Ozempic

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
kuklos

Re: Ozempic

Bericht door kuklos »

Speedy123 schreef:
05 okt 2025 18:56
angel1978 schreef:
05 okt 2025 18:16
Het laatste ben ik het volledog mee eens.. De rest is een iets te simplistische weergave en laat veel.factoren buiten beschouwing.
Dat is nu precies wat het voedingscentrum dus ook doet. En wat zijn weg dus naar de dokterspraktijk vind.
Nee, dat is wat jij doet, levensstijl buiten beschouwing laten en jouw ervaring als maatgevend voor iedereen nemen.

Artsen krijgen al vroeg in hun opleiding aangeleerd: als je hoeven hoort is het een paard, geen zebra. Juist om ze af te leren als eerste naar de meest exotische minst waarschijnlijke zaken te kijken en eerst te kijken naar de algemene vaak voorkomende zaken.
Bij diabetes type II is dat dus .................................... levensstijl.

Consumenneke

Bericht door Consumenneke »

angel1978 schreef:
05 okt 2025 18:01
Realiseer je wel dat je enkel je suikerwaarden meet. Niet onbelangrijk (voor een diabeet ), maar het meet dus niet je inname of levensstijl.
Dus ik heb de keuze om net te doen of ik die zak oliebollen niet net opgegeten heb. :?

Ik zal je een voorbeeld geven. Waarden worden vaak 'bepaald' door nuchter bloed af te nemen. Dankzij de sensor weet ik dat mijn glucose door het opstaan alleen al twee procentpunten stijgt. Die zogenaamde nuchtere waarden zijn dus geen goede indicator. Mijn dashboard toont voortschrijdende gemiddelden en ik zie ook elke piek en dal apart.
Speedy123 schreef:
05 okt 2025 18:56
Dus krijg ik het advies zilvervliesrijst te eten en volkoren pasta te gaan eten. En meer te gaan bewegen. Alleen is er nimmer onderzoek naar mijn ontlasting gedaan.
Herkenbaar. Volkoren rijst, pasta en brood maken echter geen verschil. Allemaal koolhydraten die pieken veroorzaken, zie ik op mijn sensor. Geen pieken krijg ik van het oude Ryvita (heet tegenwoordig anders) en bepaalde soorten roggebrood. Als je de pieken in glucose tegen gaat, wordt al snel ook de HbA1c opvallend beter.

Er zijn meer levensmiddelen met goede vezels. Maar vanwege de stoelgang eet ik soms lekker rijst, macaroni en spaghetti. En oliebollen alleen bij hoge uitzondering. Croissants zijn ook een ramp trouwens!

Kroketten, frikandellen en cola zero mag je zoveel als je lust. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 05 okt 2025 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

16again

Bericht door 16again »

kuklos schreef:
05 okt 2025 21:56
Artsen krijgen al vroeg in hun opleiding aangeleerd: als je hoeven hoort is het een paard, geen zebra. Juist om ze af te leren als eerste naar de meest exotische minst waarschijnlijke zaken te kijken en eerst te kijken naar de algemene vaak voorkomende zaken.
Bij diabetes type II is dat dus .................................... levensstijl.
Helaas zijn de artsen vaak zachte heelmeesters, en mijden ze de confrontatie. En dan zijn beide kanten van de tafel blij met de uitweg van een spuitje of pilletje. En dat maakt de industrie ook blij.

kuklos

Bericht door kuklos »

16again schreef:
05 okt 2025 22:44
kuklos schreef:
Helaas zijn de artsen vaak zachte heelmeesters, en mijden ze de confrontatie. En dan zijn beide kanten van de tafel blij met de uitweg van een spuitje of pilletje. En dat maakt de industrie ook blij.
Daar ga je ongetwijfeld de onderbouwing voor leveren, want anders zet je gewoon een complete beroepsgroep en een complete industrie in een kwaad daglicht.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

kuklos schreef:
Onjuist. Bij het eerste consult na de vaststelling dat ik diabetes type II had werd meteen Metformine voorgeschreven. Het gesprek met de voedingsconsulente moest toen nog ingepland worden. Overigens waren mijn cholesterol waarden prima, alleen de veel te hoge bloedsuikerwaarde was een probleem.

Daarna is er nog zes keer bloedonderzoek bij mij gedaan, elke drie maanden. Metformine opgehoogd, Gliclazide erbij en opgehoogd. Het hielp niets. Pas anderhalf jaar later werd op op mijn eigen verzoek Ozempic voorgeschreven. En dat hielp wel meteen. Drie maanden later zat mijn bloedsuiker waarde onder de norm voor diabetes type II patiënten.

Er is verder nimmer onderzoek gedaan naar de oorzaak. Alle verdere onderzoeken waren alleen gericht op het vaststellen van eventuele schade door versuikering, dus netvlies controle op punt bloedingen, nier controle op eiwit lekkage, voeten controle op aangetaste zenuwen.

Waarom mijn bloedsuiker waarden veel te hoog waren, is onbekend. Het enige wat ik weet is dat Metformine en Gliclazide niet hielpen en Ozempic wel.

kuklos

Bericht door kuklos »

Speedy123 schreef:
05 okt 2025 23:17
kuklos schreef:
Onjuist. Bij het eerste consult na de vaststelling dat ik diabetes type II had
En wéér neem je jouw ervaring als maatgevend voor iedereen. Wanneer valt het kwartje nu eindelijk eens bij jou dat je jouw ervaring niet zomaar mag extrapoleren naar alle andere gevallen.

16again

Bericht door 16again »

kuklos schreef:
05 okt 2025 22:51
16again schreef:
05 okt 2025 22:44
Daar ga je ongetwijfeld de onderbouwing voor leveren, want anders zet je gewoon een complete beroepsgroep en een complete industrie in een kwaad daglicht.
Bij welke andere aandoening vraagt de arts toestemming, om erover te mogen praten??
https://www.doq.nl/ik-zie-dat-u-overgew ... er-praten/
De rol van big pharma veronderstelde ik bekend. Die bedrijven zijn er niet voor ons welzijn, maar voor de portemonnee van de aandeelhouder.
https://overgewichtnederland.nl/blog/de ... ckbusters/

Lilianne64

Bericht door Lilianne64 »

Ik heb al jaren overgewicht, en diabetes type 2. Ik ben al vele jaren bezig dit onder controle te krijgen, met Metformine en Glicazide. Ga ook elke 3 maanden naar de praktijkondersteuner vd huisarts. Het lukt me niet om af te vallen en de diabetes onder controle te krijgen. ( De waardes zijn niet heel erg te hoog) Het is ook niet dat ik me vol zit te proppen met eten, maar ergens gaat er iets mis. Ik lees vaker dat mensen Ozempic van hun huisarts voorgeschreven krijgen. Nou ik krijg t niet hoor, heb t meermaals gevraagd. Maar ik moet eerst de gang naar de dietiste maken (nu voor de 2e keer), maar ook dat werkt voor mij niet. Hoeveel jaar moet ik nog door gaan vraag ik me dan af, als iedere keer blijkt dat t niet werkt voor mij. De ene keer wordt de Metformine weer verhoogd, dan weer verlaagd (vanwege bijwerkingen), dan Glicazide erbij enz enz. Ik wordt er soms moedeloos van als ik dan lees dat mensen gewoon Ozempic krijgen voorgeschreven en ik maar tegen een muur aanloop :? Ben nu 65 en zo blijf ik maar aanmodderen. Is het zo dat ik moet blijven aandringen bij de huisarts?

Onkruid71

Bericht door Onkruid71 »

Er zijn in Nederland ook zat gevallen van, dat artsen niet luisteren naar patiënten. En alleen maar doen wat ze op school geleerd hebben. Maar hebben ze het dan ook goed geleerd?

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

kuklos schreef:
05 okt 2025 23:35
En wéér neem je jouw ervaring als maatgevend voor iedereen. Wanneer valt het kwartje nu eindelijk eens bij jou dat je jouw ervaring niet zomaar mag extrapoleren naar alle andere gevallen.
Het is het standaard behandel plan bij patiënten met een verhoogde bloedsuiker waarde (glucose ≥ 10 mmol/l) zonder zeer hoog risico op hart- en vaatziekten.
Tabel h5 Medicamenteus stappenplan voor patiënten zonder zeer hoog risico op hart- en vaatziekten
Stap 1
Metformine

Stap 2
Voeg gliclazide toe

Stap 3
Maak een keuze afhankelijk van de benodigde HbA1c-daling, patiëntkenmerken en patiëntvoorkeuren (zie ook tabel h6):
HbA1c 1-9 mmol/mol boven de streefwaarde: voeg gliclazide, DPP4-remmer of SGLT2-remmer toe
HbA1c 10-19 mmol/mol boven de streefwaarde: voeg GLP1-agonist of (middel)langwerkende insuline toe
HbA1c ≥ 20 mmol/mol boven de streefwaarde: voeg (middel)langwerkende insuline toe

Stap 4
Voeg een ander middel uit stap 3 toe
Bij (middel)langwerkende insuline in stap 3 (of stap 4): intensiveer insulinetherapie of voeg een GLP1-agonist toe.
Behandeling bij nuchter glucose ≥ 10 mmol/l op moment van diagnose
.....
Overweeg bij patiënten met klachten van hyperglykemie, maar zonder zeer hoog risico op hart- en vaatziekten, direct te starten met medicatie:
Dit zijn de NHG richtlijnen! Deze gelden voor alle patiënten waarbij Diabetes Type II is vastgesteld met een nuchter glucose ≥ 10 mmol/l zonder zeer hoog risico op hart- en vaat ziekten.

Dus nee, niet N=1. Dit geldt voor iedereen met een nuchter glucose ≥ 10 mmol/l zonder zeer hoog risico op hart- en vaatziekten.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

kuklos schreef:
Nee, dat is wat jij doet, levensstijl buiten beschouwing laten en jouw ervaring als maatgevend voor iedereen nemen.

https://www.nieuwsvoordietisten.nl/er-z ... es-type-2/
Er zijn 4 vormen van diabetes type 2
Diabetes type 2 blijkt onder te verdelen in 4 verschillende vormen. Iedere vorm heeft significant verschillende kenmerken, ziekteprogressie en risico’s op complicaties. Dat blijkt uit Zweeds onderzoek onder ruim 13.000 nieuw gediagnostiseerde patiënten, gepubliceerd in The Lancet Diabetes & Endocrinology.

Paradigmashift
De onderzoekers spreken van een paradigmashift in de diagnose van diabetes. Initiatiefnemer prof. Leif Groop, hoogleraar diabetes en endocrinologie van Lund University: ‘Dit is de eerste stap in de richting van een gepersonaliseerde behandeling van diabetes. Deze nieuwe indeling kan uiteindelijk helpen om behandelingen specifieker af te stemmen op de vorm van de diabetes, om zo de kans op complicaties te verkleinen.’

Meer dan alleen bloedglucosegehalte
Volgens de onderzoekers is de huidige indeling van diabetes onvoldoende en niet geschikt om toekomstige complicaties te voorspellen of een behandeling op te baseren. Momenteel wordt de diagnose gesteld door het bloedglucosegehalte te meten. Een preciezere diagnose kan worden gesteld door ook andere factoren mee te nemen, zoals de productie van insuline, de mate van insulineresistentie, de aanwezigheid van bepaalde antistoffen (glutamaatdecarboxylase, GABA) en de BMI.

In totaal 5 groepen diabetes
In het onderzoek zijn in totaal 5 groepen diabetes geïdentificeerd: naast de 4 vormen van diabetes type 2 is er ook een groep waaronder diabetes type 1 valt.
En zie hier het probleem met het voedingscentrum en helaas ook met u mening. Ze blijven maar drammen op lifestyle verandering. Echter wetenschappelijk onderzoek heeft allang aangetoond dat er verschillende oorzaken zijn voor diabetes type 2. En die andere oorzaken worden helaas nog altijd zelden onderkent. Want men doet er nog altijd geen onderzoek naar bij nieuwe patiënten, alles draait nog altijd om de glycose waarde en de BMI.

Dus is er bij mij geen onderzoek gedaan naar de productie van insuline, de mate van insulineresistentie, de aanwezigheid van bepaalde antistoffen (glutamaatdecarboxylase, GABA).

Het gevolg is dus dat ik de standaard behandeling heb gekregen. Gebaseerd op bloedglucose gehalte en BMI. En die sloeg niet aan. Pas na bijna twee jaar werd er begonnen met hormoon medicatie.

Andere bronnen:
https://media-01.imu.nl/storage/247heal ... llitus.pdf
Verder spelen hormonen (incretines), geproduceerd door de dunne darm, op het moment dat het voedsel passeert, een rol. De belangrijkste zijn glucagon-like peptide-1 (GLP-1) en glucagon dependent insulinotropic peptide (GIP). De incretines bevorderen de insulinesecretie en remmen de glucagonafgifte op glucose afhankelijke wijze. Bij diabetes mellitus type 2 ontstaat een verminderde secretie van GLP-1 en een resistentie voor GIP. Hierdoor wordt bij glucosebelasting de insulineproductie onvoldoende gestimuleerd en de glucagonafgifte onvoldoende geremd met als gevolg hyperglykemie.

Consumenneke

kuklos schreef:
05 okt 2025 22:51
Collectieve verontwaardiging namens hele beroepsgroepen, alle artsen, juristen of medewerkers van een winkelketen, is geen goed argument in een gedachtenwisseling. Net zo min als alle diabeten of overgewichtigen over dezelfde kam geschoren kunnen worden.

Ron5300

Bericht door Ron5300 »

Consumenneke schreef:
05 okt 2025 14:19
Moneyman schreef:
05 okt 2025 10:06
Wil je iets meer vertellen over hoe die sensor precies werkt?
Je plakt 'm op je arm en dan gaat er een piepklein naaldje net onder de huid. Deze sensor meet twee weken lang je bloedsuikerwaarden. Die data gaan naar je mobiel, naar een app en een online dashboard waar je zowel in realtime als achteraf kan zien hoe alles wat je eet en drinkt, maar ook je slaap, lichaamsbeweging en stress je waarden beïnvloeden.

Ik heb een groep opgezet van andere sensorgebruikers die ervaringen delen. Dan kijken we bijvoorbeeld hoe ieder reageert op bevroren en daarna ontdooide koolhydraten (rijst, pasta, aardappels). Heel grappig, maar ook motiverend. We mopperen samen op dokters en diëtisten die de algemene adviezen van onder andere het Voedingscentrum voor zoete koek nemen.

Zo'n sensor kost nu circa 60 euro per stuk, maar het kan vast ook voor twee tientjes!
M.i. kan zo'n sensor een averechtse invloed op de gezondheid van een mens hebben want ook al is die mens gezond gaat zich die zelf door het meten van de bloedsuiker meting als die hoger dan normaal is ziek voelen terwijl er niets aan de hand is.
De angst om ziek te zijn neemt navenant toe en dat helpt echt niet mee aan gezondere leefstijl hooguit een gang naar de huisarts die er ook niet op zit te wachten.

Daarbij is Ozempic zoals ik al schreef geen wondermiddel die diabetes geneest en is voor die iemand die het geneesmiddel voorgeschreven krijgt bedoelt om de diabetes onder controle te houden.

Consumenneke

Ron5300 schreef:
06 okt 2025 15:08
M.i. kan zo'n sensor een averechtse invloed op de gezondheid van een mens hebben....
Om dezelfde reden kun je bezwaar maken tegen oliedrukmeters in de auto en zelfs tegen horloges. :lol:

witte angora

Bericht door witte angora »

Ik denk toch niet dat je 24/7 je oliedrukmeter controleert, is het wel?

Wat-nou-weer

Bericht door Wat-nou-weer »

Consumenneke schreef:
06 okt 2025 15:51
Ron5300 schreef:
06 okt 2025 15:08
M.i. kan zo'n sensor een averechtse invloed op de gezondheid van een mens hebben....
Om dezelfde reden kun je bezwaar maken tegen oliedrukmeters in de auto en zelfs tegen horloges. :lol:
Ben het eens met @Ron5300. Ken mensen die checken 3x p.d. hun bloeddruk en het dan vreemd vinden dat hun bloeddruk aan de hoge kant is. De hele dag door bezig zijn met checken van allerlei waardes, lijkt me erg ongezond.

16again

Bericht door 16again »

Speedy123 schreef:
06 okt 2025 14:18
Echter wetenschappelijk onderzoek heeft allang aangetoond dat er verschillende oorzaken zijn voor diabetes type 2. En die andere oorzaken worden helaas nog altijd zelden onderkent. Want men doet er nog altijd geen onderzoek naar bij nieuwe patiënten, alles draait nog altijd om de glycose waarde en de BMI.
Wellicht omdat BMI/levensstijl simpelweg de belangrijkste oorzaak is.

Consumenneke

witte angora schreef:
06 okt 2025 16:12
Als je van nature erg nerveus bent, dan moet je je zeker niet omringen met meters, klokken en sensoren. Dan valt een maagverkleining te verkiezen.

Kun je daarentegen op een normale, kalme en rationele manier met metingen omgaan, dan hoef je voor een sensor niet bang te zijn. 8)

witte angora

Bericht door witte angora »

Consumenneke schreef:
06 okt 2025 19:09
witte angora schreef:
06 okt 2025 16:12
Als je van nature erg nerveus bent, dan moet je je zeker niet omringen met meters, klokken en sensoren. Dan valt een maagverkleining te verkiezen.
Een maagverkleining om zonder stress auto te kunnen rijden? :shock:

Nijogeth

Bericht door Nijogeth »

Een maagverkleining om af te vallen. Dat is nu iets dat ik zeker niemand aan kan raden.

Plaats reactie