Samsung fabrieks garantie vervalt
Re: Samsung fabrieks garantie vervalt
Hoe oud is de machine? Jonger dan 12 maanden kan je het misschien beter op non-conformiteit gooien bij de verkoper dan aanspraak maken op de fabrieksgarantie bij Samsung?
Consumenneke
en alfatrion
vinden dit leuk
TS heeft het product aangepast (stekker er af geknipt) terwijl daar in de gebruiksaanwijzing expliciet voor wat gewaarschuwd dat niet te doen. Er staan ook nog diverse andere waarschuwingen in hoe het apparaat moet worden aangesloten (mbt aarding e.d.).Ron5300 schreef: ↑25 okt 2025 11:57Uit de garantievoorwaarden van SamsungArtikel 9-2 sub d lijkt mij in dit geval discutabel want die is alleen van toepassing als het gebrek door het afknippen van de stekker veroorzaakt is.Artikel 9 – Garantie
2. Buiten de garantie vallen in ieder geval gebreken die optreden in, danwel geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van:
a) het niet in acht nemen van bedienings- en onderhoudsvoorschriften;
b) misbruik van de zaak of gebruik van de zaak anders dan het voorziene normale gebruik;
c) normale slijtage;
d) montage, aanpassing, installatie en/of reparatie van de zaak door de Klant en/of derden;
e) elektrische schade door verkeerd gebruik van de zaak;
f) toepassing door Samsung van enig overheidsvoorschrift terzake de aard en kwaliteit van toegepaste materialen; of
g) op verzoek van de Klant toegepaste of ter bewerking verstrekte zaken, materialen en/of werkwijzen.
Als het rechtstreeks aansluiten op een trekschakelaar niet de oorzaak van het gebrek is gaat artikel 9-2 sub d niet op en mag geen reden tot uitsluiting van de garantie zijn.
Jij zult toch ook niet zomaar een claim van een klant accepteren als je ziet dat de klant tegen de instructies in heeft gehandeld?
-
NeoDutchio
Ik vraag mij af in hoeverre de verkoper in zijn recht staat om het op die grond af te wijzen. Het aansluiten op een trekschakelaar is niet iets vreemds. En een aansluiting op een dergelijke manier hoeft totaal niet van invloed zijn op problemen die kunnen optreden. Ook zijn er wasmachines die gewoon toegepast kunnen worden in een badkamer. Dan kan je niet met een algemeen regeltje de garantie volledig afwijzen.
Als het probleem van de wasmachine niets te maken heeft met het afknippen van de stekker en als de wasmachine verkocht is alszijnde geschikt voor in de badkamer, dan zou u tegen de beslissing in kunnen gaan.
Als het probleem van de wasmachine niets te maken heeft met het afknippen van de stekker en als de wasmachine verkocht is alszijnde geschikt voor in de badkamer, dan zou u tegen de beslissing in kunnen gaan.
Dat mag ook niet zomaar. Als de garantie aanbieder een beroep doet op een van de uitzonderingen, dan moeten zij ook de causaliteit bewijzen. De enkele stelling dat de stekker is doorgeknipt is hiervoor onvoldoende.
-
Consumenneke
Deze versie sluit aan bij de uitleg van Wasmachinekampioen die stelt dat bij een onjuist aangesloten wasmachine de garantie kan komen te vervallen. Ook Bosch beweert dat je garantie kan komen te vervallen bij een onjuiste aansluiting.
Daar is dus niet het doorknippen en zelf aansluiten op de trekschakelaar een probleem, maar het onjuist zelf aansluiten.
-
Papegaaiduiker
Dirkie schreef: ↑25 okt 2025 11:14Kan vrij simpel en met garantie gedaan worden. Sluit op de trekschakelaar een draad aan met daaraan een geaarde contra stekker. En vervolgens kun je de stekker van de wasmachine daarin doen. En zorg vervolgens dat de stekker/contrastrekker hoog en niet boven de wasmachine hangt. Geen problemen met de garantie.
Precies hoe ik het dus ook aangepakt heb. Deze manier van aansluiten geven naar mijn idee aanzienlijk minder problemen dan rechtstreeks de kabel van een apparaat aansluiten op een trekschakelaar.
Consumenneke
vindt dit leuk
De verkoper heeft, voor zover bekend, niets afgewezen. De monteur van de fabrikant heeft de garantie claim afgewezen.NeoDutchio schreef: ↑25 okt 2025 19:11Ik vraag mij af in hoeverre de verkoper in zijn recht staat om het op die grond af te wijzen.
-
Consumenneke
Dat is geen zelfstandige entiteit. De monteur vertegenwoordigt Samsung die op grond van afspraken met zijn wederverkopers service-verzoeken afhandelt.Speedy123 schreef: ↑26 okt 2025 09:29De verkoper heeft, voor zover bekend, niets afgewezen. De monteur van de fabrikant heeft de garantie claim afgewezen.NeoDutchio schreef: ↑25 okt 2025 19:11Ik vraag mij af in hoeverre de verkoper in zijn recht staat om het op die grond af te wijzen.
Kan zijn dat deze klant vanwege de afwijzing nu moet aankloppen bij de detaillist die de daadwerkelijke verkoper was.
-
Arizonakid
Heerlijk weer.
Niemand heeft er verstand van, maar is zeker dat hij/zij gelijk heeft.
En de ts is verdwenen.
Eigenlijk zoals alle discussies hier zijn, welles/nietes tussen de usual supects, en geen hond die er wat aan heeft.
En de ts is verdwenen.
Eigenlijk zoals alle discussies hier zijn, welles/nietes tussen de usual supects, en geen hond die er wat aan heeft.
Dirkie
vindt dit leuk
Niets aan heeft? Juist de verdieping van het probleem geeft inzicht in de materie waardoor toekomstige kopers van een wasmachine een beter geïnformeerde beslissing kunnen nemen:Arizonakid schreef: ↑26 okt 2025 09:46Heerlijk weer.
En de ts is verdwenen.![]()
1. Moneyman stelde al 'Wat zegt de verkoper'. Een goed advies, zeker de eerste 12 maanden na een aankoop heeft een koper die garantie wil claimen de beste positie t.o.v. de verkoper en niet t.o.v. de fabrikant.
2. Dat diverse verkopers waarschuwen dat het zelf aansluiten van de wasmachine op een trekschakelaar door de stekker af te knippen gevolgen kan hebben voor de garantie, geeft aan dat de koper er problemen mee kan krijgen indien een garantie claim nodig blijkt te zijn.
3. Het advies: gebruik een contrastekker zodat je de stekker niet hoeft af te knippen heeft wel degelijk meerwaarde, het voorkomt de discussie bij een garantie claim indien de stekker afgeknipt is.
4. Diverse kopers bieden ook een installatie service aan om de wasmachine aan te sluiten op een trekschakelaar. Is het overwegen waard indien je niet in garantie problemen wilt komen.
De adviezen en de discussie is er niet alleen voor TS maar helpt ook toekomstige kopers om niet in dezelfde situatie te belanden als TS.
xflorisx
en Consumenneke
vinden dit leuk
-
Wat-nou-weer
3. Het advies: gebruik een contrastekker zodat je de stekker niet hoeft af te knippen heeft wel degelijk meerwaarde, het voorkomt de discussie bij een garantie claim indien de stekker afgeknipt is.
Dat is nog maar de vraag. Wasmachine kan ook in storing of kapot gaan door een fout aangesloten contrastekker.
4. Diverse VERkopers bieden ook een installatie service aan om de wasmachine aan te sluiten op een trekschakelaar. Is het overwegen waard indien je niet in garantie problemen wilt komen.
Ook dat zijn geen elektriciens.
De adviezen en de discussie is er niet alleen voor TS maar helpt ook toekomstige kopers om niet in dezelfde situatie te belanden als TS.
Grote overschatting van het belang van dit forum.
Dat is nog maar de vraag. Wasmachine kan ook in storing of kapot gaan door een fout aangesloten contrastekker.
4. Diverse VERkopers bieden ook een installatie service aan om de wasmachine aan te sluiten op een trekschakelaar. Is het overwegen waard indien je niet in garantie problemen wilt komen.
Nergens blijkt nog uit dat Samsung in deze casus de wederverkoper representeert. Voor hetzelfde geld heeft TS gewoon een beroep op de (aanvullende) fabrieksgarantie gedaan. In het geval van fabrieksgarantie is er meer vrijheid voor aanvullende uitsluitende voorwaarden, daar waar een verkoper die de wettelijke garantie biedt daar niet mee weg zou komen.Consumenneke schreef: ↑26 okt 2025 09:40Dat is geen zelfstandige entiteit. De monteur vertegenwoordigt Samsung die op grond van afspraken met zijn wederverkopers service-verzoeken afhandelt.Speedy123 schreef: ↑26 okt 2025 09:29De verkoper heeft, voor zover bekend, niets afgewezen. De monteur van de fabrikant heeft de garantie claim afgewezen.NeoDutchio schreef: ↑25 okt 2025 19:11Ik vraag mij af in hoeverre de verkoper in zijn recht staat om het op die grond af te wijzen.
Kan zijn dat deze klant vanwege de afwijzing nu moet aankloppen bij de detaillist die de daadwerkelijke verkoper was.![]()
De vraag blijft dus overeind: wat zegt de verkoper? En ook de door iemand anders al gestelde vraag: is er mogelijk sprake van nonconformiteit?
Ah ik zie het probleem al. De adviezen zijn u niet duidelijk. Advies 3 betekend dat de wasmachine geen uiterlijke schade heeft. De koper kan de wasmachine gewoon naar elders verplaatsen. Of de contrastekker weer verwijderen en eventjes tijdelijk een verlengsnoer maar de badkamer leggen voordat de monteur op bezoek komt.Wat-nou-weer schreef: ↑26 okt 2025 11:093. Het advies: gebruik een contrastekker zodat je de stekker niet hoeft af te knippen heeft wel degelijk meerwaarde, het voorkomt de discussie bij een garantie claim indien de stekker afgeknipt is.
Advies 4 betreft montage door de verkopende partij. Of die wel of geen elektriciën zijn boeit dan niet, de verkoper kan de garantie claim niet weigeren met als reden dat zijn monteurs het apparaat niet deugdelijk gemonteerd zouden hebben.
-
witte angora
Het leuke is dat het afknippen van een stekker lang niet altijd voldoende is. Hier hangt de treksvhakelaar op zo'n 2.30 meter hoogte. Het snoer van de wasmachine is niet langer dan 1.50 meter. Kom je minimaal 80 cm tekort. Kan je natuurlijk de wasmachine openmaken en een ander snoer er op zetten, maar ja... garantie. En verlengen met een kroonsteentje is natuurllijk geen optie.
Oplossing: die is al geboden, en kan je makkelijk zelf doen. Wel even aan de juiste materialen denken, het goedkoopste snoertje en contrastekker is, zeker in een doucheruimte, niet voldoende. Laat je dan even adviseren door de bouwmarkt - of laat het door de verkoper/bezorger doen, voor zo'n 5 tientjes ben je wel klaar.
Oplossing: die is al geboden, en kan je makkelijk zelf doen. Wel even aan de juiste materialen denken, het goedkoopste snoertje en contrastekker is, zeker in een doucheruimte, niet voldoende. Laat je dan even adviseren door de bouwmarkt - of laat het door de verkoper/bezorger doen, voor zo'n 5 tientjes ben je wel klaar.
Daarvan heb ik geen onderbouwing gezien. Het is voor Samsung geheel mogelijk om zelfstandig garantiesteller te opereren.Consumenneke schreef: ↑26 okt 2025 09:40De monteur vertegenwoordigt Samsung die op grond van afspraken met zijn wederverkopers service-verzoeken afhandelt.
Op dit moment heeft Samsung te weinig gesteld om een garantieclaim af te wijzen. Immers, de bewijslast ligt op dit punt bij hen.Consumenneke schreef: ↑26 okt 2025 09:40Kan zijn dat deze klant vanwege de afwijzing nu moet aankloppen bij de detaillist die de daadwerkelijke verkoper was.
Krimpkous? Maar we zijn aan het speculeren. We weten niet of het snoer te kort was.witte angora schreef: ↑26 okt 2025 11:54En verlengen met een kroonsteentje is natuurllijk geen optie.
-
NeoDutchio
Om de discussie die op mijn reactie is losgebarsten te breken: vervang de 'verkoper' met de partij waar de garantie geclaimd word. Of het nu de verkoper is, of het nu een importeur is, of het nu de merkhouder is of wie dan ook, in mijn ogen is het afwijzen van welke garantie dan ook puur op basis van het afknippen van een stekker in de basis onjuist. Stel dat er kortsluiting is ontstaan omdat er mantel beschadigd is geraakt bij het aansluiten, dan kan je stellen dat het afknippen niet toegerekend kan worden aan diegene die garantie moet verlenen. Maar als de trommel losgeschoten is, de riem gebroken, het moederboard kapot, of wat dan ook, dan staat dat los van de stekker.
Zo lang er niet bekend is wat het probleem is valt er ook geen zinnig woord over te zeggen of het terecht of onterecht afgewezen word.
Zo lang er niet bekend is wat het probleem is valt er ook geen zinnig woord over te zeggen of het terecht of onterecht afgewezen word.
-
Consumenneke
Hij verdwijnt steeds dieper in het juridische bos. Wanneer ik als consument contact opneem met Samsung omdat mijn wasmachine het begeeft, moet ik de credentials van de reparateur gaan checken?alfatrion schreef: ↑26 okt 2025 11:57Daarvan heb ik geen onderbouwing gezien. Het is voor Samsung geheel mogelijk om zelfstandig garantiesteller te opereren.Consumenneke schreef: ↑26 okt 2025 09:40De monteur vertegenwoordigt Samsung die op grond van afspraken met zijn wederverkopers service-verzoeken afhandelt.
Natuurlijk kan het zo zijn dat Samsung dit soort service-reparaties heeft uitbesteed. Maar dat is dan het probleem van Samsung en niet van de klant.
(Elke gelijkenis met Disney- of andere sprookjesfiguren is gebaseerd op toeval en geenszins te beschouwen als persoonsgegeven)
Heb de onzin maar even verwijderd uit bovenstaand citaat.Consumenneke schreef: ↑26 okt 2025 17:30Wanneer ik als consument contact opneem met Samsung omdat mijn wasmachine het begeeft, moet ik de credentials van de reparateur gaan checken?alfatrion schreef: ↑26 okt 2025 11:57Daarvan heb ik geen onderbouwing gezien. Het is voor Samsung geheel mogelijk om zelfstandig garantiesteller te opereren.Consumenneke schreef: ↑26 okt 2025 09:40De monteur vertegenwoordigt Samsung die op grond van afspraken met zijn wederverkopers service-verzoeken afhandelt.
Natuurlijk kan het zo zijn dat Samsung dit soort service-reparaties heeft uitbesteed. Maar dat is dan het probleem van Samsung en niet van de klant.
Je hoeft als consument helemaal niet de credentials te checken, je moet gewoon bij het juiste loket aankloppen. Primair is dat gewoon de verkoper, niet Samsung.
-
Consumenneke
Dat is nu al twee keer voorbij gekomen.
-
witte angora
Waarom blijf je dan doorgaan met ruis veroorzaken, als je het antwoord al weet?