Samsung fabrieks garantie vervalt

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
glippie934

Samsung fabrieks garantie vervalt

Ongelezen bericht door glippie934 »

Ik heb een Samsung wasmachine gekocht, om die aan te sluiten, heb de stekker afgeknipt, omdat er geen stekkerdoos in de badkamer is, wel n trekschakelaar. Nu heb ik n storing aan de machine, de samsung monteur komt langs, en verteld dat de fabrieks garantie is komen vervallen :evil: vw de afgeknipte stekker. Dit overvalt mij. Mag dit? In de badkamer kun je niet anders, dan de stekker eraf te knippen..Wie weet raad? bijv dank

Speedy123

Re: Samsung fabrieks garantie vervalt

Ongelezen bericht door Speedy123 »

glippie934 schreef:
23 okt 2025 16:46
Ik heb een Samsung wasmachine gekocht, om die aan te sluiten, heb de stekker afgeknipt, omdat er geen stekkerdoos in de badkamer is, wel n trekschakelaar. Nu heb ik n storing aan de machine, de samsung monteur komt langs, en verteld dat de fabrieks garantie is komen vervallen :evil: vw de afgeknipte stekker. Dit overvalt mij. Mag dit? In de badkamer kun je niet anders, dan de stekker eraf te knippen..Wie weet raad? bijv dank
Fabrieksgarantie wordt verleend door de fabrikant op de voorwaarden die de fabrikant stelt. U dient dus de voorwaarden van Samsung m.b.t. de fabrieksgarantie te bestuderen om te bepalen of dit mag of niet.

Ik zie dat bijvoorbeeld Mediamarkt stelt:
Als je zelf een trekschakelaar aansluit, kan het zijn dat de garantie op je wasmachine vervalt.
Bosch doet ook moeilijk:
Bovendien kan je garantie op je apparaat komen te vervallen bij een onjuiste aansluiting die je zelf tot stand hebt gebracht.
Het AD waarschuwt er ook voor:
Staat jouw wasmachine in de badkamer, dan loopt de aansluiting via een trekschakelaar. Als je die zelf aansluit, kan de garantie op je machine vervallen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat zegt de verkoper?

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Vind je het vreemd? Stroom in combinatie met een vochtige omgeving. Natuurlijk vervalt je garantie dan. Te veel dingen kunnen fout gaan als er sprake is van amateuristisch geknutsel.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

glippie934 schreef:
23 okt 2025 16:46
Maar heeft de monteur de machine wel gerepareerd?

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Dit adviseert Media Markt.
Hoe sluit ik een trekschakelaar op mijn wasmachine aan?
Een trekschakelaar installeren is niet de eenvoudigste klus. Als je bekend bent met het aansluiten van elektra, zou je zelf een poging kunnen wagen met dit stappenplan. Ben je dat niet? Dan is het slim om een trekschakelaar-service in te zetten.

Stap 1: Zet de stroom uit
Stap 2: Knip de stekker van het snoer van de wasmachine af, zodat je de draden kunt aansluiten op de trekschakelaar.
Stap 3: Strip een klein stukje isolatie van de uiteinden van de draden die uit het snoer van de wasmachine komen.
Stap 4: Plaats kabelschoentjes over de gestripte uiteinden van de draden. Die zorgen voor een veilige en stevige verbinding.
Stap 5: Open de behuizing van de trekschakelaar om toegang te krijgen tot de aansluitingen.

Consumenneke

En Expert.
Extra: de trekschakelaar

Wil je de wasmachine in de badkamer zetten? Dan vind je in sommige oudere huizen een trekschakelaar. Dit is een waterdichte elektriciteitsschakelaar die ervoor zorgt dat er geen kortsluiting ontstaat door waterdamp. Heb je een trekschakelaar, dan kan je je wasmachine hierop aansluiten door de stekker eraf te knippen, de stroomdraden een paar centimeter te strippen en vervolgens aan te sluiten op de corresponderende draden van de trekschakelaar. Let op: haal voor je hiermee aan de slag gaat de spanning van de trekschakelaar. Doe je dit liever niet zelf? Neem dan contact op met de Expertwinkel bij jou in de buurt en onze monteurs doen het voor je.

Samsung wasmachines moet je kalibreren

De meeste zijn al gekalibreerd in de fabriek, maar Samsung doet dit anders; om nauwkeurig en energiezuinig te kunnen wassen, moet je een Samsung wasmachine nadat deze op de juiste plek in huis is geplaatst zelf kalibreren.

Consumenneke

En Coolblue...
Wanneer heb je een trekschakelaar service nodig?

Wil je een wasmachine, droger of was-droogcombinatie in je badkamer? Dan sluit je deze aan op een trekschakelaar. Dit is een waterdichte aansluiting, waardoor je zeker weet dat je de apparaten veilig aansluit. Of je deze service nodig hebt, hangt af van of je een contrastekker hebt. Lees hier wanneer je het beste voor onze trekschakelaar service kiest.
Coolblue raadt dhz'en af...

Speedy123

Consumenneke schreef:
23 okt 2025 18:09
Dit adviseert Media Markt.
Hoe sluit ik een trekschakelaar op mijn wasmachine aan?
Een trekschakelaar installeren is niet de eenvoudigste klus. Als je bekend bent met het aansluiten van elektra, zou je zelf een poging kunnen wagen met dit stappenplan. Ben je dat niet? Dan is het slim om een trekschakelaar-service in te zetten.

Stap 1: Zet de stroom uit
Stap 2: Knip de stekker van het snoer van de wasmachine af, zodat je de draden kunt aansluiten op de trekschakelaar.
Stap 3: Strip een klein stukje isolatie van de uiteinden van de draden die uit het snoer van de wasmachine komen.
Stap 4: Plaats kabelschoentjes over de gestripte uiteinden van de draden. Die zorgen voor een veilige en stevige verbinding.
Stap 5: Open de behuizing van de trekschakelaar om toegang te krijgen tot de aansluitingen.
U mist een vrij essentieel stukje:
Stap 6: Sluit de draden van het wasmachinesnoer aan op de overeenstemmende kleuren op de trekschakelaar. Dit houdt meestal in dat je de draden met dezelfde kleur verbindt, bijvoorbeeld zwart met zwart, wit met wit, en groen/geel (aarde) met groen/geel. Let op: zorg ervoor dat het snoer van de wasmachine de grond niet raakt of in contact komt met water.
Stap 7: Heb je de draden aangesloten? Schakel de stroom weer in. Nu kun je testen of de trekschakelaar werkt. Trek aan de trekkabel om de wasmachine in en uit te schakelen.
Zorg ervoor dat je deze stappen met grote zorg en aandacht uitvoert, en neem als dat nodig is contact op met een professional om te helpen bij de installatie

Wanneer heb je een trekschakelaar-service nodig?

Als je zelf een trekschakelaar aansluit, kan het zijn dat de garantie op je wasmachine vervalt. Daarom is het slim om het door een vakman te laten doen.

Consumenneke

Speedy123 schreef:
24 okt 2025 12:11
U mist een vrij essentieel stukje...
Kijk nog eens goed, dan zie je dat het apart geplaatst is van de eerste punten. U hebt gelijk, daar niet van. Maar het is wel vreemd en slordig dat Media Markt eerst adviseert om de draad door te knippen en daarna als after-thought nog te waarschuwen voor de garantie.

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Lastige vraag, allereerst kan een leverancier enkel garantie uitsluiten (die krijg je de eerste twee overigens van de verkoper en niet van de producent) als de betreffende storing ook aantoonbaar wordt veroorzaakt door de aanpassing (en het verwijderen van de stekker zal zelden enige vorm van een storing veroorzaken mits de kabel correct is aangesloten). Voor de rest kom je op het gebied van de NEN1010 en allerlei advisen over veiligheid. In zone 3 van de badkamer (meer dan 60 cm verwijderd van douche, bad) is een trekschakelaar niet verplicht (maar wordt wel aanbevolen voor een wasmachine) en kan worden vervangen door een contrastekker. Een producent die met dit soort regels komt doet dit eigenlijk om goedkoop onder zijn/haar verplichtingen uit te komen en legt de keuze dus bij haar klanten neer: geen wasmachine in een doucheruimte of de trekschakelaar vervangen door een passende contrastekker (niet de meest veilige optie) en verder mag de klant het zelf uitzoeken.

Speedy123

Consumenneke schreef:
24 okt 2025 13:20
Speedy123 schreef:
Kijk nog eens goed, dan zie je dat het apart geplaatst is van de eerste punten. U hebt gelijk, daar niet van. Maar het is wel vreemd en slordig dat Media Markt eerst adviseert om de draad door te knippen en daarna als after-thought nog te waarschuwen voor de garantie.
Nee hoor, het is één stuk tekst. U miste stap 6 en 7 ook in uw overzicht. Alleen door het opleuken met wat nietszeggende plaatjes ziet u wat extra witregels na stap 5 en wordt na stap 7 de tekst ineens rechts van het plaatje uitgelijnd daar waar eerder de tekst links uitgelijnd werd.

Consumenneke

Ik zeg maar één ding: UX!

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Consumenneke schreef:
24 okt 2025 13:20
Speedy123 schreef:
De vraag gaat over Samsung, niet over wat de Media Markt misschien beter had kunnen doen.

Consumenneke

rwolters schreef:
24 okt 2025 20:51
De vraag gaat over Samsung, niet over wat de Media Markt misschien beter had kunnen doen.
Vindt u dat?
Moneyman schreef:
23 okt 2025 17:03
Wat zegt de verkoper?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
24 okt 2025 23:08
rwolters schreef:
Vindt u dat?
Moneyman schreef:
Wat zegt de verkoper?
En de Mediamarkt is de verkoper…?

Laten we gewoon wachten tot TS terugkomt om antwoord te geven op de gestelde vraag.

Het topic vullen met allerhande statements van willekeurige verkopers en daarover discussiëren helpt de TS niet, lijkt mij.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Consumenneke schreef:
24 okt 2025 23:08
rwolters schreef:
Vindt u dat?
Moneyman schreef:
Wat zegt de verkoper?
Waar haal jij vandaan dat Mediamarkt de verkoper is in deze casus?

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Kan vrij simpel en met garantie gedaan worden. Sluit op de trekschakelaar een draad aan met daaraan een geaarde contra stekker. En vervolgens kun je de stekker van de wasmachine daarin doen. En zorg vervolgens dat de stekker/contrastrekker hoog en niet boven de wasmachine hangt. Geen problemen met de garantie.

Consumenneke

Moneyman schreef:
25 okt 2025 09:37
Het topic vullen met allerhande statements van willekeurige verkopers en daarover discussiëren helpt de TS niet, lijkt mij.
Het helpt anderen in vergelijkbare problemen als we aantonen dat veel grote retailers eerst aanbevelen om de draad door te knippen en dan later pas waarschuwen dat het gevolgen kan hebben voor de garantie. Een jurist zal wijzen naar de kleine lettertjes; een consumentenprogramma kan beweren dat de verkoper verwarring veroorzaakt!

Mijn advies: dien een gratis klacht in bij de Stichting Reclame Code als de retailer op zijn website vertelt dat je de draad kan doorknippen. Wedden dat ze al schikken voor de klacht in behandeling genomen wordt.

Stuur me een PM en ik help ieder die een klachtenformulier wil invullen.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Uit de garantievoorwaarden van Samsung
Artikel 9 – Garantie

2. Buiten de garantie vallen in ieder geval gebreken die optreden in, danwel geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van:

a) het niet in acht nemen van bedienings- en onderhoudsvoorschriften;
b) misbruik van de zaak of gebruik van de zaak anders dan het voorziene normale gebruik;
c) normale slijtage;
d) montage, aanpassing, installatie en/of reparatie van de zaak door de Klant en/of derden;
e) elektrische schade door verkeerd gebruik van de zaak;
f) toepassing door Samsung van enig overheidsvoorschrift terzake de aard en kwaliteit van toegepaste materialen; of
g) op verzoek van de Klant toegepaste of ter bewerking verstrekte zaken, materialen en/of werkwijzen.
Artikel 9-2 sub d lijkt mij in dit geval discutabel want die is alleen van toepassing als het gebrek door het afknippen van de stekker veroorzaakt is.
Als het rechtstreeks aansluiten op een trekschakelaar niet de oorzaak van het gebrek is gaat artikel 9-2 sub d niet op en mag geen reden tot uitsluiting van de garantie zijn.

Plaats reactie