okt 2025 15:11
kuklos schreef:
01 okt 2025 15:05
Speedy123 schreef:

Ik gaf u de link naar de internationale wetenschappelijke studie. Ozempic heeft positieve effecten op de nieren. Dat is onderbouwing, iets wat ik niet terug vind bij iemand die stelt dat het schadelijk is voor de nieren.

Daarnaast ben ik ervaringsdeskundige. Ik heb ondervonden hoe goed Ozempic werkt, zowel tegen overgewicht als tegen diabetes type II.
Oftewel, jij bent ook geen deskundige. Precies zoals ik al schreef, niemand hier is medicus, dus niemand hier is deskundige.

Ik heb zelf een aantal chronische ziektes. Dat maakt mij een deskundige aangaande mijn ziektebeeld, maar dan ook echt alleen mijn ziektebeeld. Het maakt mij niet tot een deskundige voor de ziekte, want mijn ervaringen zijn niet die van een ander.

Met jouw ervaringen is niks mis, maar op basis van jouw ervaringen kan je niet een ander diskwalificeren als ondeskundig.

Wat-nou-weer

Bericht door Wat-nou-weer »

Oorzaken diabetes type 2
Diabetes type 2 heeft verschillende oorzaken. Een belangrijke oorzaak van diabetes type 2 is overgewicht en het hebben van te veel buikvet. Andere oorzaken zijn ouder worden, ongezonde voeding, weinig lichaamsbeweging en roken. Ook kan erfelijkheid een rol spelen in het ontstaan van diabetes type 2.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

kuklos schreef:
01 okt 2025 15:12
Nog afgezien van het feit dat we het niet kunnen controleren, dat is geen bewijs voor je claim.

Mijn gewicht ligt nog hoger en ik ben recent 7 kilo afgevallen. Meer bewegen, minder snoepen, gezonder eten. Jouw redenatie volgend heb jij dus ongelijk en heeft overgewicht niks met darmhormonen te maken.

Dus nogmaals, waar is de onderbouwing. Je stelt dat het bewezen is. Laat maar zien welke wetenschappelijke artikelen, in gerenommeerde journals, dus niet Pubmed, laten zien wat jij zegt.
Ozempic behoort tot de groep van GLP-1-agonisten. Dit zijn stoffen die het lichaamseigen hormoon GLP-1 nabootsen. Ze remmen de eetlust, vertragen de maaglediging en zorgen voor een verhoogd gevoel van verzadiging. In klinische studies verliezen gebruikers gemiddeld 10 tot 15% van hun lichaamsgewicht over 1 tot 1,5 jaar, mits gecombineerd met leefstijlbegeleiding (Rubino et al., 2022; Wilding et al., 2021; Lundgren et al., 2021).

https://jamanetwork.com/journals/jama/f ... le/2777886

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Wat-nou-weer schreef:
01 okt 2025 15:19
Oorzaken diabetes type 2
Diabetes type 2 heeft verschillende oorzaken. Een belangrijke oorzaak van diabetes type 2 is overgewicht en het hebben van te veel buikvet. Andere oorzaken zijn ouder worden, ongezonde voeding, weinig lichaamsbeweging en roken. Ook kan erfelijkheid een rol spelen in het ontstaan van diabetes type 2.
U mis het stukje er net boven:
Bij diabetes type 2 reageert het lichaam niet meer goed op insuline of maakt het te weinig insuline aan. Insuline is het hormoon dat de bloedsuiker regelt. Bij diabetes type 2 werkt de insuline niet meer goed waardoor er te veel suiker in het bloed blijft zitten. Eerst maakt het lichaam extra insuline aan, maar na verloop van tijd wordt dit steeds minder.
Toevoegen van een GLP-1 receptor maakt dat de cellen weer goed reageren op insuline waardoor de bloedsuiker weer gezonde waarden krijgt.

Ouder worden heeft nu eenmaal o.a. het gevolg dat het lichaam bepaalde hormonen minder goed aanmaakt.

Plaats reactie