Leeftijdscontrole tijdens aankoop sigaretten

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
angel1978

Re: Leeftijdscontrole tijdens aankoop sigaretten

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
14 okt 2025 10:35
Maar om dat ding te kunnen tonen moet je het natuurlijk wel bij je hebben. Toch heb je een prima punt: wanneer ben je verplicht je te identificeren? Vanwege het simpele feit dat je alcohol of sigaretten koopt, dat kan toch niet waar zijn?
Je bent ook niet verplicht om je te identificeren, dat is niet wat hier gebeurt. Je identiteit wordt niet vastgesteld, maar je leeftijd. De wet stelt dat je alleen alcohol/tabak mee mag krijgen als je 18+ bent en indien nodig is dit de manier waarop je dit desgevraagd kunt aantonen. Wil je dat niet, dan haal je dus geen alcohol of tabak.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Je leeftijd maakt toch deel uit van je identiteit?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
14 okt 2025 10:44
Je leeftijd maakt toch deel uit van je identiteit?
Net als je haarkleur, je lengte en nog enkele persoonlijke kenmerken. Wat wil je nu zeggen?

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Het is weer gelukt. Er is weer een onderwerp waar de vaste klanten volledig op los gaan. Volgens mij leest verder niemand deze berichten omdat ze geen enkele bijdrage leveren aan een mogelijke discussie.
Mijn standpunt is simpel. De winkelier, die het product verkoopt, moet zeker weten dat het product gekocht wordt door iemand die oud genoeg is om dit te kopen. De methode om dit vast te stellen is het vragen van een ID met daarop een geboorte datum. Lijkt me heel logisch.
Als je iedereen vraagt maak je geen uitzondering en is er dus ook geen sprake van enige vorm van discriminatie, wel van duidelijkheid voor iedereen. Zeker als de winkelier gecontroleerd wordt en juist die ene persoon aan wie het niet gevraagd is door de controle heen gekomen is.
Mijn mogen ze het altijd vragen wat overigens niet zal gebeuren omdat ik niet rook en nog nooit gerookt heb ook.
En mocht de moderatie dit lezen en denken dat dit niets met het topic te maken heeft dan zullen dit vast wel een keer verwijderen.
En los gaan met reactie hierop heeft voor mij geen zin, omdat ik het vinkje weggehaald heb en dus niet geïnformeerd wordt bij reacties.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Dirkie schreef:
14 okt 2025 10:49
Het is weer gelukt. Er is weer een onderwerp waar de vaste klanten volledig op los gaan.
Daarom was ik ook maar gestopt met reageren.
Dirkie schreef:
Mijn standpunt is simpel. De winkelier, die het product verkoopt, moet zeker weten dat het product gekocht wordt door iemand die oud genoeg is om dit te kopen. De methode om dit vast te stellen is het vragen van een ID met daarop een geboorte datum. Lijkt me heel logisch.
Als je iedereen vraagt maak je geen uitzondering en is er dus ook geen sprake van enige vorm van discriminatie, wel van duidelijkheid voor iedereen. Zeker als de winkelier gecontroleerd wordt en juist die ene persoon aan wie het niet gevraagd is door de controle heen gekomen is.
100% dit. Als beleid is dat ze het aan iedereen vragen, prima. Gewoon doen wat de verkoper vraagt en je staat zo weer buiten met je aankoop.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

StevieNL81 schreef:
14 okt 2025 08:43
Camera staat altijd aan, maar neemt niet op / neemt geen foto's. Zie het als je mobiel waarvan je de camera app open zet maar geen foto maakt. En bovenop zit een klein led balkje ... groen is geen ID nodig en rood is wel ID
Op de achtergrond wordt je foto natuurlijk gewoon wel degelijk verwerkt. Anders kan die AI-analyse niet gemaakt worden. Ik denk dat men nat gaat als iemand daar een klacht over indient. Er worden immers persoonsgegevens verwerkt zonder grondslag, waarbij de lat vrij hoog ligt omdat het ook nog eens over bijzondere persoonsgegevens gaat. Als er geen wettelijke grondslag, zwaarwegend belang of expliciete toestemming is voor die verwerking, loop je het risico op stevige boetes.

Moneyman

Dirkie schreef:
Het is weer gelukt. Er is weer een onderwerp waar de vaste klanten volledig op los gaan. Volgens mij leest verder niemand deze berichten omdat ze geen enkele bijdrage leveren aan een mogelijke discussie.
Mijn standpunt is simpel...
Eerst zo'n statement maken en daarna zelf meedoen in de discussie is ook op z'n minst bijzonder te noemen...

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De branchevereniging tankstations wil met de 100% leeftijd controle voorkomen dat de verkoop van rookwaren in de toekomst verboden gaat worden maar dat gaat toch wel gebeuren.

Het middel schiet wat dat betreft het doel voorbij want er ontstaat toch een soort van willekeur waarbij vaste klanten niet meer om een id kaart wordt gevraagd maar bij onbekende klanten dan weer wel, niet omdat de medewerker dat wil maar alleen omdat het moet.

Er bestaat ook geen wettelijk kader voor om klanten die duidelijk de leeftijd van 18 jaar gepasseerd zijn om een id kaart te tonen want dat mag alleen door een daartoe bevoegde ambtenaar als er een aanleiding toe is.

De medewerker mag op basis van de geldende huisregels wel weigeren om rookwaren aan klanten die geen id kaart willen tonen te verkopen maar als dat te vaak gebeurt stagneert de verkoop van rookwaren en ook omzet van bijkomende producten.

M.i. wordt de soep niet zo heet gegeten als die opgediend wordt want de NVWA gaat echt niet op die 100% leeftijd controle controleren en de branchevereniging gaat zeker niet controleren of de tankstations zich aan de afspraak houden.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
14 okt 2025 13:42
StevieNL81 schreef:
14 okt 2025 08:43
Camera staat altijd aan, maar neemt niet op / neemt geen foto's. Zie het als je mobiel waarvan je de camera app open zet maar geen foto maakt. En bovenop zit een klein led balkje ... groen is geen ID nodig en rood is wel ID
Op de achtergrond wordt je foto natuurlijk gewoon wel degelijk verwerkt. Anders kan die AI-analyse niet gemaakt worden. Ik denk dat men nat gaat als iemand daar een klacht over indient. Er worden immers persoonsgegevens verwerkt zonder grondslag, waarbij de lat vrij hoog ligt omdat het ook nog eens over bijzondere persoonsgegevens gaat. Als er geen wettelijke grondslag, zwaarwegend belang of expliciete toestemming is voor die verwerking, loop je het risico op stevige boetes.
Het zou natuurlijk nog altijd een stukje hardware kunnen zijn met software die niets op kan slaan, niet op een server zit aangesloten kan worden en geen internetverbinding kan hebben. Dus eigenlijk alleen rom geheugen voor de software en de rest vanuit het ram geheugen.

Ik denk niet dat het zoiets is, maar het zou wel te maken moeten zijn.

Moneyman

Nijogeth schreef:
14 okt 2025 16:09
Ik denk niet dat het zoiets is, maar het zou wel te maken moeten zijn.
Ik denk het evenmin, maar zelfs dan zou het een niet toegestane verwerking zijn.

witte angora

Maar welk probleem wordt er nu precies opgelost?

En om de knuppel ook nog even in het hoenderhok te gooien: zijn er werkelijk mensen zo naïef dat ze denken dat 18-minners met dit soort doorgeslagen regels absoluut, en nooit of te nimmer, aan alcohol kunnen komen?

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
15 okt 2025 08:24
Er schijnen vaak discussies aan de kassa te ontstaan waarom iemand juist wel of juist niet om een ID gevraagd word. Met de (on)nodoge woorden richting het personeel. Door iedereen gelijk te behandelen moet dat op den duur minder worden.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Ga de grens over en koop je rookwaar in een tabakswinkel,geen controle en stukken goedkoper.
Nouja,geen controle,bij mij in elk geval niet.

witte angora

NeoDutchio schreef:
15 okt 2025 09:24
witte angora schreef:
Er schijnen vaak discussies aan de kassa te ontstaan waarom iemand juist wel of juist niet om een ID gevraagd word. Met de (on)nodoge woorden richting het personeel. Door iedereen gelijk te behandelen moet dat op den duur minder worden.
Denk je dat de discussies minder of meer gaan worden met dit soort regels?

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
15 okt 2025 10:19
NeoDutchio schreef:
15 okt 2025 09:24
witte angora schreef:
Denk je dat de discussies minder of meer gaan worden met dit soort regels?
In het begin zal het wat meer zijn, maar zodra iedereen gewend is zal het minder worden.

rrustema
Contacteer:

Ongelezen bericht door rrustema »

De oplossing is om https://yivi.app te gebruiken. Dan deel je alleen het attribuut 'ouder dan 18' zonder verder iets van je identiteit te onthullen.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Moneyman schreef:
Ik denk dat men nat gaat als iemand daar een klacht over indient.
Wat betekent dat: nat gaan?

We hebben een heleboel regels, een paar tandenloze toezichthouders en enkele mensen die op social media veel stampij maken over privacy. Maar in praktijk maakt het niks uit.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

rrustema schreef:
15 okt 2025 12:59
De oplossing is om https://yivi.app te gebruiken. Dan deel je alleen het attribuut 'ouder dan 18' zonder verder iets van je identiteit te onthullen.
Of gewoon compleet niet verdiepen in het topic en gewoon wat neerplempen. Dat kan ook.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Ik ben 71,vrouw trouwens,en ik moest mijn legitmatie laten zien aande bezorger van wijn,ik vind het geweldig,we hebben samen wel een ik kwartier dubbel gelegen,gewoon enig zoiets

Moneyman

Consumenneke schreef:
15 okt 2025 13:40
Moneyman schreef:
Ik denk dat men nat gaat als iemand daar een klacht over indient.
Wat betekent dat: nat gaan?

We hebben een heleboel regels, een paar tandenloze toezichthouders en enkele mensen die op social media veel stampij maken over privacy. Maar in praktijk maakt het niks uit.
In de praktijk worden er gewoon maatregelen genomen en boetes opgelegd. Dat heet bij mij "nat gaan".

Plaats reactie