Kopersbescherming OPP incasseert wel geld maar doet vervolgens niets!

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
jwvanlaer

Kopersbescherming OPP incasseert wel geld maar doet vervolgens niets!

Ongelezen bericht door jwvanlaer »

Kopersbescherming die OPP aanbiedt via marktplaats is een schijnveiligheid. Ze laten je wel betalen voor hun product, maar doen vervolgens niets meer.
Ik had een hydrofoorpomp gekocht via marktplaats met kopersbescherming. Deze zou nieuw in de doos zijn. Hij was inderdaad nieuw, maar de drukschakelaar was wel afgebroken. Ik heb dit probleem dan ook gemeld, met een foto, bij OPP. De reactie hierop, pas na 3 dagen, was dat die ene foto te weinig informatie was om een oordeel te vellen en dat ik meer foto's van de verpakking en wat kapot is zou moeten opsturen. Als dit binnen 4 dagen niet was gebeurt dan zouden ze zich het recht behouden de verkoper uit te betalen. Met een dag heb ik 9 additionele foto's geüpload via hun communicatie kanaal. Ik heb ook meerdere gecontroleerd of ik kon zien dat ik extra foto's bij mijn ticket had, ineens een bericht. Omdat u niet hebt gereageerd hebben we de verkoper uitbetaald. Geen mogelijkheid tot bezwaar of verdere communicatie via het ticket. Voor de rest zijn ze alleen maar bereikbaar via een chatbot en moet je een nieuw ticket aanmaken om je klacht aan te kaarten.
M.a.w. ze laten je betalen voor een service waarin ze zelf geen enkele moeite doen tot waarheidsvinding. Als je op marktplaats een verkoper dus niet vertrouwd, zoek dan verder. Aangezien de kopersbescherming van OPP die via marktplaats wordt aangeboden, geen enkele garantie geeft dat een probleem wordt behandeld.

rvjapio2

Re: Kopersbescherming OPP incasseert wel geld maar doet vervolgens niets!

Ongelezen bericht door rvjapio2 »

Herkenbaar. Ik heb veel van die verhalen gelezen - en allemaal negatief Zelf handel ik al 20 jaar op internet, maar ik neem geen enkele extra dienst al van marktplaats. Tot nu toe met mijn eigen werkwijze nog nooit problemen gehad.

jwvanlaer

Inderdaad en ook beide kanten op. Dus als koper en als verkoper is het een gok of er een eerlijk resultaat uitkomt bij een conflict. Daarnaast zijn ze wettelijk verplicht om rechtstreekse, effectieve en juiste communicatie met hun klanten te hebben. Dat is ook niet mogelijk, want het kan enkel via het aanmaken van tickets en dan ben je zo dagen verder voordat je reactie krijgt, als je al überhaupt reactie krijgt.

Ik heb maar besloten dat ik niet meer koop bij kopers waarbij ik enige twijfel heb en het te ver is om het op te halen. Als kopers bij mij met bescherming willen kopen, dan moet dat maar via PayPal lopen.

jwvanlaer

Met meer moeite dan mij lief was uiteindelijk wel mijn gelijk gekregen bij OPP. Daarop hebben ze een zeer ruimhartige coulance betaling aan mij gedaan, ter hoogte van het hele aankoopbedrag. Ik moet wel zeggen dat ik dat HEEL netjes vind van OPP.
Wel blijf ik van mening dat de communicatie en de moeite die ze steken in een juiste oplossing zeer beperkt is.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Fijn dat het is opgelost.

Wel bijzonder dat je een dienst afneemt, zij die niet (goed) leveren, uiteindelijk dat wel doen en het dan 'coulance' noemen.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Jammer dat niet verduidelijkt wordt dat OPP een online payment platform is. Dat maakt dit topic voor gewone mensen zo goed als onleesbaar.

Met een beetje toelichting wordt ook de reactie van RVJapio begrijpelijk.
rvjapio2 schreef:
17 okt 2025 09:54
Herkenbaar. Ik heb veel van die verhalen gelezen - en allemaal negatief Zelf handel ik al 20 jaar op internet, maar ik neem geen enkele extra dienst al van marktplaats. Tot nu toe met mijn eigen werkwijze nog nooit problemen gehad.
Blijkbaar is het OPPProbleem naar tevredenheid :wink: opgelost.

Plaats reactie