Ozempic

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Speedy123

Re: Ozempic

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Lilianne64 schreef:
06 okt 2025 08:27
Ik heb al jaren overgewicht, en diabetes type 2. Ik ben al vele jaren bezig dit onder controle te krijgen, met Metformine en Glicazide. Ga ook elke 3 maanden naar de praktijkondersteuner vd huisarts. Het lukt me niet om af te vallen en de diabetes onder controle te krijgen. ( De waardes zijn niet heel erg te hoog) Het is ook niet dat ik me vol zit te proppen met eten, maar ergens gaat er iets mis. Ik lees vaker dat mensen Ozempic van hun huisarts voorgeschreven krijgen. Nou ik krijg t niet hoor, heb t meermaals gevraagd. Maar ik moet eerst de gang naar de dietiste maken (nu voor de 2e keer), maar ook dat werkt voor mij niet. Hoeveel jaar moet ik nog door gaan vraag ik me dan af, als iedere keer blijkt dat t niet werkt voor mij. De ene keer wordt de Metformine weer verhoogd, dan weer verlaagd (vanwege bijwerkingen), dan Glicazide erbij enz enz. Ik wordt er soms moedeloos van als ik dan lees dat mensen gewoon Ozempic krijgen voorgeschreven en ik maar tegen een muur aanloop :? Ben nu 65 en zo blijf ik maar aanmodderen. Is het zo dat ik moet blijven aandringen bij de huisarts?
Uw casus lijkt behoorlijk veel op de mijne. Ook bijna twee jaar lang aanmodderen met Metformine en Glicazide. En drie keer 1000 mg Metformine (de maximale dosis) per dag verdragen veel mensen niet, ik ook niet. Verschil is wel dat ik een HbA1c had van 78 (dat komt overeen met een bloed suiker waarde van 9,3 gemeten over langere tijd) dus behoorlijk te hoog. Na drie maanden Ozempic was mijn HbA1c gedaald naar 51. Echt spectaculair omdat de verwachting bij gebruik van Ozempic een HbA1c verlaging van tien is. Bijeffect is dat ik inmiddels bijna tien kilo ben afgevallen.

Uiteindelijk is bij mij Ozempic de doorbraak geweest. Maar het werd niet vanzelf voorgeschreven. Ik moest aandringen en aangeven dat ik er geen problemen mee had als de verzekeraar het niet zou vergoeden. Overigens vergoed de verzekeraar het bij mij wel gewoon. Op zich ook logisch want nu hoef ik nog maar om de zes maanden bloed te laten prikken en naar controle, scheelt ook behoorlijk in de kosten voor de verzekeraar.

Ik zou het zeker niet opgeven en blijven aandringen.

Uw casus is precies waarom ik me zo druk kan maken over de tendens om maar naar levensstijl te wijzen. Zeker als het geen resultaten oplevert zou het niet gebruikt mogen worden als knock-out criterium om patiënten de toegang tot moderne medicatie te ontzeggen.

Speedy123

16again schreef:
06 okt 2025 19:01
Wellicht omdat BMI/levensstijl simpelweg de belangrijkste oorzaak is.
Dat is niet juist. Het kan een oorzaak zijn, bij velen zal het wellicht ook de oorzaak zijn maar het hoeft niet zo te zijn. Ik kan het wel herhalen:
Er zijn 4 vormen van diabetes type 2
Diabetes type 2 blijkt onder te verdelen in 4 verschillende vormen. Iedere vorm heeft significant verschillende kenmerken, ziekteprogressie en risico’s op complicaties. Dat blijkt uit Zweeds onderzoek onder ruim 13.000 nieuw gediagnostiseerde patiënten, gepubliceerd in The Lancet Diabetes & Endocrinology.

Paradigmashift
De onderzoekers spreken van een paradigmashift in de diagnose van diabetes. Initiatiefnemer prof. Leif Groop, hoogleraar diabetes en endocrinologie van Lund University: ‘Dit is de eerste stap in de richting van een gepersonaliseerde behandeling van diabetes. Deze nieuwe indeling kan uiteindelijk helpen om behandelingen specifieker af te stemmen op de vorm van de diabetes, om zo de kans op complicaties te verkleinen.’

Meer dan alleen bloedglucosegehalte
Volgens de onderzoekers is de huidige indeling van diabetes onvoldoende en niet geschikt om toekomstige complicaties te voorspellen of een behandeling op te baseren. Momenteel wordt de diagnose gesteld door het bloedglucosegehalte te meten. Een preciezere diagnose kan worden gesteld door ook andere factoren mee te nemen, zoals de productie van insuline, de mate van insulineresistentie, de aanwezigheid van bepaalde antistoffen (glutamaatdecarboxylase, GABA) en de BMI.
Dus zal er bij een patiënt onderzoek gedaan moeten worden. Zonder onderzoek is het niets meer dan een aanname. En dan worden diabetes type 2 patiënten allemaal in hetzelfde hokje gestopt, waardoor er een standaard behandeling gevolgd wordt waarmee men rustig tot twee jaar doorgaat zonder dat er resultaten worden geboekt.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Er staat nu net een artikel op de RTL-site. Een, in het kader van dit topic, opmerkelijke uitspraak is dit:
Meer aandacht voor onderliggende oorzaken

De richtlijn zet ook nadrukkelijk in op het uitsluiten van andere oorzaken van obesitas.

"De eerste stap is nagaan of er geen andere reden is dan leefstijl, zoals hormonale problemen of medicatie die gewichtstoename veroorzaakt. Dat is nieuw in de richtlijn.

Bron: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... oor-mensen

Speedy123

witte angora schreef:
13 okt 2025 14:59
De richtlijn zet ook nadrukkelijk in op het uitsluiten van andere oorzaken van obesitas.

"De eerste stap is nagaan of er geen andere reden is dan leefstijl, zoals hormonale problemen of medicatie die gewichtstoename veroorzaakt. Dat is nieuw in de richtlijn.
Langzaam veranderd ook in Nederland de insteek. Het gaat in Nederland vaak met een flinke vertraging, de molens in ons zorgstelsel draaien nu eenmaal erg langzaam. Maar nu is het aangeland bij de NGH die de richtlijnen dus heeft aanpast. Vanuit daar zal het door druppelen naar de huisartspraktijken en dan naar de praktijkbegeleiders die vaak patiënten met overgewicht en/of diabetes type II begeleiden.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Neemt niet weg dat de leefstijllobby gewoon doordraait. Daar is ook niks mis mee. We moeten met z'n allen gezond(er) eten, (beter) bewegen en (meer) balans in ons leven brengen.

Zie ook: Wetenschappelijk Bewijs Leefstijlgeneeskunde.
In deze kennisbundel wordt toegelicht waarom behandelingen, die zich uitsluitend richten op ziekten en medische interventies, duurzamer effect hebben wanneer leefstijlfactoren - zoals voeding, beweging, roken, alcohol, slaap en stress - integraal worden meegenomen. Een gezonde leefstijl kan patiënten helpen om vermijdbare behandelingen en ziekenhuisopnames te voorkomen, medicatiegebruik te verminderen, complicaties te beperken en herstel en functionele gezondheid te bevorderen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben maar weer even verder gaan zoeken. Hier een artikel uit 2018 dat redelijk gedetailleerd op de kwestie in gaat. Vreemd dat er al die tijd zo weinig aandacht is besteed. En nog vreemder dat diëtisten, althans tot in ieder geval een jaar of 2 geleden, vooral hamerden op zo weinig mogelijk caloriën. Terwijl, als je dit artikel leest, dat wel eens averechts zou kunnen werken.

https://amazingerasmusmc.nl/biomedisch/ ... veel-eten/

16again

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
13 okt 2025 14:59
Er staat nu net een artikel op de RTL-site. Een, in het kader van dit topic, opmerkelijke uitspraak is dit:
Meer aandacht voor onderliggende oorzaken

Bron: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... oor-mensen
Dat is wel een selectieve quote, uit de kantlijn van het RTL verhaal.
Dit is de echte boodschap uit het verhaal:
Een gezonde leefstijl blijft volgens het NHG altijd de basis. "Ook als we aanvullende stappen zetten, blijft een gezonde leefstijl het uitgangspunt", zegt de NHG-werkgroep Obesitas.
Met zelfs nog een video, over hoe moeilijk het is de ongezonde hap te laten staan.

Je gequote "eerste stap" betreft een vragenlijst, die vooral gaat over leefstijl, en dus geen onderzoek naar andere afwijkingen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het lijkt me toch een goed onderzoek om uit te zoeken wat effectiever is. De levensstijl aanpassen en pas later medicatie om af te vallen, of direct medicatie om af te vallen en van daaruit de levensstijl aan te passen.

Het lijkt me veel makkelijker sporten en anders eten als je al 50kg kwijt bent, maar dat zal wel aan mij liggen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
16 okt 2025 10:30
Het lijkt me toch een goed onderzoek om uit te zoeken wat effectiever is. De levensstijl aanpassen en pas later medicatie om af te vallen, of direct medicatie om af te vallen en van daaruit de levensstijl aan te passen.

Het lijkt me veel makkelijker sporten en anders eten als je al 50kg kwijt bent, maar dat zal wel aan mij liggen.
Maar dat is geredeneerd vanuit iemand die al de neiging heeft om te sporten en wellicht gemotiveerd is om de levensstijl aan te passen. Er is een groep/categorie mensen die hier veel meer moeite mee heeft en dit kan aangrijpen als quick fix ( diezelfde groep is nu bevattelijk voor diëten, goeroes en allerlei therapieën die uiteindelijk niet blijken te werken omdat precies die levensstijl niet wordt aangepast en de oorzaak dus niet wordt weggenomen.
Even een medicijn en alle problemen zijn opgelost en je kan gewoon lekker doorleven zoals je altijd hebt gedaan.
Als mensen niet daadwerkelijk laten zien in staat te zijn om hun levensstijl aan te passen ( wat echt niet makkelijk is ), is het dan een goed idee om aan medicijnen te beginnen.

Dat even los van de mensen die een medisch probleem hebben waarbij er ook een medische oplossing nodig is.

eveerman

Ongelezen bericht door eveerman »

Maar stel nou, ik zeg maar iets geks, dat knolraap en lof, schorseneren en prei rijke bronnen van ozempic zijn. Moet dan ook eerst de lifestyle worden aangepast, of mag je daar gewoon mee beginnen?

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

eveerman schreef:
16 okt 2025 13:54
Maar stel nou, ik zeg maar iets geks, dat knolraap en lof, schorseneren en prei rijke bronnen van ozempic zijn. Moet dan ook eerst de lifestyle worden aangepast, of mag je daar gewoon mee beginnen?
Overgewicht en diabetes zijn geen excuus om niet gewoon boerenverstand te gebruiken.

Naar Drs P luisteren is altijd gezond. 8)

angel1978

eveerman schreef:
16 okt 2025 13:54
Stel dat je niet gelooft in sprookjes, mag je dan wel een sprookjesboek lezen? Zo ongeveer?

Speedy123

angel1978 schreef:
16 okt 2025 11:04
Dat even los van de mensen die een medisch probleem hebben waarbij er ook een medische oplossing nodig is.
Maar dat is nou precies het hele punt. Als er geen onderzoek naar de oorzaken gedaan wordt, dan is niet bekend wat de exacte (medische) oorzaak is.

Dan kom je dus uit op de one-size-fits-all behandeling. En daar kan men dan jaren mee doorgaan, ook als er geen resultaten geboekt worden.

Speedy123

angel1978 schreef:
Even een medicijn en alle problemen zijn opgelost en je kan gewoon lekker doorleven zoals je altijd hebt gedaan.
Als mensen niet daadwerkelijk laten zien in staat te zijn om hun levensstijl aan te passen ( wat echt niet makkelijk is ), is het dan een goed idee om aan medicijnen te beginnen.
Uitgaande dat het overgewicht een consequentie is van een verkeerde levensstijl waarin een patiënt teveel en/of verkeerd eet.

Hormoon medicatie voorkomt dan dat iemand zijn levensstijl kan voortzetten. De sluitspier van de maag naar de darmen laat door de medicatie veel minder voedsel door. De maag zit dus veel sneller vol terwijl de darmen helemaal niet zo vol zitten.

Dat is waarom je van Ozempic af valt. De patiënt eet vanzelf minder. De levensstijl wordt dus onbewust vanzelf aangepast.

Dan krijg je de vraag, kan iemand na één tot twee jaar eenvoudiger de nieuwe levensstijl vasthouden wanneer de medicatie stopt en de patiënt behoorlijk is afgevallen of zal de patiënt weer terugvallen op de oude levensstijl van vroeger en binnen een jaar of twee weer op zijn oude gewicht zitten?

angel1978

Speedy123 schreef:
16 okt 2025 15:57
angel1978 schreef:
Uitgaande dat het overgewicht een consequentie is van een verkeerde levensstijl waarin een patiënt teveel en/of verkeerd eet.

Hormoon medicatie voorkomt dan dat iemand zijn levensstijl kan voortzetten. De sluitspier van de maag naar de darmen laat door de medicatie veel minder voedsel door. De maag zit dus veel sneller vol terwijl de darmen helemaal niet zo vol zitten.

Dat is waarom je van Ozempic af valt. De patiënt eet vanzelf minder. De levensstijl wordt dus onbewust vanzelf aangepast.

Dan krijg je de vraag, kan iemand na één tot twee jaar eenvoudiger de nieuwe levensstijl vasthouden wanneer de medicatie stopt en de patiënt behoorlijk is afgevallen of zal de patiënt weer terugvallen op de oude levensstijl van vroeger en binnen een jaar of twee weer op zijn oude gewicht zitten?
Precies die reden werd opgegeven bij een maagverkleining. De mogelijkheid om veel te eten werd kleiner en dus zal de levensstijl wel worden aangepast. Ook daar blijkt in de praktijk dat mensen:
* alsnog (te)veel eten
* in hun oude patroon terugvallen of een aangepaste manier weten te vinden om toch grote aantallen calorién naar binnen te werken

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar, met Ozempic is het natuurlijk makkelijker bij te sturen. Iemand is afgevallen en stopt met gebruik. Als dat goed gaat en de leefstijl is aangepast, dan is dat prima. Gaat het daarna nog niet lekker, dan kan prima regelmatig bijgeschakeld worden om ervoor te zorgen dat die persoon niet weer richting problematisch gewicht gaat.

Ik snap eigenlijk niet wat er op tegen zou moeten zijn. Het belangrijkste is in mijn ogen dat iemand op een gezond gewicht komt, dat moet prioriteit 1 zijn. En leefstijlinterventie heeft sowieso al afhaakpercentage van 40%, dus dat heeft niet het gewenste effect voor 40% van de mensen. Geen idee wat de cijfers voor Ozempic/Wegovy/Mounjaro zijn, maar die zijn volgens mij een stuk hoger. En dan kun je dat alsnog samen met leefstijlinterventie aanbieden, mochten mensen daar interesse in hebben. Het lijkt me nog steeds makkelijker de leefstijl aan te passen wanneer je al aan het afvallen bent.

Speedy123

NOS vandaag: https://nos.nl/artikel/2586641-onderzoe ... d-per-jaar
Diabetes type 2 kost de economie meer dan een miljard euro per jaar. Dat blijkt uit onderzoek van het economische onderzoeksbureau SEO Economisch Onderzoek. Volgens de onderzoekers leidt de ziekte er onder meer toe dat mensen minder, voor een lager salaris of helemaal niet kunnen werken, wat de samenleving veel geld kost.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het Amsterdam Research Center for Health Economics, een gezondheidsonderzoekplatform waarin onder meer Amsterdam UMC en de Universiteit van Amsterdam samenwerken.
.....
Maatregelen

Het gaat verder om maatregelen die in het buitenland al "effectief zijn gebleken", aldus de onderzoekers. Zo stellen ze een hogere belasting voor op frisdranken met meer suiker (getrapte frisdranktaks, eerder al in het Verenigd Koninkrijk ingevoerd), het eerder vergoeden van afslankmedicijnen voor mensen met overgewicht en het opstarten van een bevolkingsonderzoek om diabetes type 2 eerder op te sporen.
Kijk eens aan, ook het UMC en de UvA bevelen nu aan om afslankmedicatie eerder te vergoeden.

Plaats reactie